ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 15 במאי, 2022
ע"י יוֹסֵף
ע"י יוֹסֵף
לפני הרבה שנים, ישבתי במעין גינת אמפי קטן באחת הסימטאות שבנחלאות בין אגריפס ליפו. ידעתי שעתידה להגיע לשם קבוצה של קורס מורי דרך. הכרתי את אחת התלמידות. כשהגיעו, המדריך קרא קטע של דקה או שתיים ששבה אותי. לא הצלחתי להבין מאיזה ספר הוא קרא, רק זכרתי שזה היה פתיחה של אחד הספרים של חיים הזז. לימים כשנזדמן לידי מן ההפקר "כל כתבי חיים הזז", אחד-עשר כרכים ישנים קטנים ואדומים של עם עובד, לא היססתי, ואספתי לביתי את כל הסט. בערב פתחתי ספר ספר, עד שמצאתי את אותה פתיחה, זה היה הספר "היושבת בגנים". אל תשאלו אותי למה, אבל לא את הספר הזה של הזז קראתי אלא את הרומן המונומנטלי שלו – יעיש.
חיים הזז, שעד שנות בגרותו לא ראה יהודי תימני, ושאת שנותיו הראשונות כסופר הוא מקדיש לסיפורם של יהודי מזרח אירופה, כמו מרבית הסופרים בני הזמן, מחליט בשנות ה-40 של המאה הקודמת לערוך "גלות" בשכונות עולי תימן בירושלים. במשך חמש שנים לערך הוא לומד להכיר באופן מעמיק ובלתי אמצעי את ארחות חייהם, מנהגיהם, שפתם ותרבותם של יהודי תימן בפרט, ויהודי עדות המזרח בכלל. ההיכרות האנתרופולוגית הזו הניבה את הרומן המונומנטלי הזה, שזיכה את הזז בפרס ישראל תשי"ג (1953) הראשון שניתן בתחום הספרות, ורומן נוסף ("היושבת בגנים" הנזכר) העוסק ביהודי תימן, ובעוד קובצי סיפורים על בני עדות המזרח.
הסיפור מגולל את סיפורו של יעיש אלמידעי מצנעא, מינקות ועד בגרות, ועד בכלל. יעיש הוא תינוק שאביו נעלם בהיותו בן שנה. הוא גדל בעניות גדולה, אבל בעושר רוחני. נפשו היא נפש של אמן מיוסר, בעל דימיונות, מיסטיקן, חושני, רקדן מופלא, נאיבי אבל מלא ויטאליות, והיצירה, אם כן היא ללא ספק רומן חניכה, אבל לא סתם חניכה אלא חניכה של אמן-מיסטיקן. כמי שנמשך לנסתר ולכמוס הרי שייסורי בגרותו מתארים בהרחבה, בעיקר בכרך הראשון, את משיכתו להרהורי-עבירה, ולמאבקו בכוח הארוס, המיתי המערפל. עם נישואיו לגנא, בתה של השכנה האלמנה, דמותו מתבגרת והתכונות המיסטיות שלו מקבלות עידון ותיחום, אבל עדיין חייו מלאים בפרצים של תשוקה וערגה. וכך ממשיך הרומן ומתאר את חייו של יעיש המיטלטלים בין עוני ודחק נורא, לרווחה כלכלית, הרפתקות ונדודים, דמויות שונות ומשונות וזאת תוך תיאור מלא של הווית החיים בגלות תימן.
כתיבתו של הזז היא מופע וירטואוזי מרהיב. השפה שלו היא ייחודית, משופעת בדימויים, בעומק פסיכולוגי וביכולת להעביר את המצב האנושי בתוך התרבות והעולם הקונקרטי הנתון בצורה אמינה וקולחת. הכתיבה של הזז, כמו הדמות, היא בָּרוֹקִית במובן הזה שהיא לא רציונלית סדורה אלא כאוטית ושואפת לנשגב, להתפעמות, היא עשירה רגשית ומיטלטלת. יחד עם זאת, הבקיאות של הזז במקורות החזליי"ם המדרשים באספקט של התרבות התימנית, קרי מדרשים, ספרי קבלה ומוסר, רמב"ם, ושירי שלום שבזי, ובניואנסים הדקים של המנהגים וההליכות, הם מעוררי השתאות. קשה לי להאמין שמי שלא גדל בעולם ששפת המקורות היא שפתו, יוכל להנות מהיצירה באופן שלם.
הנה דוגמא לכתיבה ההזזית: "רוח של מבוכה ורוח של חרדה נכנסה בו ביעיש.לא היה הוא יודע מה ראה: אם חלום ואם מראה בהקיץ. בין זה לזה נפעם ונבהל, והיה ראשו חושש לו ודעתו מטושטשת ופניו חולניות. מפעם לפעם יצא לחוץ, תלה עיניו בשמים ושהה ועמד, והיו דמעות מתרגשות ועולות בעיניו. דומה כאילו תעה בדרך ואינו יודע היכן הוא מקומו והיכן הוא מצוי בעולם, והעולם כל עצמו דומה מפוקפק: ספק קיים ספק אין קיים, ספק יש בו ממש ספק אין בו ממש, וכולו הוא לְמה וּללָמה. בלילות נדדה שנתו מעיניו. היה מוטל על משכבו מהרהר לעצמו הרהורים שונים ומשונים אלו שמוציאים את האדם לעברי פי תהום. תמה היה היאך אין בני האדם חוששים להיות ישנים בלילות, חבויים בחושך כדמעה בעין, משוקעים כפנינה במצולות ים, ורואים חלומות, בלהות ותעתועים ואין יודעים מה רואים. וכן אמר לה פעם לגנא: – יא מרה! את לא מפחדת לישון בלילה? אולם ביחוד היה תמה שאין בני האדם מפחדים להיות ערים ביום, תועים כשהם עקורים מקרקעם ומשרשם, גלמודים ואבודים תחת השמש, ואין להם מקום להיסתר בו,אלא כצפור קטנה זו ביום סגריר שהיא כופפת עצמה ומסתתרת תחת כנפיה" (כרך ג עמ' 75).
חיים הזז הוא סופר נשכח, וכך גם היצירה שלו. מלבד באקדמיה, אני מניח שלא רבים קוראים את יצירתו, וזה חבל כי יש בה שפע של אוצרות. ובכל זאת אני מניח שגם לה יהיה רנסנס ביום מן הימים.
אני עצמי איני ממוצא תימני, ומצאתי ששאלת האותנטיות עניינה לא רק אותי. כשביקר בן-גוריון באחת המעברות של עולי תימן, הוא לא התאפק ושאל את מארחיו האם הם מכירים את הספר 'יעיש', והאם הוא משקף באופן אותנטי את חייהם. בתגובה, הוביל אחד המארחים בידו את בן-גוריון לאוהל שבו שכן בית הכנסת של המעברה. הוא פתח את ארון הקודש, והראה לבן גוריון שארבעת כרכי 'יעיש' שוכנים שם כבוד, לצידם של ספרי התורה.
29 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
יוֹסֵף
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
תודה זרש.
אמת. הספר של שניאורסון מחכה לי גם פיזית וגם דיגיטלית.
|
|
|
זרש קרש
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
נהדר. בהחלט פותח חשק להכניס אל ארון הקודש
ואחרי שצלחת את זה, יאלל'ה, המשך אל חיים גרביצר של יהושע פישל שניאורסון (השלמה מתבקשת) |
|
|
יוֹסֵף
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
תודה אירית, ורץ.
Hill, לגבי הפתיחה של "היושבת בגנים", מדובר בתיאור, ספק קומי ספק ציני, אבל בלשון משובחת, על העדות השונות בירושלים של תחילת המאה הקודמת. מה שמסביר את הקריאה של הקטע למורי דרך בתוככי נחלאות.
|
|
|
יוֹסֵף
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
תודה עמיחי.
זה אכן ציטוט דחוס יחסית. אבל רוב הספר קולח מאוד. פרקים קצרים. ויופי של כתיבה.
|
|
|
יוֹסֵף
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
תודה לכם סנטו, אנקה, זאבי וכרמלה.
אהוד, כמו שנזכר, האוצרות מצויים בשפע, רק צריך לאסוף אותם.
|
|
|
יוֹסֵף
(לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
תודה חני!
בהקשר של ספרים, האוצרות מצויים בשפע, רק צריך ללקט אותם. אני בדעה שאם יש יצירה בעלת איכויות אמיתיות, על פי רוב היא תמצא לבסוף את מקומה הראוי לה.
|
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
יופי של סקירה
|
|
|
Hill
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
כעת סיקרנתם לגבי דברי הפתיחה של הספר "היושבת בגנים".
|
|
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
צודק, עמיחי. לא יודעת למה שייכתי אותו להזז. מה שאומר שלא קראתי שום ספר שלו.
|
|
|
אירית פריד
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
יופי של סקירה. אצלנו בבית, היו כל כתביו של הזז, כולם מהסידרה של "עם עובד" וכבר בנערותי קראתי אחדים מכתביו.. מאז האיש\הסופר הזה מרתק אותי.
כתבת נפלא. תודה. |
|
|
עמיחי
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה, יוסף. סקירה מצוינת.
לא אהבתי כל כך את הציטוט. נשמע לי גדוש מדי, והתיאור הנפשי מעט מופרז. בכל אופן, יש לי את "היושבת בגנים" בבית, ואשמח לקרוא אותו לכשיגיע זמנו. יעל, את "אשתו השנואה" כתב יהודה בורלא, לא הזז. |
|
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
יוסף, תודה על סקירה משובחת.
|
|
|
זאבי קציר
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
תודה על סקירה כתובה לעילא
|
|
|
אנקה
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
שכנעת. הוספתי את יעיש של הזז לרשימות שלי. תודה :)
|
|
|
אנקה
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
שכנעת. הוספתי את יעיש של הזז לרשימות שלי. תודה :)
|
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
אני מכיר את ההרגשה של להחזיק
סידרה כזאת של ספרים. לי אישית יש את רביעית הספרים
"חיים של שפע" שכתב אליעזר שטיינמן, אביהם של האחים שחם (דוד ונתן שכידוע היו סופרים גדולים בזכות עצמם). נפלא כל פעם לפתוח כרך כלשהו ולקרוא לוא דווקא לפי הסדר, מאמר כלשהו שנכתב. אם זוהי אינה ספרות של התענגות עליה, איני יודע מה היא. |
|
|
משה
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
סקירה מצויינת, תודה.
|
|
|
חני
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
נפלא כתמיד...סקירות שמשתבחות....
מעניין שאתה מוצא אוצרות בכל מקום שאתה נמצא. משהו בהסתכלות שלך תר ומחפש חיבור בין פעם לעכשיו. אומרים שההסטוריה חוזרת אבל אינני מוצאת אוצרות בלומים היום כפי שהיו פעם.ואני אף פעם לא בטוחה אם אנחני מתקדמים קדימה בעוז או הולכים אחורה כמשתוקקים לחיבור הזה, לרנסנס כפי שהגדרת.. |
|
|
אברהם
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
תודה על הקישור.
אנשים נעימי הליכות כמו יצחק נבון חסרים במציאות של היום. |
|
|
יוֹסֵף
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
תודה פרפר,
גם אני מקווה להגיע לספר "היושבת בגנים".
באשר לפסקת הסיום. זה באמת נשמע כמו אגדה אורבנית, אני אישית הייתי אומר שמדובר בהגזמה והספרים היו נתונים בארון הספרים בבית הכנסת של המעברה ולא בארון הקודש, שזה גם מקום מכובד מאוד, אבל כך סיפר הנשיא לשעבר יצחק נבון לד"ר וייסבלאי, מנהל ארכיון הזז. תוכל לראות זאת בכתבה הבאה: https://www.makorrishon.co.il/judaism/410355/ |
|
|
יוֹסֵף
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
יעל, ימים יגידו.
|
|
|
יוֹסֵף
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
תודה מורי.
גם אני, עד הספר הזה, לא קראתי כלום ממנו.
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
תודה על הסקירה.
על הספר הזה כנראה אוותר, אבל "היושבת בגנים" ממתין לשעתו. הפסקה המסיימת נשמעת כמו אגדה אורבנית. |
|
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
מורי, אני אצום ביום כיפור...
|
|
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
יעל, בגללך נשאר נכחד
|
|
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
יפה כתבת, כרגיל.
קראתי (מזמן) את "אשתו השנואה". הוא סופר מזן נכחד. יכול בהחלט להיות שבעתיד תגיע גם אליו עדנה. אבל לא ממני... |
|
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
יופי של סקירה. גם עיני לא שזפו את הזז.
|
29 הקוראים שאהבו את הביקורת
