ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 8 במרץ, 2020
ע"י אַבְרָשׁ אֲמִירִי
ע"י אַבְרָשׁ אֲמִירִי
"שוטה שבעולם, שוב נקלעת אל אותה מלכודת פתאים!", כבר תקפתני חרטה בעודי אוחז באותו דג שהעליתי בחכתי לאחר שיטוטיי הקדחתניים ברשתות הספרים.
בין אצבעותיי נגלה ספר שמן בכריכה אפורה, מלא מקו לקו בשבחים הגומרים עליו את ההלל מפי כל שועי הביצה הספרותית האמריקנית, שעמה אין לי ולו דבר כמעט. מעטים הם הספרים האמריקניים המודרניים שנשאו חן מלפניי וזכר הזמן שנשחת לבטלה בקריאת היתר, עודנו חי ופועם בי. הוא שדימיתי לראותו אורב לפתחי גם הפעם.
"ובעצם איך אירע שבסופו של יום הִנֵּה נמצא אותו פרצוף חנוט בחיקי דווקא?" שאלתי בלבי, וכמענה להרהוריי מיד התרקם בעיני רוחי אותו זוג מוכרים שראיתי בצהרי היום, מקבילים לי פנים מדלפק החנות ומעלים חיוך שובה לב על שפתותיהם ודברי-שידולים על לשונם.
"ייקחם אופל, אותם זוג מוכרים שהשיאוני עצות סרק, שידלוני בדברים ומכרו לי דג רקק זה – גם כן דג ייקרא – וחיוך רחב על פניהם. טפו!"
כמבקש לעמוד על טיבה של ברייה משונה, פלחו עיניי את כריכת הספר במבטן - משתהות על כל תו בחפשן אחר המילים האסורות. היו אלו המילים אשר מהן יגורתי ושבשלן נטרפו ימיי ולילותיי, המילים שלמדוני צער וייסורי חרטה, כוונתי כמובן למילים:
"רב-מכר".
ערובה בטוחה למפח-נפש, חשבתי.
אלא שהללו לא נמצאו כלל, לשמחתי הרבה. או אז, לא בלי חשש, הרשיתי לעצמי לצלול אל תוך דפי הספר שגונם כשלג הצח והַחִלֹּתִי את צעדיי הראשונים בדרך העקלתון הפתלתולת שהועידה לי ינגיהארה.
הרומן נפתח בהתרחשות יומיומית, אגבית כמעט, בחייהן של הדמויות הראשיות בסיפור, כרומזת לשם "חיים קטנים" שהעניקה לו המחברת. טפח אחר טפח, חושפת ינגיהארה את העלילה המשתרעת על-גבי 640 עמודים ומגוללת את סיפור חייהם של ארבעה שותפים לחדר בקולג' קטן ויוקרתי במסצ'וסטס. הדמויות; וילם, ג'וד, ג'יי-בי ומלקולם, כולן בעלות מאפיינים מובחנים אחד מן האחר, תמונה המתיישבת היטב עם דבריה של ינגיהארה אודות הספר, על-פיהם ביקשה לטוות מעשייה קודרת ובה כל דמות מייצגת עולם ערכים שונה. מלבד זאת, ניתן למצוא בעלילה מאפיינים נוספים המחזקים את הקווים מנוסח המעשייה, כדוגמת יתמות של מי מהדמויות, דיכוטומיה ברורה של "רע" ו"טוב", וכן תיאורם של שגשוג והצלחה לאין שיעור וסיפורה של אהבה בלתי-אפשרית, הנולדת מעבר לכל תקווה או דמיון.
עוד בשלב מוקדם בעלילה מתחוור לקורא כי עברו של ג'וד המסתורי טומן בחובו סיפור תלאות מבעית, שפרטיו נמסרים לקורא במשורה לאורך הרומן והוא המהווה את אבן הראשה, הקו העלילתי המרכזי עליו נשען הסיפור.
אמנם אמת היא שבמהלך הקריאה נמצא כי הספר מלא מגרעות ככוכבי השמים לרוב וכי לא ניתן להתעלם מאותם בקיעים הניבעים לאיטם בעלילה. הסופרת מרבה בתיאור טראגי של מאורעות, כשהאחד רודף את משנהו באופן עקבי ותדיר עד זרא. לעניות דעתי, תיאור שכזה הוא מופרך בעליל ולכן פוגע במהימנות העלילתית של הסיפור. על אף שברור לי ניסיון הסופרת לטוות מבנה בנוסח מעשייה, אני מאמין שניתן היה לעשות זאת באופן שגם יניח את דעת הקורא הבוגר וללא גוזמאות שחוקות.
מלאכת הכתיבה כאן גם היא אינה חפה משגיאות. ינגיהארה חוטאת יותר מפעם או פעמיים בתיאורי מונולוגים מנותקים בהם לא נזכרת זהות הדובר כלל, אז מוטל על הקורא המותש ממילא לנחש למי נתכוונו הדברים (מה שמתחוור לעתים רק לאחר כמה עמודים). הספר רווי להג שנדמה מיותר לעתים, אם כי בדיעבד אני מאמין שהוא הנותן לסיפור גוף, בלעדיו לא היה זה אלא ספר תיאורי זוועות גרידא, נוסח "קנדיד או האופטימיות" של וולטר.
מלבד זאת, בחירת הדמויות הראשיות שנדמה שכולן (באמת, כולן?) נמצאות על הקשת הלהט"בית איננה סבירה ביותר – מחלי לי, ינגיהארה. אמנם החברה בה אנו חיים היא נאורה וליברלית, מאידך, כשארבע מתוך ארבע דמויות ראשיות כולן מגלות על דרך המקרה שניתן למקם אותן במרחק נאה מממוצע סולם קינסי, נדמה לי שלכל הפחות ראוי לנמק את הבחירה הזו ביותר מאשר מכבסת מילים בנושא פלואידיות מינית. אני מאמין שאם הייתה העלילה מתארת את חייהם של חברי התא הגאה של אותו הקולג', לפחות היה ניתן להסביר את שיעור היארעות התופעה בסיפור ואמינותו הייתה נשמרת, אך לא כך הוא.
מעל לכל אלה, בחירת הנושאים הנידונים במהלך הרומן מזמינה ביקורת, בין היתר העיסוק בנושאים שכל מי שלב פועם בקרבו תיצלינה אוזניו משמוע אודותיהם. כשבחרה ינגיהארה להעלות דווקא את הנושאים הקשים הללו, הנוגעים כל כך לליבם של אנשים, על הכתב, היא בחרה במודע להשתמש בהתנייה הקלאסית הקיימת בכולנו ושאותה ינקנו מקטנות, כך שהתגובה הרפלקסיבית המתעוררת לפרקים במהלך הקריאה נעה בין סלידה עזה ובין תחושת קבס הלופתת את בני המעיים. בזאת, לטעמי, יש משום מניפולציה זולה ובלתי מתוחכמת.
מתוך כך עולה שאלה כבדת-משקל באשר לטיב הספר:
האם זהו כושרה הספרותי של ינגיהארה, או הנושאים שבהם בחרה לעסוק שמעניקים לספר את כוחו?
יתכן ויפלא בעיניכם (לפחות בעיני אלה ששרדו את המעיין המתגבר של מילותיי עד כה, אויה) - על אף כל המגרעות שמניתי, אני נוטה לחשוב שאלו הן יכולותיה של הסופרת שנסכו בספר את האיכויות הייחודיות לו.
ינגיהארה מיטיבה לשרטט את הפרופיל הפסיכולוגי של דמויותיה, טבען ואופיין בצורה חיה להפליא. לעתים קרובות היא מתארת את המתחולל בלבן של הדמויות פנימה וקושרת בין מאורעות העבר המניעים את הלוך נפשן ובין הרגליהן ומבנה האישיות אשר לכל אחת מהן.
היא כורכת את הללו ביד אמן, תוך שהיא מתמרנת בין תקופות שונות בחיי הדמויות, עבר והווה לסירוגין, ומוציאה תחת ידיה מבנה עלילתי מרובד ומרשים.
לעניות דעתי, זוהי מלאכת-מחשבת שמצריכה מיומנות כתיבה וירטואוזית כמעט, כזו שמעטים הם הסופרים המיטיבים לשלוט בה.
מימד הזמן בספר זוכה להתייחסות נוספת מצד ינגיאהרה כשהיא מגוללת את סיפור חייהם של ארבעת החברים מהקולג'. הדינמיקה המשתנה חליפות בין הדמויות בעבור השנים, יחסיהן היודעים עליות ומורדות והתמורות המתחוללות באורח חייהן, כל אלה עשויים לעילא ובצורה משכנעת ביותר. לא אחת, מצאתי את עצמי נדהם (כמעט נבהל) לגלות כיצד חלפו להם עלומיהם של החברים וכמה בגרו ונשתנו בחלוף השנים, ממש כאילו היו אלה חיי שלי שחלפו מנגד והותירו רק קרעי זכרונות תלושים והדי קולות עמומים מן העבר.
בתוך כל זאת, לא יכולתי שלא להעלות על דעתי את השאלה: האם לא כאלה הם החיים? האם לא יעברו עליי כל ימי-הבלי כחציר יבש וכציץ נובל עד כלות הכל? האם לא נאמר עליה, על הנשמה, "ואתה עתיד לטלה ממני"?
ינגיהארה מצליחה לבטא את המחשבה המקננת בלב כל האדם, זו שאין הוא מעז לקחת לשון ולבטאה בפיו, ומגלמת אותה בדמויות שבראה, בחברות האמיצה שנקשרת ביניהן ובמהלך חייהן. מהלך חיים שהקורא, נגזר עליו שייקח בו חלק – ולקֹחַ, אכן לקחתי. הלכתי בנתיבותיהם של וילם, ג'וד, ג'יי-בי ומלקולם. נסקתי עמם למרומי אהבותיהם ושנאה ששנאו בערה גם בי להשחית. גיל שעלה על לבי בשמחותיהם הציף את כל חדריו ומכאובים אשר ידעו... על מכאוביהם לא אוסיף דַּבֵּר עוד.
תחושת הקִרְבָה שחשתי כלפי הדמויות ושהפיחה בי הסופרת לא צמחה לה יש מאין, אלא בזכות כישרון שאותו אינני יכול ואינני מוכן לכחד – כושרה הספרותי של ינגיהארה.
הייתי מעז לומר שהספר הוא בבחינת "השלם גדול מסך חלקיו". עיניכם הרואות שאינני מליץ יושר על הסופרת בעלמא, כי אם בוחר דווקא להתייחס לפגמים בו לפרטיהם. גם אם לא מניתי את כולם, הרי מסקנתי האחת היא שהם בטלים בשישים לעומת היצירה האנושית הנהדרת שהעמידה ינגיהארה לזכותנו.
אם בכל אלה לא מצאתם נימוקים ראויים לקריאה בספר, אומר רק שעל אף החולשות שתמצאו בו לרוב, אתם עשויים למצוא שהוא גם מלמד אמפתיה וסובלנות כלפי השונה כפי שלא מיטיבים לעשות גם רבים מהספרים המתיימרים לעשות זאת וגודשים את מדפי רשתות הספרים בימינו - ובזאת, רב לי.
בתום הקריאה, רק מחשבה אחת עברתני:
"אכן, שוטה שבעולם. הרי אמת דיברו מוכרי הספרים".
50 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
שוער יקר,
אני מודה לך מקרב לב על המילים החמות.
באשר להערתך, מורת הרוח שהבעתי התעוררה בי לנוכח השימוש המופלג של הסופרת באותה טכניקה ספרותית (כאמור, "יותר מפעם או פעמיים") ולאו דווקא בשל עצם השימוש בה, שהוא לגיטימי בעיניי ללא עוררין. אלא שכשאמצעי מסוים הופך יותר ויותר דומיננטי, כמוהו כבדיחה שחוקה, הוא חדל לפעול את פעולתו ובשלב מסוים גם עשוי לעורר תגובת נגד, דהיינו; להביא את הקורא לתת דעתו על מלאכת הכתיבה יותר מאשר על ההתרחשות המתוארת בסיפור. כמוך, גם אני רואה את התועלת שצומחת מתוך אותה "אליפסה נומינלית", אם בפחזותי אטול לי את החירות להשתמש במונחים מעולם הלשון. עם זאת, אילו הייתי מבקש למצות את עומק הדין עם ינגיהארה, הייתי אומר בזהירות שגם השימוש שעשתה בטכניקה מגושם למדי, משום שמלבד שם הדמות שכיסתה מעין הקורא, בכמה מונולוגים היא גם בחרה לטשטש את רוב רובו של דגם הביטוי האופייני לדמות, כאילו על מנת לתעתע בקורא בכוונה תחילה. לבסוף קם הגולם על יוצרו, המונולוגים המיותמים עומדים כעצם בגרונו של הקורא, לא לאכול ולא להקיא, ומלאכת התפירה ההדוקה והמוצנעת שהסופרת דימתה להוציא מתחת ידה בכותבה את אלה, הייתה למעשה טלאים. על כן, כך נדמה לי, יצא שכרה בהפסדה. אני, כמובן, מקבל את דבריך באשר לניסיון הקריאה שעשוי להטות את עמדת הקורא בנושא, ואפשר שכזה הדין בי. והנה, אחרי ככלות הכל, עודני מאמין שהספר יותר מראוי לציון שנתתי לו בזמנו, ואף על פי שלא אוכל לומר לית מאן דפליג, הרי הוא ספר יוצא דופן בכל גוני החמלה שהוא מלמד את קוראיו ובפירוט עולם הרגש הרחב שנפרש בו. לא אמהר להכריז "מופת", הואיל ויש בו דופי, ובכל זאת, זהו ספר נפלא באמת ובתמים. |
|
שוער הלילה
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
הי אברש, נהניתי מאד לקרוא, ובכלל,
נדמה שהפכתי לי זאת להרגל - לראות ולשמוע מה כתבו חביביי על הספר הזה, כיצד חוו את הבעיטה הזאת בבטן, רעה ואכזרית אמנם, אבל איכשהו ממכרת.
עלץ לבי בסגנון שבחרת לך, נעם הוא לעיני ולנפשי, כמו לכל המגיבים כאן. הערה אחת לי: אתה כותב "ינגיהארה חוטאת יותר מפעם או פעמיים בתיאורי מונולוגים מנותקים בהם לא נזכרת זהות הדובר כלל, אז מוטל על הקורא המותש ממילא לנחש למי נתכוונו הדברים". העובדה נכונה, כמובן, אבל בעיני אין הדבר חטא, אלא טכניקה סיפורית (על דרך זה לא באג, זה פיצ'ר). הדבר מאלץ את הקורא לשוב ולבחון את הכתוב (רגע, מי מדבר עכשיו?), מה שמעמיק את הקשר הנרקם בין הקורא לבין הדמויות בפרט ולבין הספר בכלל. נראה לי כי קוראים מנוסים יכולים להתמודד עם אתגר שכזה. אצלי הוא לא שרד את מבחן הזמן, כלומר אחרי שהשתחררתי מהשפעתו (יצירת מופת, חשבתי לי), ראיתי כי לא קנה אחיזה של ממש בנפשי, ולא נכנס לפנתיאון הפרטי שלי. כך או כך, תודה על סקירה למופת. |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
אורית, לא נתקלתי בכותבים רבים שמגיעים אפילו לקרסוליו של עגנון ביכולות כתיבתם,
לא כל שכן דיליטנט שכמוני.
תודה רבה לך על המילים היפות! |
|
אורית זיתן
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
מרשים ביותר ואכן כל כך פיוטי. חני לגמרי צודקת בקשר לעגנון :)
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
תודה אלעד.
|
|
אלעד
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
זו פשוט סקירה מדהימה!
איזה כיף לספר. |
|
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
מחשבות, אל תלחץ חזק מדי, שלא תקרע משהו
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
תודה, אברש, על ההבנה (-:
|
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אני לוחץ עכשי שיתרגמו את ספרה הקודם של ינגיהארה, שנחשב אף הוא כטוב.
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
תודה לכולם על התגובות.
יעל, אני מניח שניאלץ להמתין עד שתקראי בו ותחווי דעתך עליו. מכל מקום, אין לי כוונה לדחוק בך (מחשבות עושה עבודה טובה למדי עד כה!) Pulp_Fiction, אני מודה לך מקרב לב ומאד מעריך את דעתך. על אף שאני לא שותף לתחושותיך, אני לגמרי מבין את הדברים. תהומות הייסורים, כמו גם פסגות האושר המתוארות בספר, שתיהן חסרות-שחר באותה מידה לטעמי ובכל זאת מצאתי את עצמי סולח לינגיהארה שוב ושוב והייתי מוכן לסלוח עוד אינספור פעמים ובלבד שהיצירה הזו תראה אור. אני כנראה מקרה אבוד :)... אורן - חן חן לך! |
|
אורן
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקירה מרהיבה.
|
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
יעל, עכשיו הבנת למה את צריכה לקרוא מהר.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
הביקורת שלך נהדרת
פואטית ונהניתי מהעברית שבה.
לא כך הספר עצמו. בעיניי זה פשוט ספר נוראי לאור הכשלים שמנית ועוד רבים ורעים. הכתיבה לטעמי לא טובה גם היא. לא נהניתי משום מימד של הספר. לעומת זאת המניפולציה שבו מאוד ניכרת. זה סבל לשם סבל(מופרך אגב) בעיניי ללא שום ערך מוסף. |
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אַבְרָשׁ אֲמִירִי - ראיתי שאתה לא משבח אותו באופן גורף.
זה בעיקר מה שאהבתי בביקורת שלך. הנקודה היא שמניפולציה רגשית (שאני לא חושבת שקיימת בכל ספר) מפריעה לי מאד. יש ספרים שאני מתגברת על זה ואחרים לא. לא יודעת מה ארגיש לגבי הספר הזה. |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
Misskipod תודה על הדברים.
שמח שאנו רואים עין בעין שוב. :)
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
תודה לך, בת-יה.
אם אי פעם תזדקקי לקירוב רחוקים - אני האיש בשבילך! ;)
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
שופי – תודה לך.
התרשמתי מהביקורת שלך שלא נשא חן בעיניך. לפעמים גם זה קורה וזה לגמרי לגיטימי.
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
תודה פרפר.
כאמור, אני לגמרי מבין את רתיעתך.
לטעמי ספרות טובה בהכרח מערבת מידה של מניפולציה רגשית כזו או אחרת. השאלה שצריכה להישאל היא באיזו מידה, והאם היא הוגנת כלפי הקוראים? או שמא נמצא שהיא מנצלת ומחללת את האמון שנטע הקורא בכותב? אשאיר לך את ההכרעה בנושא באשר לספר הנידון. לא הרגשתי שהפתיחה ייסרה אותי בשום צורה שהיא. לכל היותר אוכל לומר ששמונים העמודים הראשונים התנהלו באיטיות יחסית בהשוואה ליתר פרקי הספר. מאידך, אם חשקה נפשך בעלילת-בזק, יתכן שתעדיף לוותר על הקריאה בספר הזה לכתחילה. אוסיף רק ואומר שקראתי בספר לפני יותר מחצי שנה והרשמים שהותיר בי עודם חקוקים על לוח לבי. יש מי שיזעק "פוסט-טראומה", אבל סבורני שזה לא המקרה. |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
יעל – והרי אני הייתי בטוח שהפינית שלי תקנית ונהירה לכולם.
נו שוין. :) אמנם הסקירה שלי משבחת אותו, אבל לא באופן עיוור. אני מצאתי שהכתיבה של ינגיהארה והערכים שהוא מגלם – כמעט מקדש, לחלוטין גוברים על כל התחלואות שניתן למצוא בו. מטבע הדברים, לא כולם יסכימו איתי. לדעתי האישית ובהסתמך על הרושם שלי מטעמך הספרותי, את עוד עשויה לחבב אותו. תודה על הדברים. |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אתל, אני לגמרי מבין את הרתיעה.
לא יכולתי להעלים את החסרונות של הספר מעיני הקוראים – הם ישנם ולא ניתן למחותם. בד בבד, אני חושב שלא אגזים אם אומר שהוא מבין הטובים שקראתי בחיי ויצא הפסדי בשכרי. אם את בכל זאת בוחרת לקראו, היי מוכנה לנהוג בו בסלחנות-מה בראשית הקריאה. נדמה לי שאת עשויה למצוא בו את מה שמצאתי אני (ואחרים). |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
מחשבות היקר, תודה לך על המילים.
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
חני הנפלאה, עגנון היה יהודי כשר למהדרין, מה בינו ובין כְּמוּרָה? ;)
אני חומד לצון כמובן, נו. הרי כבר אמרתי שאני שוטה, לא? וברצינות, אין בי אפילו לא מעט מצל צלו של גאון הרוח ש"י עגנון. לגבי התחושות ש"חיים קטנים" מעורר בקורא, אין לי ספק שהוא מבין הספרים המטלטלים שקראתי. תודה על הדברים חני היקרה, על אף שאני לגמרי לא ראוי להם. הכתיבה שלך, להבדיל, היא באמת ייחודית. |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
מסמר עקרב,
עצם המחשבה שמי שאחראי לסקירות מבין הנפלאות שקראתי בסימניה כתב את המילים האלה נוגעת ללבי באמת ובתמים. המון תודה.
|
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
נכון. מה הקשר לדמעות בכלל?
|
|
Tamas
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
יעל, תצפי למניפולציה רגשית בלופ אבל ללא דמעות.
|
|
Misskipod
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
תודה אברש על סקירה שהציפה לי חווייה טובה.
שמחה שנהנית. |
|
חני
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
יעל הדבר היחיד שאת צריכה לחשוש בקריאת הספר
זה ההשפעה שלו על חייך בזמן הקריאה בו.
ואין ספק שגורם למלנכוליות ועצב רב. |
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
זה לא זה, מחשבות.
רוב הביקורות שיבחו אותו והרושם שקיבלתי הוא של סופרת שהצליחה לגעת בקוראים בעזרת מניפולציה רגשית ותאורים של התעללות וחיים קשים. בדרך כלל אני נרתעת מספרים שאני חושבת שעושים עלי מניפולציה ומחפשים את הדמעות. לא החלטתי לגבי הספר הזזה אבל אני מניחה שאם אקרא אותו זה יהיה אחרי שהגל של ההתייחסות היתרה אליו ישקע. |
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
ואם הביקורות היו סותרות ומגומגמות, יעל, זה היה משכנע אותך יותר לקורא?
|
|
אָמוֹן
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
נראה טוב, אולי אני אקרא.
|
|
רונדנית
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
משובח מאין כמותו - מופלא בכאבו
|
|
בת-יה
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
עברית: לעילא ולעילא. ביקורת משובחת.
הספר נשאר בינתיים רחוק... |
|
חני
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אדמה בהחלט אשמח להביא לך את הספר.
נדמה לי שתאהב ותסבול ביחד אך שורה תחתונה.
שווה בהחלט! |
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
ההפסד כולו שלך.
|
|
אדמה
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקירה יפה לספר שלא אקרא בזמן הרחוק.
|
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
חני, אנחנו קראנו וזכינו. שהאחרים יקנאו וישארו בחיים.
|
|
חני
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
פרפר הרי גם ספר שמשאיר אותך
בסערת רגשות כל כך הרבה
דפים זה אומר משהו לא? כמה ספרים משאירים אותנו ברוגז, כעס ,דמעות, חמלה, אהבה וכל זה באותו ספר עד לדף האחרון. זה שייש מגרעות כי אנחנו קוראי הספרים מבחינים בהם מיד לא אומר שהספר לא ראוי ויותר מזה. |
|
שופי ינשופי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
הביקורת יפה מאוד, אבל הספר לדעתי איום ונורא.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אברש, סקירה נאה הבאת בפנינו.
עם זאת, המגרעות שמנית מרתיעות ביותר. מניפולציה רגשית אינה אהודה עלי, ואף גונבה השמועה לאזני שהיא מתחילה לאחר כמאתיים עמודים של פתיחה מייסרת (בין אם בשוטים ובין אם בעקרבים). ספק רב אם נדרשים 640 עמודים על מנת לספר את הסיפור הזה. בכל מקרה, נראה שאצטרך לטעום מן התבשיל ולהחליט בעצמי אם עלה יפה או הוקדח. |
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אני קוראת אותך ומתרגמת לעברית (-:
ככל שאני קוראת ביקורות על הספר, שרובן משבחות, יותר אני נרתעת מלקרוא אותו. מסכימה עם אתל. |
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
למה מרתיע? ספר מעולה לא יכול להרתיע.
|
|
אתל
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
ועל זה נאמר "כולנו רקמה אנושית אחת חיה".
הסקירה מלבבת אבל הספר עדיין מרתיע אותי, בדיוק בגלל החסרונות שציינת. נראה, אולי אנסה יום אחד כשההתרגשות תשכך. |
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
סקירה להלל. מה אומר ומה אוסיף.
|
|
חני
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אברש יקר, עילוי של כתיבה יש לך כאילו עגנון ממש היה לך כמורה.
לא אצא בהצהרות שזה הספר הכי טוב שקראתי. אך אכן הוא הספר שגרם לי סבל רב בקריאתי אותו. גם הפיכת קרביים, קבס ודמעות תנין.
אמת ויציב כתבת שהספר אינו חף ממגרעות אך סך התמונה השלמה היא בהחלט " חיים קטנים". תודה על יופי של סקירה. |
|
מסמר עקרב
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אחת הביקורות הטובות ביותר
שקראתי אי פעם בסימניה, לאחד הספרים הטובים ביותר שקראתי בחיי.
|
50 הקוראים שאהבו את הביקורת