ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שישי, 3 באוגוסט, 2018
ע"י אור שהם
ע"י אור שהם
למי הצבעת בבחירות האחרונות?
למרץ? בוגד. ליאיר? חסר אופי. לכחלון? פרייאר. לבנט? חשוך. לביבי? מטומטם.
עם חשיפת הצבעתי הפוליטית, אנשים מגדירים את זהותי, קובעים את רמת האינטליגנציה שלי, הרקע והערכים. בעידן הפוסט-אידאולוגי, בחירה פוליטית שוות ערך כביכול לחשיפה עצמית. במציאות זו, ניכר היעדר השיח. וכאשר זה כבר מפציע, לרוב הוא רדוד, אישי ומתלהם.
לכך מתייחס גודמן בספרו. הוא לקח על עצמו משימה כמעט בלתי אפשרית – לשקם את השיח הישראלי, ובתוך כך, אולי גם לאחות את הקרע שחולל בחברה.
הספר עוסק במחלוקות על שטחי יהודה ושומרון ומחולק לשלושה חלקים – סקירה היסטורית של האידיאולוגיות במחנה היהודי (מראשית המאה הקודמת ועד הלום), עלייתם ומפלתם של הטיעונים הפוליטיים של העשורים האחרונים, והמעבר משיח עיקש והרסני לשיח פתוח ומעשי.
בכל תחנה משמעותית בחיים, אני משתדל לאסוף לי מספר חברים. מהצבא אספתי שניים, שדומים ושונים ממני. כל אחד מאיתנו משתייך למחנה פוליטי אחר, וזה כל היופי - דיונים יכולים להתחיל כמחלוקת, אך להסתיים כהסכמה. הם יכולים גם להיוותר בגדר מחלוקת, אין זה משנה. העיקר שכלל העמדות נהגו, כלל הצדדים הקשיבו והראייה של כולנו הפכה רחבה. אני מברך על קבוצת הווטסאפ הקטנה שלנו, שמונעת התנוונות מחשבתית (על אף שעות ארוכות של חפירה).
תמיד היו מחלוקות, ותמיד יהיו מחלוקות. אולם נדמה שמאז שנות התשעים אנו במדרון חלקלק של מתיחת הגבול בין המחנות השונים עד לקרע. ומי שמושך הם פלגי הקיצון (משני הצדדים), אלו שהשתלטו על השיח, וכפו את קולם על חשבון אחרים.
כשגודמן מתייחס לימין הדתי ודעותיו (לפחות בתחילת הספר), עליו להיות מדויק יותר. קיים הבדל משמעותי בין התורה הדתית-לאומית לבין התורה החרדית-משיחית, ומי כמוהו יודע.
גודמן מנמק את פרק ההערות הנרחב ברצונו לאפשר חווית קריאה חלקה, אך פעולתו עשתה בדיוק את ההפך - פגעה בשטף הקריאה. היה עדיף לטעמי, לו היה משתמש בהערות שוליים הן עבור הפניה למקורות, והן עבור הסתייגויות/דיוקים (שיכלו לקבל מקום גם בגוף הטקסט לדעתי). בכל אופן, היה צריך להפריד בין הפניה למקורות ובין הסתייגויות חשובות, כך היה שומר על שטף הקריאה.
הספר כולל מספר עובדות מפתיעות אודות אישים היסטוריים מוכרים. להלן מספר דוגמאות -
זאב ז'בוטינסקי – פסימסט, חשדן ומעין חוזה עתידות (הבגידה הבריטית, הסכנה הגרמנית והסכסוך היהודי-ערבי). הוגה מורכב – מבחינה דמוגרפית רצה רוב יהודי, מבחינה גיאוגרפית שאף כי הרוב יתקיים משני עברי הירדן, ומבחינה ליברלית דרש למיעוט שוויון זכויות מלא. כיום, מדובר בסתירות שיש לתת עליהן את הדעת, אולם בזמנו, נדמה היה כי מדובר בצירוף דעות שיש בו מן ההיגיון.
דוד בן גוריון – סירב בתוקף להצעת קציני צה"ל לכבוש את יהודה ושומרון במלחמת העצמאות. הבין את הבעייתיות במימוש רעיון ארץ ישראל השלמה, כאשר ציבור ערבי חי עליה (סכנה למדינה הדמוקרטית). בדילמה שבין מיעוט יהודי בארץ השלמה לבין רוב יהודי בארץ החלקית, בחר בן גוריון ברוב היהודי (לא עזר, השטחים נכבשו מהירדים במלחמת ששת הימים)
גולדה מאיר – בתחילת שנות השבעים סירבה ממשלת השמאל בראשותה להסכם שלום שהציעו המצרים.
הרב קוק – במצולות הציונות החילונית קיים סוד – הציונות החילונית היא תנועה משיחית, אשר אנשיה, הם דתיים ללא ידיעתם.
הרב חנן פורת – מבחינה מטפיזית בלתי אפשרי שתתרחש נסיגה מארץ ישראל (גם אם בפועל נמסרו שטחים).
הרב עובדיה יוסף – אם יתגלה שנסיגה מהשטחים בארץ ישראל תביא ביטחון ותציל חיי אדם, אז לא רק שהנסיגה מותרת, היא מחויבת מבחינה הלכתית.
אי אפשר להתייחס לסוגיות בוערות ואקטואליות תוך שמירה על אובייקטיביות. על מנת לכתוב על כלל העמדות תוך העמקה והפנמה, אי אפשר לנתק את העצמי ודעותיו. אבל אם יש אדם שצלח את האתגר באופן ייחודי זה מיכה גודמן. מלבד מספר מקרים (לרוב בהערות) הוא שמר על אובייקטיביות מעוררת השראה.
הספר מאופיין לעיתים במין פשטנות וקצרנות היסטורית, אולם ברור כי אלו הכרחיות עבור הנגשתו לציבור הרחב (ייעוד היצירה).
הצדקת דחיית הסדר השלום בשל הסיבות הקמאיות לסכסוך הישראלי-פלסטיני, היא פשרנית בעיניי, ותואמת את השקפת עולמו של המחבר. לא בטוח שהיא עומדת במבחן המציאות (ההישרדות הקיומית כיום של הפלסטינים).
כמו כן, פחות התחברתי לטענתו כי ויתור על חלקים מהמולדת היהודית הוא גם ויתור על חלקים מהזהות היהודית. אישית, ויתור על שטחי יהודה ושומרון לא ירגיש כפגיעה בזהותי היהודית-לאומית (ברור לי, כי קיים ציבור שלם שחש אחרת).
נקודה שגודמן היטיב לשכנע – השטחים בגדה המערבית אינם כבושים (נלקחו מידיים ירדניות כחלק ממגננה ישראלית, לא מתקפה, וההצעה להחזירם כחלק מהסדר נענתה בסירוב). לעומת זאת, העם החי בשטחים אלו, הוא עם כבוש (תחת שלטון צבאי – נטילת החירות).
לפי הנרטיב הפלסטיני, הפלסטינים הם הקורבן של ישראל, בעוד לפי הנרטיב הישראלי, הישראלים הם הקורבן של הפלסטינים. כלומר, בראייתם, שני הצדדים הם קורבנות שווי מידה (כך טוען גודמן, מסיבות שאיני נוטה להסכים עמן). אני חולק עליו, בראייה אובייקטיבית ומפוכחת, אין בעיניי ספק מי הקורבן הגדול יותר (לפחות מאז קום המדינה).
גודמן מציג פתרון לשיקום השיח הישראלי-הפלסטיני - פתרון דתי. מדובר ברעיון מעניין, אך לא ישים במיוחד (לא רק מהסיבות שציין, אלא גם מאחר שלא כל האוכלוסייה היהודית הינה גם דתית).
המלכוד היהודי בארץ ישראל מורכב מאוד. גודמן אינו מציע פתרונות קסם, אלא מציג בצורה יוצאת דופן את נקודת המוצא היסטורית ונקודת המוצא העכשווית של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בנהירות ייחודית ואובייקטיביות מרשימה, הוא משאיר פתח למימוש חזונו – השבת השיח התרבותי/מעשי אל לב החברה.
בחלקו האחרון של הספר, מציג גודמן שתי תוכניות מדיניות המושתתות על ריאליזם, ולא על אידיאליזם (המעבר המחשבתי המתבקש לדידו), זאת תוך הרחבה עליהן (והבעיות הכרוכות בהן) ועל מנת להפרות את השיח בחברה.
ניתן להרחיב כל אחד מהמלכודים לכדי ספר עב-כרס. אולם אין להמעיט מרמת ההתעמקות בספר הנ"ל.
לבוא עם ראש פתוח ועין ביקורתית,
השכלתי, מומלץ.
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אורית זיתן
(לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
אור, השכלתי מהביקורת המעניינת שלך ומהדיון שבא בעקבותיה. תודה רבה לכולם.
|
|
מורי
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
אני מציע לקרוא גם את תפוס ת'יהודי של טוביה טננבום וסיפוח עכשיו של קרולין גליק. ספרים
מאירי עיניים על השכונה בה אנו גרים.
ידוע היסטורית מצב הפליטות. הערבים הנציחו את מצב הפליטים והם היחידים האשמים במצבם. |
|
אור שהם
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
העתיד אליו אתה מתייחס (בצדק בעיניי) מקבל התייחסות גם אצל גודמן,
גודמן מציע פתרונות פרגמטיים (גם אם חלקיים או בעייתיים מסיבות כאלו ואחרות), אבל אולי זו התחלה |
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מעניינת, כל הכבוד לאופטימיות שלך, לאמונה בדיון אפשרי בין בעלי המחלוקת, מי הם הפלסטיניים והיהודים,
או אולי בן היהודים עצמם, אלא מה חלק גדול מהציבור הישראלי אדיש לדיון ההכרחי, וכך נוצרת מציאות שצד רעיוני אחד מנהל את השיח הציבורי, לא בהכרח על ידי שיח, אלא על ידי קביעת עובדות בשטח, התיישבות וחקיקה, כשינוי פניה של הדמוקרטיה. את הציונות מובילה קבוצה פרגמטית שהחליפה את האליטה הקודמת, לאן זה יוביל, אני שואל אותך, או אולי לגוודמן עצמו תשובות?
|
|
אור שהם
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
תודה pulp_Fiction
|
|
אור שהם
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
לא מספיק מעורה בשיח הפוליטי בשאר מדינות המערב (פרט אולי לארה"ב ובריטניה),
אבל בהחלט נראה שהמתלהם יותר עם ידו על העליונה, לגבי הימין, בהחלט מסקרן, תודה חני :) |
|
אור שהם
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
היי כרמליטה,
מכיר את סיפורה של חיפה במלחמת השחרור, בגלל זה בהמשך התגובה כתבתי "ברחו/גורשו" (הייתי צריך לכתוב גם בתחילתה). כפי שכתבת, קשה לשפוט אותם לאור הפחד שגאה. (השכלתי לגבי "מבצע דני"). הנרטיב הפלסטיני של שבות הפליטים ידוע וספק אם ניתן לשנותו (בטח עם תימשך ההנצחה), הספק עוסק בין היתר גם בבעיה זו. לגבי אונר"א, שמעתי טובות ורעות (בעיקר) לגבי הארגון, מעניין לשמוע עוד אודותיו ממקור מהימן. וודאי שמסכים עם השורה התחתונה :) |
|
חני
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
גם כשאתה יורה אתה עושה זאת בחן. כתבת נפלא.
שמת המון קלפים על השולחן
במטרה אחת והיא להפוך דיון מתלהם לדיון פורה ותרבותי. נראה לי שאנו עומדים בכבוד. חוץ מהסטוריונים בקיאים נראה לי שכל אחד ימצא בסקירה שלך כמה משפטים להתחבר אליהם. כי כמספר האנשים מספר האמיתות. בגדול הקיצונים משתי הקצוות תמיד מושכים ביתר כח וכל מה שבאמצע די מתמוטט. האם יכול להיות שיש התחזקות בכל העולם ונטייה ללכת לצד הימני של המפה ולא רק בארץ? |
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מצויינת.
|
|
שונרא החתול
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
נניח שכבר מחר נוותר על שטחי A וגם על שטחי B ואפילו על שטחי C. נניח.
אבו מאזן לא קיים בחירות ברשות כבר 8 שנים כי הוא חושש מעליית החמאס. אבו מאזן זקן וחולה וימיו ספורים. צריך להניח שהוא ימות מתישהו בקרוב. אחרי אבו מאזן יהיה כאוס והחמאס יתפוס את השלטון ואז יהיה כאוס גדול עוד יותר. ומה אז? A+B+C בידי החמאס. אפשר לסמוך על החמאס שיכבד הסכמים? אז יכול להיות שכשאומרים שאין פרטנר, מתכוונים לזה. אבל כן, צריך למצוא פיתרון. (אגב, אבי דיכטר נתן סימנים: A - ערבים. B - באמצע. C - סלנו.) |
|
כרמלה
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
אור, תודה על הסקירה המעניינת.
הספר נמצא בביתי, אך טרם התפניתי לקוראו.
בתגובה הראשונה שלך אתה כותב ש-700,000 ערבים גורשו במלחמת השחרור. האמת היא שרובם ברחו בהוראת ראשי הציבור שלהם, שהבטיחו להם שהנצחון יבוא ואז הם יחזרו לארץ. כחיפאי, אני מקווה שאתה יודע שההגנה שלחה שליחים למכובדים הערביים בחיפה כדי לשכנעם שהאוכלוסיה הערבית של העיר לא תברח, תוך הבטחה שלא יאונה להם כל רע. הרוב לא נשמעו לעצה זו וברחו מרצונם, בעיקר ללבנון. גם אחר טבח דיר יאסין, הנורא לכשעצמו, הגזימו ראשי הציבור הערבי במספר ההרוגים ובתיאור האירוע. הדבר עורר פחד גדול ועודד בריחה. הגירוש היה בעיקר באיזור רמלה-לוד במסגרת מבצע "דני" ובעוד מספר מועט של מקומות. ועדיין הערבים ומדינות ערב מתעקשים להנציח את הפליטות שלהם והעוני. (בהחלט מסכימה גם עם דבריה של בתיה, וכדאי לדעת שרוב העוסקים באונר"א הם ערבים בעצמם). הרצון להנציח את הפליטות עד מימוש זכות השיבה המוחלטת הוא הסיבה מדוע למשל בלבנון ובסוריה עד היום הם חסרי זכויות לבעלות על קרקע ועיסוק במקצועות חופשיים כמו רפואה ועוד. חלק מהסיבות לעמדה הקשוחה הזו היא התפיסה המוסלמית שהאדמה ניתנה לאדם או למשפחתו מן אללה. לא לעם - כמו התפיסה הדתית אצלנו - אלא לפרט או לחמולה. והיות שהפרט והחמולה הם שהיו המרכז ולא כלל האוכלוסיה, לא מיהרו הכפריים הערביים ב-1948 להתלכד לכוחות לוחמים, או אפילו, לדוגמה, למגן כפר שלם (בשוחות למשל). כל זה אינו מוריד מהאחריות שלנו במקרים בהם נעשו מעשים שלא ייעשו. עלינו להמשיך לחתור למצוא פתרון שיבטיח קיום הוגן ושלו לשתי האוכלוסיות. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
אור, מסכימה והספר נכנס לרשימת הקריאה שלי לאור חשיבותו והעיסוק בנושא חשוב לנו כישראלים.
|
|
אור שהם
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
מסכים איתך ברברה, המציאות מורכבת, ובתנאים הנוכחיים כנראה ששני הצדדים לא בשלים להסדר מסוים.
אבל ההבנה שהאשמה נופלת על שני הצדדים (גם עלינו), היא נקודת פתיחה מעולה. (הלוואי שהייתה יותר רווחת). |
|
אור שהם
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
היי סקאוט,
מסכים איתך לגבי ההגדרות, הן נכתבו בסרקזם. כפי שכתבתי לך, עניתי לשאלתך כדי להגשים את החזון של הסופר - לקיים שיח, בתקווה שלא יהפוך למתלהם. נקודת הזמן שהתייחסתי אליה היא פרוץ מלחמת השחרור (במכוון), בראייה היסטורית רחבה, אין עם שעבר תלאות כמו העם שלנו (ושרד לספר על זה, למרות שיש כמה עמים באפריקה שמאיימים על התואר). מסכים איתך לגבי השאלה - רק התייחסתי לטענת הסופר. כפי שכתבת, אין ספק ששני הצדדים צריכים לפעול כדי לשקם את השיח ולטפל את הנפש הפצועה, על מנת לממש חיים טוב יותר לשני הצדדים (עד כמה שאפשר במציאות המורכבת). שום דבר הוא בלתי אפשרי (כפי שלמדתי השנה באחד הקורסים), אבל סוגיית השלום היא מורכבת, אני חושב שאנחנו צריכים לכוון קודם כל להסדר חלקי (או שלום חלקי, אם תרצי), שיישפר את חייהם של שני הצדדים. בהקשר הזה, ממליץ לך מאוד לקרוא את הספר. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
בת-יה, בהחלט חידשת לי ואני מודה לך. לא ידעתי את הפרט הזה.
אני אישית שמחה שהצטרפת כי חשפת מידע חשוב וענייני. וחוץ מזה, תמיד יש לך על מה לחדש וזה מעניין לקרוא אותך.
|
|
בת-יה
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
טוב, מצטרפת קצת לדיון. יש דרך מצויינת להחיל את השלום. צריך להתחיל בסילוק אונר"א מהמקום.
דיברתי לא פעם עם פלסטינים מהכפרים. הם סיפרו לי שאונר"א פועל בשטחים כמו מאפיה. למשל, כבר כמה פעמים שמיליונרים מערב הסעודית רצו לתרום כסף להקמת שכונות חדשות. כל התושבים שמחו והסכימו. אז קפצו אנשי אונר"א וצעקו שאם יהיו שכונות חדשות הם כבר לא יחשבו לפליטים ואסרו לבנות בתים. זה לא שהם רק דיברו הם איימו ברצח. כי הרי אם לא יהיו פליטים הם, אנשי אונר"א, יהיו מחוסרי עבודה. ואנשי אונר"א הם המיליונרים של השטחים. הם מקבלים משכורות בדולרים ולא רוצים לוותר עליהם. אנחנו חושבים שהשליטים הם הממשלה הפלסטינית אבל למעשה מדובר בובות. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
נכון מאוד. יש הסתה משני הצדדים. וגם אני מגדירה עצמי ימינית מתונה [ימין-מרכז]
זה שלב חשוב- לא לעשות שרירים ולהוכיח את צדקתך אלא במידה ואתה אשם להודות באשמה. בלי הודעה באשמה והבנה שנעשה עוול או טעות אי-אפשר להתקדם.
ולצערי, את צודקת. הדרך עוד ארוכה.זה תלוי בהרבה מאוד גורמים. :( |
|
ברברה
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
יש עוד דרך ארוכה לשם.
שאלת שאלה מעניינת. אני חושבת שאם הייתה תשובה כבר היינו שומעות אותה.
יש הסתה בשני הצדדים אגב. מגדירה את עצמי כימנית מתונה אבל יודעת להודות בכך שאנחנו אשמים לפעמים לא פחות. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
ברברה- זה בדיוק מה שאני טוענת. כל עוד לא נמגר את תופעת ההסתה לא יהיה שלום.
השאלה היא: איך מפסיקים את התופעה הזאת? זו שאלת השאלות, לדעתי.
|
|
ברברה
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
סקאוט, אכן אופטימיות מתפרצת.
לצערי, גם אם הפלסטינים ירצו שלום, זה לא יקרה.
לא כל עוד הם נשלטים על ידי ארגוני טרור ומלמדים את ילדיהם מגיל צעיר לשנאה. אנחנו אשמים, הם אשמים, זו לא הנקודה. כל עוד ארגוני הטרור חוגגים- אין עם מי לדבר. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
אור, תודה רבה על כתיבת דעתך והמענה לשאלתי. אני אישית מעדיפה לנהל דיון ללא הגדרות כאלה מכיוון שהגדרות מוציאות
את הדיון משליטה ובעצם מנתבות אותו לעסוק אך ורק בהגדרות ללא התעסקות במה שמסביב. האדם הוא יותר מהגדרה פשוטה, הוא מכלול של רגשות, תחושות ומעשים והגדרתו של אדם, בייחוד באפיק הפוליטי גורמת לעוול. מובן שזו דעתי האישית ואתה מוזמן לחלוק עלי ועל דעתי.
אני מכבדת את דעתך ואני מבינה מדוע אתה חושב כך אבל לדעתי גם הפלסטינים וגם היהודים הם קורבנות מכיוון שהם קורבנות של אירגונים קיצוניים שאין בקרבם צלם אנוש. לאורך ההיסטוריה של העם היהודי ומדינת ישראל בפרט הניעו את מאחורי הקלעים גורמים קיצוניים ואנשים שכל תאוותם היא שליטה. כפי שהולך המשפט: המטרה מקדשת את האמצעים. לדעתי השאלה החשובה היא לא מי קורבן פחות ומי יותר אלא -איך- גורמים לפחות קורבנות משני הצדדים. כיצד יש לפעול כדי למגר את תופעת הקורבנות הן מהצד הישראלי והן מהצד הפלסטיני. אוסיף ואומר שהשיח הישראלי רווי הגדרות ונדמה שההתמקדות היא על מי אני ומי אתה ולמה זה לא בסדר להיות ימיני או שמאלני כשהעיקר מתפספס. הרי בסופו של דבר הרצון של שני העמים ( הפלסטיני והיהודי) הוא לנהל חיים שלווים ואיך עושים זאת? עם שלום. הבעיה היא שיש מסיתים רבים, הן מהגזרה הישראלית והן מהגזרה הפלסטינית שמסיתים להתנגדות לשלום ובמקום זאת מקדשים פעולות שינאה שונות. כשנצליח להשתלט על ההסתות האלה זה יהיה השלב הראשוני להגעתנו לדרך המלך. וכוונתי לשלום אמיתי. לשלום שמגיע משני הצדדים כי הם מודעים למצב העניינים ורוצים להפסיק את מלחמות ההתשה והשנאה ולפעול למען עתיד טוב יותר למעננו ולמען ילדינו. נשמע אוטופי מדי? ייתכן מאוד אבל לא בלתי אפשרי. אבל בשביל שזה יקרה צריך נכונות והסכמה של שני הצדדים. |
|
אור שהם
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
מעניין בת-יה, השכלתי.
|
|
בת-יה
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מעניינת. ורק לשנות קמעה את מה שכתוב בספר: מידע אישי, מי שסירב להצעת השלום של מצריים בשנות ה-70 לא היתה גולדה מאיר,
אלא משה דיין. משום מה העריצה הגב' מאיר את משה דיין כאלוהי המלחמה, ועשתה כעצתו בכל מה שקשור לאוייבים הסובבים אותנו. זה פחד שאם יהיה שלום לא יהיה לו יותר תפקיד ממשי. וטען שאסור לעשות שלום. טענה זו ועוד תכונות רעות שלו הביאו עלינו את מלחמת יום כיפור.
ודרך אגב, אני בחרתי כבר כמה פעמים במפלגת 'העלה הירוק' -:) |
|
אור שהם
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
תודה לי וזשל"ב :)
|
|
אור שהם
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
שונרא נראה לי שאת מסוגלת כדי להשלים את קשת הסטראוטיפיים בעצמך :)
|
|
אור שהם
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
מאז פרוץ מלחמת העצמאות הקורבן המשמעותי יותר הם הפלסטינים הערבים.
כן, האחראיות היא גם עליהם (סירבו פעמיים לתוכניות החלוקה, ולקחו חלק במאבק פעיל נגדנו), אבל אם מסתכלים רק על התוצאות - 700 אלף מתוך 900 אלף פלסטינים שחיו בישראל טרום המלחמה גורשו מבתיהם והפכו (הם וצאצאיהם) לפליטים שחיים בתת-תנאים (כן, גם ואולי בעיקר בגלל ארגונים כמו החמאס). כן, זה לא הפעם הראשונה בהיסטוריה שציבור נמלט/מגורש במסגרת מלחמה, אבל אי אפשר להתווכח עם האמת הברורה - הם חיים בתת-תנאים אנושיים. אנחנו יצאנו מהמלחמה עם ידינו על העליונה, השתקמנו והפכנו למובלעת חזקה ומשגשגת בתוך שטח ערבי מתפורר (הכל בזכות, לא בחסד). גם אנחנו קורבנות של הסכסוך, אבל אם מסתכלים על התוצאות, על חיי היום-יום שלנו לעומת שלהם, אני לא חושב שיש בכלל שאלה. אז מה, אני שמאלני? הומניסט? בוגד? תקראו את הספר. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת יפה מאוד.
|
|
שונרא החתול
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
המתחיל במצווה אומרים לו גמור.
מה האיפיון של מי שהצביע מחנ"צ? ליברמן? ש"ס? אגודה? ואם מי שהצביע מרצ הוא בוגד, מה נשאר למשותפת? |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
כתבת יופי!
"תמיד היו מחלוקות, ותמיד יהיו מחלוקות. אולם נדמה שמאז שנות התשעים אנו במדרון חלקלק של מתיחת הגבול בין המחנות השונים עד לקרע. ומי שמושך הם פלגי הקיצון (משני הצדדים), אלו שהשתלטו על השיח, וכפו את קולם על חשבון אחרים." מסכימה מאוד. לצערי, השיח הפוליטי מדיני אינו שיח ער אלא מלווה בדעות חשוכות וקדומות דבר שלי אישית מאוד מפריע שכן כל צד מנסה להוכיח את צדקתו וכתוצאה מכך שום דעה פוליטית לא מתקבלת כי שני הצדדים כביכול צודקים. זו מדינה דמוקרטית ומתוקף היותה ככזאת יש צורך בהכרה בדעות פוליטיות שונות אבל זה לא מה שמתרחש בפועל, לצערי. כל צד קיצוני חושב שהוא צודק ופועל לפי הפתגם: המטרה מקדשת את האמצעים.
"אני חולק עליו, בראייה אובייקטיבית ומפוכחת, אין בעיניי ספק מי הקורבן הגדול יותר (לפחות מאז קום המדינה)." סיקרנת אותי. מי הקורבן, לדעתך? אם אינך רוצה לומר כאן בתגובות הביקורת כדי לא לעורר מהומה אז מוזמן לשלוח לי את דעתך באופן אישי. |
|
לי יניני
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
כתבת יפה על תפיסות עולם שונות. אהבתי את הסקירה שלך
|
20 הקוראים שאהבו את הביקורת