ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום שני, 26 בדצמבר, 2022
ע"י נילי
ע"י נילי
ראשית - הפעמים הראשונות בתנ"ך - האהבה הראשונה, הנשיקה הראשונה, הבכי הראשון, הצחוק הראשון.
הפעמים הראשונות בתנ"ך, כפי שמתאר שלו, עשויות להפתיע;
הפעם הראשונה שמוזכרת אהבה, היא אינה אהבה בין גבר לאישה, אלא בין אב לבנו- "וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק"
הנשיקה הראשונה בתנך (בראשית כז) אינה נשיקה של אהבה, אלא נשיקה של מבחן, סוג של חקירה נגדית,
לאחר שיצחק חש שהקול קול יעקב, והידיים ידי עשיו, הוא חושד ומבקש – "גְּשָׁה נָּא וּשְׁקָה לִּי בְּנִי".
יעקב ניגש ונושק, יצחק מריח את רֵיחַ השָׂדֶה, והתרמית מצליחה.
והבכי הראשון הוא אינו בכי של תינוק, אלא בכלל של הגר.
וכל זה מתואר בשפתו הנהדרת ובסגנונו הנפלא ופרשנותו מלאת ההומור של מאיר שלו.
למשל על לֶמֶךְ (אחד מצאצאיו של קָיִן) שנשותיו, שלא כמו נשים אחרות בדורות ההם הוזכרו בשמותיהן,
ושלֶמֶךְ, אפילו שר להן שיר, שבעיניו, מוסיף שלו, אני משאר היה שיר נחמד... (:
"עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי נְשֵׁי לֶמֶךְ הַאְזֵנָּה אִמְרָתִי כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי וְיֶלֶד לְחַבֻּרָתִי. כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה"
בנוגע לקרב דוד מול גוליית, מציע שלו פרשנות מקורית, במקום לראות אותו, כפי שלמדו דורות של תלמידים מאז ועד היום, כקרב בו גבר הקטן על הגדול,
יש לדעתו לקרא את הדברים אחרת: כקרב שבו החכם גבר על הטיפש, המקורי ניצח את השמרן, האלתור גבר על הקונספירציה, ההמצאה על הנוסחה.
לסיכום, נהנתי החכמתי, והיה לי מרתק בתור אדם חופשי לקרא את סיפורי התנ"ך כסיפור על אנשים אנושיים עם חולשות, מגרעות ומעלות.
מומלץ בחום.
15 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
נילי
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה, חני יקרה.
ועמיחי, פרפר כבר ענה לך.
אכן הקרב בין דוד וגולית מוזכר בהקשר לשאול, המלך הראשון. |
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
כתבת מקסים
ואני אוהבת את הכתיבה וההומור של שלו. תמיד יש ערך מוסף |
|
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
עמיחי, ממבט קליל בספר, דוד מוזכר בפרק על שאול, המלך הראשון.
יש בספר פרקים על האהבה הראשונה, החלום הראשון, המלך הראשון, הבכי הראשון וכו'. אם אתה מתעתד לרכוש את הספר, עדיף שתעשה את זה מהר ובאופן אנונימי. חבל שתכנס לרשימה השחורה של סטרוק ואבי מעוז :-| |
|
|
עמיחי
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
נשמע נחמד. תודה.
אגב, איך הקרב של דוד וגוליית קשור ל"ראשית"? |
|
|
נילי
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
פרפר נחמד εϊз
אתה ממש צודק, גם שלו התייחס בספר, לכך שיחסיו של אברהם, מי שמכונה לעיתים 'אבינו', עם בניו מסתכמים בגירושו של הראשון ועקדתו של השני. לא בדיוק סמל של אב השנה... ועל כך שהוא פסיבי ועושה כל מה שאלוהיו או אישתו דורשים ממנו מבלי לנסות לשפר את רוע הגזרה. אגב, גם יצחק נשמע די פסיבי, באותה העת הוא מתואר כ"נער" המילה נער אינה מגדירה גיל במדויק, אבל ברור שיצחק לא היה ילד. מי שמסוגל ללכת במשך שלושה ימים ברגל ולעלות אל ראש ההר כשהוא סוחב עצים על גופו, איננו ילד. לפי חז"ל יצחק היה אז בן שלושים ושבע! אילו רצה, בהחלט יכול היה לברוח מאביו הזקן, ולהציל את נפשו. אגב, פרט נוסף מעניין הוא, שמסתבר שבעקבות האירוע יצחק ניתק את קשריו עם אביו, אפשר בהחלט להבין אותו... התנ"ך לא מספר זאת המפורש, אך ניתן ללמוד מן הכתוב מאחר ואל ההר הם הלכו "שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו", ואחרי האירוע כתוב "וישב אברהם אל נעריו" והיכן יצחק? היכן "שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו"? ומכאן שיצחק לא שב עם אביו. ומיום העקידה ועד מות אברהם לא נמצאו עוד "שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו"" |
|
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
מעניין, אם כך, האהבה מוזכרת לראשונה בתנ"ך בקשר לאב שעומד לרצוח את בנו מפני ששמע קולות שביקשו ממנו לעשות זאת.
אם זאת אהבה בין אב לבנו, עדיף להיות יתום. והשיר הראשון הוא שיר על הרג. אבוי! יש לי את הספר הזה, אבל אל תגלי לאף אחד. ייתכן שבקרוב הוא יהיה ברשימת הספרים האסורים בישראל. |
15 הקוראים שאהבו את הביקורת
