ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 23 ביוני, 2022
ע"י רץ
ע"י רץ
הקיבוץ שבקשתי להיות בו
כחניך תנועת נוער, עמדתי מול כתובות אש בטקסים, ושאגתי בקול: עלה והגשם. אומנם את התנועה עזבתי, בשעה שהלכתי ללמוד בכדורי, בית ספר חקלאי, אך ממנו הגעתי להיאחזות הנח"ל בבקעה, בה הייתה חבורת בנים ובנות שרבצו בלילה על הדשא (כמו בשיר). בסוף היו לי תכניות אישיות שלא עלו בקנה אחד עם הרעיון הקבוצתי, מה שגרם לי להיפרד לשלום מהחבורה.
מאז נשארה בי פינה חמה בלב לקיבוצים, הגורמת לי לקרוא עליהם ספרים, בעיקר על אלה שבעמק יזרעאל, שנופיו מצליחים לרגש אותי, אך גם גורמים לי לשאול, מה יש בו בקיבוץ, שעדיין הוא נתפס בעיני כביטוי לאיכות חיים, ומימוש אידיאליים אנושיים וציוניים, ולעתים מנגד, אני מוצא בקיבוץ פגמים שהיו וישנם ,המעלים שאלות לא קלות על האיוולת האנושית. או גם כיצד ממופת לאידאל חברתי וציוני הם הפכנו לסמל שיסוי וביזוי?
יֵשְׁנֶני, של אילנה סטרלין, הוא אומנם סיפור על קיבוץ בעמק יזרעאל, אך הנפשות בו נעות בין תל אביב, לירושלים והקיבוץ, כמו בצנטריפוגה, המערבלת וזורקת כל אחד מהם, הרחק מנוף מולדתו, לאפשרות התבוננות שונה בחייהם, בניסיון למצוא תשובה, פיוס וגאולה.
נקודת ההתחלה של הסיפור היא בירושלים, בה נילי, בת קיבוץ שעברה אל העיר, בעקבות אבנר בעלה שחזר בתשובה. כעת הוא עזב את הבית והותיר אותה עם ביתה הקטנה. משבר הגורם לנילי לצאת למסע אל ילדותה בקיבוץ, להתחקות אחרי סודות שמעולם לא סופרו, ובכך לנסות ולהבין את חייה, ומעל הכל על הספר מרחפת שאלה גדולה, האם תבנית הרס הבית, אותו חוו נילי ואחותה שולמית, היא תבנית מחזורית שיצרה את חוסר יכולתן של שתי האחיות לבנות לעצמן בית, המורכב משלוש יסודות, אבא, אמא וילדים?
תבנית הספר היא מאוד פשוטה ושבלונית, סטרלין, מציבה ילדים בבית ילדים, ומולם הורים שנקרעים בשעה שהם אמורים למסור את ילדיהם למטפלות, שנחשבו לאוטוריטה חינוכית לגביהם, המעקרות מראש את היחסים הטבעיים בין ילדים להוריהם. תהליך האמור לייצר הדחקה ואפילו סוג של טראומה, ששנים לאחר מכן תעלה על פני השטח. סטרלין, מקצינה מודל זה, באמצעות נלה, אימה של נילי, שיום אחד החטיפה סטירה לשרה המטפלת.
מכאן, כדור השלג הולך ומתגלגל ומאבד שליטה. התקיימה אספת קיבוץ, בה החברים היו אמורים לנקוט בצעדי ענישה נגד נלה. הם בחרו לסלק אותה מהקיבוץ. הטרגדיה הסילוק הייתה כפולה, משום שבהצבעה יצחק, אביה של נילי, הצביע נגד אשתו, שזעקה מולו: " אתה מדבר על הקיבוץ בלי סוף, אבל אתה לא יכול להגיד מילה כדי להגן על אשתך?"
מול הסיפור האישי, מציבה סטרלין, את הנרטיבים הגדולים של ההתיישבות בעמק: את רגעי החסד בהם, האב יצחק, מנגן בחליל צד, יחד עם ביתו השרה את המלים הכל כך אופיינית לעמק: "הלי-לה לע-מק אני אזמרה...", אפילו במילים האלה הכל כך תמימות, קיים פוטנציאל בגידה, נאמנות לעמק, ולא לאשת נעוריך.
מולם סטרלין, מעמידה נרטיב אחר, אותו היכרו חברי הקיבוץ בעמק, סיפור דבורה וברק בן אבינועם, אותו דקלם, דודה של נילי יואל: "אם תלכי עמי והלכתי ואם לא תלכי עמי לא אלך" ברק אמר לדבורה, בשעה שהם הלכו יחד להביס את סיסרא. נאמנות אותה יצחק הפר כלפי אשתו נלה, בהעדפת נאמנות לקיבוץ, שלא פעם בעקרונותיו, רמס את מי שהיה שונה ממנו.
זהו ספר, יפה ורגיש, הכתוב בשפה יפה, המחבר רגשות לפס הקול הנשכח של העמק, ולפסוקי המקרא שפעם היו נוכחים בחיי ההתיישבות העובדת, אך יש לי תחושה שאותה תבנית סיפורית על הקיבוץ והלינה המשותפת, חוזרת על עצמה, באופן שהיא מיצתה את עצמה לדעת.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
אחד ממקורות השראתה של סטרלין, השיר שדות בעמק, של לוי בן אמיתי, בביצוע נחמה הנדל. למי שאוהב נוסטלגיה, צפויה חוויה יוצאת דופן. הקישור למטה. (שני בתים אחרונים)
שדות שבעמק (1937)
מילים: לוי בן-אמיתי
לחן: אפרים בן-חיים (לייבינזון)
אָסְפֵנִי אֵלֶיךָ
אֱסֹף כַּשִּׁבֹּלֶת,
שִׁבֹּלֶת לַגֹּרֶן
בְּחַג הַקָּצִיר!
הַלַּיְלָה לָעֵמֶק
אֲנִי אֲזַמֵּרָה,
כִּי אֹשֶׁר בָּאַנִי
חֶסֶד הַשִּׁיר.
https://www.dailymotion.com/video/x9frad
17 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עמיחי
(לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
מעניין. נשמע ספר כלבבי.
תודה רבה. |
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
פרפר צהוב - הקיבוץ היה חברה של עניים שהיו מחויבים לרעיון הציוני, הדור השני מטבע הדברים נולד לרעיון ולא בחר בו כבחירה,
העולם נפתח אחרי שנות השישים ובמהלך שנות השבעים, ואילו הקיבוץ נותר מאחור, בעיקר בחוסר יכולתו לתת מענה לצרכים הכלכליים שהלכו וגדלו. התוצאה משבר כלכלי משולב עם משבר חברתי -שחלק ממנו זאת הלינה המשותפת, התוצאה השיונוי שהקיבוץ עבר, לישובים קהילתיים ברובם. הם גם הפסיקו להיות האליטה הציונית, כעת הם תופעה שולית בחברה הישראלית.
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
חני - תודה לתגובת, כשקראתי את הספר, שמעתי את השיר שדות שבעמק, והבנתי את העומק של חלוצי הקקיבוץ - הם באו כבודדים,
אליטות - בעלי רקע דתי שנטשו מאחור, עם שליטה בעברית שרכשו, עבדו עד כלות בעמק, חלו, חלקם התאבד, חלקם חזר לאירופה, בן אמיתי חלה וחזר לקיבוץ להחלים, והוא מודה בשיר כמו תפילה לחסדים שמקנה לו העמק. ואז חשבתי על הדת החילונית - זאת שהיתה קשורה לאדמה. העולם הזה ראוי להוקרה כמודל שבנה את המדינה. אך הוא נשכח ומושכח.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
יופי של סקירה, רץ.
גם במעט שקיבלנו מ"נוה-הסלעים" מוזכר הניגוד בין הקולקטיב ליחיד. זה כנראה אחד הגורמים הראשיים לנטישת הקיבוצים. מעניין אם בקיבוצים שבהם היתה לינה משותפת היו יותר חיכוכים שגרמו לרצון מוגבר לנטישת הקיבוץ מאשר בקיבוצים שבהם הונהגה לינה משפחתית. |
|
חני
(לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
סקירה יפה..
אנחנו חריגים בנוף רץ
כי אולי לא חווינו בית ילדים. או התנהלות של משפחה בקיבוץ. היינו לבדנו וזה שונה.לכן הקיבוץ נתפס כגוף אוטופי, ציוני, ערכי. שמנו את כל המגדנות בסל אחד שהיה עבורנו הקיבוץ. בקשר לביזוי אילו תהליכים שהמדינה עוברת בעיקר כדי להגדיר מי היא. הקיבוצים ישבו על הגדר למען המדינה החלום הציוני היה גדול וכל דבר בדרך היה מיותר בשבילם. והדור הזה קם וזועק היום זעקתו. אבל הנה הקמנו מדינה ואנחנו עדיין צריכים את הרגש הציוני הזה כדי להישאר ולגדול בה. |
17 הקוראים שאהבו את הביקורת