ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 24 באוקטובר, 2018
ע"י רץ
ע"י רץ
סגירת מעגל
למדתי היסטוריה לתואר ראשון במכללה, וכשרצתי להשלים לתואר אוניברסיטאי, חויבתי בנוסף לאנגלית ברמה גבוהה, בלימוד שפה זרה נוספת. כמי שדיסלקטי לשפות שמעולם לא אובחן ויתרתי, מה גם שבאותה עת התחלתי תפקיד ניהול מאתגר שתבע ממני שעות אין סופיות של התמסרות.
המחשבה הזאת עולה בי לעיתים כתחושת ויתור, ולכן אני קורא ספרי היסטוריה, ורומנים העוסקים בהיסטוריה אישית, כניסיון להיזכר בערגה ישנה, מנסה לפענח את כוח משיכתה. מהסיבה הזאת התחלתי לקרוא את הספר ספק חיים, של אורי ברנשטיין שנודע כמשורר בעל איכויות מיוחדות.
אורי ברנשטיין, החליט בגיל 66, לכתוב רומן אוטוביוגרפי המערב אמיתות ובדיות, ובאמצעותו לנסות לארגן את זיכרונות חייו הכאוטיים, ויחסיו הלא פתורים עם הוריו המתים. אימו ילידת מושבה נידחת בארץ, השתדלה להיות בורגנית, מעשה שמעולם לא צלח בידיה. אביו מהגר מאירופה, נעדר מהבית, עד שלבסוף נטש את אישתו ובנו לפריז, נטישה שתמיד תהייה מרכיב חיים חסר וכואב.
גיבור העלילה הערירי, הוא היסטוריון שהתמחה בתולדות הצלבנים, הנע בין פריז וניו יורק, ולבסוף יחזור להיות מורה בתיכון בתל אביב, כמו הצלבנים, הוא נע בקונפליקט מתמיד, בין ישראל לאירופה, כביטוי לאי ודאות ותלישות בה מתקיימים חסכים והחמצת חיים. חסך הילדות יתחלף לערגה שתוביל לאהבה ארוטית לאישה האחת של חייו, זאת שעלתה מהים בנעוריו לאור ירח, עירומה כמו בת ים קדמונית, המחליפה את אהבת אימו הלא ממומשת לרגעים ואחר כך נעלמת. "והיא עוברת על פני והולכת, בעיניים לטושות, הלאה אל תוך החולות..."(122)
בהיסטוריה אנו מבקשים וודאות, המעוגנת בכרוניקות ישנות כעובדות. בניגוד לתפיסה זאת, ברנשטיין מציג היסטוריה נעדרת ודאות, הבנויה מזיכרון מתעתע. בכל פעם שמנסים לעלות אותה למודעות מחדש, גורמים להיסטוריה להשתנות לגרסה אחת מתוך רבות אפשריות, הבנויה מתערובת של זיכרונות המעורבים בחלומות, ובמחשבות על החיים שעשויים היו להיות, וגם במיתוסים, כדמותם של רטוש המשורר שהציע כנעניות כתחליף לציונות כניסיון להגדיר שייכות, או הפסל יצחק דנצינגר, שפיסלו נמרוד היווה ביטוי וויזואלי המזוהה ביותר עם תנועת הכנענים, אידאולוגיה שאכזבה.
ברנשטיין מעניק למלים כוח מכשף בשפתו המופלאה ומדויקת, המזכירה אקרובט המבצע היפוכים וסלטות בלתי אפשריים ומעורר בכך השתאות והתפעלות. בשפה שהיא עמוסה מטפורות, בציטוטים ספרותיים ותנכ"יים המהווה דוגמה לכוחה של השפה לבטא חיים בתיאורים נוגעים. אך ברנשטיין, אומר לנו דבר והיפוכו, על קוצר ידה של השפה לבטא את החיים בממשותם, כמו במצב של אהבה גדולה, בה מילים הופכות לדלות בכוחן לתאר את התחושות. ברגע שהמלים כיסוד חיים מאבדות מכוחן וביכולתן להעניק וודאות לחיים, הן גורמות ברנשטיין להטיל ספק במהות החיים עצמם.
לברנשטיין אמירות גדולות על: שפה ושתיקה, זמן ואובדנו, זיכרון ושכחה, אהבה ואכזבה. לאמירות הגדולות ברנשטיין מצרף סיפורים כתמונת חיים, בהם תיאורים מוחשיים ומרגשים, כתיאור האם המאבדת את צלילותה, המפסיקה לדבר את השפות בהן היא שלטה, מלבד שפה אחת הערבית, אותה היא סירבה לדבר לאחר שערבים החריבו את המושבה שלה. הסיפור הזה ממחיש בצורה מעוררת חמלה את הקשר בין אובדן המלים לאובדן החיים, באמצעות השפה הישנה והמודחקת החוזרת בהקשרים של אובדן וחורבן, פעם באובדן המושבה, ולבסוף באחרית ימיה, בחורבן חייה .
אפילוג
ספרים כאורנים של ימימה חובב, חוקרת היסטוריה יהודית, גרמו לי לבקש ולחזור ללימודי ההיסטוריה לתואר שני, הפעם במקום היסטוריה כללית, בחרתי בהיסטוריה ישראלית ויהודית, או יותר נכון בלימודי ארץ ישראל וירושלים, במכון שכטר, שבקפטריה המיושנת שלו חום אנושי, וממבניה נשקפים נופי ירושלים, כחיבור עכשווי לאותם ההרים ונופי עבר בהם פסעו נביאים ומלכים.
30 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Pulp_Fiction -תודה, התנועה הכנענית התחברה לתרבות אליטיסטית, בכדי להצליח כתנועה צריך להתחבר להמונים, היא גם הייתה מאוד רעיונית ולא פרגמטית,
תנועה שאין לה מרכיב פרגמטי, אין לה סיכוי להצליח, בפרט שהייתה צריכה להתמודד מול מעשיות הציונות.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקירה מרתקת ומרגשת.
התנועה הכנענית לא תפסה לדעתי כי היו בהגות שלה הרבה מדי קצוות שלא התחברו.
אני חושב שמי שמפסיק לחלום, חדל לחיות אבל באותה הנשימה אין לשכוח שאנחנו חיים במציאות... |
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אברהם - תודה לתגובתך, אני טוען שכל עוד אתה חולם, וכל עוד אתה שואף להגשים חלומות, אתה חיי חיים
שי בהם התפתחות וצמיחה ומעל הכל אני מרגיש שבכך אני מהווה גם דוגמה לקרובים אלי.
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
כרמליטה - תודה, אני חושב שגם לך מתאים לחזור לספסל הלימודים, ולהתמודד עם עולם שיש בו למידה ורוחניות גם יחד.
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תומריקו - תודה, ברנשטיין ידוע כמשורר, כמרצה לספרות, עורך דין, ובעליו ומנהלו של מפעל אמקור שהיה מותג
ישראלי איכותי. אני חושב שהוא תמיד סבל מהעיסוק הרב תחומי שלא התקבל בהבנה על ידי עמיתיו, שלדעתם משורר הוא מי שצר עולמו כעולם נמלה, ולכן ברנשטיין הופך את גיבורו למה שהוא לא היה, היסטוריון, הממוקד בתחום אחד, היסטוריה צלבנית. אך המיקוד הזה הופך לגביו למלכודת, הגורמת לו בדידות ותלישות לחיים הממשיים. מצב החוזר אליו כבומרנג הגורם לו להפסיק להיות חוקר משמעותי בהיסטוריה.
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקואט - תודה, ולא תאמיני, אני לומד גם קורס בלימודי יהדות, בהמון הנאה וסיפוק.
|
|
אברהם
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
חלומות או מאווים ניתן להגשים, גם בחלוף יובל שנים,
לפעמים רק צריך קטליזטור ואף אם החלום אינו זהה למציאות, הרי הוא דומה לה דמיון מפליא. איזו ביקורת נהדרת |
|
כרמלה
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
נהדר רץ.
נפלא לנסוק בחזרה לגבהי הרוח (תרתי משמע) של א"י ועוד בירושלים.
תהנה ותעמיק דעת. |
|
תומר
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
יופי של ביקורת. סיקרנת אותי. מכיר אותו מעט מאוד כמשורר... והיסטוריה זה נראה לי ממש מעניין
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
עמיחי - תודה, כדאי לך, כמי שקורא את ההתייחסות שלך לספרים, אני בטוח שתמצא עניין, ובעיקר אווירת לימוד
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Tamas - תודה, אני דווקא חושב שלמידה בגיל הבוגר, מביאה לביטוי את הידע המצטבר וניסיון החיים, כך זה אצלי כעת בחזרה ללימודים.
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אדמה - תודה, אני חושב שהספר הזה הוא מאוד מעניין, של אדם שהיה עורך דין במקצוע, עמד בראש חברה מסחרית - אמקור, היה מרצה לספרות,
כך שההשקפות שלו על החיים היו מאוד יוצאות דופן לתקופתו, גם הספר שלו לא זכה להתייחסות מיוחדת, וחבל, כי לדעתי יש בו איכות יוצאת דופן.
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
חני - תודה, שכטר הוא מקום מאוד מיוחד, בו היחס מאוד אישי, כיתות קטנות, וההרצאות מאוד מעניינות, בנוסף הזיקה ליהדות,
זה בכדי לסגור חור בהשכלה. יש במקום הזה הרבה תלמידים מעבר לשנות החמישים.
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
רץ, שמחה עבורך שחזרת ללמוד! אין גיל, לטעמי, להתחיל או להמשיך ללמוד. במיוחד אם הלימודים מיועדים להרחבת הידע. בכל גיל אנחנו למדים דברים חדשים ומבינים דברים באופן אחר ממה שחשבנו עד כה.
בהצלחה!
|
|
עמיחי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מרתק. תודה רבה.
איזה יופי שחזרת ללימודים. כיף לך! אולי אולי גם אני אלמד בשכטר בשנה הבאה ו/או בזו שאחריה... |
|
Tamas
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
יפה כתבת. אין גיל ללמידה והעשרת ידע. בהצלחה.
|
|
אדמה
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה על הסקירה. כרגיל, כתבת בצורה מרשימה מאוד.
|
|
חני
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
עוזי כל מי ששמע הרצאה בשכטר
חזר עם עיניים נוצצות.
מקום טוב להרחבת דעת. המון הצלחה ותודה על הסקירה היפה. |
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Tobby- תודה להתייחסותך, כיף לקרוא שמשהו אוהב.
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות - תודה, כמי שלמד ולומד היסטוריה, תמיד אני תוהה על אבני הדרך של התחום הזה,
הזיכרון, והוא מושג לא מדויק ולעתים הוא מכיל סתירות, ולכן הוא מעניין, בעיקר כפי שהוא מופיע ברומנים היסטוריים. האם זאת למידה, גם. אך בעיקר זאת חוויה לאופן שבו הספרות מתייחסת ומפרשת את הזיכרון, כל אחד בדרכו שלו, זהו הדבר המעניין.
|
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
יפה, רץ, תמיד יש זמן ללמוד, הלוואי עלי. מעניין מה באמת ניתן ללמוד מזיכרונות מתעתעים.
אם נקרא מספיק זיכרונות מתעתעים, מאנשים שונים על אותו מקום ואותה תקופה, נגיע לאמת?
|
|
Tobby
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
נהנה לקרוא אותך כל פעם מחדש רץ
|
30 הקוראים שאהבו את הביקורת