הביקורת נכתבה ביום חמישי, 4 באפריל, 2024
ע"י אור שהם
ע"י אור שהם
מהי עלייה אם לא מכבסת מילים להגירה, לתקווה חסרת התקנה של עקירת השורשים והטמעתם בארץ חדשה וזרה. להחלטה הגורלית שהשלכותיה עלולות להשפיע לא רק עליך, אלא גם על צאצאיך, דורות על גבי דורות קדימה.
בלוויה של אמה, פיסות זיכרון החלו להציף את אלקה, תמונות שעד כה לא עיבדה החלו להגיח בזו אחר זו, מתהומות הנשייה – ילדותה בליטא טרם פירוק ברית המועצות, ההגירה בשנות השבעים עם הוריה, תהליך ההשתלבות של כל אחד מהם בחברה הישראלית, מעברי הדירה האובססיביים עד ההשתקעות במחוז ימית בצפון סיני, העקירה השנייה והשלכותיה, אובדן הבית החיות והמשפחה.
הסיפור מגולל את קורותיהם של מקס וסופי, ואלקה הנגררת לצדם. מקס וסופי אינם מכונים אמא ואבא על-ידי אלקה, בעלה של אלקה מכונה בדיוק כך, ואחיותיה נעדרות מהעלילה ברמה שגורמת לחשוש מאיזה אסון שפקד אותן. כל אלה מסייעים להמחיש את בדידותה של הדמות הראשית, והריק המשפחתי והקיומי שהיא חשה.
לא ברור האם מדובר במזל או גורל, אך עתיד משותף צפוי לכל המהגרים – עלייה לשם נפילה, ללא תלות בדמות העולה.
הספר מאזכר ארבעה מודלים של היקלטות בארץ החדשה – היטמעות, אינטגרציה, התבדלות ושוליות, בה המהגר סובל מאובדן עד כדי דחיקתו לשוליים. נדמה כי מקס ואנה חתרו להיטמעות ואינטגרציה (בהתאמה), אך מצאו את עצמם בסוף במודל האחרון. לראיה, מקס הפטריוט הציוני, הגה ופעל כחלוץ (כזה שלמד לדבר עברית לתפארת, יישב את הארץ והתגייס לצבא), אך כל אלה לא סייעו לו בסופו של דבר להגשים את מאווייו.
היצירה חידשה לי אודות הטבות העולים להם זכו בני העלייה הראשונה מברית המועצות (משכנתה נוחה, רכב פטור ממס וסיוע ברכישת רהיטים ומציאת עבודה), הטבות להם בני העלייה השנייה מברית המועצות (בשנות התשעים), כבר לא זכו. כך או כך, שני הדורות יצאו בשן ועין, תוך שהם נאלצים להשאיר מאחור זיכרונות, קריירה ומשפחה.
רודשבסקי כותבת בציניות ומורבידיות שהולמות את הסיפור, הערות האגב של דמותה, שנונות ומלאות תובנה. החינוך הסובייטי על מעלותיו ומגרעותיו נוכח ביצירה, כמו גם המורשת והערגה. השוני במערכות היחסים של הדמות הראשית כלפי כל אחד מהוריה, ניכר, גם אחרי לכתם. היעדר הדיאלוגים מייחד את הכתיבה, כמו גם ציורי הלשון, ובהם ההקבלה המפעימה בין העולים ושיחי המדבר.
מעניין מה חשבו לעצמם ניצולי ברית המועצות הקומוניסטית, כשמצאו עצמם פתאום משתקעים בישראל דווקא בקיבוצים השיתופיים.
אני לא בטוח אם יש דבר הרסני יותר עבור מהגרים וילדיהם מאשר לעקור את ביתם ממקום למקום, אפילו אם זה במדינת היעד המיוחלת.
דמותה של אלקה מצטיירת כאפתית ופסיבית כלפי חוץ, אך מבפנים חיבוטי הנפש מייסרים אותה. אלקה יורשת מהוריה את סינדרום העולה, ומתקשה גם היא למצוא מקום לו תוכל לקרוא בית, בביטחון ובהשלמה.
מותו של אדם קרוב הוא זמן לחשבון נפש, לפתוח פצעים ולשאול שאלות, גם אם כביכול מאוחר מדי. הזדמנות לדיאלוג עם הנפטר, שכולו מונולוג עצמי שיכול בסופו של דבר לסייע בעיבוד והתפייסות עם האובדן.
אלקה נותרה עם כל השאלות שמעולם לא שאלה את הוריה - מה גרם להם לעזוב? להעדיף אנשים שלא הכירו על פני חברים שגדלו איתם? דירות שיכון דחוסות על פני חיק הבית, המורשת והמשפחה? הם חשבו בכלל מה עלולות להיות ההשלכות עבורם ועבורה?
פרשת הדרכים של הוריה, הייתה החלטתם להגר, ופרשת הדרכים של אלקה, הניסיון להתחקות אחר עברם, וכך גם אחר העבר, ההווה והעתיד שלה, בתקווה להתפייס איתם.
מסמך ספרותי חשוב על הקשר בין הגירה ונדודים,
על גלות, בדידות וגעגועים.
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
michal_84
(לפני שנה ו-4 חודשים)
מושמוש
עלייה זו אכן מכבסת מילים להגירה... מה זה משנה לאיזו מדינה עברת? מה משנה הסיבה? אתה מהגר על כל המשתמע מכך. את המהגרים לישראל בוחרים לקשט בדובדבנים וקצפת, שכדי שירגיש מיוחד, עם ערך מוסף. אבל התהליך הוא אותו תהליך. הקשיים, והם רבים מאוד!, הם אותם קשיים.
|
|
michal_84
(לפני שנה ו-4 חודשים)
פאלפ פיקשן
אני בהחלט מחזקת את דבריך. בתור מישהי שעלתה לארץ וגם היגרה בבגרות. כתבת ממש מדוייק. זו חוויה שמחזקת ומחשלת וטראומתית בהרבה מאוד רמות. ותמיד יהיה מי שיעזור ומי שישים רגליים.
|
|
michal_84
(לפני שנה ו-4 חודשים)
סקירה יפה שגם מאוד ריגשה אותי.
חידשת לי גם על ההטבות של אנשי עליית שנות השבעים (עלינו ב 1990). אבל מה שאני יכולה לספר מזווית של ילדה קטנה שראתה את הוריה מהגרים מברה"מ הקומוניסטית לישראל מלאת השפע, זה שאני זוכרת את אמא שלי מתפלאת מהגודל, היופי והכמות של העגבניות בשוק (ופירות וירקות באופן כללי) ומזה שאפשר לקנות הכל, פשוט הכל! זוכרת שקנו לי בגד ים בשוק כי פתאום גרים ממש קרוב לים וחם כל כך. ואפשר פשוט לקנות כי יש :)
בכל מקרה הספר מחכה לי, אקרא אותו בקרוב. |
|
חני
(לפני שנה ו-5 חודשים)
סקירה יפה אור!
עליה היא רק מושג יהודי ציוני, והמושג טומן בתוכו את כל האהבה והצורך להיות יהודי בארץ של יהודים מתוך רצון לא מתוך ציפיה ל"סיר בשר". הגירה היא מושג רחב של ניוד לכל ארץ באשר היא סתם ממקום אחד למשנהו בלי רגש למקום לאנשים, פשוט להתחיל במקום אחר.תמיד קשה להתחיל במקום חדש. אבל בזכות כל העליות הללו יש לנו ארץ ובית יהודי ללכת ממנו ולחזור אליו ותודה שכך. נשמע ספר ממש יפה. |
|
Pulp_Fiction
(לפני שנה ו-5 חודשים)
ביקורת מרתקת.
כמי שבעצמו "עלה" לישראל פעם, אני חושב שאני יכול לתרום את השנקל שלי לדיון. אמנם ייתכן ועליה היא לא בדיוק מילה מכובסת, אלא נסיון לצקת משמעות נוספת למעבר לישראל, למרות כל הקשיים שיש בה. זה מונח שמטרתו להעניק לו ערך.
עם זאת, (ואני מסכים עם מה שיעל כתבה), בלי ספק שיש בעליה את כל המרכיבים של הגירה. יש אנשים שמקבלים אותך בברכה,מנסים לעזור לך אפילו, אבל אתה עדיין מרגיש זר ובודד. אתה מרגיש "פחות שווה" כי אתה לא מבין את השפה, את התרבות, את הוויב של החברה. וגם יש לא מעט אנשים שפשוט שונאים אותך. ככה סתם. כי אתה לא בא להם בטוב.גם אם המטרה שלך היא בסופו של דבר כן להשתלב בחברה ובתרבות, לתרום לה ואתה לא אויב, עדיין יש אנשים שפשוט אוהבים לתת לך את ההרגשה הכי מחורבנת. אני חייב לומר שהעלייה הותירה עליי את חותמה גם במובן החיובי, אך בטח ובטח היא הייתה חוויה טראומטית בכמה רמות. |
|
מושמוש
(לפני שנה ו-5 חודשים)
"עלייה היא מכבסת מילים להגירה" - מי שחושב/ מרגיש כך מקומו לא כאן. התעמולה של אחד המגיבים נגד ישראל ונגד היהודים
-יש מדינות אחרות ועמים אחרים, תבחר. רוב היהודים התנצרו והתאסלמו נותרו מעט מאוד היהודים היו צריכים היום להיות כ 300 מיליון. אז.. לא טוב לא כסף, מי שחושב שזאת סתם הגירה ועוד כזאת רעה. כרגיל האתר לא מאפשר לבדוק טעויות הקלדה סליחה.
|
|
נצחיה
(לפני שנה ו-5 חודשים)
תודה על הסקירה, כבר מזמן שמתי עין על הספר הזה
|
|
חובב ספרות
(לפני שנה ו-5 חודשים)
עלייה לארץ ישראל היא לא עוד עלייה סתם ככה, יש לה משמעות מעבר ולטעמי היא יחודית לעמנו כמו שמדברים על השואה וחוץ מזה כתבת יפה.
|
|
אפרתי
(לפני שנה ו-5 חודשים)
ביקורת יפה
|
|
מורי
(לפני שנה ו-5 חודשים)
אור, ראיתי ישראלי ממוצא מרוקאי אוכל דג מלוח?
|
|
אור שהם
(לפני שנה ו-5 חודשים)
היי דן סתיו, לפי המודל המוזכר בסיפור, היטמעות פירושה אימוץ מלא של הישראליות וזניחת מורשת העבר ואינטגרציה פירושה אימוץ חלקי של הישראליות תוך שמירה מסוימת של חלקי העבר.
|
|
מורי
(לפני שנה ו-5 חודשים)
אתל, עליה רוחנית? בעולם המדרדר שלנו, ישראל היום אף היא לא עליה בשום צורה.
עם לא חכם במיוחד, החי על פיסת אדמה בעייתית בשכונה אלימה מאוד. ממה בדיוק ההתלהבות?
|
|
אור שהם
(לפני שנה ו-5 חודשים)
היי אתל,
מכיר את ההיסטוריה של העם שלנו וגם של הארץ הזו, הכוונה שלי הייתה שעלייה היא בסופו של דבר הגירה לארץ ישראל (ארץ הקודש עבור חלק לא קטן מהעולים), כזו שטומנת בחובה את כל הקשיים והאתגרים של כל הגירה אחרת. לא התכוונתי להעציב ולעצבן על הבוקר :) |
|
אור שהם
(לפני שנה ו-5 חודשים)
מסכים איתך yaelhar, ובכל זאת הסיוע הכלכלי של המדינה היה חסר בעלייה השנייה (של שנות ה90), וחבל
|
|
אתל
(לפני שנה ו-5 חודשים)
ואני התעצבתי למקרא השורה הראשונה.
עליה היא מילה מכובסת להגירה? באמת? ומה עם כל האנשים שעלו לכאן למרות שהיו להם חיים נפלאים בארץ מוצאם, שעלו על אוניות מעפילים צפופות כדי להגיע לכאן, שלמדו עברית בהיחבא, או שנדדו לכאן ברגל מאיראן? מה עם כל האנשים שמכרו את כל רכושם לשלטון ועלו לכאן בכל זאת, כי זו הארץ היחידה שהם רואים בה מולדת? מה עם כל האנשים שלא הצליחו לעלות ארצה בחייהם, אז הם התחננו להיקבר כאן במותם? המילה "עליה" היא מהותה של הציונות. וכן, יש לה משמעות מעבר לסתם הגירה, כי אנשים באו לכאן מתוך אמונה אמיתית בקדושת הארץ. כן, ברור לי שהיו גם עולים שבאו מתוך מצוקה בארץ מוצאם וקפצו על הטרמפ. אבל ממש לא כולם. במשך אלפיים שנה יהודים מכל העולם התפללו לעלות לכאן, וזה מה שחיבר ביניהם בגלות. עד היום מלמדים בבתי ספר (מסוימים) על קדושת הארץ - שיעור שמקדישים לו שעה בשבוע, תאר לעצמך, כי הם מאמינים שהארץ היא קדושה והגעה אליה היא בבחינת עליה רוחנית. המילה "עליה" היא הסיבה לכך שאנחנו כאן, שיש לנו מדינה, והיא גם הסיבה לכך שהרבה אנשים לא מוכנים לעזוב - כי הם ציונים מתוך אמונה. כי הם מאמינים שזו המולדת ואין אחרת. אז גם אם אתה לא חולק את האמונות האלה - וזה בסדר גמור אם לא - עדיין, לקרוא לעליה "מילה מכובסת להגירה" היא קצת כמו לירוק לכולם בפרצוף. סליחה אם יצאתי עצבנית. המילים שלך הן הראשונות שקראתי הבוקר מעבר ל"בוקר טוב" מהקולגות שלי, והן נגעו במה שנגעו. |
|
yaelhar
(לפני שנה ו-5 חודשים)
התעצבתי לקרוא את הביקורת.
"נחיתה רכה" עם הטבות כלכליות או "נחיתה קשה" בלעדיהן, התוצאה די דומה: צורך להתמודד עם חוקים שלא היכרת, שפה שלא היכרת, אנשים שלא מקבלים אותך בברכה (או שאתה לא מבין את הברכה שלהם). קשה ומטלטל וכמו שאמרת - משפיע גם על הדורות הבאים. |
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-5 חודשים)
אור
נהניתי מאד לקרוא את הסקירה היפה ואת הניתוח המעמיק והמרתק שלך. ממה שזכור לי מהעבר אצלנו נבנתה התפיסה כי העליה לישראל היא בבחינת קפיצת מדרגה כלשהי - רוחנית או מבחינת הגשמת יעוד, והירידה -גם אם היא נעשית אל סיר בשר מפנק - היא עדיין ירידה....ועדיין, כל מהגר משלם מחיר לא פשוט עבור ההחלטה להגר. בלא מעט מקרים, את המחיר משלמים גם בני הדור השני והשלישי.
לא הבנתי את ההבדל בין שני המודלים שציינת - היטמעות ואינטגרציה כאלה המשקפים את הבחירות של מקס ואנה. |
20 הקוראים שאהבו את הביקורת