» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (83):
שווה קריאה?,
רוצה לקרוא - ואין לי,
קוראת עכשיו (אישי),
ספרים שקראתי לאחרונה,
פרוזה מקור למכירה,
כשלסבתא יהיו מדפים,
ספרים שאני מתכנן לקרוא,
כריכות יפות,
אתגר מספר 3 - ספרות עברית,
עכשווי,
פרוזה - ארבעה ספרים ב100 שקלים,
בספרייה העירונית,
א,
ספרות מקור,
ביולוגיה ללא ביולוגים,
ה.ס. 2425 2210- 5697,
תומחר ,
יש בספרייה,
שממש ממש כדאי לקרוא,
2000-2007,
TBR,
הספרייה העברית בברלין,
למכירה ב 25 שקלים,
ספרי קריאה,
מועמד,
2021,
עברי קרא עברית,
המדף שלי,
RTBCPT3,
הנקראים - 2015,
רשימת המשאלות - מקור,
רוצה לקרוא,
D,
ביקורות,
שקראתי,
כוננית ב-ע,
2011-2019,
רוצה לקרוא- ספרים על זמניים וגם חדשים מומלצים,
רוצה לקרוא,
ספרים שצריך לקרוא,
ספרות עברית - ממתינים לקריאה,
קראתי,
ספרים שקראתי,
סיפורת - מקור,
ספרים שאני אוהבת (ספרות מקור),
= ספרים שעניינו אותי ואין לי אותם =,
הספרים שקראתי כבר...,
כריכות אהובות,
צריך לקרוא,
ספרי קריאה,
על הכוונת,
קראתי!,
2017 פואנטה℗,
ק - 2016,
קְרִיאַת יַם סוּף,
קראתי 4 כוכבים,
ק ר א ת י,
שירה, מחזות, כתיבה, ביקורת ספרות, מוסיקה ומוסיקאים למכירה,
books to buy,
רשימת קריאה,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
רשימת קריאה כללית,
מדע בדיוני ופנטזיה ,
מעניין בכתר,
להשיג עכשיו,
2022,
אודיו22,
כריכות יפות,
שירה,
שירה למכירה,
ספרים שאני רוצה לקרא,
הרשימה השחורה,
איןבספרייה,
חי - צומח - דומם ■ רפואה • מדע • אורח חיים ותזונה • טבע ואקולוגיה • בע"ח,
סגולות,
שלי ב-2020,
הפתיעו דיגיטלית ב"עברית",
פרפרים,
לקריאה עתידית,
כָּל מְגָדִים,
2022,
המאגר הענק לקריאה,
ספרות מקור ,
עוד ...
|
1.
|
|
בירושלים של טיט, הרומן השישי של דרור בורשטיין, המלך יהויקים מולך אבל תושביה נוסעים ברכבת הקלה. קרונות הרכבת נעצרים בתחנות המלך ג'ורג' ושוק מחנה יהודה, אבל הם מלאים בנביאי שקר ובנביאי אמת, וביניהם גם אחד, ירמיהו בן חלקיהו, משורר צעיר שמתחיל לומר דברי נבואה על חורבן קרב ובא. על פי ירמיהו, צבא בבל ובראשו המלך נבוכדנצר יטיל מצור על ירושלים מוכת השחיתות, עד שיביא לחורבנה וישלח את תושביה לגלות. אלא שאיש בירושלים לא רוצה לשמוע את נבואת ירמיהו, גם לא כשהמסוקים והטנקים של בבל כבר נמצאים בפאתי העיר.
טיט הוא אחד הרומנים היפים, המורכבים והנועזים שפורסמו בעברית בשנים האחרונות. האם הוא ניסיון לכתוב מחדש, בכלים ספרותיים מודרניים, את ספר ירמיהו? או שאולי הוא דבר נבואה עכשווי ומצמרר על ירושלים של היום? הרומן מעורר ההשתאות של בורשטיין מזמין את קוראיו לנוע בין העבר להווה, בין הסיפור המקראי לבין המציאות שאנו חיים בה, כדי לבחון את עכשוויותו של הטקסט העתיק אבל גם את מחזוריות ההיסטוריה.
דרור בורשטיין הוא סופר, משורר ומסאי. בין ספריו הקודמים: "אבנר ברנר", "הרוצחים", "נתניה", "קרוב" ו"אחות שמש"....
|
2.
|
|
ראש השנה תש"ע. בית המלון עומד נטוש. עדיין מתגורר בו אותו דייר שכבר הזכרתי, אבל רוב האגפים נאטמו בבלוקים אפורים. יונים מקננות על הגג שהתקפל כמו נייר. יש בנתניה פה גדול, חסר צורה, והוא אוכל את הקומות ואת החדרים. אתמול שאלתי את אבי אם יש לו תצלומים ישנים של המלון, משנות השלושים והארבעים, כדי שאוכל לראות איך הוא היה אז, בשנים הראשונות. הוא הסתכל בי ואמר, "בשביל מה אתה צריך תמונות ישנות? גש וצלם שם עוד היום. אני אפתח לך. שום דבר לא השתנה. הכל נראה בדיוק כמו שהיה."...
|
3.
|
|
בשנת 1987 מגיע ישעיהו ליבוביץ' להרצאה בבית ספר תיכון בעיר ליד הים, אבל במקום ההרצאה נפתחת בבית הספר חקירת משטרה. שערי בית הספר ננעלים עליו ועל התלמידים אבנר ברנר, עמוס פוקס ויוסי ארליך ועל בית הספר כולו. מכאן מתחילים להיפרש סיפורי המשפחות של שלושת הנערים, השלובים אלו באלו ובסיפורים אחרים, ואף בפרשת פשע נוסף שעתיד להתרחש בקרוב מאוד ובמסע מסתורי ורחוק לחלל, המרחף כל העת מעל הרומן....
|
4.
|
|
אתה. אתה מושך אותי כבר שתים עשרה שעות. כבר שתים עשרה שעות אני רוצה לומר לך מילה אחת ולא יכול. לא שתים עשרה שעות, כבר ארבעים שנה אתה בורח. יש לך שתי שיטות. אחת – להיעלם. והשנייה היא להציף בדיבורים. אתה רואה שאני רק פותח את הפה, אתה מקדים אותי ברגע ומתחיל לשטוף. ולספּר. ולספּר. אני רוצה עכשיו שתגיד לי, אחת ולתמיד, למה דורית התאבדה. היא באה במיוחד לכאן מתל אביב. אני חושב שהיא הצביעה לכיוון שלך. עכשיו תגיד לי למה. זה הכול. אני דורש תשובה.
ביום שישי חורפי וגשום מגיע אורי אולמן לבית שבו מתגורר אביו בירושלים כדי לברר עם אביו מדוע התאבדה אחותו האהובה דורית. אבל האם תיתכן בכלל תשובה על שאלה כזאת?
יותר משהוא ניסיון להבין את המוות, אחות שמש, הרומן החמישי של דרור בורשטיין, הוא רומן שמחפש שפה לתיאור כאב החיים ויופיים, וחוקר את הקשרים הגלויים והסמויים שמחברים בינינו לבין האנשים שאמורים להיות הקרובים לנו ביותר. בישירות ובדרכים צדדיות, בעדינות רבה ובאמצעות הומור פרוע, מצליח אחות שמש להשיב לחיים קִרבה עדינה בין אח לאחות ולספר על אינספור רגעי החסד שמהם מורכבים החיים וגם התפוררותם.
דרור בורשטיין, סופר, משורר ומסאי, הוא אחד היוצרים המקוריים והמוערכים בספרות הישראלית. בין ספריו הקודמים: "אבנר ברנר" (זוכה פרס ברנשטיין לספרות), "הרוצחים", "קרוב" ו"נתניה"....
|
5.
|
|
שאול רובינזון הוא מבקר ספרות בן 33 שפִּרסם כמה ספרים של פרוזה ניסיונית ועיקר עיסוקו גניבות ספרותיות קטנות. כמה צלחות חומוס במסעדת "עבאס" בירושלים עם חבר ילדות, המשורר נחמן לורי, בבוקר אחד של יוני במהלך שבוע הספר שלפני רצח רבין, משכנעות אותו לשדוד ספרייה.
בין המחלקה הפסיכיאטרית הצבאית שבה מאושפז מלכיאל, אביו של שאול, להעתק חלקת הקבר שמטפחת אמו ורדה באוסטרליה, ובין ירושלים של אביו של נחמן, המשורר שרגא לוין, לתל אביב של אמו, עורכת הדין לאה לוין, מסתבכת פקעת האירועים של הרומן, אך מתוכה מתארגנת מסכת של עובדות מרשיעות: ברחובות ובמעברים התת-קרקעיים של תל אביב מתהלכים שני רוצחים, אך הם כנראה אינם היחידים.
ה ר ו צ ח י ם הוא רומן שמתקדם "לאורך" כמו במוזיקה, אך גם "לרוחב" כמו בציור. העולם של ה ר ו צ ח י ם מצוי בתנועה מתמדת והוא מלא סתירות ואזורים נסתרים; הדמויות שבו סבוכות זו בזו לבלי התר, פועלות ללא הרף זו ביחס לזו, ובעיקר זו כנגד זו; הצלילים שנשמעים בו הם קריאות מצוקה ושיחות טלפון מנותקות, דיבור זדוני ואילמות, ומעל לכול - רחש כתיבת המילים וגריסת הנייר....
|
6.
|
|
"והיה פעם בית לבן וגדול, ואנחנו הלכנו לבית הלבן, ובבית הזה היו הרבה ילדים, ילדים קטנים, קטנ-טנים... ואני לא זוכרת את הילדים האחרים, ואבא שלך בטח לא זוכר אותם...
ואנחנו אמרנו תכף ומיד: זה הילד, והצבענו תכף ומיד על הילד הזה, ולא הורדנו את העיניים ממנו עד שבאו והוציאו אותו מהמיטה ונתנו לנו אותו לתוך היד. ולקחנו אותו בידיים ולא לקחנו אף אחד אחר. וישר ידענו שזה אתה..."
לפני הרבה שנים אימצו יואל ולאה את אמיל. בינתיים לאה מתה ויואל יצא לגמלאות ואמיל גדל והוא כמעט בן ארבעים. עכשיו יואל חושב: אני את האביב הבא כבר לא אראה; ומחליט לחפש את ההורים הביולוגיים של בנו המאומץ בלי לספר לו על כך.
קרוב, ספר הפרוזה הרביעי של דרור בורשטיין, הוא סיפור בפרגמנטים, עצוב ומצחיק, על קרבה ביולוגית ועל קרבה נפשית, על הקשרים הנראים והלא נראים שבין הורים לילדים ועל האפשרות להשיב את הזמן לאחור או לפחות לשחזר אותו או לזכור ממנו משהו.
עוד על הסופר:
http://library.osu.edu/sites/users/galron.1/00303.php...
|
7.
|
|
החלל הוא כמו תערוכה גדולה במוזיאון הפתוח רק בלילה והכניסה אליו חופשית תמיד, אך המוזיאון כמעט ריק ובתערוכה מעטים בלבד צופים, הגם שכולם ישֵנים במוזיאון מדי לילה."
כל אחד מפרקי אדם בחלל מתחיל בהתבוננות בשמי הלילה – הירח, שבתאי, צדק, כוכב הצפון או גלקסיות רחוקות – ונמשך בדברים ארציים אשר אור גרמי השמים או חשכת החלל מאירים ומעוררים: ציור של אישה יושבת לאור נר, ציור של אור שמש בחדר ריק, הליכה אל מעל הכוכבים במדרש והמחלוקות ההלכתיות והאסטרונומיות בנוגע לקביעת ראש החודש במשנה.
אדם בחלל הוא ספר שנכתב בלילות. זהו ספר על הכוכבים מנקודת מבטו של איש ספרות. האדם שבכותרת הספר יכול להיות כל מי שהכוכבים יקרים ללבו, כל איש ואישה שמבקשים לחשוב על מקומם ביקום.
דרור בורשטיין החל להתבונן בשמי הלילה לפני שלושים וחמש שנה....
|
8.
|
|
בספרו החדש מביא בפנינו דרור בורשטיין "תמונות של בשר": ציורים שמציגים טבע דומם המתאר חיות מתות, כלואות או סובלות בדרכים אחרות מיד האדם; ציורים שבהם היחס אל בעלי חיים, ולכן גם ההתבוננות בציור, הם שערורייה. בלשון בהירה הפונה אל העין והלב מתבונן בורשטיין ברגישות בתמונות, פסלים וצילומים של חיות ממגוון תרבויות ושפות - ציד אריות, סחר תרנגולות בהולנד, קופים כלואים בלונדון, דגים, חתולים, כלבים, נמרים, אפילו עיני חגב מוגדלות, מאירופה וסין וישראל וממסופוטמיה הקדומה. בין פרקי הספר משובצים שירי חיות מאת משוררים כדוגמת דליה רביקוביץ', סירקה טורקה, ודוד פוגל.
הספר תמונות של בשר מעלה אמירות נוקבות על אחריות אנושית, סולידריות ומשמעותם של המוות, הסבל והאמנות.
הספר מציע העשרה תרבותית, אמנותית וספרותית לשיח הצמחונות והטבעונות המתפתח בישראל, כמו גם מבט חדש ואקטיביסטי על אמנות שיעניין את אוהבי האמנות וביקורת-האמנות.
דרור בורשטיין הוא סופר, ומרצה לספרות. עורך כתב העת לשירה "הליקון". בין ספריו: אבנר ברנר (2003), הרוצחים (2006), קרוב (2009), נתניה (2010), אחות שמש (2012) וספר העיון שאלות בספרות (2013)....
|
9.
|
|
כשנשאל הדלאי למה מהו לדעתו הדבר החשוב ביותר שיש ללמד ילדים, השיב: "למדו אותם לאהוב חרקים".
עולם קטן מפנה את תשומת הלב לחייהן של שש-עשרה קבוצות חרקים, מבריומים ושפיריות ועד חיפושיות, דבורים ופרפרים. זהו מסע אל אחד המופעים המרהיבים והעתיקים ביותר של החיים עלי אדמות, מופע שבלעדיו חיינו אינם אפשריים.
הספר מתמקד בחרקים כפי שהתגלו לסופרים ומשוררים במרוצת הדורות, וכן מתאר מפגשים של המחבר עם חרקים בעולם שמחוץ לספרות: צרעה המבקרת בבית, תיקן שמתגורר בו, נמלים וחיפושית על ראש הר בגליל העליון, שפיריות המגיחות מבור מים בגליל המערבי, מקלון אחד בעמק יזרעאל ואלפי פרפרים בתל אביב.
עולם קטן הוא פרק בעבודה מתמשכת שעניינה חזרה אל העולם דרך הספרות. בכך הספר מצטרף לספרים קודמים של המחבר: תמונות של בשר (2014), אדם בחלל (2018), פליטי אור (2019), לטובת הציפורים (2019) והווה (2020).
...
|
10.
|
|
למה כבשה ניז'ר את צ'אד במקום לוב; איך מצליח מדריך צניחה חופשית מנורבגיה לצנוח למעלה ולא למטה; למה לא פינו המטיילים הישראלים את האשפה בפסטיבל "נצח ואור" שהתקיים בחופיה המערביים של הודו סמוך לגבול הפקיסטני; כיצד משפיע ניקוטין על הקירגיזי; מהי זהותו האמיתית של ג'יימס יעקובו, מנחה התוכנית האפריקנית הפופולרית "לך לגמביה"; למה מתקינים על גשר הזהב בסן פרנסיסקו תיבות ירוקות שמשמיעות את השקון מתוך הפרטיטה ברה מינור של יוהאן סבסטיאן באך; איזו שאלה לא הבין ג'יימי כהן ?(COHEN) , הילד בן השש שרכש ב- 1985 רובה בכרטיס האשראי של סבו, וירה למוות, ללא הבחנה כביכול, בשלושים וארבעה תלמידים בבית ספרו. דרור בורשטיין מביא לקורא העברי ידיעות אחרונות, חדשות ישנות, טעויות הגהה ודפוס, טעויות ניווט, הסכמי ערים תאומות ושאר אי הבנות מעיתונים מארבע כנפות תבל - ה"דקאר קורייר", ה"ארמנייאן גלובס", "ידיעות אירלנד החופשית", ה"פנמה צייטונג", "המודיע" (המדור הפופולרי של ה"ניו-דלהי פוסט"), ביטאונו של המכון הבוליביאני לדמוקרטיה,, ה"יוסטון ניוז", ה"לואנדה מירור" ועוד....
|
11.
|
|
אֲבָל אִם בְּתוֹךְ כַּפִּית שֶׁל דְּבַשׁ יֵשׁ גַּם מֵהַמַּיִם שֶׁהַפֶּרַח שָׁתָה, מַה צָּרִיךְ לִקְרוֹת כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ מַיִם בִּכְלָל? מֵאֵיפֹה הֵם בָּאִים?
בְּכוֹס הַתֵּה שֶׁלִּי הָיוּ הַרְבֵּה מַיִם. וּבְעֶצֶם גַּם הַלִּימוֹן הוּא מַיִם. מַיִם חֲמוּצִים.
מֵאֵיפֹה בָּאוּ הַמַּיִם לַלִּימוֹן, לַקּוּמְקוּם וְלַדְּבַשׁ? הַאִם דְּבוֹרִים שׁוֹתוֹת מַיִם?
נִזְכַּרְתִּי שֶׁרָאִיתִי פַּעַם צִרְעָה שׁוֹתָה טִפָּה שֶׁל גֶּשֶׁם. הַטִּפָּה הָלְכָה וְנֶעֶלְמָה לְתוֹךְ הַגּוּף שֶׁל הַצִּרְעָה. ...
|
12.
|
|
לטובת הציפורים מתחיל בחלום על דרור. ציפור נפוצה, אך האם ניתן באמת להשיג אותה, לרשום את כנפיה? הוא ממשיך עם אנשי-ציפור, כלומר: מלאכים, ומשם עף אחורנית אל ציפורי העבר: נוצה מאובנת, איש-ציפור בעומק מערה, ציפורים שרות ליד הר געש, דוכיפת פלאית, צדיקים שמבקשים לשחרר ציפורים. הוא שב לקרוא בספר תולדות הטבע של מנדלי מוכר ספרים, שהתבונן בהן בשילוב של מדע וקדושה וביקש, לפני מאה וחמישים שנה, "וכל איש הלא יוכל לעשות דבר-מה לטובת הציפורים".
דרור בורשטיין לוקח אותנו למסע לצד הציפורים של הספרות העברית, מהתנ"ך ועד לשירה בת-זמננו: מביט עם חיים נחמן ביאליק בחסידות נודדות, עם נתן אלתרמן ביונים מבעבעות, עם אסתר ראב בשרקרק בוכה, עם אבות ישורון ביונה מדברת, עם לאה גולדברג בעורב של העבר.
ובין הפרקים עפות ועומדות ציפורים אחרות, מצוירות, מיפן של לפני כמאה שנה.
דרור בורשטיין הוא סופר מן החשובים והבולטים של ימינו. חתן פרס ברנשטיין על הרומן "אבנר ברנר" ופרס גולדברג על הרומן "אחות שמש". מלמד קריאה וכתיבה באוניברסיטה העברית בירושלים....
|
14.
|
|
סָבְתָא רַבְּתָא קָנְתָה לְרוֹנָה מְעִיל לִכְבוֹד יוֹם הַהֻלֶּדֶת.
סָבְתָא קָרְאָה לוֹ "מְעִילוֹן".
אִמָּא קָרְאָה לוֹ "מְעִילוּשׁ".
רוֹנָה קָרְאָה לוֹ שְׁמוּאֵל.
זֶהוּ סִפּוּרָם שֶׁל מְעִיל וּשְׁמוֹ שְׁמוּאֵל וְשֶׁל רוֹנָה, שֶׁלֹּא רָצְתָה לְהִפָּרֵד מִמֶּנּוּ לְעוֹלָם.
דְּרוֹר בּוּרְשְׁטֵיין כָּתַב כַּמָּה סְפָרִים לִמְבֻגָּרִים וְסֵפֶר אֶחָד לִילָדִים (חוּץ מֵהַסֵּפֶר הַזֶּה). אֶת הָרַעְיוֹן לַסֵּפֶר הַזֶּה נָתְנָה לוֹ הָאַחְיָנִית שֶׁלּוֹ. הָאִיּוּרִים הַנִּפְלָאִים הֵם פְּרִי מִכְחוֹלָהּ שֶׁל אֶפְרָת לֵוִי, שֶׁזֶּהוּ סִפְרָהּ הָרִאשׁוֹן....
|
15.
|
|
שיחת טלפון של דרור בורשטיין עם מנחם פרי התגלגלה לסיפור ששמע בורשטיין מפי אלמנתו של אהרן אפלפלד: בתחילת שנות החמישים היה אפלפלד בן העשרים נוסע לנתניה כדי לנהל שם קורס לריקודים סלוניים לניצולי שואה. פרי נדלק: "אתה חייב לכתוב על זה סיפור, ואני אפרסם". בורשטיין היה סקפטי אך התיישב לכתוב, ועד מהרה הורחבה הנובלה "אפלפלד בנתניה" לטריפטיכון של שלוש נובלות הקשורות זו בזו ברשת של חוטים גלויים וסמויים.
כולם כאן בדרך, דרוכים לקראת עתיד, שואפים להיחלץ מאיזה עבר. ב"האחים" מלווה אח בוגר מלינץ לווינה את אחיו הצעיר החולם על תהילתו העתידית כאמן ומבקש להתקבל ללימודי ציור באקדמיה לאמנויות. אלא שב־2 באוקטובר 1907 יורד מסך על עתידו זה, "הרישומים לא משביעי רצון", אמר לו הבוחן חד־וחלק. האח הזה הוא פחות־או־יותר וריאציה על דמות היסטורית אשר האירוע השולי של כישלונה להתקבל לאקדמיה לציור יביא אותה לבסוף אל עתידה המפורסם בלב ההיסטוריה העולמית של המאה ה־20, והיא גם תתקשר לגורלן של הדמויות של "אפלפלד בנתניה".
אפלפלד, והדמויות הממשיות או ההזויות הסובבות אותו ב"אפלפלד בנתניה" – אשר אחדות מהן יופיעו בעתיד בספריו – אינם מסוגלים להיחלץ מעברם. העבר משתלט כליל על ההווה שלהם, הנראה קלוש ומדומה.
ואילו ב"משיח", תחייה מתחוללת בעולם הצומח עם הופעתו של מלאך המגיע יום אחד לנתניה ומסתגר בבית מכוסה ציפורים, תוך שעות משוקם בו איזה עבר קדום. ג'ונגל עבות מכסה את כל הארץ, חותר בהילוך־מהיר קדחתני אל שפעה עתידית, והישגי הציביליזציה מתחסלים. הסיפור נאחז בַּמספר המחפש אהובה־לשעבר, ובאב מלא אשמה, המחפש אותה אשה עצמה, שהיא בתו, בת המתנכרת להוריה שבגדו בה. שני המפגשים עם האשה ייכשלו בתיקון העבר של היחסים ובמשיכתם לקראת עתיד.
כך הפכה האנקדוטה על אפלפלד לספר מבריק ומסעיר, שהדרך היא בו מרחב להתחככות בין זמנים אבודים. ...
|
16.
|
|
שכנים היא סדרת ספרים שנועדה לעורר תשומת לב אל בעלי החיים המתגוררים בסמוך אלינו, לפעמים במרחק נגיעה. הספרים משלבים נקודת מבט זואולוגית עם התבוננות מתחומי האמנות: ציורים, שירים, סיפורים ומדרשים על בעלי החיים החולקים עמנו את הבית. “פליטי אור – מעוף בעקבות עטלפים” הוא הכותר הראשון בסדרה זו, המוקדש כולו לנפלאות העטלפים.
“…ההשראה לכתיבת הספר באה מצפייה לילית בעטלפים ומהאזנה לקולם. הרגש מעורב בשכל, הפרשנות נאחזת בטקסט או בתמונה ולעתים ממשיכה הלאה אל עולמות פנימיים. מאיה עוסקת במחקר ובטיפול בעטלפים וכותבת שירה, ודרור כותב וחוקר ספרות, בשנים האחרונות בדגש על ספרות שעניינה בעלי חיים. העטלף הוא יונק פלאי ואנו רצינו להאיר את סיפורו באור חדש ולספרו מכמה נקודות מבט. זה אינו ספר מדעי. ספרנו אינו עוסק במישרין בזואולוגיה או בביולוגיה של העטלף. אנו מבקשים לספר את סיפורו של העטלף ולתאר הדים אחדים שעורר אצל סופרים, דרשנים, משוררים ואמנים, בתרבות העברית ובתרבויות רחוקות. תקוותנו היא שהרהורים ועובדות אלו יביאו את הקורא לבחון מחדש את דעותיו ואת תפיסותיו באשר לעטלפים, ואולי באשר לבעלי חיים בכלל. מניסיוננו, אדם שראה עטלף פנים אל פנים והישיר מבט אל תוך עיניו לא יוכל עוד לחשוש ממנו. ספר זה מבקש להישיר את המבט.”...
|
17.
|
|
ניסיון לדבר על עצם מעשה הקריאה, על עצם הספרות, לשאול שאלות שמטרידות את הכותב כקורא וככותב במציאות שבה שאלות על הספרות אינן נשאלות כמעט. לפנינו מסה מחקרית בהירה אשר פונה לכל מי שמאמין שהספרות יכולה, גם היום, למלא את עולמנו...
|
19.
|
|
ספר שירה חדש לדרור, שהוא למעשה ספר השירה השני, שלו, שיצא לאור אצלנו ב"אבן חושן". הראשון "פירות | גט" יצא לפני 17 שנים. עורכת הספר: ליאת קפלן. הספר מלווה בתחריטי נוף של מאיר אפלפלד. מהדורה מצומצמת בת 46 עותקים תודפס לצד המהדורה הרגילה, והיא תכלול תחריט מקורי של הצייר. את הספר יכרוך ידנית עידו אגסי....
|
21.
|
|
מבחר של מאה שירים שבחרו מאה ושניים משוררים, סופרות, מתרגמות וחוקרי ספרות....
|
26.
|
|
גיליון 110 כולל חטיבה נרחבת של טקסטים על התפר בין שירה ומוזיקה (בעיקר רוק). כתיבה של אנשי ונשות ספרות על זמרים וזמרות; כתיבת שירה של זמרים; כתיבה פרגמנטרית בפרוזה של זמרת; תרגומי שירה מתקליטים של משוררת… זהו רק קצה הקרחון של התרחשות נרחבת יותר.
אפשר לדבר על קו התפר הזה מכיוונים שונים, אבל אני חושב בעיקר על שורות השיר של גבריאל בלחסן ז"ל, שיר שמובא בהמשך החוברת: "השירים הכי טובים לא נכתבו בכלל/ הם נכתבים על ידי אנשים שלא יודעים לכתוב/ או לא רוצים או לא אוהבים את זה בכלל".
אפשר ללמוד מהשירים של זמרים משהו עקרוני:השירה לא נמצאת רק על מדף ספרי השירה ובסדרות ספרי שירה.היא יכולה להימצא בתקליט,או ביומן שזמרת (רות דולורס וייס) החלה לכתוב לפני תריסר שנים ולא נועד כלל לקריאה ובוודאי שלא לפרסום.באותו אופן, השירה יכולה להימצא באופן שהרצפים "מדביקים את הקרימקה לרצפה/ ומנגבים את החומר העודף". בתנועה המדויקת, המדודה, הקצובה, בדיוק העילאי ובאיזון שיאפשר למים לזרום ולרגל לא להיכשל. אפשר ללמוד מהי שירה ואיך לכתוב אותה לא רק ממשוררים, אלא גם מזמר, שלמד מרצף, שלמד ממישהו אחר....
|
27.
|
|
והרי אפילו השאלה “מה זאת אהבה” הפכה לקלישאה, בעקבות שירו של ביאליק. ברור למדי כי כל הגדרה של אהבה אינה אפשרית. אפילו קטלוג כללי יותר הוא בעייתי. האם אהבה היא רגש? רגשנות? מצב קיומי? מצב נפשי? מצב של הנשמה? עמדה אֶתית? נכונות להתמעטות (כפי שטוען גדעון לב במאמרו היפה החותם את החוברת)? שקט גדול או סערת רגשות? האם יש קשר בין התאהבות לאהבה? לכאורה אלו שתי צדדים של אותה הוויה, כמו הקשר בין התעניינות ועניין. קשה לומר. אבל אפשר ללכת סביב המילה.
עורך: דרור בורשטיין...
|
28.
|
|
אקופואטיקה היא שירה שבה העולם הפנימי של המשורר עומד בזיקה עם העולם החיצוני, ולמען האמת, מֵבין שאין הפרדה בין הפנימי והחיצוני. החוברת הזאת והכותבים בה פועלים מתוך זיקה מעין זו, איש־איש ואישה־אישה בסגנונם....
|
30.
|
|
ששה משוררים גרמנים וששה משוררים ישראלים יצאו להרפתקה משותפת של תרגום הדדי מבלי להבין זה את שפתו של זה. הם עבדו בזוגות, בסיוע מתרגם הדובר את שתי השפות ותוצרי המסע המשותף הוצגו בפני הקהל הישראלי ב”שער” – פסטיבל השירה הבינלאומי של הליקון.
בימים אלה יוצאים לברלין המשוררים הישראלים המשתתפים בפרויקט: אלי אליהו, נורית זרחי, גלעד מאירי, רוני סומק, אפרת מישורי ויעל גלוברמן, יופיעו בפני הקהל הגרמני ויקראו יחד עם עמיתיהם הגרמנים: הנס טיל, מריון פושמן, רון וינקלר, פארחד שווגי ומרטינה הפטר, במופע מיוחד ב 6/6/16 בפסטיבל ברלין.
במסגרת הפסטיבל בברלין יושק “גונבים את הגבול” – גליון מיוחד של כתב העת הליקון אשר יוחד לתוצרי הסדנה.
השיר
אלי אליהו
כְּמוֹ צֶדֶף
שֶׁנּוֹתַר עַל הַחוֹף,
אֵין בּוֹ אֶלָּא רֶמֶז לַמִּתְרַחֵשׁ
בַּמְּצוּלוֹת.
אֲבָל מִפַּעַם לְפַעַם
מִישֶׁהוּ יִרְכֹּן וְיִטֹּל אוֹתוֹ מִבֵּין גַּרְגְּרֵי
הַחוֹל, וּבְשָׁעָה שֶׁיְּגַלְגֵּל אוֹתוֹ בְּאֶצְבְּעוֹתָיו
יַעֲמִיקוּ עֵינָיו, וּמַחְשָׁבָה אִלֶּמֶת
תְּפַרְפֵּר בּוֹ רֶגַע
וְתַחְמֹק
מִכָּל רִשְׁתוֹת הַדַּיָּגִים....
|
31.
|
|
פרה גועה, כוכבים מחווירים הוא הזמנה להיכרות עם פרות כפי שתיארו אותן וכתבו עליהן אומנים, סופרים ומשוררים. מהפרות בחלומו של מלך מצרים לתבליט מצרי עתיק המתאר פרה נחלבת; מפרות הנושאות את ארון הברית לציור של שור היושב במדיטציה; מסיפורים עבריים מלאי חמלה ואהבה לפרות לציורי מערות של ביזונים.
כל אלה מזמינים אותנו לחשוב על פרות בראש ובראשונה כעל חיות שֶחיות, כעל אימהות גדולות, כעל יצורים שיותר ממיליארד איש בעולם עדיין רואים בהם קדוּשה.
דרור בורשטיין פרסם רומנים, ספרי שירה ומסות. הוא מלמד בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים.
שכנים היא סדרת ספרים שנועדה לעורר תשומת לב אל בעלי חיים המתגוררים בסמוך אלינו, לפעמים במרחק נגיעה.
זהו הספר השלישי בסדרה. קדמו לו פליטי אור: מעוף בעקבות עטלפים ואח לתנים....
|
33.
|
|
סמואיל מרשק / זה האיש המבֻלבָּל - מרוסית: ס. לוין (זה השיר שלאה גולדברג עיבדה לספר "המפוזר מכפר אז"ר")
ארבעה שירים שנכתבו על ידי ילדים ביפן / נוסח עברי: יונה סידרר
יוקיו אג'י / אילו הייתי רוח
יושיאקי אשיבה / ארוחת ערב
טקקו איטוזקורה / ראי
מסאיו ימגוצ'י / אבא בחלום...
|
34.
|
|
"הרחוה היפה-היפה ייעצר לבסוף בדרכו" כותב אבידן בפתח ספר שיריו הראשון
;אך האם ניתןבכלל לעצור את הרחוב? רחוב הוא לא רק מרחב ולא רק גבול בין חוץ לפנים - אלא גם שפה.שירה נכתבת דרך היומיום,בוקעת מתוך הרחוב וחוזרת לתוכו.גם אם נסגור את תריסי החלון ונסתגר בבית,לא נצליח לבלום את המולת הרחוב,שהרי השיר אף פעם לא נברא בחלל ריק והמשורר לא יושב (עדיין) על הר המוזות,מקסימום למרגלותיו.בשנים האחרונות,השירה העברית קיבלה יותר ויותר פנים רטוריות.זו שירה שאינה מסתפקת עוד בניסיון לשקף את פני הרחוב,אלא בפירוש לשנותו.
על כן נושאו של "שער",פסטיבל השירה הבינלאומי בשנתו ה-14,מוקדש השנה ל"שפת הרחוב" - כשפה,בקצה ובמקום.בחרנו לתת במה ספרותית לקול השירי החזק,הצלול ובוודאי הכריזמטי של השנים האחרונות.
עדות לכך תמצאו באנתולוגיה המרתקת שלפניכם.
יקיר בן-משה
איאת אבו-שמיס|שמעון אדף|איריס אליה-כהן|אלי אליהו|אלמוג בהר
ארז ביטון|ניקו בלאוטגה|סיגל בן-יאיר|יקיר בן-משה|יעל גלוברמן
רון דהן|שי דותן|רודולפו האסלר|מרטינה הפטר|חדוה הרכבי
רפי וייכרט|מאיה ויינברג|רון וינקלר|מיטל זהר|נורית זרחי|יותם חיימוביץ
תהילה חכימי|עמיחי חסון|רועי חסן|אחו כהן|אלפרד כהן|דנה לובינסקי
ענת לוין|גלעד מאירי|אתגר מויאל|אפרת מישורי|סבינה מסג|שחר-מריו מרדכי
דנה מרקוביץ|אגי משעול|רוני סומק|נאוה סמל|נדיה עדינה רוז
עדי עסיס|מריון פושמן|נעם פרתום|קרן קוך|בתאל קולמן|יונתן קונדה
עדי קיסר|ויקטור רודריגס נונייס|פרהד שואגי|אייל שלום|נועם שקרג'י|הנס ת'יל...
|
36.
|
|
הם חיות בר, והם מגיעים אל ערינו מפני שהצרנו את צעדיהם ולקחנו מהם את המקומות שבהם חיו אלפי שנים.
אנו מבחינים בהם: זנב חומק בין בניינים בלילה, יצור הדומה לכלב, יללה פתאומית הנשמעת מקרוב, כאילו נועדה לאוזנינו: אלה התנים הזהובים.
אח לתנים הוא מעקב זהיר ואוהד אחר שכנינו המייללים, דרך הספרות, האמנות והמפגשים הישירים בינינו ובינם. הספר, כמו קודמו לסדרה, פליטי אור, שעסק בעטלפים, נועד להכיר לקוראים את קרוביהם הרחוקים של ידידינו הטובים ביותר, הכלבים, ולהציע יחס ידידותי גם לבעלי חיים מרשימים אלה, שכנינו....
|
|