הביקורת נכתבה ביום שבת, 8 באוקטובר, 2022
ע"י נצחיה
ע"י נצחיה
שיעורי גיאוגרפיה בבית הספר הם עניין שטחי למדי. אין מספיק שיעורים ולכן ממקדים את הלימוד בכמה מדינות עיקריות ובכמה נקודות משוות - ערים גדולות, נהרות, אוכלוסיה, כלכלה, תעשיה, צמחיה ודברים כאלה. שיעורי היסטוריה שטחיים באותה מידה. כל זה משאיר לנו ים של דברים שצריך ללמוד מחוץ לכתלי בית הספר, וזה בסדר גמור. על האי גרנזי, למשל, שמעתי לראשונה רק לפני כעשור, כשקראתי את הספר של מארי אן שייפר בעל השם המופרך "מועדון גרנזי לספרות ולפאי קליפות תפודים". בספר ההוא נתקלתי לראשונה בעובדת קיומם של איים מיושבים בתעלה הבריטית, בין צרפת ובין בריטניה, וכן לסיפור ההיסטורי שלהם תחת הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השניה, בהיותם הדבר הכי בריטי שהנאצים הצליחו בכל זאת לכבוש במהלך המלחמה.
והנה עוד ספר העוסק באותו אי קטן, גרנזי. הפעם גם הלכתי לראות איך הוא נראה, בחסות הטכנולוגיה והצילומים של גוגל סטריט וויו. אי קטן, נראה כפרי ופסטורלי, קצת עתיק. רוב הנקודות המאפשרות מבט פנורמי נמצאות בחופים. זה אי, אז יש הרבה חופים, רובם עם צוקים ושוניות. וקצת עתיקות. לא הרבה מגלה מה שיש מתחת לפני השטח.
הספר הזה מתקיים באי גרנזי, בשני רבדים. אחד מתרחש בשנת 1985 ומספרת אותו קתרין בת החמש עשרה. קתרין היא תושבת האי, התייתמה לא מזמן מאביה וחיה בבית עם אמא שלה. דרך הדברים שכתב אבא שלה, אמיל רוזייר, שהיה חוקר, עורך, עיתונאי ונודניק לא קטן שכותב לרשויות בכל דבר ועניין, היא מגיעה לעדות שאבא שלה כתב מפי אחיו הגדול צ'רלס בשנת 1965. צ'רלס, בהיותו בן 15, חווה את הכיבוש הגרמני באי, ניסה לפעול כנגדו, נאסר על ידי הגרמנים ונכלא במחנה ריכוז ביבשת.
בגדול זה די מגעיל להיות בת חמש עשרה, וקתרין לא יוצאת מן הכלל הזה. מעבר לכך שהיא יתומה מאב היא נערה מעצבנת למדי, חרשנית, מרגישה צורך למקד את היומן שלה ברפרנסים וציטטות שחלקם קשורים וחלקם לא. היא מתקשה להסתדר בחברה, מתאהבת באנשים הלא נכונים, סובלת תקופות כאלה ואחרות של חרם, ובאי קטן עם חברה מצומצמת ומקומות בילוי מוגבלים זה דבר די הרסני. בין השאר היא פונה לאכילה רגשית ומשמינה מאוד, וגם לשתיה רגשית. כמו כן קתרין מספרת לנו כבר בתחילת הספר שהיא זאת שאחראית למותה של חברתה ניק, מוות שקוטלג בתור התאבדות. שאר חלקי היומן של קתרין באים להסביר איך הדבר הזה קרה בעצם. הקשר לסיפור ההיסטורי לא מאוד מוצדק עלילתית, אבל כן תורם לעיסוק של הכותבת בהיבטים שונים של בגידה - זוגית, משפחתית, בין חברות ובין חברים וכן בגידה במובן הלאומי כפי שהתבטאה בזמן הכיבוש הנאצי תוך שיתוף פעולה כזה או אחר של תושבי העיר עם כוחות הכיבוש, מה שלא הביא להם אהדה מרובה בתום המלחמה כאשר חזרו לחסות בריטניה.
הספר מעניין במידה בגלל הסיפור ההיסטורי, אבל לא יותר מזה. אין כאן דילמות אנושיות קורעות לב, ולא יותר מדי ייסורי מצפון בדיעבד.
10 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
מירה, תודה על תגובתך.
אני לא חושבת שבמקרה הזה מדובר ב"עייפות חומר" או משהו כזה. בכלל המורים לא בוחרים את החומר שהם מלמדים, וגם לא את היקף השעות. זה הכל באחריות משרד החינוך, שמחליט מלמעלה מה וכמה ילמדו בכל שעה. בהינתן היקף השעות המצומצם המוקצה לגיאוגרפיה קצת קשה להתייחס במדינת ישראל לאיים קטנים שנמצאים בתעלה הבריטית לא רחוק מצרפת, גם אם יש להם סיפור מעניין על מלחמת העולם השניה. מעניין אם המורים בגראנזי מלמדים על ישראל. |
|
מורי
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
מורים מטומטמים לא מפטרים. מקדמים.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
פרפר, תרשה לי לחלוק עליך.
כל אחד אמור לדעת דברים טרוויאלים כאלה.
חוץ מזה אני לא קנה מידה, אני לא מתיימר ללמד אף אחד ולגבי המדרגות ששאלת עליהן. נו באמת, ברור שהן באיטליה. קריאה בספרים מקנה לך ידע רחב בהרבה תחומים, כנראה שאותה מורה לא קוראת בכלל ספרים. |
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אהוד, אם המורה ההיא לימדה גיאוגרפיה...זו בעיה.
לעומת זאת, אם היא לימדה כימיה או מתמטיקה, זה לא משנה אם היא לא יודעת לענות על שאלות בתחומים אחרים.
לגבי החומה הסינית זו שאלה קלה, אבל אם אשאל אותך היכן נמצאות המדרגות הספרדיות (Spanish Steps), יש סיכוי גדול שתטעה. |
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אני לא אשכח .... לפני כמה שנים
עשו סקר בקרב מורים ושאלו אותם איפה החומה הסינית. היתה
מישהי מביניהם שחשבה שמדובר בכותל בירושלים. זו לצערי ממש לא בדיחה, היתה ממש כתבה בטלויזיה וראו את המורים שענו את תשובותיהם. אני מקווה מאוד שפיטרו את אותה מורה. כמו שלאחת כזו ככל הנראה לא זורם חמצן למוח לא מגיע לה לקבל כסף ועוד ממשרד החינוך. |
|
Mira
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
נצחיה, תודה על הביקורת וכמוך לא הכרתי את האי גרנזח ובזכות אותו הספר גיליתי על האיים. ואני מסכימה איתכם מורי ונצחיה שלא מלמדים היום דברים מעניינים להעשרה.. לדעתי עייפות החומר של המורים.
|
|
נצחיה
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
ובכן, אלה רעיונות שהיו "באוויר" החינוכי כבר עשור או יותר.
שרת החינוך אימצה אותם, לפחות במקצועות הנקראים "הומניסטיקה" (כלומר לא מתמטיקה/אנגלית/מדעים) והחל מהשנה הבאה תהיה איזו שהיא דרך הוראה ולמידה אחרת. האם זה יעזור לתלמידים לדעת למלא מפה אילמת? אני בספק. |
|
מורי
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
לא ידעתי שזו גישת שרת החינוך הנוכחית. חשבתי על זה מלפני עשור כשזה היה רלוונטי לבנות שלי.
נראה לי מוזר ללמד תנ"ך בלי לדעת היכן כנען, מצרים, פרס ועוד. הילדים של היום יקבלו מפת ישראל ריקה ולא יוכלו בחיים למקם ערים גדולות בישראל.
|
|
נצחיה
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אשכולות זו גישת המח"ר (מורשת-חברה-רוח) החביבה על שרת החינוך הנוכחית.
לא זוכרת בכלל שלמדתי גיאוגרפיה בתיכון. כן זוכרת לימודים ביסודי עם מורה שסוחבת מפות נגללות כבדות כדי לתלות על הלוח ולהראות לנו, ואטלס שלא נכנס לי לילקוט כי היה גדול מדי. לימדו אוסף מקוטלג של עובדות ולא את החשיבה מאחוריהן. אז ידעתי שיש חמש יבשות, ושמעתי על חלק מהמדינות. את ערי הבירה השונות אמא שלי חייבה אותי לשנן כשהבינה לתמהונה שאני לא יודעת ולא מכירה. |
|
מורי
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
כשאני למדתי גאוגרפיה בתיכון זה היה בעיקר גאולוגיה, מסוג הגאוגרפיה המוציא את החשק
ללמוד עוד. היום אני חושב שצריך בכלל ללמוד באשכולות, נניח תנ"ך+גאוגרפיה+היסטוריה או כימיה+ביולוגיה+פיזיקה. לא יודע היכן למקם את המתמטיקה בהיותה מקצוע רוח.
|
10 הקוראים שאהבו את הביקורת