הוצאת מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל


הספרים של הוצאת מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל

1.
נאחז בסבך דן בפרשיות עלומות ובדמויות חריגות בתולדות החסידות, שעוררו חוסר נחת ומבוכה הן בקרב בני זמנם הן בזיכרון ההיסטורי של החסידים. האוּמנם המיר משה, בנו של רבי שניאור זלמן מליאדי מייסד תנועת חב"ד, את דתו והתנצר? ומה עלה בסופו – האם נפטר כמשומד או שמא חזר בתשובה? מדוע נפל -החוזה מלובלין- מחלון ביתו ביום שמחת תורה – האם נאבק עם מל...

2.
3.
4.
היבשת הגדולה שונתה ועוצבה מחדש בידי כובשיה תוך דורות ספורים, והמשמעות 'אמריקה' עברה מאז ועד היום גלגולים רבים ושונים. אסופת המאמרים בקובץ זה מבוססת על מבחר הרצאות שהשמיעו מלומדים מתחומי דעת שונים בכנס ה-16 של החברה ההיסטורית הישראלית ומרכז זלמן שזר, ירושלים 1992. הקובץ נחלק לשישה שערים: בשער הראשון נבחן המושג 'אמריקה' לגלגוליו הרב...

5.
הדת והחיים - תנועת ההשכלה היהודית במזרח אירופה הוא קובץ מאמרים הדן בשלבים שונים ובהבטים שונים של תנועת ההשכלה היהודית במזרח אירופה.בקובץ שישה-עשר מאמרים,המשתרעים מן הבחינה הכרונולוגית על פני למעלה ממאה שנה:החל בהופעת 'מבשרי ההשכלה' במחצית השנייה של המאה הי"ח וכלה בראשית התנועה הלאומית בשנות השמונים של המאה הי"ט.מן הבחינה התימטי...

6.
ר' חסדאי קרשקש, איש ברצלונה וסרגוסה, היה דיין ואיש הלכה ושימש מנהיגם של יהודי כתר אראגון בפרעות 1391 ועקבותיהן. הוא היה יועץ של מלכים, פולמוסן, מדען, ופילוסוף יהודי מן המקוריים ביותר בכל הזמנים. הוא חיבר את ספר המופת האנטי-אריסטוטלי אור ה' והיה מבקרו הגדול והנועז של הרמב'ם. ביקורתו המהפכנית על הפיסיקה האריסטוטלית השפיעה על הדורות...

7.
העדה השומרונית, המונה כיום 645 נפשות ומפוצלת בין שני מרכזיה, בחולון ובשכם, היא שריד של עדה שבימי תפארתה, בתקופה הביזנטית; מנתה כמיליון נפש. מספר השומרונים הלך ופחת במשך השנים במהלך חילופי השלטון בארץ - ישראל וכתוצאה מן האירועים הרבים שהתחוללו באזור, שבחלק מהם לקחו השומרונים חלק פעיל, ובחלק מהם היו קורבן עקיף של מדיניותם של שליטים שש...

8.
המרכזים העקריים של חיים יהודיים ופעילות יהודית מאז ראשית ימי הביניים היו בארצות האסלאם והנצרות. תנאים מיוחדים נדרשו כדי לאפשר את קיומה של הסמביוזה התרבותית, שהולידה את מה שמכונה 'המסורת היהודית-אסלאמית' של קיום בצוותא והשפעה הדדית. בספר זה בוחן פרופ' ברנרד לואיס את מקורותיה, את פריחתה ואת סיומה של מסורת זו על הרקע של ההיסטוריה ה...

9.
עולם כמנהגו נוהג דן בתולדותיהם של מנהגים בתחומים שונים ומגוונים. החלק הראשון חוקר, בין היתר, גלגולי מנהגים כמו כיסוי ראש לגברים, הפיאות הארוכות ותיקוני הגוף בשעת התפילה, מראשית התהוותם עד ימינו. החלק השני מנתח תשעה מנהגים שהנהגתם שונה בין מזרח אירופה – "מנהג אושטרייך" – לבין מערב אירופה – "מנהג ריינוס". נעשה נסיון לחפש את שורשי הה...

10.
עם פריצת גדרי המסורת בחברה היהודית בסוף המאה הי"ח ובתחילת המאה הי"ט, השלימו הקהילות על רבניהן עם נוכחות של פורצי גדר במסגרתן. ואולם, עם התגבשות הזרם הרפורמי בגרמניה, וגלגולו המתון המכונה "ניאולוגי" בהונגריה, חתרו האורתודוקסים המיליטנטים לפירוד ארגוני ביניהם ובין מתנגדיהם. מגמה זו נתקלה בהתנגדות פנימית וחיצונית כאחת. השלטונות לא ...

11.
בקובץ זה הובאו עשרים וארבעה מאמרים מאת טובי ההיסטוריונים שחקרו את תולדות יהודי ספרד במאה ה-15. חלק מהמאמרים מתייחסים לתמורות במצב המדיני, החברתי והכלכלי של היהודים בקסטיליה ובארגוניה, בעקבות הזעזועים הקשים שפקדו אותם מימי גזירות קנ"א ואילך. מאמרים אחרים מתייחסים להיבטים שונים בחיי הדת והיצירה הרוחנית של יהודי ספרד בשנים שקדמו ל...

12.
13.
14.
אגריפס הראשון, אשר מלך על חלקים של ארץ-ישראל משנת 37 לסה'נ ועל כולה משנת 41 ועד למותו כעבור שלוש שנים לערך, היה דמות שעמדה בין קוטבי המאה הראשונה. הוא התייחס על בית הורדוס אך גם על בית חשמונאי; הוא גדל והתחנך ברומי בין בני קיסרים, אך נשלח ליהודה למלוך על עמו המרדני; הוא רדף את הכנסייה הנוצרית הצעירה אך קנאי ירושלים גינוהו כזר; ימיו השלו...

15.
16.
הכינוי יֵקה נחשב בעיני אחדים עלבון ובעיני אחרים מחמאה. מבחינת מוצאו היֵקה נחשב בעיני רבים לאב-הטיפוס של היהודי המתבולל בין הגויים, ואילו בארץ שהיגר אליה הוא נתפס כמי שאינו מסוגל להתבולל בין אחיו היהודים. היֵקה נתפס, למורת רוחם המבוססת של יֵקים רבים, כמי שרגלו ניתקה ממולדת אחת ואין הוא מהין להניחה בבטחה במולדתו החדשה. היֵקה היה...

17.
18.
החיבור מציג תמונה כוללת של חיי היהודים: דפוסי ההתיישבות והכלכלה, החינוך והתרבות, הקהילות ומוסדותיהן. חלק גדול מן הספר מוקדש לשרטוט קווים של המנטאליות היהודית בת התקופה. תיאורן של תפישות הזמן והמרחב, החיים והמוות, הקולות והדממה, הצבעים, הטעמים והריחות מעלה לנגד עינינו תמונה חדשה של חיי היומיום של הציבור היהודי. ציבור זה מעצב ...

19.
קביעתו הידועה של אריסטו, ש'הספרות נעלמה מן ההיסטוריה' כיוון שהיא מציגה אמיתות כלליות על בני האדם, 'את סוג הדברים שעשויים לקרות' לעומת ההיסטוריה שמציגה רק את 'הדברים שקרו', סייעה להגדרתן ולהתפתחותן של שתי דיסציפלינות זו כנגד זו בתחומים ברורים ונפרדים. ואולם, בהשפעת תורות הביקורת והפרשנות שהתפתחו בעשורים האחרונים הפך הדיון ב'ספרות ...

20.
21.
22.
23.
חינוך והיסטוריה - הקשרים תרבותיים ופוליטיים הוא אוסף עשיר ומגוון של מחקרים, שבכל אחד מהם נחשפת מערכת ייחודית של זיקות גומלין בין החינוך לבין גורמים חברתיים, כלכליים או פוליטיים. צירופם של מאמרים אלה באכסניה אחת מאפשר התבוננות בכמה מן ההיבטים האופיינים להיסטוריה של החינוך מתוך פרספקטיבה השוואתית. חינוך והיסטוריה אינו נושא שולי ...

24.
25.
26.
27.
28.
בפקודת כרמיה מה־24 באוקטובר 1870 הוגדרו יהודי אלג׳יריה כאזרחים צרפתיים. ממעמד נחות של נתינים ״נסבלים״(ד׳מים) הפכו היהודים בין לילה אזרחים השווים בזכויותיהם למתיישבים הצרפתיים השליטים, אשר ריכזו בידיהם את מיטב המשאבים הפוליטיים, הכלכליים, החברתיים והתרבותיים של המושבה, והותירו מאחור את הילידים המוסלמים הנשלטים. קידומם זה של היהוד...

29.
30.
המיתוס ביהדות הוא קובץ מאמרים על המיתוס בהיסטוריה, בהגות ובספרות. מאמרי הקובץ בוחנים שורה של מיתוסים מזוויות ראייה שונות. הקובץ נחלק לשלושה חלקים: סוגיות תאורטיות, מיתוסים בעת העתיקה ובימי הביניים, ונוכחות המיתוס בעידן המודרני. הספר מבוסס על מושב בקונגרס העולמי הי"ב למדעי היהדות, תשנ"ז, ועל כינוס בנושא המיתוס היהודי שערך מרכז זלמ...

31.
32.
33.
חוקר הבא לשחזר את העבר הרחוק עומד בפני קשיים רבים, והמרכזי שבהם הוא מחסור בתיעוד. ימי בית ראשון אינם שונים מבחינה זו, למרות שמאורעותיו נסקרים בספרי המקרא. העדות המקראית הגיעה אלינו לאחר תהליך ארוך של ברירה, עריכה ומסירה במשך הדורות, ואי-אפשר להשתמש בה כמות שהיא. כמי שאמונים על המושכל הראשון של כל מחקר היסטורי: חקירת שתי וערב של ...

34.
35.
כהונתו של רבי יהודה הנשיא כראש מוסדות ההנהגה בתקופת המשנה הביאה איתה ימים של עדנה בתולדות עם ישראל: יחסים מתוקנים עם השלטונות הרומיים, מצב כלכלי שפיר, חברה מגובשת יותר והשפעה על היהדות בתפוצות. גם היצירה הרוחנית זכתה לתנופה משמעותית, שבמרכזה חתימתה של המשנה, שהפכה ליצירה השנייה בחשיבותה לתורה. כעת רואה אור המונוגרפיה ההיסטורי...

36.
הספר כולל מפתח, תמונות ומסמכים. דניאל קארפי הוא פרופסור להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב ומופקד על הקתדרה לחקר השואה באוניברסיטת תל אביב....

37.
38.
חריגים בעל כורחם עוסק בשלוש קבוצות של אנשי שוליים: מצורעים, משוגעים ומי שסבלו ממום בולט שהפריע לתפקודם. זהו מחקר חדשני המבקש להאיר את שולֶיה של החברה היהודית באירופה בימי הביניים. החיבור בוחן את את יחסה של חברה זו לאותם חריגים בעל כורחם, שמצאו עצמם שלא בטובתם במעמד של אנשי שוליים, בין בשל מחלה או עיוות גופני ובין בשל מצב נפשי. י...

39.
40.
שנאתו של ריכארד ואגנר ליהודים מוציאה אותו מכלל סתם אנטישמי בעטיו של התפקיד שדמותו מילאה בחיי אדולף היטלר ותנועת הנאצים, שעשו אותו מעין פטרון ומורה דרך במסע ההשמדה נגד היהודים. עקב הסתבכות היסטורית זו, נקבע יחסה של דעת הקהל השלטת בישראל אף כלפי המוסיקה של ואגנר, עד כדי החרמתה והרחקתה מאולמי הקונצרטים. ההיסטוריון אינו רשאי לדון מה...

41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.
כאשר השוויון הפוליטי, החברתי והתרבותי חיזק את תחושתם כגרמנים, אך בו בזמן האנטישמיות המתגברת חיזקה את המודעות היהודית שלהם. הישגים ותחושות אלה אומנם סייעו להם בעמידותם מול הנאציזם הגואה, אולם עם גבור הרדיפות הכלכליות והאלימות הפיזית ירד המסך על הפרק הארוך של חיים יהודיים בגרמניה. תולדות יהודי גרמניה בעת החדשה, המקיף את המחקר העד...

77.
78.
79.
80.
81.
82.
83.
84.
85.
86.
87.
88.
89.
90.
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.


©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ