• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה
•
•
•
•
כל הג'אז הזה

כל הג'אז הזה

מאת סנונית ליס

הביקורת של ראובן

תמונה של ראובן
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
5.0
כל הג'אז הזה

כל הג'אז הזה

מאת סנונית ליס

הביקורת של ראובן

דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
5.0
תמונה של ראובן
הוצאה לאור:סנונית תוכן
שנת הוצאה:2017
קטגוריה:ספרות מקורית
הקודמת
סייג'
דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
2.0
לפני שנתיים

“לא התאים לי. נטשתי בעמוד 138, וגם דילגתי לסוף, ובאופן כללי אני מבינה שהסיפור עצמו פשוט לא עניין אות”

5/14
ביקורות על כל הג'אז הזה
הבאה
זרש קרש
לפני 4 שנים

“אזהרת טריגר, אני מגיעה היום עם חרב שיסוף הגרונות שלי, השמורה לאירועים מיוחדים. למשל עכשיו. אוקיי, אז”

הביקורת

הביקורת נכתבה לפני 4 שנים•3 דקות קריאה

איך בכלל מתחילים לתאר את הספר המדהים הזה. וואו? בריבוע. בחזקת שבע.
ב'יבש'- הלפטופ של ליז פיין בת ה-23 נגנב מדירתה בתל אביב והיא מקבלת מייל אנונימי (למחשב אצל הוריה בקיבוץ) ממי שלדבריו רכש אותו בחנות למוצרי חשמל משומשים ועולמה נחשף לעיניו.
ו....
'עליזה יקרה, אני מציע לך עיסקה: את תכתבי לי ארבעים מיילים שכל אחד יכיל לפחות 500 מילים. תחשפי את חייך, תקלפי את השכבות ותסירי מגננות. "אני רוצה שתהיי עירומה מילולית, נקייה מאיפור דיגיטלי, בלי כל הבולשיט החברתי, הציבורי, הפייסבוקי הזה" (במקור). בתמורה אחזיר לך את המחשב עם חייך. המכתבים, הזכרונות, הסיסמאות, הכל. אם תסרבי או תנסי לאתר אותי, לשנות סיסמאות או תפני לרשויות תאבדי הכל. בידידות, מישוּ'.
והטירוף מתחיל. ליז עונה בחריפות, בלי חשבון, בלי למצמץ. 'אתה כנראה בנזונה חסר מזל ממש כמו שאתה דפוק' –כהתחלה.
המכתב הבא- שטף קללות נמרצות וקבלה מסוייגת של תנאי הסחיטה.
וחותמת- לך תזדיין, ליז
והוא יחתום- בידידות, מישו.
והשניים הופכים למעין שותפי גורל וסוד. ליז לא מסתירה את תיעובה ל'מישו'. היא חריפה, בוטה ואין לה אלוהים. הבן אלף השתחל לחייה, גנב את נשמתה, יודע את סודותיה, ייסוריה, צפונות נפשה. בן נעוות המרדות סוחט אותה אז היא תיתן לו באבי-אבי-אביו. הוא נשאר די קורקטי וסולידי ושולח לה כמעין מחוות כנות יומן שכתב כילד.
ליז (עליזה על שם סבתה אבל דיר באלאק לקרוא לה ככה) שופכת הכל. לפעמים זה קל לפני אלמוני. הקשר המיוחד שלה עם חברת הנפש יסמין שנולדה בארצות הברית והכירו בקיבוץ. האדם הכי קרוב ואהוב, יותר מאחות. נפשות תאומות, דת עם שתי מאמינות. ג'אזמין קוצר לג'אז שמסביר את שם הספר. חייהן הובילו זמנית לארצות הברית ותל אביב.
ליזי וג'אזי או כפי שאחיה של ג'אז מכנה אותן בבדיחות דעת- עיזה וקריזה.
מישו מצרף למכתביו לליז כמה שג'אז כתבה לה. מכתבים גלויים, כנים, על חייה באמריקה. עבודות סהרוריות כולל דוגמנות עירום לצייר מטורף. מסיבה בה עלתה לשיר וחיבור מדהים בינה לנגנים, מהפנטת את הקהל המריע. סלידתה מהתרבות המקומית המנוכרת והמלוקקת. האמריקאים האלה, נו. הבּוֹי פְרֵנדס הדפוקים של אמה ('אחד החברים הקריפים של מאמי דירֵסְט'). מכנה את ליז בחיבה בשמות אברי גוף- שן בינה/ כבד/מוחון/ קרביים/ סימפונות שלי.
והשניים מתערטלים נפשית במיילים זה לזו.
פיל הצעצוע שלו, חדקיהו שמדבר כשלוחצים עליו. 'הֶלפּ מי, איי ניד יוּ'. סבלו כילד שהיה קרבן לאב מתעלל ובריונות אכזרית בבית ספרו ואינו חוסך בתיאורים על יוני המטומטם וחבריו עלובי הנפש שנטפלו ופגעו, הותירו משקעים. אומלל ונפשו מצולקת אולי לעד. מאוחר יותר הזוגיות המקרטעת עם אלה, שקוע באלכוהול ובתהום הנשייה.
ליז על סוד משפחתי אפל שנחשף ונחצ'ה, קשיש חביב המשחק איתה שחמט ומלמד אותה על החיים. אין רע ברחמים עצמיים שהחברה רואה בהם חולשה. שבני דורו לא דיברו על הכל והלכלוך טואטא אל מתחת לשטיח.
ועל היום הארור ההוא ששינה אותה אולי לעד.
הכל נחשף ביניהם. הטוב והרע, הכאב והזכרונות. ליז הופכת למעין שותפה בעל כורחה לחייו, מבינה את מצוקתו אבל לא מסוגלת לרחם עליו. סוג של תסמונת שטוקהולם מעוותת.
עד הסוף המפתיע, המטורף ומהפך הקרביים.
זוהי יצירה עזת ביטוי, חסרת מעצורים, כואבת ושונה. כזו שמשליכה מחסומים ועכבות ודוהרת קדימה כרכבת ללא בלמים. משולבת במילים באנגלית (אניווי, באקסטייג', נאמבר). קטעי שירה קצרים. יצירה מטלטלת שריתקה אותי וקשה להישאר אדישים אליה.

מי אהב את הביקורת

אהבת?
תמונה של לקרוא ברון - חנות ספרים
לקרוא ברון - חנות ספרים
תמונה של נילי
נילי
תמונה של Mira
Mira
תמונה של אַבְרָשׁ אֲמִירִי
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
תמונה של אירית פריד
אירית פריד
תמונה של צב השעה
צב השעה
תמונה של רץ
רץ
תמונה של Misskipod
Misskipod
23קוראים|גיל ממוצע52|70%נשים

על המבקר

תמונה של ראובן

ראובן

ותיק
חבר מזה 7 שנים
430 ביקורות•5,563 לייקים
ז'אנרים מועדפים:
ספרות מקורית•ספרות מתורגמת•מתח ריגול והרפתקאות
תמונה של ראובן
ראובן
ותיק
חבר באתר מזה 7 שנים
ביקורות430
לייקים שקיבל5,563
דירוג ממוצע3.4 ⭐
ז'אנרים מועדפים
ספרות מקורית148ספרות מתורגמת120מתח ריגול והרפתקאות75

דיון על הביקורת

14 תגובות
ראובן
ראובן•לפני 4 שנים

אברש- הבוטות בספר במקרה זה באה לבטא את כאבה של ליז.

על מה שנגזל ממנה,על הסחיטה. מבחינתי הספר שונה מרבים בכתיבתו וגישתו. הדמויות המרכזיות ידעו סבל וצער בצד שמחה. והסיום מפתיע.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
אַבְרָשׁ אֲמִירִי•לפני 4 שנים

ראובן,

אין לי בעיה מיוחדת עם בוטות בספרות כאשר היא מנומקת וכשהיא נכתבת שלא על מנת לזעזע את הקורא סתם. בכל אופן לא חשדתי שזה המקרה כאן. אולי בדבריי אחטא לספר, אבל בסיס הרעיון שהצגת, למרות היותו מקורי, על פניו לא מאד משכנע בעיניי. מקווה שאני לא מקדים לחרוץ דין, אבל מתוך נסיוני בבחירת ספרים לקריאה, נדמה לי שהוא יצטרך להתעלות על עצמו בהרבה פרמטרים אחרים כדי שאשבה בקסמו, ובהתחשב בתנאי הפתיחה שלו, זה אמנם אפשרי אבל לא סביר במיוחד. אז לפחות לעת עתה, אעדיף להסתכן בויתור עליו לטובת ספרים מבטיחים יותר (בתקווה שלא יכזיבו).
לקרוא ברון - חנות ספרים
לקרוא ברון - חנות ספרים •לפני 4 שנים

גם אני אהבתי את הספר.

ראובן
ראובן•לפני 4 שנים

תודה אברש, כל אחד וטעמו

נכון שיש חלקים בוטים,לא הפריע לי. גם בחיים יש... אבל יש בו משהו, מה אומר.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
אַבְרָשׁ אֲמִירִי•לפני 4 שנים

איכשהו

עדיין מקבל את הרושם שלא זה הספר שידבר אל ליבי, אבל באמת כתבת יפה!
ראובן
ראובן•לפני 4 שנים

תודה אנקה, כרמלה וזאבי

ראובן
ראובן•לפני 4 שנים

מעין- הסקירות שלך ושל זרש היו טריגר מסויים לקרוא את הספר.

מוריה בצלאל
מוריה בצלאל•לפני 4 שנים
שמעתי עליו רבות, בעיקר כאן באתר. נשמע כספר שלא אהנה ממנו לרגע.
dina
dina•לפני 4 שנים
ספר נהדר, אהבתי אותו.
זאבי קציר
זאבי קציר•לפני 4 שנים

ספר נהדר שאהבתי מאד ותודה לך ראובן על סקירה יפה

כרמלה
כרמלה•לפני 4 שנים

ראובן, סקירה נפלאה. תודה.

אנקה
אנקה•לפני 4 שנים

איזה כיף לקרוא את הסקירה שלך :)

מעין
מעין•לפני 4 שנים
ביקורת נהדרת!
סייג'
סייג'•לפני 4 שנים

זה נשמע

toxic לאללה, אז כמובן שעכשיו אני ממש רוצה לקרוא.
14 תגובות בסך הכל

ביקורות נוספות של ראובן

זיכרונותיו של חתול נודד

זיכרונותיו של חתול נודד

הירו אריקווה

נָנַָה הוא חתול רחוב חביב החי ביפן בעל תפיסת עולם מגובשת למדי על בני אדם "קופים ענקיים המהלכים על שניים". לומד להסתדר בעצמו עד שבמקרה חולף לידו צעיר איכפתי בתחילתה שנות השלושים לחייו המאמץ אותו. סטורו נותן לו את שמו ('שבע' ביפנית על שום צורת זנבו המזכירה את הספרה). בעבר היה לסטורו חתול בשם האצ'י (שמונה) בשל הכתמים על פניו המזכירים את הספרה.
ההתחלה מרנינה ומשעשעת. ננה אינו מרוצה משמו- ("ברצינות, שם של בת"). סטורו מפריע את מנוחת הצהריים שלו ומהרהר 'לפחות שיהיה פיצוי' ואכן מקבל מעט אוכל בתמורה. יאמי! אני לא בררן, העיקר למלא את הבטן.
ומגיע היום שעל סטורו לעבור דירה וננה מוצא עצמו יוצא לדרך.
וכאן מתחיל הספר לאבד גובה. ננה מתוודע לקוסוּקֶה ('קו'), חברו של סטורו ששנים לא היה ביניהם קשר מאז ימי בית הספר. הספר כבר לא מרגיש דרך עיני החתול אלא סיפורי השניים כילדים ונערים, הורים לא קלים של קוסוקה ובמיוחד אביו. בית הספר. לעלילה מצטרפים בהדרגה אנשים נוספים. תלמידים, מורים, סבתא. בריחה של השניים מטיול שנתי, מתנה שנער יפני קונה לאמו. נסיעה לים. טיפול בחממה לגידול עגבניות והכל בסגנון בנאלי ופשטני, שלא מצליח לשמור על איכות ההתחלה המשדרת משהו אחר לגמרי.
בערך במחצית הדרך הרגשתי שהספיק לי. הרעיון הובן והסגנון לא דיבר אלי כלל.
ואין קשר בין אהבה לבעלי חיים לספר. אינני חובב מובהק של חיות מחמד אך עלי לומר כי 'אמנות נהיגת המירוצים בגשם' שנכתב דרך עיני כלב הקסים ושבה אותי במיוחדות שלו וכתיבתו הנפלאה.

לפני 8 חודשים•
★★★★★
•ראובן
דוקטור בואי אצלי

דוקטור בואי אצלי

מירה מגן

דוקטור גליה אושֶׁרי היא רופאה אונקולוגית מצטיינת, אין ספק ביכולותיה המקצועיות ותקשורת טובה עם מטופליה. רובם, על כל פנים.
גליה באה מרקע דתי, טרם נישאה ובקשר זוגי עם דר' ענֵר, רופא בכיר, אלמן ואב לשתי דרדקיות שובבות בנות חמש ושמונה.
שתי אחיותיה- עטרה הצעירה, נשואה לאיש הייטק- מה שנקרא 'משפחה טובה' מהשומרון ותהילה הבכורה, הנשואה לקצין בכיר בעל שלושה 'פלאפלים' על כתפיו- ברוכות צאצאים.
אבל חייה כרופאה אינם קלים. אביו של אחד ממטופליה, צעיר חולה אנוש מעורר בה רגשות דווקא בשל עוצמתו השקטה. אחרת שנטרפה דעתה לאחר אובדן, שינתה את שמה והפכה לאבן נגף בחייה. גם במשפחתה הקרובה יש חיכוכים קשים, מעל ומתחת לפני השטח ושלא ברצונה היא נקלעת לדרמות קורעות שהיתה מעדיפה להתרחק מהן.
והיא חשה לכודה. תקוותה התמידית לחזור לביתה השקט, מעוז השפיות והמפלט הפרטי, להניח רגליים יחפות על השולחן ולהירגע מעמל יומה- לשכוח לכמה שעות את סבל החולים ומשפחותיהם הנעות בין תקווה לייאוש. את העירויים, התרופות, בדיקות הדם, הצורך להרגיע ולנחם כשצריך- מופרת שוב ושוב. גם באירועים חברתיים הנייד שלה יכול להזעיק אותה בכל רגע. נקרעת בין חובותיה כרופאה לרכבת הרים רגשית בשל הקשרים בחייה, לא תמיד הגבול בין העבודה לחייה הפרטיים ברור.
בסגנונה המיוחד והנוגע מיטיבה המחברת להביא בגוף ראשון את סיפורה של גליה על הדילמות הרפואיות, האתיות והאישיות המשליכות אותה שוב ושוב לטלטלה רבתי, בוחנות אותה ולעתים מותחות לקצה את סבלנותה ויכולת עמידתה.

לפני 8 חודשים•
★★★★★
•ראובן
חיים יקרים, אתם דפוקים!

חיים יקרים, אתם דפוקים!

סקוט בלאגדן

משהו סיקרן אותי כשקראתי אודות הספר. הגיבור מתואר כמעין הולדן קולפילד עדכני.
קריקט הוא נער החוסה בבית אומנה המנוהל בעיקר בידי נזירות באמצע שום מקום במדינת מיין, מבנה ששימש כלא בעבר (מוזכר בו 'חומות של תקווה' המתרחש בכלא באותה מדינה) וכעת הוסב למעון למי שמזלם לא שפר עליהם. מי שבאו מרקע קשה, חיים עלובים ודפוקים. הוא בעייתי, פרוע, מסתבך במכות, מתעב חלק מהצוות כולל המנהל
לה- צ'אנס וחבריו למעון. עם חלקם הוא מיודד, מגן על הנערים הצעירים יותר כמו אנדרו ונמשך לווינונה היפה.
הוא מסתדר היטב עם איש התחזוקה אותו מכנה בפשטות 'תחזוקן' כי לשם משפחתו משמעות גסה. עוזר לו בעבודתו ובתמורה מלמד אותו תחזוקן ללחום תוך שהוא קורא לו בשמות נשיים כמו פגי-סו ולוסי. הוא מסייע לסוחר סמים לגבות כסף מחייבים תמורת סחורות במקום כסף.
במידה מסויימת אפשר לומר שהוא אכן סוג של הולדן. מורד אנטי חברתי.
כמו "התפסן" הספר מובא בגוף ראשון אבל שלא כמוהו כתוב בסגנון מופרע שניתן לצפות מנער שבא מהרקע העלוב של קריקט, אבל בפשטות- דוחה. שטף בלתי פוסק של קללות, גסויות, עלבונות. הנזירה מרי עם התחת הענק, המנהל "לה צ'אנס יה שפן". מוטציה מעוותת. שקרן, טיפש, חרא, כסיל דביל- וזה ממש אפס קצהו. נראה שכל מילה רביעית היא קללה או לעג. כמה אפשר? נמאס בשליש הדרך.
להשוות אותו ל'תפסן בשדה השיפון'? ברצינות? קורע מצחוק בלשונו של קריקט.

לפני שנה•
★★★★★
•ראובן
ארבע ארצות

ארבע ארצות

מתן חרמוני

"ארבע ארצות" הינו רחוב תל אביבי שבו מתגוררת בבניין אחד ולבסוף באותה דירה חבורה יוצאת דופן.
יהושע רדלר הינו סופר כושל, גרוש שנאלץ לעזוב את ביתו שנשאר ברשות רעייתו לשעבר ליאורה ומנסה לפרסם ספר ללא הצלחה יתרה. בעלי הדירה ששכר הם אח ואחות בשם טישביין שהצליחו לרשת את הדירה מקשיש ללא משפחה שהלך לעולמו והכיר את אביהם ובקיצור- צמד נוכלים, על פי עורך הדין בעל השם התמוה לקריכפלצל,המעסיק את ויקטוריה יפת התואר.
עורך הדין טוען שהוא אחד ממניפי דגל הדיו המיתולוגי באילת, הבל ורעות רוח.
ברונהילדה, שחקנית עבר מהוללת ששמה נודע ברבים, ימי תהילתה מאחוריה ועדיין זכורה גם בשל הרומנים הרבים שנקשרו בשמה וכעת על פי הגדרת הסופר- מטורללת ומשובשת שהתגוררה בדירה מעליו והתנחלה אצלו, פחות או יותר.
בצלאל נמוך הקומה והצעיר שהיה שכנו של יהושע לפני שנים רבות, ואחרון חביב- השד. ולא סתם שד אלא רוחו של נחום צובלפלאץ שהתגורר ומת בוורשה ב-1905. אבל גם שד צריך לאכול מדי פעם.
והחבורה הססגונית, מה לעשות, צריכה ממון על מנת לשלם את שכר הדירה, לאכול וכמובן חשבונות שחלקם מגיעים עבור יוחנן שהתגורר לפניהם בדירה והלך לעולמו, אבל חובותיו נותרו כמו גם מכתבים שאהובתו החיה ממשיכה לשלוח לו. למזלם נותר בדירה רכושו כולל בגדיו, רהיטיו ומטבח מצוייד כהלכה.
הספר החביב מתאר בהומור, שנינות ולשון עשירה את הרפתקאות החבורה ההזויה. הם מצליחים להתקיים הודות לנדבות ושנור, דרכיהם מצטלבות עם דמויות ידועות כאיסר הראל ואת שמות רובם (אמיתיים או לא, מה זה משנה) לא ראוי לפרסם מחמת צנעת הפרט. נסיונותיו של יהושע לפרסם את ספרו ולקבל תשלום המגיע לו על כתב היד. עימותים עם בעלי הדירה שאינם רק נוכלים אלא קמצנים להחריד למרות שברשותם כמה דירות. בצלאל לוקח על עצמו את תפקיד הלבלר (במקור),לרשום הכנסות והוצאות וגם זאת ללא הצלחה יתרה. בקיצור, שישו ושמחו.
משפטים משובצי פנינים כמו "לדודה אחת קראו חיה ולשנייה מֶהְטָה כמו מהטה הארי. קרה שדודה חיה מתה בדמי ימיה בעוד דודה מהטה חיה שנים רבות וחצתה את גיל מאה".

לפני שנה•
★★★★★
•ראובן
שנת השועל

שנת השועל

רות עפרוני

המחברת מטיילת עם הכלב בפרדס סמוך לעיר מגוריה רחובות, כאשר היא מבחינה בשועל והכלב משתחרר ורץ אליו, לתוך הלילה. היא דולקת אחריהם, קוראת לכלב "פלה! פלהההה! תחזור!"
מאוחר יותר תיזכר בשועלי שמשון.
היא הדמות המרכזית באסופת הסיפורים הקצרים שהם מסע חייה. נשואה ואם לארבעה שידעה עצב בחייה מגיל צעיר. מגדירה עצמה 'נורמטיבית בת ארבעים וחמש'. רעיה ואם. כותבת בפייסבוק, מפיקת טלוויזיה 'פרום איזראל' (יש בספר מילים באנגלית באותיות עבריות) ועוקבים.
התחנה הבאה היא בוסטון שם יהיו שנה במסגרת שבתון של בעלה סול.
הסיפורים הם לקט של אפיזודות, חלקן שהטביעו חותם בל יימחה ואחרות חולפות ונשכחות. זכרונות קשים של שכול בצד מפגש מקרי בבוסטון עם ילד ממוצא מכסיקני, איסוף רהיטים ממיכל ('דמפסטר') ענק ברחוב נראית כמו הומלסית. דוגמנות עירום ובחזרה לארץ עוברת טיפול אצל כירופרקט המציע לה סוכריות טיק טק. הלוויה של זרה בעקבות בקשה מהציבור ללוות למסע האחרון קשישה גלמודה, ניצולת שואה. הולכת מכות עם בת זונה (במקור) בטירונות. כעת היא גם מלמדת במגמת צילום יום בשבוע.
הכתיבה מתזזת, קופצנית, אין קשר בין הסיפורים הקצרצרים שחלקם עמודים ספורים. עבר והווה מתערבבים, כתיבה לעתים יפה, לעתים עסיסית או תמוהה בנוסח "מה שהקנה לשולחן דמות של היפי מפרכס במכנסי פלדפון". מה שבא לתאר את מסעה בתערובת של סלנג, הומור ורצינות שחלק ניכר ממנו מתבטא ברגעים חולפים לא ממש מצליח להתרומם. בין השורות יש יכולת כתיבה אבל משהו בסך הכל לא עובד כהלכה.

לפני שנה•
★★★★★
•ראובן
רווח של חמש

רווח של חמש

טלי כהן צדק

הבלונים הארורים האלה. איזה נזק החמאס עושה מבלון ועפיפון ואיך הם נוחתים בכלל, היא תוהה.
נתי יודעת שבין המבצעים בעזה יש רווח של חמש שנים, פחות או יותר. היא לחוצה כי בנה עידו מתקרב לגיל גיוס והשנים האלה יעברו.
היא ומשפחתה גרים במושב בצפון, זוג ושלושה ילדים- בן בכור ושתי בנות. כמו כולנו היא חיה את המציאות הפסיכית של שיגורי חמאס וג'יהאד איסלאמי מרצועת עזה. רקטות, בלוני ועפיפוני תבערה, צה"ל מכה וחוזר חלילה. השלטון מאכזב ואין פתרון אמיתי באופק. עופרת יצוקה, צוק איתן, עמוד ענן וחגורה שחורה. סבב אחרי סבב של אותו חרא. הטירוף הפך לסוג של משהו שפשוט חיים איתו. שני מתאגרפים בזירה, מכים זה בזה, נופלים וקמים לחטוף ולהחטיף עוד.
הילד גדל, אין לה ספק שירצה קרבי, ערך עליו חונך. ותיתכן כניסה קרקעית שלו לקן הצפעונים העזתי. החשש האימהי לא נותן מנוח.
והיא הוגה תכנית מופרעת כדי להגן על בנה. משהו שיזעזע את אמות הסיפים. איך הלא שפוי הופך לשפוי בראייתה של אם חרדה. אבל במציאות שאינה שפויה לא תמיד אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לברור באמצעים.
הספר כתוב במעין מכתב ארוך של נתי לבנה. מספרת על הדילמות, חרדות, תפיסת המציאות שלה, עבודתה כמנהלת חשבונות במושב. האחיות המתבגרות, סבא וסבתא, משפחתיות וחברים בצד המציאות המטורללת.
מה שגרע היה פירוט יתר כמו הנסיעה של נתי מהצפון לעוטף הזר לה. צמתים, כבישים, אבני דרך.אפשר ורצוי היה לקצר.
3.5 כוכבים.

לפני שנה•
★★★★★
•ראובן
אל נקמות 2 רקוויאם

אל נקמות 2 רקוויאם

יניב בן עטר

סער ארגמן מהישוב מיתר בנגב חוזר לאחר הטראומה שחווה באותו יום נורא כשבדואים פגעו ביקר לו מכל- בתו נטע. רעייתו איילה אספה את ילדיהם ועלתה צפונה, למשפחתה. הוא מתמגן ומתבצר מוכן לכל צרה באזור עויין. איש צבא, מסתערב ולוחם בכל רמ"ח אבריו שלא עושה חשבון לאויביו.
התופת של מלחמת העולם השנייה, הנאציזם מרים ראש ומנגלה הנורא יוזם תכנית על לכרסם במדינה היהודית הקטנה.
לא הרג חסר רחמים אלא מי שיעשו את העבודה המלוכלכת מתוך, גיס חמישי.
השנה 2023. קבוצת חברים לא צעירים בני הגוורדיה הוותיקה, יוצאי עדות המזרח שראו דבר או שניים בחייהם מלבנים סוגיות מעיקות. אפליה, קיפוח, ההגמוניה האשכנזית ושלטון האליטות. ניתוח תהליכים שהובילו לימים הקשים ביותר וארועי מפתח שעיצבו את המדינה והעתיד מִשְנות החמישים ועד עתה- הסזון, הרימון שנזרק בכנסת, מלחמת יום כיפור, לבנון הראשונה, סברה ושתילה, רצח רבין. הפגנות ומחאות עכשוויות שוטפות את הארץ. אלה נגד אלה, מתנגחים זה בזה, שונאי השלטון המשחית והרקוב מול תומכיו. דמויות עכשוויות ואלה שהיו נחלת העבר.
חלקן מרכזיות כראשי ממשלה וחולפות כאיש ההגנה שתפקידו להעניש ללא חמלה ערבים שפגעו בנשים יהודיות.
ולאורך ההיסטוריה העקובה מדם ישנו השטן הבוחש בקדירה. ואז מגיע תשעה באב 2023. מסביב יהום הסער.
אף אחד לא ציפה לזוועה שתקרה. סער מוצא עצמו ספון בממ"ד אחוז אימה כשמטחי טילים נוחתים על היישוב הקטן.
האפוקליפסה בשיאה, התופת בהתגלמותה. היינו כל כך בטוחים בעצמנו, חושב סער. סמכנו על יכולותינו, כוחנו, נביס את המרצחים סביבנו,
נחטוף, אבל נתגבר. איך, איך זה קרה לנו.
והוא יוצא עם סכין בין השיניים למסע הנורא להצלת חייו וחיי משפחתו כשסביבו חורבן והרס.
הספר הוא דיסטופיה מעוררת חלחלה על כאוס ואבדן הדרך, מבוסס על ארועים אמיתיים ומכוננים שעיצבו את פני האומה. לא תמיד קל לקריאה ושזור פתגמים תנ"כיים מפולפלים וערבית.

""הִנְנִ֨י מֵבִ֜י אֶל־הָעִ֤יר הַזֹּאת֙ וְעַל־כׇּל־עָרֶ֔יהָ אֵ֚ת כׇּל־הָ֣רָעָ֔ה אֲשֶׁ֥ר דִּבַּ֖רְתִּי עָלֶ֑יהָ כִּ֤י הִקְשׁוּ֙ אֶת־עׇרְפָּ֔ם לְבִלְתִּ֖י שְׁמ֥וֹעַ אֶת־דְּבָרָֽי׃ עכשיו הכל נראה הבל הבלים, אנשים פליטים בארצם. דָּם וָאֵשׁ וְתִימֲרוֹת עָשָׁן."
"העולם כמו מלפפון. יום בידיים שלך, יום בתחת שלך. זה בהחלט מסתמן כיום של התחת" (פתגם ערבי).

לפני שנה•
★★★★★
•ראובן
על אהבה ומעשיות אחרות

על אהבה ומעשיות אחרות

תה

אם להגדירו במילה-שונה. או מיוחד.
כתיבתו של סופר הרשת 'תה' אחרת. תערובת של דמיון ומציאות, עולמות אחרים ויאמרו מי שיחפצו- הזויים. הוא נע על הציר של אפשרי-בלתי אפשרי, מושג-בלתי מושג.
הספר מכיל סיפורים ארוכים ופכים קטנים הכוללים שורות בודדות או משפטים קצרים על עמוד.
בין הדמויות הססגוניות- האל חלד שיכול בהינף יד לברוא או לחסל יקום, הממציא טריליון- שמו הוא מספר המצאותיו. המחבר 'תה' נפגש איתם בחלק מסיפוריו לדיונים על מציאות אפשרית ובלתי אפשרית, אהבה, עולמות זרים המאוכלסים ספקנואידים. כשהאל חלד רצה ליצור יקום היה עליו להיפטר מחוסר הסדר הנורא הקיים ולבטל את קיום 'אינספור גלקסיות מתהוות, מעל מאה מליארד יצורים תבוניים, מליוני צירופי מילים, מאתיים אלף...ושלושה סוגי חציל מתובל'. עולמות ה'מה אם' ו'אילו רק'.
וסיפוריהם של אוהבים. יאיר ונועה עם פתקי אהבה במשך חמישים שנה.
ליאור המחליף בנות זוג, מוותר על הרבה למען האהבה האמיתית אותה אינו מגלה. השנים חולפות עד שמגיעה העת לסגור מעגל.
האדריכל ארנסט הופמן הבונה מגדלים יוצאי דופן המפליאים את תושבי העיר עד שהבלתי צפוי הבדיוני קורה.
עולמו של תה עשיר בדימויים, דמיון, הקורא מוצא עצמו במסע למקומות בהם אין מקום להיגיון המוכר. אל השונה, הלא מודע, האהבה שיכולה להיות מיטיבה ומייסרת.
סגנונו מזכיר את ספרו 'מחשבה נודדת'. על עולמות בהם הזמן והמרחב אינם מוכרים לנו.
"המקום הכי נמוך בעולם הוא כלל לא מיקום במרחב אלא רגע בזמן. איש אינו רוצה לבקר בו אך כמעט הכל מוצאים עצמם בסביבתו במהלך חייהם".

לפני שנתיים•ראובן
ארוכה הדרך למטה

ארוכה הדרך למטה

ניק הורנבי

הציפיות שלי היו גבוהות למדי. יותר מדי.
לונדון, ערב השנה החדשה. ארבעתם מגיעים לאותו מקום- בניין 'המקפצה' החביב על מתאבדים.
לכל אחד סיפור עגום וסיבה להיות שם. הספר מובא במעין פרקים קצרים מפיהם בזה אחר זה.
מרטין הינו מנחה טלוויזיה פופולרי למדי שהסתבך בפרשיית מין עם קטינה וישב בכלא. אשתו ובנותיו עזבו אותו.
ג'ס היא בת עשרה לונדונית- פרחה פאנקיסטית עם שפת ביבים, טרגדיה של אחות שנעלמה ובת לשר בממשלה. אקס בשם צ'ס.
מורין באמצע החיים, אם לבן עשרים מוגבל.
ג'יי. ג'יי הוא אמריקאי שהגיע ללונדון. מוזיקאי מתוסכל עם חלומות שחברתו עזבה אותו וכעת עובד כשליח בפיצריה.
הוא זה שנקלע אחרון למקום כששלושת האחרים כבר שם. לדבריו היה בבניין למסירת פיצות והחליט לעלות לגג כששמע קולות, או משהו דומה.
מתפתח דיון כשמרטין כבר יושב על המעקה. לבסוף מתקבלת החלטה שאם לנסח בקיצור- 'לא כרגע'. ותחילת מסעם המשותף הינו מסע לילי הזוי בחלק העלוב יותר של לונדון במסיבה פרועה ושפע אלכוהול, שישו ושמחו בקיצור. ולמרות שהם באים מעולמות כל כך שונים הם מתגבשים לקבוצה כשהטריגר הוא בעיקרו 'החיים חרא'. ממציאים סיפור דמיוני אינפנטילי לראיון טלוויזיוני לגבי אירוע הפינאלה על הגג.
ציפיתי לכניסה רצינית יותר לעולמו של מי שעומד להתאבד, מי שהגיעו לקצה ולא רואים טעם לחייהם. תסכול וזעם, נטישה, חרדות ומיאוס. יש את זה במינון מסויים. מה שיש בשפע בלתי נדלה הן קללות כולל 'המזד***' על כל הטיותיו, פאק, שיט, מחורבן. הנטייה הנצחית של ג'ס לומר 'עשה' במקום 'אמר'. עשה לי, עשיתי לו...עשרות פעמים.
עמודים ללא תוכן כמו הקשקושים של ג'ס והפדיחות שעושה לאבא. ההרהורים של ג'יי. ג'יי ומורין ושיחות על הא ועל דא.
התחלה מבטיחה, ההמשך לא. אפשר היה להעמיק בדמויות ולהפחית בקללות או פשוט לקצר את הספר.
קצת אחרי אמצע הדרך הספיק לי.
סוג של החמצה, בתמצית. אולי התרגום לקוי.

לפני שנתיים•
★★★★★
•ראובן

ביקורות נוספות על "כל הג'אז הזה"

כל הג'אז הזה

כל הג'אז הזה

סנונית ליס

רומן מכתבים אינו הסוגה החביבה עלי, אלא אם הוא עשוי היטב. הספר הזה הוכיח שבידיים אמונות רומן מכתבים יכול להיות משהו ללקק את האצבעות.
שלושה קולות מובחנים היטב משתתפים ברומן רב חן זה: ליז, ממנה נגנב המחשב רב הערך שלה, המכיל תכתובות רבות ויומן. גאז', חברתה של ליז, שההיכרות ביניהן במקהלת קיבוצים בהן שתיהן משתתפות מקיבוצים שוני מגיל צעיר ומאז הן חברות. מישו, מישהו שלידיו הגיע מחשבה הגנוב של ליז והוא דורש דמי כופר מוזרים ביותר – 40 מכתבים שליז תשלח לו בקביעות בזה אחר זה.
בתחילה ליז נרתעת מבקשתו של מישו, אבל מבינה עד מהרה שאין לה פשוט ברירה. היא מתחילה לספר לו את סיפור התאונה בה היא וג'אז רכבו על אופנוע, התנגשו במכונית, עפו מהאופנוע, ליז לשיחים וג'אז לעולם הבא. בתמורה מישו מספר לה את סיפורו עצמו, כשאט אט הוא מצטמצם לתחומי ביתו ושוב לא יוצא מביתו בעד שום הון שבעולם. בתמורה למכתביה של ליז, מישו משחרר מדי פעם מכתב שכתבה ג'אז בעבר לליז. הבטחה לבאות.
כמו שאמרתי, הקולות מובחנים היטב, ליז הצעירה מקללת בתחילה את מישו, המעז כך להיכנס לחייה. מישו שומר על טוהר השפה, כותב בלשון צחה ומדוייקת. ג'אז מספרת על היותה דוגמנית ואגינה לצייר ניו-יורקי מפורסם. זה יכול להשמע סוטה משהו, אבל אין תמים מזה. המכתבים חולצו מהמחשב הגנוב והם קול מהעבר, מלפני התאונה, תאונה ששלחה את ליז הביתה בחזרה אל הוריה בקיבוץ אחרי שמחשבה נגנב בבחינת הקש ששבר את גבו של הגמל.
ליז חווה קשיים רבים לשוב אל העולם, מישהו אינו רוצה לשוב אל העולם, לתת עצות לליז כיצד עליה לטפל בעצמה כן. ליז תמהה על עצותיו כשהוא עצמו קבור בביתו ומשתמש בשירותי שליחים.
ארבעים מכתבים עליה לשלוח, אט אט הם נעשים מפורטים יותר ופחות מעליבים את נותן העצות וזה המחזיק במחשב לא לו.
התעמוד במשלוח ארבעים המכתבים? היוחזר מחשבה? האם בזה זה מסתכם, מחשב תמורת מכתבים? ניחשתם שלא.
מתברר שליס עצמה חוותה משהו מהכאבים המשתקים, אלה שהכל נראה פתאום לפני ואחרי קרות הכאב, וזה כבר בכלל לא דומה.

לפני 4 שנים•
★★★★★
•מורי
כל הג'אז הזה

כל הג'אז הזה

סנונית ליס

החלון שלי פתוח, ואני שומעת את הגשם מטפטף בעליזות על השביל. הוא מנחם אותי עכשיו. היתי שמחה לצאת ולחזות ביופיו, אבל כמו רפונזל השבויה במגדל גם אני מבודדת בחדרי, חיובית למדי, נגיפית ונפשית. על הנפשית עושה השתדלות, בכל אופן.
אני מציירת קצת, נטפליקס וסרטי דיסני מעסיקים גם מפעם לפעם, יש מוזיקה, הרבה, אבל אני בעיקר קוראת. קוראת וקוראת וקוראת. מרגיש לי קצת לא פייר עבור הספרים, איך שאני חולפת על פניהם בכזו מהירות, בלי לתת שהיה למילים שעברו בי, לנוח בי קצת, לעורר את מחשבותי ונפשי למה שהתחולל כאן, במפגש הזה.
אבל אחרי "כל הג'אז הזה" החלטתי לעצור רגע. לקחת נשימה. לכתוב קצת. לעבד. הבעיה היא שאני קצת ספיצ'לס כרגע. אבל בוא ננסה.
~
התאהבתי כבר מהרגע הראשון. כשאני מתחילה לקרוא ספר אני עוברת פעם נוספת על התקציר, בוחנת את פרטי ההוצאה, מי המתרגם/ת במקרה של ספרים מתורגמים, בודקת אם הסופר/ת השאירו קריצה מסקרנת לקוראים, או הקדשה לאחד מאהוביהם. למה אני עושה את זה? זה עוזר לי להיכנס בקלות רבה יותר, כמעין התרשמות ראשונית. מומלץ :)
הפעם חיכתה לי הפתעה (ראשונה מתוך רבות) מתוקה במיוחד, מתחת לזכויות היוצרים. אני הולכת לצטט ממנה כי היא פשוט העלתה לי חיוך גדול:
"...מומלץ ללכלך ולהביא לבלייתו של ספר זה בכל דרך העולה על הדעת: להכתימו בכתמי קפה (רצוי שיהיה משובח), באלכוהול (ניתן גם זול), בדמעות (שרצוי שיימחו בידיים חומלות), ובאצבעות שוקולד. רצוי לקמט ספר זה בתיקים שעושים את דרכם למחוזות שונים ומשונים..." וכן הלאה.
אז לא עשיתי את כל הדברים הללו, בכל זאת ספר מהספריה, אבל ההזמנה המשעשעת ועם זאת כנה ופתוחה, עשתה לי חשק להתקדם אל העמוד הראשון בדילוגים עליזים.

לא נשארה בי הרבה מן החדוה הראשונית בסיומו. אבל היו בי (ועודן) מחשבות, אמיתיות, נוקבות, שפוגעות בבטן הרכה של הכאב, ותוך כדי גם מלטפות ומרגיעות.

"זו היתה אהבה של שתיים שהתחילו מאותו המקום גם אם אף אחד לא ידע על זה חוץ מהן. אולי כמו שאחיות תאומות אוהבות."

אני אספר קצת על העלילה, למרות שבמקרה שלו מצאתי את התקציר נהדר- לא מייפה ולא משנה, רק מסתיר את שדרוש שישאר נסתר. עד לגילוי.
ליז (שלא תקראו לה עליזה) פיין, למרות שמה המטעה, היא ישראלית צעירה שעוזבת את תל אביב חזרה הביתה להורים בקיבוץ. הטריגר? המחשב שלה שכה יקר לליבה נגנב מדירתה. כעבור זמן מה היא מקבלת מכתב מאחד שמכנה את עצמו "מישו", שטוען שהמחשב שלה אצלו ודורש ממנה לכתוב לו כ-40 מכתבים על מצבה הרגשי והנפשי, על חוויותיה ומחשבותיה. ובהחלט יש לו עם מה לאיים- הרי המחשב שלה אצלו, המחשב שמכיל כל כך הרבה קטעים שכתבה, ומכתבים שקיבלה מחברתה הטובה. אם תסרב, הוא ידאג למחוק הכל.
עד כאן מה הספר מספר על עצמו. מה לי יש לספר עליו?
הוא כל כך הפתיע אותי. אינסוף הסתעפויות לא צפויות בעלילה, רגעים כמעט שומטי לסת. לא יודעת, ציפיתי לספר קליל, משעשע, בסגנון של קומדיה. אבל לא. הוא עוסק בדברים שלא דמיינתי בכלל שזה יגיע אליהם, בכאב עמוק, בטלטולי הנפש בעקבות אירועי חיים קשים, בשאלות על הקיום העצמי. וסנונית ליס מטפלת בנושאים האלה ביד רגישה וחומלת.

"אם אתה לא יכול לזוז ולשמוח, להיות משהו ממה שאנשים בכלל ואנשים בגילך אמורים להיות, ממה שאתה עצמך, כמה זמן עובר עד שאתה פשוט אינך? אם אתה לא מקווה ולא מתחדש, כמה זמן עובר עד שאתה נעלם?"

כמה זמן עובר באמת? אם לא נותנים איזו בעיטה, מנערים את הגוף הרדום, רוקעים חזק על הקרקע, צועקים צעקה שמשחררת את הכדור השחור שבבטן, כמה זמן עובר עד שנשארת רק קליפה דהויה של מי שהיינו פעם, ומי שהיינו באמת פשוט נמוג ומתפוגג לחלל האויר?
ומה עושה אדם שאין לו מי שיעזור לו, שהוא לבד? מה אני היתי עושה בלי עזרת האנשים שתמכו ותומכים בי ברגעים הקשים והמפחידים ביותר שלי?

"...שמעתי אותם מאבדים שעות שינה, ראיתי את הקמטים שבין העיניים שלהם מעמיקים. הלכנו כולנו אחורה כמו במסע משונה בזמן. הם יצרו עבורי מחדש את הרחם הכי טוב שהם יכלו ואני התכרבלתי בו ובכיתי ובעטתי."

הכתיבה יפהפיה. יש כאן כמה דימויים נהדרים, וכמו שקשה לפספס, אני לא מצליחה להפסיק להביא ציטוטים למרות שאני יודעת שזה קצת מלאה ומאבד מההקשר, אבל הם כל כך יפים בעיני.
הבכיינית שאני הרבה הרבה זמן לא בכתה מספר, ואני מודה שגם פה לא, אבל זה היה הכי קרוב מזה חודשים רבים. עוד לפני עמוד 100 הרגשתי איך הכאב מתערסל בי, מייבב חלושות, ואיך התהוות של דמעות מדגדגת לי את העיניים. אבל בסוף הן לא יצאו. (אולי התקהיתי?)
אבל אל תדאגו, גם חייכתי הרבה. נרשמו גם כמה צחקוקים. חוויות שנעות על הציר בין מתוקות למופרעות מתוארות כאן. יש פה כל כך הרבה. מי היה מאמין שבספר הזה יש כל כך הרבה עושר? אני לא האמנתי.

ונושא שאני לא יכולה להתעלם ממנו- הספר הזה נכתב בישראל, על ידי ישראלית. אני יודעת, זה לא עניין נדיר במיוחד, לעם הספר יש גם סופרים וספרים, הפלא ופלא. אבל יוצא שאני בקושי קוראת ספרים עבריים. אולי כי אני קוראת בעיקר פנטזיה, ואין הרבה ספרי פנטזיה ישראלים שעונים על הדרישות שלי, ואולי כי רוב הספרים הישראלים שאליהם נחשפתי לא מצליחים לסקרן אותי מספיק. והנה, כשסוף סוף יוצא לי לקרוא ספר עברי, שגם לא מכיל אלמנטים פנטסטיים(!) – והוא קונה אותי ובגדול. מרגישה שזכיתי בלוטו.
אחד הספרים המיוחדים שקראתי עד כה. אני לא אשכח אותו במהירות. אני רק אבהיר שיש בו חלקים בוטים ושפה גסה לעיתים, ומאחר וזה ספר מכתבים, יש לי טיפה בעיה עם האמינות (אני אובססיבית לאמינות בספרים) של חלק מהעברת העלילה בספר. אבל הענינים האלה הצליחו להצטמצם באופן יחסי אל מול החויה המלאה שעברתי כאן, ביממה אחת של קריאה.

הגשם כבר נחלש בינתים ומטפטף חרש. עוד כמה ימים אקום מהמיטה ואצא מהחדר אל החופש שבחוץ, אבל כמה אנשים ישארו לשכב במיטה עד מאוחר בבוקר, כלואים בתוך עצמם, בתוך לופ של כאב, של בלבול, של הדחקה והכחשה וטראומה, בלי יכולת לצאת מזה? אני יצאתי מזה לפני קרוב לשנה, בעזרת טיפול ועזרה. אבל מה על אלה שעוד לא הצליחו למצוא בתוך עצמם את הכוח לצאת לקרב על חייהם?

"...הרחמים העצמיים, סתם ככה יצא להם שם רע. רחמים עצמיים אין פירושם תבוסתנות, לא לא! לרחם על עצמך משמעו לגלות חמלה כלפי עצמך כאשר העולם אינו עושה זאת. להיות לך לרחם, למצוא לך בתוכך מקום חמים שתוכלי לנוח ולהתחזק בו."

אני לא אשכח את מה שקבלתי מהספר הזה.

לפני 4 שנים•
★★★★★
•מעין
כל הג'אז הזה

כל הג'אז הזה

סנונית ליס

אזהרת טריגר, אני מגיעה היום עם חרב שיסוף הגרונות שלי, השמורה לאירועים מיוחדים. למשל עכשיו. אוקיי, אז הגעתי אל הספר בהמלצה שלכם חברים, ממש כאן. אמרתי, כמו שכבר כתבתי בהמלצה הקודמת, שזה אחל'ה זמן לחבר מעבר, עד שאתאפס על עצמי ואקרא סוף סוף את פאוסט או יוליסס. ניחא. האזנתי לספר באייקסט, ואני חייבת לשבח את המקריאה, אחל'ה קול ואחל'ה טונציה.
הספר מתחיל בסיפור מסגרת מגניב. בחורה שוכרת דירה תל אביבית, גונבים לה את כל תכולת הדירה והמחשב - שהוא בערך כל חייה (ונבוש וניכלם כשנבין עד כמה הוא גם כל חיינו) מגיע לידי גבר זר, עם כל תכולת המידע שבו. הגבר רכש אותו מחנות כלשהי, והסתבר שזו סחורה גנובה וטרם נמחק המידע שהיה שם. הוא בעצם סוחט אותה באופן פואטי ודורש ממנה כתיבת מכתבים שיפרטו את מחשבותיה ורגשותיה ואת העובר עליה ואם תעמוד בהסכם ביניהם - יוחזר לה המחשב עם כל אשר עליו.
דמותה של האישה כותבת מעולה, שם אני חשה שסנונית ליס נהנתה במיוחד, הרשתה לעצמה מרחב חופש בהחלט חינני והיה מגניב לקרוא שם מכתבים מתוך אלה שמאוחסנים במחשב, כמו למשל מכתבים מחברתה - ג'אז, שיש גם בהם את הכתיבה החופשית והממגנטת. כך שיש לבחורה יכולת לכתוב.
גם הגבר, שאמנם איננו קרוב למגנט הזה, עדיין מסקרן מה, יש שם מה להמשיך ולהתעניין.
אה - מה -מה וכאן ידידי החרב שלי ממש זזה בכף היד, כשיצאתי להליכה וגיליתי שאני תקועה עם ארבעה פרקי יומן שכתב "מישהו" בתור ילד, שם הזעם והוריד התחילו להתפוצץ.
אי שם בעבר המתורבת שלי למדתי אצל מירי ברוך קורס בספרות ילדים ובו היא ערכה הבחנה מצוינת בין ספרות ילדים לבין ספרות מתיילדת. ולא יאומן עד כמה אנחנו הופכים לפוצים כשאנחנו מנסים להיות ילדים ולשכנע שאנחנו ממש על זה. ברור. היינו פעם ילדים. הילד שיצרה סנונית ליס הוא מאוד מאוד מאוד לא משכנע בהיותו ילד. ובטח שלא ילד בתוך מציאות סופר מורכבת וצבעונית שסנונית ליס יצרה. יש שם כתמי צבע בוטים של שילוב בין ידע פסיכולוגי דל על הקשר בין גמגום לבין מצב רגשי קשה, שלל מקרי רווחה קשים, הכוללים נעילת ילד בארון ובריונות בבית הספר, וכתיבה מאוד לא משכנעת לא באופיה ותוכנה ולא בפן הרגשי (ולא. גם ילד שאבא שלו נועל אותו בארון לא שונא בהכרח את אבא שלו ומתפלל לאלוהים שיסלח לאבא שלו ולא ידון אותו לאש הגיהנום). יש סבך רגשי הרבה יותר מדי גדול שסנונית מדשדשת בו היטב ובאופן מעיק וטרחני.

וכעת לשאלה שלי אל מי מכם שצלח את הבוץ הלבנוני - האם פשוט לדלג על פרקי היומן ? זה שווה את זה?
האם עליי לומר לעצמי זרש כפרה. כנראה את וחברי מעבר זה פחות זה מה שזה?
האם דוגמנית הואגינה שבסיפור בסופו של דבר גומלת את ההומו החרד ממצבו?

טוב. עוצרת כאן.
להת' חברים

חרב לנדן
ונתראה כמובן

לפני 4 שנים•זרש קרש
כל הג'אז הזה

כל הג'אז הזה

סנונית ליס

כחובב ג׳אז נלהב, אינטואיטיבית שם הספר משך מייד את תשומת ליבי, למרות שידעתי שמקור הכותרת בסרט קולנוע ידוע בשם זה. נו, אז מודה שקניתי רק בגלל הסיבה הבנאלית הנ״ל, אבל מהר מאד הסתבר לי שזו הייתה רכישת בינגו.

זהו רומן מכתבים יוצא דופן ומרתק בין 2 דמויות מרכזיות ועוד דמות אחת שנמצאת כמעט תמיד ברקע.

להלן הרקע לסיפור, כפי שמתואר בתחילתו:
אדם מבוגר, גרוש שמסתגר בביתו ומתבודד מסביבתו, רכש מחשב אישי משומש. מבדיקת תוכן כונן המחשב הוא נתקל באין ספור תכתובות וקטעי יומן של מי שהייתה בעלת המחשב, בחורה בשם עליזה שמעדיפה להיקרא ״ליז״. בדיעבד התברר לאותו אדם, המכנה עצמו במכתבים ״מישו״, כי המחשב נגנב מליז וכך, בדרך לא דרך הגיע לחזקתו.

יום בהיר אחד ליז מקבלת מייל מאותו ״מישו״ בו הוא מציע לה ״עסקה״ כתנאי להשבת המחשב שלה על כל תכניו ואף מאיים כי אם לא תסכים לתנאיו ישמיד את כל התכנים כאשר ברור לו שהם מאד אישיים וחשובים לליז.
להלן פרטי העסקה כפי שאצטט מהספר:

“העסקה: עלייך לכתוב ולשלוח אלי 40 מכתבים, בני לפחות 500 מילה כל אחד. מכתבים כנים שבהם תספרי באמת ובתמים על קורותייך — מעשייך, חוויותייך, תחושותייך ומחשבותייך.
על המכתבים להגיע אלי לפחות אחת לשבוע לדואר אלקטרוני זה. לעתים אשאל אותך שאלות, ואת תתבקשי להשיב בכנות מלאה ומוחלטת. לעתים אשיב למכתבייך, לעתים לא. כך או כך, יהיה עלייך להמשיך לשלוח את המכתבים בקביעות.”

ליז נאלצת בלית ברירה לקבל עליה את התנאים שהוצגו לה ע״י הסטוקר העלום ודואגת להביע את מורת רוחה בגלוי, בעצבים ואף בגסות כשהיא חותמת כמעט על כל מייל שהיא שולחת ל״מישו״ במשפט ״לך תזדיין״…
במהלך קריאת הספר נפרסת מסכת חיים מרתקת של בחורה צעירה וחברתה הטובה יסמין, המכונה ״ג׳אז״, אפרופו כותרת הספר, שהיא הצד השלישי בסיפור שכן גם מכתביה לליז משולבים בסיפור. וכך עם כל המרכיבים הנ״ל בעצם נוצר רומן מכתבים משולש, וזה למיטב ידיעתי די יוצא דופן לז׳אנר זה.

בתחילת הסיפור חליפת המיילים בין השניים מלווים באי נוחות הדדית, בהתנצחויות והסברים, בעיקר מצידו של ״מישו״ אבל שום דבר לא מזיז אותו מהתעקשותו לקיום ה״עסקה״… בהמשך מפלס העוינות יורד ושני הצדדים מביעים עניין זה בחייו של האחר.
ככל שהסיפור מתקדם הוא נהיה מעניין יותר כיוון שהמכתבים וקטעי היומנים של המתכתבים, לרבות מכתביה של ג׳אז, חושפים לא רק את הצדדים השמחים בחייהם אלא גם את פגיעותם ואת החוויות המכוננות בחייהם. יש בספר פרק מרשים במיוחד הכולל יומן ש״מישו״ כתב בגיל תשע וזה ממש מסמך יוצא דופן ומכמיר לב.

כל ספר טוב זקוק לסיום מוצלח ועדיף אם הוא גם מפתיע. פרק הסיום בספר גם מפתיע, מוצלח מאד וגם מרגש בו זמנית.

עם כל התשבחות שיש לי לספר אינני יכול שלא לציין אי אלו בעיות אמינות קלות, אם כי זניחות לטעמי, שקשורות בעיקר להתנהלות אינטרנטית בסיסית שמצופה ממי שחשבון הגוגל שלו נפרץ, כמו לשנות סיסמה וכו׳...(ראו את הערת הסופרת בתגובות לעניין זה).

לסיכום, חבל שהסופרת הכה מוכשרת הזו לא המשיכה לפרסם ספרים נוספים אבל אני מודה לה על המתנה האחת הזו ומעניק לספר ⭐️⭐️⭐️⭐️1/2 מנצנצים.

לפני 5 שנים•
★★★★★
•זאבי קציר
כל הג'אז הזה

כל הג'אז הזה

סנונית ליס

לא התאים לי.
נטשתי בעמוד 138, וגם דילגתי לסוף, ובאופן כללי אני מבינה שהסיפור עצמו פשוט לא עניין אותי ממש.
הדמות שלנו ליז היא בחורה בת 23 שעברה תאונה ששינתה את מסלול חייה, ואז המחשב שלה נגנב ומישהו מאיים עליה שהוא ימחק את כל הזיכרונות שהיא שמרה שם אם היא לא תשלח לו מכתבים.
היא מקללת אותו כמובן אבל בסופו של דבר אין לה ברירה אלא לשלוח לו את המכתבים שהוא רוצה.
החיים שלה מחורבנים מספיק, ובמכתבים האלה אנחנו מבינים למה ומה היא איבדה וכמה המחשב הזה ומה שנמצא בו יקר לה.

זה פשוט היה ספר מדכא עבורי.
לא נהניתי ממנו, זחלתי אותו, הגעתי עד עמוד 100 והחלטתי שזהו, אבל אז ריפרפתי קצת וראיתי משהו מעניין בעמוד מאה שישים ומשהו, אז החלטתי להמשיך לקרוא, אבל אפילו לא הצלחתי להגיע אל אותו קטע שנראה לי מעניין.
הפורמט הזה של מכתבים מייגע כשאין עניין בעלילה, ואין שום מסתוריות שמושכת, ואני לא בטוחה למה הספר לא משך אותי בכלל... אבל אחרי שהצצתי בסוף, אני יודעת שלא רק שחווית הקריאה לא הייתה מרתקת אותי עד שהייתי מגיעה לשם, אלא שגם הסוף עצמו היה נחווה כמאכזב עבורי.

לא יודעת, לא אוהבת ספרים שמרגישים ככה.
לא יכולתי למצוא נקודת חיבור ועניין אישי בסיפור, בכתיבה או בדמויות.
אני יודעת שבכל מקרה אם הייתי מסיימת אותו בכוח הייתי נותנת לו שני כוכבים, כי החלטתי שאני מדרגת ספרים לפי חווית הקריאה שלי.
היום אני כבר יודעת שספרים שלא מצליחים לעניין אותי אחרי 50 עמודים פשוט לא יספקו אותי, ושעדיף לנטוש מאשר להוסיף לרשימת הקריאה שלי עוד ספר של שני כוכבים.

זה לא ספר גרוע, אני פשוט לא אוהבת את איך שהוא גרם לי להרגיש, זה הכול.

לפני שנתיים•
★★★★★
•סייג'
כל הג'אז הזה

כל הג'אז הזה

סנונית ליס

זהו ספר מכתבים, כולו חלופת תכתובות בין מישו (כך מכנה את עצמו) שאליו הגיע המחשב שנגנב מליז, ובין ליז, שרוצה את המחשב שלה בחזרה ונשאבת לטולטימטום שמציב לה הסחטן.
בקריאת המכתבים אנו מתוודעים לסיפור של ליז, לתאונה בה איבדה את חברתה הטובה, ולהתדרדרות במצבה מאז, ולסיפור של מישו שגדל בניכור הורי ונעשה מבוגר לא נחמד בכלל.
הסיפור מגיע לשיא לקראת סופו, כשמתבררים עוד קשרים בפלונטר שנוצר. לא אחשוף, כדאי לקרוא כי אותי, לדוגמה, זה הפעיל רגשית.
סיפור על חברות אמיצה, קצת על הקיבוץ וקצת על ניו יורק וקצת על תל אביב. סיפור על קשרים בין אנשים והכוח שלהם להוציא אנשים מתהומות הכאב והדיכאון.
בעיניי הסיפור גאוני, הכתיבה נהדרת והדמויות מיוחדות וישראליות מאוד.

לפני שנתיים•
★★★★★
•תמר-מילים
כל הג'אז הזה

כל הג'אז הזה

סנונית ליס

זהו ספר שכולו חלופת מיילים בין גבר לאישה. הסיפור מעניין, זורם ונקרא בנשימה אחת.
סיפור על התמודדות עם משבר גדול ועל הנסיון להיאחז בחיים למרות הקשיים. ממליצה בחום!

הגיבורה היא ליז פיין, בחורה בת 23. ליז עברה תאונת דרכים קשה שבעקבותיה חייה השתנו. היא חזרה לקיבוץ לגור עם הוריה. היא בודדה, מסתגרת בביתה ולא מצליחה לנהל חיים רגילים. יש לה התקפי חרדה, סיוטים, היא סובלת מפוסט טראומה. ליז מבלה בעיקר עם המחשב, היא כותבת זכרונות שלה מהעבר, בעיקר עם חברתה ג'אז, חברת נפש שאותה כינתה "אחותי".
יום אחד המחשב נגנב מביתה. היא מקבלת מייל למחשב בבית הוריה, מאדם שמכנה את עצמו "מישו". הוא כותב לה שהמחשב שלה נמצא בידיו. הוא קנה אותו בחנות יד שניה ומצא עליו את כל המכתבים והיומנים שלה.
"מישו" מבקש ממנה שתכתוב לו ארבעים מיילים שבהם תחשוף את חייה בפניו, את רגשותיה ואת מחשבותיה. אם היא תסרב, הוא ימחק את המכתבים שלה וכל עברה ייעלם.
ליז מסרבת לו ומקללת אותו אבל לאט לאט היא מבינה שאין לה ברירה ומתחילה להיחשף בפניו. היא מספרת לו על עברה, על חברתה הטובה ועל קשייה בהווה. היא נפתחת בפניו והוא קולט את מצבה הקשה.
גם "מישו" נפתח בפני ליז ומספר לה על עצמו, על זוגתו לשעבר, על חייו ועל בדידותו.

מיהו "מישו" ומה הקשר שלו לליז? מדוע הוא סוחט אותה ומהי מטרתו?
תקראו ותגלו, מבטיחה לכם סוף מאד מפתיע.

הספר ממחיש כמה חשוב לדבר במצבים של דיכאון לאחר אובדן, כמה חשוב להתריע, כמה חשוב ללכת לטיפול כי לא תמיד אפשר לצאת ממצב כזה לבד.
יש משברים גדולים בחיים שנראה כאילו אין דרך חזרה ולעיתים עולות מחשבות אובדניות, אבל החיים מעל הכל ולא צריך להתבייש לבקש עזרה, הן מחברים ומשפחה והן מבעלי מקצוע. אמנם החיים לא יחזרו לקדמותם, את מי שאבד לא ניתן להשיב, אבל יש המון רגעי אושר ששווה לחיות בשבילם.

מומלץ בחום!

לפני 9 שנים•
★★★★★
•תושיק
כל הג'אז הזה

כל הג'אז הזה

סנונית ליס

כל הג׳אז הזה / סנונית ליס - סקירה


אני אוהבת לקרוא ספרים חדשים.
זה כמעט כמו לפגוש מישהו בפעם הראשונה.
לפעמים, מיד מחבבים ומוצאים מכנה משותף לשיחה. לפעמים זה לוקח זמן….

הפעם פגשתי ספר כל כך חדש, שאפילו לא הוציאו אותו עדיין לאור.

הסקרנות הכריעה אותי לגמרי. תיכף תבינו למה.

הנושא עצמו נראה לי כמו חידה:
בחור ובחורה מתכתבים במיילים זה עם זו. לא מבחירה חופשית, אלא מתוך כפייה חד צדדית ווירטואלית שלו עליה.
מסתבר שהבחור, המכונה ״מישו״ מחזיק ברשותו את המחשב הגנוב של הבחורה, ליזי, ששמה האמיתי הוא עליזה (למרות שהיא די עצובה).
מישו לא רק מחזיק את המחשב, הוא גם מכתיב לליזי את התנאים להחזרתו. הוא מאלץ את ליזי לכתוב לו על עצמה ובתמורה, ישחרר את קובץ אסופת המכתבים שהפריד מתוך שאר הקבצים שעל גבי המחשב הגנוב. את אסופת המכתבים הזו הוא מחזיק כבן ערובה בידיו והוא לא מתכוון לשחרר אותה בקלות. במיוחד, כשהוא יודע עד כמה היא חשובה לליזי.

מאיפה הוא יודע הכל עליה?

ובאיזו זכות הוא כופה את עצמו? מה היא חייבת לו?
האם הוא מונע מחוסר ביטחון? מאהבה נכזבת? אולי זה בכלל עוד סיפור על אובססיה מסוכנת?

עם התחלה כזו, חייבים להמשיך לקרוא.

לאט לאט וככל שליזי נענית לדרישות המעצבנות של מישו, נפרשים בפנינו חיי השניים. העבר שלהם לא פשוט. קשה מנשוא, אפילו.

ולמרות זאת, מה הם מחפשים במערבולת הרגשית שאליה נכלאו? איזו מערכת יחסים יכולה סיטואציה כזו להוליד, מבחינתם? פורקן מזיכרונות שלא מרפים? גירוד בלתי פוסק של פצעים מהעבר? אולי נחמה?

המילים הם מוטיב מרכזי בסיפור המיוחד הזה. בעיקר מילים שלא אומרים. שתיקות שמלוות לאורך שנים ומעיקות כל כך….

מישו וליזי, שבדרך כלל לא מדברים על כל דבר עם כל אחד מחפשים מגע באמצעות התכתובת הוירטואלית. הם מתצפתים זה על זו. מתקדמים האחד אל השנייה ולרגע, אפשר לחשוב שהם ממש חברים שהכירו מזמן.

האם זהו באמת סיפור של התאהבות במיילים? תצטרכו לקרוא ולהיווכח בעצמכם.

כל הג׳אז הזה, ספרה של סנונית ליס, מומלץ בחום רב ביותר.

לפני 9 שנים•
★★★★★
•עדי
כל הג'אז הזה

כל הג'אז הזה

סנונית ליס

דירגתי 4 כוכבים לא 5 בגלל סוף הספר.

לפני 4 שנים•
★★★★★
•א.ל.