יהושע קנז

יהושע קנז

סופר

יהושע קנז יליד פתח-תקוה (1937) הוא סופר, עורך ומתרגם ישראלי. מחברם של אחרי החגים (1964, יצא ב"ספריה לעם"); "האשה הגדולה מן החלומות" (דביר, 1973; סימן קריאה, הקבה"מ 1986); "מומנט מוסיקלי" (סימן קריאה, הקבה"מ 1980); התגנבות יחידים (1986, יצא ב"ספריה לעם"); בדרך אל החתולים (1991, יצא ב"ספריה לעם").

יהושע קנז ידוע בעיקר בזכות הרומנים שפרסם, אך הרבה מהשפעתו נזקפת גם לעבודתו כעורך: בשנות השישים והשבעים היה מעורכי הרבעון הספרותי קשת ובשנות השמונים ערך עם יורם ברונובסקי את הירחון מחברות לספרות. קנז ממעט להתראיין, חי מספר שנים בפריז.

ספרו מחזיר אהבות קודמות עובד ע"י עמוס גיתאי לסרט קולנוע בשם 'עלילה' שזכה בפרס מיוחד בפסטיבל ונציה באותה שנה (2003) . ספרו אחרי החגים ו'האישה הגדולה מן החלומות' עובדו למחזות.

יהושע קנז מתרגם מצרפתית שירים וסיפורים ובמיוחד מתרגם את ספריו של הסופר הבלגי ז'ורז' סימנון. עד היום פורסמו, בהוצאת "עם עובד" תרגומיו לספרים: 'האיש שצפה ברכבות' , 'מדרגות הברזל', 'שעת הפעמונים' ו'מכתב לשופט'.
» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (222):
רשימה ספרים שקראתי, Wishlist - ספרות עברית, ספרים שרוצה לקרוא, אבעה וחצי כוכבים שלא קראתי, ממתינים על מדפי, רוצה לקרוא, ספרים שצריך לקרוא, מאד רוצה לקרוא, ניצן, קראתי, לקריאה, רשימה1, מעולים שקראתי: *****, ספרים לקריאה, ספרים שקראתי 2016, Long Story Short, קריאה - מבוגרים, סיפורת - מקור, בהזדמנות, עוד ...
» ספרים של יהושע קנז שנקראים עכשיו:

התרנגולת בעלת שלוש הרגליים
יהושע קנז
1.
חבורת טירונים בבה"ד 4, באמצע שנות החמישים, הם גיבורי ספרו החדש, הרביעי, של יהושוע קנז. חייהם של צעירים אלה, בני שכבות ועדות שונות, במסגרת הצבאית, המחמירה והלוחצת, ומחוצה לה מצטרפים לרומן רחב יריעה, דרמטי והומוריסטי כאחד, המצייר ביד אמן אנשים בראשית חייהם ומדינה בראשית עיצובה....

2.
רצח מסתורי, פרשת אהבים חשאית, דירת מסתור שאיש אינו יודע מה מתרחש בה באמת - אלה הם כמה מצירי העלילות שהרומאן הזה, המתרחש כולו בתל - אביב, בנוי מהן. מקצת גורלות החיים המצוירים כאן מתקיימים זה בצד זה, ומקצתם נפגשים, נתקלים, ואף נחבטים זה בזה בכוח. בתוך כך מתחוללות דרמות קטנות וגדולות, עצב מתערבב עם צחוק, טרגדיה נושקת לגרוטסקה, וכך הולכת ונטווית פיסת נוף תל - אביבית עכשווית: סביב בית דירות, משרדים, רחובות, גינה ציבורית, ובייחוד סביב האנשים, שקורמים כאן עור וגידים, חיים ונושמים מכוח כתיבתו המדויקת, הקולעת כל - כך של הסופר. איש - איש וסגנונו החיצוני והפנימי, איש - איש והמקום שיש לו או שהוא מבקש לכבוש בחברה הסובבת אותו. החברה הזאת, החברה הישראלית של זמננו, מתגלית כאן בעיקר בבינוניותה ובעליבותה. אף על פי כן, כל תחלואיה אינם יכולים עדיין ל"לב המתגעגע לראות קצת יופי, קצת אור אחרון לפני שקיעה" - והגעגועים האלה הם החסד הגדול שהרומאן מעניק לקוראיו....

3.
המעגל הסגור של הזיקנה והחולי משקף כראי גרוטסקי ונוגע ללב את החיים שמחוצה לו, על היצרים, הפחדים, החלומות והבדידות שבהם. בכתיבתו הרגישה והמדויקת, שכבשה לה מקום ייחודי בספרותנו, מתאר כאן המחבר את המראות והקולות, הקונפליקטים ורגעי החסד של גברים ונשים בערוב יומם, שבצירופם יוצרים סיפור רב עוצמה החורג מגבולות העולם המצומצם לכאורה שהם מתרחשים בו. ספרו החמישי של מחבר "אחרי החגים", "מומנט מוסיקלי", "האשה הגדולה מן החלומות" ו"בתגנבות יחידים"....

4.
'מומנט מוסיקלי' הוא אחת הפנינים הנדירות, הקלאסיות כבר, של הסיפורת העברית. הספר, על ארבעת סיפוריו-פרקיו – שכולם שלבים בביוגרפיה של אותו 'אני', החל מגיל שלוש בערך ועד סוף ימי התיכון – יכול להיחשב חלק א' של הרומאן 'התגנבות יחידים'. כל אחד מסיפוריו מגיע לפורקנו באיזו "שערוריה", שהמספר אינו מעורב בה, והוא צופה בה רק משוליה: הפיאסקו של הצגת התרנגולת בעלת שלוש הרגליים; הריקוד של אחותו של הנריק עם החייל הבריטי השיכור; המריבה של הוריו של יורם על בנם (האם יהיה כנר, או יקבל מאביו את סמל הפלמ"ח); או דהירתו של פסח העירום במדור הבנות של צריף הגדנ"עים. אבל אירועים דראסטיים אלה הם רק העצמה מוסטת של המוקד האמיתי, כי 'מומנט מוסיקלי' הוא ספר על "התהוותו" של ה'אני ' הפרטי, על הבשלתה של העצמיות הנפרדת. קנז מתאר את הילדות והנעורים כמצב מתמשך שבו "חיינו הרגילים הופרו ללא תקנה", וכפרידות חוזרות ונשנות "אל תוך עצמי" מסדרים ושייכויות למיניהם – מן הסדר של המשפחה וגם מן ה"אנחנו" שבחוץ: כל אלה הופכים זרים, אחרים. אבל ה'אני' החמקמק והסודי, האחר בכל פעם, אף הוא נתפס ל"בעליו" כרצף משתנה ורב-קולי של אחרים – הן בהווה שלו והן מנקודת-ראותו של הסופר המבוגר, המלווה את הספר: "ובאותה עת – מתוך מעמקים שלא ידעתי בתוכי – עלה קול, והקול אומר אני, אני, אני, אני. ואף שעלה הקול מתוכי לא היה זה קולי... והקול היה שקט, חגיגי, מושיע ומסוכן מאוד"... זוהי חוויית התשתית הצובעת את כל הספר. 'מומנט מוסיקלי' ראה אור לראשונה ב-1980 בספרי סימן קריאה / הוצאת הקיבוץ המאוחד. המחבר הכניס בו תיקונים לקראת המהדורה המחודשת. כלולה בו הנובלה 'בין לילה ובין שחר', שראתה אור בנפרד בסדרת הספריה הקטנה ב-2006....

5.
סיפורם של בני משפחה מסוכסכת, שעונות - השנה חולופות על פניהם והם נתונים בציפיה לשינוי שאינו בא. עלילת - חיים עזה המגלה טפח מעולמה של מושבה ותיקה בתקופת המנדט. הרומן הראשון של יהושע קנז, שיצא ב"ספריה לעם" בשנת 1964, וכבר ניכרות בו סגולותיו המיוחדות של סופר זה, שהעמידוהו בשורה הראשונה של מספרינו....

6.
תשעה סיפורים. הסיפורים שונים זה מזה ברקעיהם, בנפשות הפועלות שבהם, בתקופתם, ועם זאת אחידים בכתיבה המאופקת והמדויקת, האופיינית ליהושע קנז, בראייה המיוחדת שהוא רואה את גיבוריו, בחמלה ובעצב הנסוכים עליהם ובהומור הדק המביא להם פורקן. ספר סיפורים זה, פריין של כעשר שנים, הוא קובץ הסיפורים השני של יהושע קנז, לאחר "מומנט מוסיקלי", שהופיע לפני כחצי יובל שנים וקנה לו מקום של כבוד בספרותנו. אחדים מהסיפורים התפרסמו בכתבי עת וזכו לשבחים רבים. ...

7.
שורת דמויות הנארגות זו בחייה של זו, ולכל אחת מהן סיפור משלה, עוברות לאורך "האשה הגדולה מן החלומות". בכל העלילות המקבילות - אנשים בודדים בתהליך של התפוררות: וכל דמות כמו ממשיכה את עולמה של האחרת, ומלבד היותה קיימת לעצמה,היא גם הופכת להזיית אימה של דמות אחרת, הזיה שסופה להתגשם. העלילה הקיצונית, שבמרכזה הזיות טירוף ורצח, והמחנק הסגור, מוגשים כאן בדרכו המאופקת והמזוקקת של יהושע קנז, מן הכותבים היותר מיוחדים בפרוזה העברית. ודווקא הריאליזם המופלג של הספר מעמיד אותו על גבול המסוייט הלא - ריאליסטי. הקשרים האלימים בין אדם לזולתו ברומאן הזה הם בעצם קשרים עם אימה פנימית, והאלימות כלפי הזולת היא אלימות עצמית - נסיון לחסל דחפים מאיימים שבנפש. התחושות של הדמויות מתגשמות במעשים מקבילים של דמויות אחרות, ומן ההוויה הדחוסה הזאת אין לצאת אלא במוות או בשיגעון. ב - 1972, נפתחה החוברת הראשונה של "סימן קריאה" ב"פרפר המשי שבחלום" - רצף של קטעים המספרים על ה"הונגרי הארוך" שבספר זה. "סימן קריאה" קידם אז גל חדש בפרוזה העברית. קנז, חנוך לוין, יעקב שבתאי, היו הסופרים "המבטיחים". דרכו "הצדדית" של קנז הפכה מאז לאחת מן הדרכים הראשיות. "הספריה החדשה" שמחה להגיש את "האשה הגדולה מן החלומות" לדור קוראים חדש....

8.
שתי נובלות ארוכות מאת אחד מטובי סופרינו. האחת, "שורפים ארונות חשמל", מתארת בהומור וברגישות רבה, את ההסתבכויות והפחדים של דיירי בית אחד בתל - אביב של תחילת שנות התשעים. השנייה, "נוף עם שלושה עצים", היא סיפור ילדות בשכונה על הכרמל בימי המנדט. תיאור עדין ומרתק של יחסים בין שכנים, וחייל בריטי תמהוני, המוסיף יסוד של חידה להווי המשפחה. ספרו השביעי של מחבר "התגנבות יחידים", "בדרך אל החתולים" ו"מחזיר אהבות קודמות"....

9.
10.
חבורת טירונים בבה"ד 4, באמצע שנות החמישים, הם גיבורי ספרו הרביעי של יהושע קנז. חייהם של צעירים אלה, בני שכבות ועדות שונות, במסגרת הצבאית, המחמירה והלוחצת, ומחוצה לה מצטרפים לרומן רחב יריעה, דרמטי והומוריסטי כאחד, המצייר ביד-אמן אנשים בראשית חייהם ומדינה בראשית עיצובה. מהדורה חדשה של רב-המכר, שקנה לו רבבות קוראים נלהבים וזכה לשבחי הביקורת: "'התגנבות יחידים' הוא רומן אירופי, וביתר דיוק, אפשר לומר שנוטה הוא אחר הרומן הצרפתי, הממזג בתוכו במזג צלול יסודות סיפוריים, דרמטיים, פסיכולוגיים והגותיים.. ואלה, בהתלכדותם, מעניקים לכתוב מלאות ובגרות-רוח, רומן מעין זה ודאי שאינו חזיון נפרץ בספרותנו." עדה צמח "אחד הרומנים המרשימים שנכתבו כאן בדור האחרון." אריאל הירשפלד "טביעות האצבע... של ההיסטוריה ניכרות במעט מאוד רומנים ישראליים, כפי שהן ניכרות בספרו הנפלא של יהושע קנז 'התגנבות יחידים' ובקריאות שקראה בו הביקורת מאז פורסם, בחורף 1986." דרור משעני...

11.
הנובלה `בין לילה ובין שחר` של יהושע קנז היא אחת הפנינים הנדירות של הסיפורת העברית. דמויותיה-חבורת שביעיסטים גדנ"עים-חוות את המעבר בין נערות לבין התגבשות הזהות המגדרית-מינית שלהן, והסיפור מגיע לפורקנו בשערורייה: דהירתו של פסח, הבחור בן השמונה-עשרה, עירום ועם זקפה גדולה, במדור הבנות של צריף הגדנ"עים, כמין מחאה המנתקת כל זיקה אל ה`יחד` של הכיתה. לכאורה גיבורו של הסיפור הוא פסח, המבוגר מן האחרים ושונה מהם- מי שהיה במשך שנים מושא ללגלוגים, וכעת מפעים את כולם ביופי הגברי החדש, המפציע שלו. אבל למעשה עומד במוקד הסיפור המספר, הצופה באירועים מן הצד,מפולש אל האחרים אך גם שומר בקפדנות על גבולות ה`לבד, שלו: מנסה להתמודד עם סוד עצמיותו מול סוגים מנוגדים של יופי גברי-נערי ומול שלושה נערים השונים זה מזה בעליל, שכולם ממלאים תפקיד בנפשו. הקול הפנימי שהם מעוררים בו חדש וזר, והוא נוהה אליו מובדל ומרוחק....

12.
אורחת מחו"ל, ילד, אדם מבוגר, איש זקן, כלב – כל אלה ואחרים נחשפים לפני הקורא באירועים הבלתי שגרתיים המתוארים בסיפוריו של יהושע קנז. עשרה סיפורים שונים מאוד זה מזה - באופיים, בגיבוריהם, בנפשות הפועלות בהם ובאווירתם. רוב הסיפורים חדשים, ומקצתם סיפורים שנדפסו בשעתם בכתבי עת שונים ולא כונסו בספר. הדיוק הרב בלשונו של קנז והאיפוק בתיאור ההתרחשויות ובשרטוט הדמויות והמצבים מעניקים לקובץ זה את ייחודו. יהושע קנז הוא מחברם של התגנבות יחידים , מחזיר אהבות קודמות ונוף עם שלושה עצים (בין השאר)....

13.
בבית משותף בתל - אביב פורצת שריפה. זקנה ערירית מתה, ספק נרצחת ספק נחנקת מהעשן. דורון מוועד הבית חושד שמצית האש הוא ערבי מעזה, שעבד בניקיון חדר המדרגות עד שנעלם במלחמת המפרץ. הוא יוצא למרדף אחריו באזור תעשייה, בלילות רוחשים פשע ואימה. הבית המשותף מאוכלס בדיירים משונים: דיירת מפוקפקת ושותפתה לדירה, שרבות ומקללות אשה את רעותה, וצעקותיהן מהדהדות בחדר המדרגות; אלמנה מרושעת; אתי שברחה מביתה הדתי בירושלים, קורבן אונס רדופת חרדות; צעירה ובן זוגה המוזר והילדותי, המשגע את השכנים מרעש האופנוע שלו, והחתול הג'ינג'י שאימצו להם. מי אנס? מי שרף! מי רצח? מי יודע את הסוד? - איסמעיל, ניקו העבריין הקטן, שלוטש עיניו אל ירושת הזקנה, הדרום אמריקאי מהרדיו? רחמני, שממלא את מקומו של הערבי ונפצע בתאונה? או אולי החתול הג'ינג'י!...

14.
בדרך אל החתולים הוא רומן יפהפה המטפל ביד אמן רגישה במעגל הסגור של הזקנה והחולי - תמונה המשקפת כראי גרוטסקי ונוגע ללב את החיים שמחוצה לו, על היצרים, הפחדים, החלומות והבדידות שבהם. בכתיבתו הכנה והמדויקת, שכבשה לו מקום ייחודי בספרות העברית, מתאר קנז את המראות ואת הקולות, את הקונפליקטים ואת רגעי החסד של גברים ונשים בערוב ימיהם, שבצירופם יוצרים סיפור רב-עוצמה החורג מגבולות העולם המצומצם לכאורה שבו הם מתרחשים. ...

15.
16.
17.
18.
19.
20.

אתחיל בעטיפה (אוטו דיקס ''דיוקן עצמי עם כן ציור'' 1926) הדבר הראשון שנוקב אותך זה המבט, מבט שחודר עמוק לתוכך כמעט מטריד, ואז אתה מבין שהמבט הז... המשך לקרוא
13 אהבו · אהבתי · הגב
משפחת וייס ודמויות נוספות שמקיפות אותה, מתגוררות כולן במושבה שברירית בימי המנדט. ככל שהסיפור מתקדם נוסף לליבנו עוד סדק, עוד משקולת, עוד הת... המשך לקרוא
12 אהבו · אהבתי · הגב
נניח שכדי לכתוב ספר טוב, צריך שני דברים - סיפור טוב וכישרון כתיבה. סיפור טוב לבדו, בלי כתיבה טובה, יעורר אולי הערכה כלפי הטקסט, או התפעלות, א... המשך לקרוא
13 אהבו · אהבתי · הגב
בנובלה הראשונה בספר, קנז בכתיבתו המדויקת, מספק תמונת CT מפורטת של בניין מגורים תל אביבי שדייריו המבוצרים בו, נשאבים לתוך עלילה בנאלית לכאו... המשך לקרוא
16 אהבו · אהבתי · הגב
סיימתי לא מזמן לקרוא את הספר, על (כמעט) 600 עמודיו, חלקיו, שפע דמויותיו וכל השאר. כשסיימתי הרגשתי קצת כאילו סיימתי ריצה ארוכה, או אולי טירונות... המשך לקרוא
10 אהבו · אהבתי · הגב
השנים הם אמצע שנות החמישים, ישראל עדיין מלקקת פצעי מלחמות, שעדיין לא הגלידו. כיתת טירונים בגיוס שלא הולך להיות קרבי, נערים מבתים שונים רוב... המשך לקרוא
12 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ