ביקורת ספרותית על אלכסנדריה יקירתי מאת יוסי וקסמן
ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 25 באוגוסט, 2022
ע"י עמית לנדאו


לפני כעשור ומחצה עבר גן העצמאות בתל אביב מתיחת פנים ביוזמת העירייה. מגינה מוזנחת, מלאה שיחי פרא גבוהים ועמוקים ששימשו כר פורה לשלל מפגשים מיניים חשאיים בשעות הלילה, הפך המקום לפארק עירוני מטופח ושקוף. זמן מה אחרי השינוי, החלו להישמע בשולי השיח העירוני דברי קינה על סופה של תקופה, על הסינתטיות הקפיטליסטית שהשתלטה גם על תחום ההיכרויות של הקהילה הגאה, שעברה לפלטפורמות-סופרמרקט אינטרנטיות. 'אלכסנדריה יקירתי' מחזיר אותנו אחורה אל שיא ימי הזוהר של "הגנים". בחלקיו הטובים הוא מתאר באופן מלא חיים ובמידה של חמלה את ההוויי ששרר בגן בעצמאות של ירושלים ובגן בנימין בחיפה בין שנות ה-60 לשנות ה-80, על שלל דמויות, שאת חלקן התואר "צבעוניות" אפילו לא מדגדג. קשה לדמיין היום, בעידן אפליקציות ההיכרויות, את הקשרים הידידותיים והמיניים שנוצרו באותם גנים בין רקדן בלט ניצול שואה הונגרי, מנקה רצפות הודי, פרופ' בדימוס מהאוניברסיטה, שמש כנסייה חבשי, נהג הסעות חרדי אנטי-ציוני, וצעיר פלסטיני מירושלים המזרחית שכלל לא חיפש שם קשרים מיניים, אלא פשוט ישראלים שיקבלו אותו לחברתם.

פתחתי בתיאור הווי הגנים, אף שהוא חלק שולי יחסית של הרומן, שמובא במסגרת הזכרונות של המספר, משום שאלה בעיני הקטעים הטובים יותר בו. והם אמנם מתקשרים יפה לסיפור המסגרת: זוג גברים מתלווה לחברם הפרפרי במסעו למצרים (באוטובוס דרך רפיח- עוד מוסד שנעלם), מסע עליו הוא חוזר פעמיים בשניה במטרה לבלות ולשכב עם כמה שיותר גברים מקומיים. שיאו של המסע הוא באלכסנדריה, עיר שיכולה בפני עצמה להוות שם נרדף לנוסטלגיה. עיר שעברה המפואר מאחוריה, אשר נושאת מטען משמעות מיוחד עבור הומואים, גם בשל היותה המקום ממנה יצאו הקיסר אדריאנוס ואהובו אנטינואוס למסע שסיים את חייו של האחרון, ובעיקר בשל היותה העיר בה"א הידיעה של משורר האהבה הגברית קוואפיס. אלא שהאימפריה הרומית כבר מזמן איננה בתמונה, וכך גם בני הקהילה היוונית המפוארת של אלכסנדריה שקוואפיס השתייך אליה, שנפוצו לכל עבר בשנים שסביב המהפכה הנאצריסטית. מה שנותר בעיר המחלידה והמלוכלכת המתוארת בספר הוא באמת רק הנוסטלגיה. האם היא יכולה להחזיק רומן שלם כחוט מקשר? נדמה לי שפה נדרש מסד עלילתי ורעיוני מוצק יותר ושהמשימה לא צלחה. חלקי הספר שמתרחשים במצרים טובעים בקלישאות שטחיות (לעיתים על גבול הגזענות), והתיאורים שיכלו להעניק יותר עומק לדמויות, במיוחד לדמות ה"רבנית" וליחסיה עם המספר ובן זוגו, הם מעטים מדי ואולי מאוחרים מדי. ימצאו עניין בספר בכל זאת מי שרוצים להציץ ולגלות איך נראתה קהילת הגייז בישראל לפני הטרנספורמציה האדירה שעברה ב-25 השנים שחלפו מאז יצא לאור.
12 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
עמית, מאוד מעניין כתבת.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
עמית, תודה על התשובה המפורטת והמלמדת.
אצל חלק מהיהודים האורתודוכסים, הרפורמים נחשבים כלא יהודים, ואף יותר גרועים מהחילוניים :-)
עמית לנדאו (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
פרפר, הסיפור מורכב. עוד מימי הביניים החברות הערביות היו סובלניות משמעותית יחסית לאירופה. כנראה המשיכו איזה קו שהיה נהוג עוד אצל היוונים והרומאים. לפי מה ששמעתי וקראתי (למשל בספרים המוקדמים של מחפוז, וזה גם מוזכר בספר הזה), היחס לקשרים מיניים בין גברים היה סביר כל עוד הדברים נעשו בהסתר. ריכלו על זה בשקט תוך עיקום האף כמו שהיו מרכלים על בגידות בחיי הנישואין. ככל הנראה היחסים האלה היו נפוצים גם אצל גברים סטרייטים שעוד לא התחתנו. מה שלא היה קיים בחברות הערביות זה שאדם יגדיר את עצמו כהומו מוצהר ויתבע מהחברה לקבל אותו ככזה. לכן המעבר למודרנה והחשיפה שלהן לתנועת השחרור הלהט"בי המערבית גרמה במידה רבה לנסיגה. אי אפשר יותר להעלים עין, אז מסיתים ורודפים. יש איזה אקדמאי פלסטיני-אמריקאי בשם ז'וזף מסעד שהיה מתלמידיו של אדוארד סעיד, שעשה חלק נכבד מהקריירה שלו על הטענה הזאת. הוא עוד הרחיק לכת והשמיץ את הארגונים הלהט"בים הערבים הבודדים שקיימים במזה"ת (חילם בלבנון, למשל) שהם מקדמים אג'נדות זרות ושהם סוכנים של "האינטרנציונל הלהט"בי".
כל הויכוח הזה קצת מזכיר לי את היחס היהודי-האורתודוקסי לנסיעה בשבת. כל עוד זה נעשה כמו שהיה מקובל בקרב היהדות המסורתית במרוקו למשל (להתפלל בביה"כ האורתודוקסי ואחרי זה לנסוע באוטו לבריכה) זה עבר בהעלמת עין מצד הרבנים. אבל תופעה כמו יהדות רפורמית שמרימה את הדגל הזה בגלוי (ויכולה לנסוע בשבת לביה"כ ולנמק למה זה מוצדק מבחינה יהודית-היסטורית) מחרידה אותם.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מצרים ומדינות מוסלמיות ככלל לא מצטיירות כמקומות הכי מומלצים ללהט"בים. מוזר שעלילת הספר ממוקמת שם.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ