ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שישי, 17 בנובמבר, 2017
ע"י האיש מן הבקעה
ע"י האיש מן הבקעה
רק 3 ביקורות? עוול לקהילת סימניה יותר מאשר לספר...
למרות שזה קשה להאמין, סופרים ויוצרים הם גם בני אדם. ולכן, באופן טבעי, גם לסופרים מוכשרים מאד יש את הספרים הטובים יותר והטובים פחות, יש את העליות ויש את הנפילות. ברגע שהצלחתי לחוות את השיאים של היוצר וגם את קניינו ההמוני יותר, אני מרגיש שהכרתי אותו. עם זאת, במקרים נדירים, לא משנה כמה אחפש ואנבור וארפרף, אמצא רק שיאים. אם זה עגנון, אם זה קפקפא - כל מה שאני שם את ידי עליו ששמם חתום בסוף, שווה הנאה רצופה. משה שמיר גם הוא נכנס לקטגוריה הזו, בזכות ולא בחסד. משה שמיר הוא עבורי מאחרוני דור הנפילים של הספרות העברית הארצישראלית.
כבשת הרש היא, בעיניי, לא רק עוד אבן בפסיפס שהופך את משה שמיר ליוצר הגדול שהוא, אלא אחת מגולות הכותרת. זוהי מלאכת מחשבת אמיתית של אדם שבקיא בחומרי המקור. כפי שתרגיש בעגנון את המקורות בין כל שורה לשורה, בין כל מילה ומילה ובין כל הברה והברה, כך גם כאן. אולי לא באותה רזולוציה ועומק, אבל באותה עוצמה אם לא יותר. היתרון כאן הוא שאתה גם משכיל. אצל עגנון אתה צריך לפענח צופן, כאן אתה קורא סיפור קולח מהנה ומושך, ובדרך גם לומד. אתה נעשה בקיא בפרשנויות והתוספות והמעשיות שצמחו סביב הסיפור המקראי, וזה נפלא. יצירה גדולה היא יצירה שיש בה ערכים מוספים, וסופר גדול הוא סופר שמצליח לשזור את הערך המוסף בלי להכביד על הסיפור. באופן כללי, יצירה שיש מחשבה מאחורה - היא יצירה שעושה כבוד לקורא. וזה מורגש.
אך מה הגדולה? ההשלמה המקיפה והמלאה לסיפור התנכ"י. כאשר קוראים את המקור, נפגשים בסיפור מאד מורכב. בגידות, רצח, חטאים, ישועות, חרטות. אך מה חסר? הרגשות, סיפורי הרקע, המניעים, התכלית ועוד. כל אלה נשארים לדמיון הקורא (והפרשנים), או לפחות הרוב. הכמיהה בהשלמה של כל החסר הזה היא גדולה, בגלל הקרבה של התוכן ללבנו היהודי. זהו דוד המלך, מבשר העוצמה, מקים ממלכתנו העתיקה. כמה היינו רוצים לדעת עוד, כמה היינו רוצים להבין. אך כמה רחוק...
שמיר חש את הכמיהה הזו וכמהה בעצמו. הוא עונה על בקשותינו אם על ידי פרשנות מראשו, אם על ידי פרשנות מסורתית ואם על ידי שילוב. וכך - הכל קם לחיים. מי זה אוריה בסיפור התנכ"י? הבעל של. מי הוא? מה הוא? האם למותו יש משמעות בעינינו? אולי אנחנו מתחלחלים מחטאו של דוד, אבל האם כואב לנו על אוריה? האם יכול לכאוב לנו עליו בלי להכיר אותו באמת? בכבשת הרש מופחת בדמות רוח חיים שלה הוא היה כל כך זקוק. אם זה בסיפור הרקע על עברו החתי, המפגש עם בית דוד, אם זו תושייתו, ואם זה הסיפור קורע הלב להבנת הקנוניה נגדו וההתמודדות עם האבסורד שבגבורתו נגד גורלו האכזר. כך, מותו מקבל משמעות שונה לגמרי.
אינני רוצה לקלקל יותר מדי. אך אם אתם מעוניינים לראות מחנות שלמים של צבאות ישראל קמים לחיים כנגד עיניכם ולצלול לתוך המורכבות, הדילמות והשאלות המוסריות של הסיפור התנכ"י, זהו הספר בשבילכם.
ד.א., רפרפרתי על הביקורות האחרות. שמעתי את הטענה שהספר הזה מהווה ביקורת על השחיתות השלטונית של בן גוריון לא רק כאן. מה אני אגיד? לא השתכנעתי.
27 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
חמדת
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אני לא מופתעת כלל וכלל שבכל ההיסטוריה של האתר מצאת רק שלוש ביקורות אודות הספר.וכי אינך מבין כי רוב הספרים וכמובן הביקורות עליהם נכתבים ה ספרים ,שהיום הם פה ומחר כבר לא תמצא כל אדוות מים בתודעת קורא.רוב הספרים הנקראים כאן הם בבחינת העובר ושב בחשבון.אין להם שום יכולת להשאיר בתודעת הקורא שום כלום לטווח ארוך ספר שנכתב שאולי יצרוב את תודעתו .אבל אין מה לעשות זה תמיד היה כך ותמיד יהייה.לא רק בסימניה אלא בכלל, ומפנה אותך למי הם הספרים ברשימת רבי המכר.עובר ושב כבר אמרתי ?!ישנם מספר מצומצם של קוראים פה בסימנייה שקוראים מה שנחשב ספרי איכות .ולפעמים אתה ואני כותבים ביקורות לספרים שכאלו לאותם אנשים ,כפי שאתה כתבת אלי את הביקורת שלך.כך שאין מה להתפלא על מיעוט הביקורות שכאלו לסוג ספרים שכאלו ולסוג מסוים של קוראים שכאלו.אהבתי את הביקורת ובכלל את טעמך הסיפרותי.
|
|
נעמי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אכן סקירה נהדרת. מה שיוסף.
|
|
יוֹסֵף
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
סקירה טובה!
אמנם אני בדרך כלל נזהר מאוד מקריאה של רפרודוקציות מרחיבות ומפורטות על סיפורי התנ"ך, ובוחר אותם בקפדנות. זאת משום שרובן שטחיות ו/או מניפולטיביות ו/או לוקות בהעתקת הדעות האישיות/מודרניות של הכותב על המרחב התנכ"י, ולכן גם מחטיאות את המסר התנכ"י וגם יוצרות סיפור שמלבד המסגרת המאוד כללית ושמות הדמויות, הקשר בינו ובין התנ"ך לא ממש קיים. ליצור יצירה שגם נאמנה לרוח התנ"ך וגם מצליחה להחיות כראוי את הדמויות והתקופה, זו משימה קשה מאוד. אני מאמין ומקווה שמשה שמיר עומד באתגר, אבל זאת אדע רק אחרי הקריאה.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
האיש מן הבקעה - מתוך התנ"ך בהוויה הישראלית
וכך גם כבשת הרש , מאת משה שמיר , סיפור אוריה החתי . כל היצירות הללו ניתנו להתפרש כאלגוריה לשלטונו של בן–גוריון ולאכזבה של צעירי השמאל ממנו .
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
האיש מן הבקעה
קבל - פרשנות של אריק גלסנר
בספרות הישראלית, כותב הרומנים ההיסטוריים המעניין ביותר הוא ככל הנראה משה שמיר. ההבדל בין "כבשת הרש" שלו, שעסק בדוד, אוריה ובת שבע, או יצירת המופת "מלך בשר ודם", שעסקה במלך החשמונאי אלכסנדר ינאי, לבין הרומנים ההיסטוריים הממוסחרים של ההווה הוא כפול. ראשית, שמיר פנה אל העבר מתוך המתח של ההווה, ולכן הרומנים ההיסטוריים שלו אינם פנייה אל מחסן הגרוטאות של ההיסטוריה, אלא היו רלוונטיים לקורא הישראלי בזמנו. בעבר הזה מצא או עיצב שמיר את המתח בין ריבונות ובין מוסריות. הרומנים הללו היו התגובה של שמיר ל"חרבת חזעה" של יזהר בפורשם את אי הצדק ההכרחי שנלווה לריבונות. הדיון במעלותיו ובמגרעותיו של דוד המלך היה, למעשה, דיון בדוד בן?גוריון. ההבדל השני: לשמיר הייתה היכולת להכניס מתח פנימי עז בין העמדות שהוא פרש בפני הקורא, בין דוד לאוריה, או בין אלכסנדר לשמעון בן?שטח, למשל. המתח הזה הופך את הקריאה ברומנים שלו לדרוכה, מטלטלת, מעוררת מחשבה. |
|
Huck
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
לכן רשמתי במרכאות "חתך לימין". שמיר נחשב למי ש"חצה את הקווים", מכיוון שהיה מזוהה בראשית דרכו עם מפ"ם, ובערוב ימיו היה מזוהה עם תנועת ארץ-ישראל השלמה ומפלגת "התחיה". אני סבור שמקריאת ספריו, "כבשת הרש" וגם "מלך בשר ודם", ניתן להסיק שעמדותיו היו תמיד נציות והוא גם לא היה כל כך שמאל בהיבט החברתי-כלכלי (לדעתי את זה רואים יותר ב"מלך בשר ודם", אבל זה כבר דיון נפרד).
|
|
האיש מן הבקעה
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
להאק, שמח שנהנית :) גם לפי דעתי זה רומן היסטורי מהמשובחים שיש שם בחוץ.
"חתך לימין"? משעשע. דווקא מהקריאה שלי אותו (גם חומרים מוקדמים) קיבלתי רושם שהיה איש ארץ ישראל השלמה מאז ומעולם. |
|
האיש מן הבקעה
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
האתר קרס לפני שהייתה לי הזדמנות להגיב פרטנית. אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא :)
לרץ, מעניין מה שאתה אומר. הרגשת ששמיר ביטא ביקורת כלפי המדינה החדשה? מוזר. לא נפגשתי עם מאוויים כאלה באף מאמר או מסה שלו. מעניין איפה ראית את זה. בכל מקרה, ממש לא ניסיתי לטעון שבן גוריון הוא טלית שכולה תכלת. לרשימתך אפשר להוסיף את המינוי המושחת של בנו עמוס לתפקיד מפכ"ל המשטרה, הדחות של בכירים שהיו שייכים לתנועת חירות ומינוי מקורבים למפלגה. עם זאת, האם לכבשת הרש יש כל קשר לזה... אולי. אתה לא הראשון שטוען כך. למרות שדווקא אני שמעתי את הטענה הזו יותר מפי השמועה מאשר מחוגי ספרות. אני, באופן אישי, ממש לא ראיתי את הקשר... |
|
האיש מן הבקעה
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
רץ, גוטי, סקאוט, בוב, הוק, מחשבות ואירית - תודה רבה על המילים החמות. האשרור מהקהילה הוא זה שהופך את הכתיבה לכל כך מהנה. ואם גם אתם הצלחתם ליהנות בדרך - מה טוב ומה נפלא.
|
|
גוטי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
,תודה על הביקורת המלומדת. אוסיף לרשימת הקריאה.
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
נשמע נפלא! אני חושבת שבגלל המידע המועט על דמות תנכית מסוימת
לכתוב ספר שלם על דמות זו זאת עבודה מאוד לא קלה וצריך להיות זהיר כי ספר כזה בקלות יכול ליפול בין הכיסאות. אני שמחה ששמיר לא נפל למלכודת הזאת.
|
|
בוב
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת נהדרת!
רשמתי לעצמי לקרוא.
|
|
Huck
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ספר משובח ותודה שהענקת לו כזו סקירה מעמיקה ומהנה.
אני סבור שבספר זה מתגלה היטב התפיסה האידיאולוגית של משה שמיר, הרבה לפני ש"חתך" לימין. בהחלט אחד מהרומנים ההיסטוריים הטובים שקראתי. |
|
מורי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת להלל. קחו דוגמה.
|
|
אירית פריד
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת שמשאירה חומר למחשבה...
תודה ויום טוב. |
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
הביקורת שלך מקסימה, אתה עוסק בעיקר ביופיה של השפה ברומן. אני בתובנות ההיסטוריות שלו, ואני חושב אחרת.
אני חושב ששמיר, מי שהיה שייך לדור הפלמ"ח של מדורת השבט, והלוחמים כאוונגרד, בהחלט התאכזב מהמדינה שלא שיקפה את חלומם למדינה אליה שאפו הלוחמים שחזרו מהקרבות. בן גוריון פרק את הפלמ"ח, ורדף את גיבוריו, כמו את יגאל אלון אותו הוא שלח לחו"ל בכדי שדיין יתפוס את מקמו, זה אומנם לא רצח, אבל בהחלט בגידה במצביא הטוב ביותר של מלחמת העצמאות, מי ששקף את ערכי החברות והרעות ואפילו את התמימות, לעומתו שלטנו של בן גוריון שהיה מלא בתככים, שנאות וחיסולי חשבנות. כל סופר בדרך כזאת או אחרת מפרש את ההיסטוריה דרך נקודת המבט של תקופתו.
|
27 הקוראים שאהבו את הביקורת