ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום שישי, 28 במאי, 2021
ע"י רץ
ע"י רץ
סלע קיומנו
פעם ראש הממשלה שלנו אמר דבר מדהים, מנהרת הכותל נוגעת בסלע קיומנו, כהצדקה לפתיחת הפתח השני שלה בעיתוי רגיש. אירוע שעורר מהומות אלוהים וגרם לי לחשוב שזהו השער לגיהינום, עליו פוליטיקאים רכבו כמו במרכבת אש.
עברו שנים, הדעות הקדומות התפוגגו מעט, ולפתע דרך ספר אחר שלכאורה לא שייך, הבנתי את המושג סלע קיומנו והאופן בו הוא הפך לביטוי לשוני, תרבותי ופוליטי שמקורו בראשית התהוות האומה הישראלית. אם כן מהו סלע קיומנו ומה זה אומר עלנו?
באמצעות ספרו, עם נולד – מזבח הר עיבל וראשית ישראל, אדם זרטל, מספר סיפור מרהיב על תגלית שהתגלתה באופן אקראי. גל אבנים במורדות הר עיבל, אותו הוא החל לחפור בראשית שנות השמונים ובו נחשף בהדרגה אתר פולחני ומזבח שזרטל, משייך אותם לתקופת התנחלות, לתקופת יהושע בן נון בה עם ישראל נדד אל ארץ ישראל, ובמהלך כניסתו אל הארץ קיים טקס פולחני מכונן – בו חודשה בריתו עם אלוהיו כחזרה על מעמד הר סיני, הפעם בארץ המובטחת.
אָז יִבְנֶה יְהוֹשֻׁעַ מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר עֵיבָל. .. מִזְבַּח אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת אֲשֶׁר לֹא הֵנִיף עֲלֵיהֶן בַּרְזֶל (יהושע ח, ל-לה)
תחת כיסוי סלעים ועפר שגנזו את מקום הפולחן ששימש לטקס חד פעמי, נחשף אחד מהמיתוסים ההיסטוריים הגדולים של עם ישראל, מקום בריתו עם אלוהיו וארצו, בראשית התהוותו כעם, לה נמצאה כעת אחיזה ממשית בנופי השומרון המשמרים את מראות התנ"ך ופסוקיו, באתר המהדהד אירוע מרגש לחובבי היסטוריה ישראלית והתנ"ך, שתכליתו היתה ללכד את העם המתהווה.
זרטל, מספר בצורה רהוטה, בסיפור אנושי על התגלית, כמו על עמיתיו הארכיאולוגים, שחלקם דוגלים בקונספציה שבתנ"ך אין אמת היסטורית עד לתקופת רחבעם, ועל כן המתודה של זרטל בהסתמכותו גם על התנ"ך שגויה ביסודה. זרטל מספר בכנות על המחלוקות, כמו העובדה שיגאל ידין, שדווקא חפר עם התנ"ך (בחצור ובמגידו), בהגיעו לביקור במקום פסק, זהו לא אתר פולחני, אלא מגדל שמירה. (על כן ההשוואה העולה בין הר עיבל מעורר המחלוקת למצדה, לגביה היה קיים קונצנזוס לאומי, למרות שלוחמיה היו קנאים קיצונים)
אבל זאת לא המחלוקת היחידה, זרטל הואשם על ידי התקשורת, כמי שספק נשק אידאולוגי למתנחלי יהודה ושומרון, שחלקם גילו התלהבות לאתר שהלך ונחשף, אך זה לא הפריע לקיבוצניקים חובבי ארץ ישראל, סטודנטים לארכיאולוגיה ומתנדבים מרחבי העולם, חלקם נוצרים מאמנים לחפור במקום בהתלהבות. זרטל אף קשר יחסים מעוררי כבוד עם הבדואים בסביבה, דרכם כמו במחקר אנתרופולוגי, הוא ניסה להבין את מאפייני הנדודים, ואת זיקתם ליישובי הקבע, ובאמצעותם לנסות להבין את התהליך בו עם ישראל בראשית התהוותו הפך מנוודים ליושבי ישובים חקלאים.
אז באו ונחזור לסלע קיומנו, כמושג שקיבל תשובה באמצעות חשיפת מזבח הר עיבל, בו נחשף תהליך מעניין של בניית אתר פולחני. בתחילה זבחו על סלע היסוד ובשלב השני באמצעות אפר הזבחים בנו במה שעליה הציבו את המזבח וכבש אלכסוני. סלע היסוד הוא דבר הדומה להנחת אבן הפינה (היסוד) לבניין, מושג המתחקה אחרי יסודות התהוותה של האומה הישראלית. הסלע במקרה זה מציין מקום, את הארץ אליה הגיעו הישראלים כנוודים ובה החל תהליך התנחלותם.
ספרו של זרטל, כתוב בהרבה אהבה לארץ ישראל, לנופיה ואנשיה. אני בטוח שזרטל שנפטר לפני מספר שנים, היה מבקש להנחיל בקרב הלבבות, את מסר אהבה לארץ ולמורשתה והיכולת לחבר באמצעותה את החברה הישראלית שמעולם לא הייתה כה מפולגת, דווקא באמצעות המושג סלע קיומנו ומה שהוא עבורנו
***
השבוע הלכה לעולמה הארכיאולוגית, אילת מזר, מי שנודעה כארכאולוגית המזוהה ביותר עם האסכולה של חפירה ארכיאולוגית המתפרשת באמצעות התנ"ך, מי שחפרה בעיר דוד וטענה כי חשפה את ארמונו של דוד. לה ולעמיתיה מגיעה הערכה גדולה על היותה של הארכיאולוגיה תחום הנוגע בסלע קיומנו.
22 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
יוֹסֵף
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
סקירה טובה!
הנושא קרוב ללבי, והספר מחכה לי על המדף שנים. בפסח האחרון התאפשרה כניסה מסודרת ברכבים פרטיים לאתר המזבח בהר עיבל, שזה דבר די נדיר, לכן קפצתי על ההזדמנות. היה מרשים ביותר!
|
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
פרפר צהוב - תודה לתגובתך - הקרבת הקורבן - כשמה היא להקריב דבר בעל ערך משל עצמך עבור אלוהים, כחלק מבקשה או מנסיון לחטא או לכפר על חטאים.
האש - האוכלת ושורפת - היא לדעתי דרך העברת הקורבן אל האל, בקורבנות יש שני סוגים אלה שנאכלים על ידי המקרבים ואלה שלא, אבל אני לא מספיק חזק בדיני קורבנות.
|
|
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
רץ, תודה רבה הן על הסקירה היפה הן על הדיון שהתפתח כאן.
|
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
לא כל מי שמתעניין במקרא ובארכיאולוגיה יש לו אג'נדה שפוגעת בביקורתיות המדעית. קל וחומר אנשי האקדמיה העוסקים בתחום, לכל אחד יש את האסכולה שלו לגבי הקשר בין מקרא לארכיאולוגיה אבל זה סיפור שונה.
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
סקירה מעניינת.
מעניין מהיכן הגיע הרעיון של שריפת בעלי חיים כרעיון פולחני. אצל הבודהיסטים יש מעין מתן מנחות של פירות וכו', שבסופו של דבר נאכלות על ידי המאמינים עצמם. |
|
|
yaelhar
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
רץ - "ממש לא"? "דעה קדומה של מי שדוחה את ארון הספרים היהודי"?
אני מבינה שאין לך ספק לגבי האג'נדה של הארכיאולוגים והחוקרים. יפה לך. אבל אולי עדיף היה שתאפשר פקפוק כלשהו, גם אם הוא נוגד את הגישה המלומדת? אולי לא כל מי שמטיל ספק באג'נדה של הארכיאולוגים והחוקרים הוא בעל דעה קדומה שדוחה את ארון הספרים הזה או האחר? (הצעה שמוצעת לצורך בחינה ולימוד, לא חלילה לשנות את דעתך) |
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
יעל - ממש לא, זאת דעה קדומה של מי שדוחה את ארון הספרים היהודי - מכיוון שהוא מזהה אותו כמורשת של הציבור הדתי,
בהיבט הזה מי שחילוני לכאורה אין לא עניין בטקסטים יהודים, אז יש עדיין ציבור חילוני שחושב אחרת.אף אחד מהארכיאולוגים לא מנסה להוכיח שום דבר שאינו עולה בקנה אחד עם יסודות התחום האקדמי, יש מי שחושב שהתנ"ך הוא בהחלט מקור היסטורי ביקורתי, ויש מי שחושב שהתנ"ך בסיפורו הקדומים הוא סיפורי אגדות שאין להם קשר עם המציאות ההיסטורית או הארכיאולוגית, זהו וויכוח מר שמלווה בהרבה יצרים.
|
|
|
yaelhar
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
נראה לי שהמאמץ ללמוד על ההיסטוריה הקדומה של הארץ הזו והצורך לקבע את בעלותינו עליה
הופכים תחומי ידע כמו ארכיאולוגיה או פרשני-טקסטים-עתיקים לבעלי עניין שאינו העניין המדעי גרידה. הצורך שלהם להוכיח כל מיני נושאי נדל"ן עכשוויים מאפיל, נראה לי, על הצורך לדעת. |
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
בר תודה -נופים ושורשים זה מה שמחבר אותנו לפיסת האדמה הזאת הכל כך בעייתית.
|
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
חני - תודה, לא ביקרתי מעולם באתר, אבל את נופיו היפים עד כאב, אני מכיר משרות המילואים, את זרטל פגשתי פעם אחת בנופי השומרון, לפגישה לא נשכחת,
כעת אני לומד בשכטר עם משה, ארכיאולוג שחפר עם זרטל. הוא אישית הביא לי את הספר הזה מעזבנו של זרטל. כעת אני גם לומד קורס על הפולחן במקרא. אני חושב שחיבורם של כל הדברים יחד מבטא העמקה שלי בנושא אהוב, ארץ ישראל והאנשים שבאמת אוהבים אותה.
|
|
|
בר
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
רץ- תודה לך על הסקירה.
כיף לקרוא סקירה כזאת ממישהו שאני עצמי יודעת כמה אהבה יש לו לארץ. |
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
strnbrg59 - תודה לתגובתך, החרסים שנמצאו במקום תואמים ישובים מהתקופה שמקובל לראות אותה כראשית הישראליות,
מדובר בטקס חד פעמי, ולא במקום מקודש שהמשיך לתפקד שנים כמקום פולחן, בתנ"ך אנו שומעים רק על טקס פולחני אחד, בהלימה לאתר. מבדיקת מעבדה של עצמות בעלי החיים שהוקרבו, עולה כי כולם כשרים לפי דני לפי הטומאה, ורובם להוציא את היחמור מופעים ברשימת הבהמות ששמימשו כקורבנות, כמו החזיר שמופיע בפולחני כנען, אך לא במקום זה. מניתוח מבנה המזבח, עולה כי צורתו מופיע במקורות מאוחרים יותר, כמו המזבח שהיה בבית המקדש, מה שמעיד על אפשרות שמסורת המזבח נשמרה לאורך זמן. וכמובן המיקום הר עיבל. נכון אחדים מעמיתיו של זרטל ניסו לשלול את הצעתו, חלקם של הסברים לא משכנעים בלשון המעטה. הוייכוח על מזבח בהר עיבל, כמו ממצאים אחרים, הוא חלק מפוליטיקה ארכיאולוגית, בה שתי אסכולות מתנגשות.
|
|
|
חני
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
רץ אין ספק
שהאהבה שלך לארץ
רק מעמיקה ללא גבולות בליווי המקורות המקראיים.נשמע שאתה מחבר מיתוסים, עובדות ארכאולוגיות, פוליטיקה, מלחמות וסלע קיומנו כאן ששנוי במחלוקות רבות. אני חושבת שבליבך אתה פשוט מנסה למצוא פיתרון לעם הנודד שלנו. נפלא כתבת ומרתק. תודה |
|
|
strnbrg59
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
איך הוא ידע, שהמקום שירת את עם ישראל ולא את אחד מעמי כנען?
|
22 הקוראים שאהבו את הביקורת
