ביקורת ספרותית על מכונת הכתיבה שלי מאת פול אוסטר
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 31 ביולי, 2015
ע"י רץ


אהבה לחפץ דומם

האם קרה לכם פעם, שהתייחסתם לאחד מהחפצים שלכם, כאילו הוא כחלק מגופכם ואישיותכם ?

השאלה הזאת, עלתה בליבי כשראיתי ספר על מכונת הכתיבה העתיקה של הסופר פול אוסטר, המאניש את דמותה. הסיפור הזה העלה בי זיכרון לחפץ שלי - נעלי הספייקס, אותם נעלתי בהיותי אדם צעיר ומלא חלומות.

ספייקס - כינוי לנעל ריצה שטוחה, נטולת הגנה, גמישה כנעלי רקדן, המאפשרת למצות תנועת דחיפה מושלמת באמצעות עליה על כרית כף הרגל. בחלקה הקדמי נעוצים מסמרות חדים, שתפקידם לבצע אחיזה טובה אל תוך מסלול הריצה, מה שאפשר לי להרגיש את תחושת הרחיפה והעצמה המתקיימת בריצה מהירה.

את הנעל שלי, רכשתי בשוויץ לפני הרבה שנים, מתוך סדרה מיוחדת, שיועדה לריצות ארוכות, הייתה לה הגבהה לעקב, היא הייתה בנויה מבד סינטטי, ושילוב של עור צבי גמיש הצבוע באדום בורדו. רצתי אתה במסלולים, באימונים מתישים, ונעלתי אותה במרוצי שדה, בהם תפקידה היה למנוע החלקה במשטחי דשא רטובים, ובמסלולים בוציים.

הייתה לי ריצה אחת בלתי נשכחת, שגרמה להיות קשור לספייקס שלי ...

באליפות ישראל בריצות שדה הדהמתי את עצמי בניצחון על האלוף הנצחי, במאבק של הכל או לא כלום. לאחר סיום הריצה גילתי שנעלי קרועות, כמו בחתך של סכין. לאחר שחלצתי אותן, נחשפה כף רגלי המדמת. בלהט הריצה לא הרגשתי בנעיצת מסמרות אחד מיריבי בכף רגלי בעת הזינוק. את הנעל תיקנתי אצל סנדלר שהדביק עליה טלאי עור מגושם, שהיה עבורי, כאות גאווה לקרב מכונן.

מאז עברו שנים רבות, הנעלים האלו עדיין שומרים אצלי כזיכרון מוחשי לתקופת נעורי. לעתים אני נובר בארון, מחפש אחריהם, מניחם בכפות ידי, מסיר מהם בעדינות את אבק הזמן, עוצם את עיני ונזכר ברגע בו חלפתי על פניו של יריב במפנה הניצחון, ומיד אני ממהר להטמינם עמוק בארון.

גם לפול אוסטר יש חפץ המלווה אותו חצי יובל, מכונת הכתיבה שלו מדגם אולימפיה שאותה הוא רכש בשנות השבעים, חפץ דומם ההופך להיות אובייקט היצירה, המעניקה למכונת הכתיבה דמות אנושית המנהלת מערכת יחסים אינטימית עם הסופר. חברו הצייר, סם מסר התאהב במכונת הכתיבה בעצמו, והחל לצייר אותה במגוון טכניקות וגוונים.

מה מיוחד במכונת הכתיבה של אוסטר, היא בעצם מייצגת עולם ישן ונעלם, של כותב שעדיין מתעקש לכתוב באמצעות עט, המאפשר לו להרגיש את המילים, היוצאות מגופו לדף. עבורו הכתיבה היא חוויה פיזית חושנית שחפץ מוחשי עשוי להעניק.

אחר כך אוסטר עורך עריכה אחרונה את יצירתו באמצעות, מכונת הכתיבה הישנה שלו. אם הוא טועה בה, הוא שם נייר חדש ומתחיל מהתחלה, עבודה מיגעת הגורמת לו מאמצים פיזיים וכאבי שרירים, אך דרכה הוא מרגיש את מקצבי המילים. מכונת הכתיבה היא החפץ היחידי המלווה את אוסטור מחצית יובל, ומעניקה לו ביטחון בדברים הישנים שאינם משתנים, יש בה את קסם החפץ הישן. הוא פוחד מהעולם החדש אותו מייצג מעבד התמלילים שבו המילים הן וריטואליות ולא ממשיות, ועשיות ללכת לאיבוד .

הספר הוא פרויקט שיתוף פעולה, בין מילותיו של הסופר, לבין ציוריו של חברו סם מסר המתאר את מכונת הכתיבה בצבעים ובצורות שונות, המבטאים מצבים אנושיים, המשקפים מצבי רוח משתנים, פעם המכונה כועסת, פעם היא רומנטית ונשית. בחלקן של התמונות ניתן ברקע לראות את גשר ברוקלין, או את מגדלי המרכז המסחרי שעדיין נוכחים בקו הרקיע. אוסטור עומד בחלקן של התמונות ליד מכונת הכתיבה. באחת מהן הוא מלהטט במקשי המכונה, ההופכים לאותיות מרחפות באוויר, המעוצבות לגוף צורני באמצעות כפות ידיו ורוחו של הסופר.

כתיבתו של אוסטר, הנלוות לציורים היא תמציתית. מצד אחד היא מניחה לציורים להיות בחזית הבמה, מצד שני קיימת בכתיבה החמצה, אין בה עומק אישי שבאמצעותו ניתן לחבר בן הציורים למילים. נאלצתי ללקט את סיפור המכונה, מראיונות איתו, מה שאפשר לי לחבר בין המילים לציורים.

אפילוג

האם אנחנו בוחרים לקרוא ספר מסוים, ולספר באמצעותו סיפור מחיינו בצורה אקראית לחלוטין, או שיש לבחירה הזאת חוקיות משלה. חשבתי על כך, והגעתי למסקנה שכעת אני מספר אחד מסיפורי שיש בו יסוד של מאבק - כמו מיתוס קדמוני אישי שלי הנוטע בי אמונה במאבקי העכשווי. אני אנצח, אני לוחש לעצמי.
28 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 10 שנים)
ניר תודה - פחות אהבתי את הכתיבה על אוסטר - אהבתי את פרויקט הציור על מכונת הכתיבה שלו, שאגב ברקע מוזכר שהוא כותב בכתב יד במחברת, מה שנותן לו תחושת מגע פיזי לכתיבה. הסיפור הזה קישר אותי לנעלי הריצה הישנות שלי, שדרכן הרגשתי את מקצבי הריצה, חוויה פיזית ונפשית גם יחד.
ניר אזולאי (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
קראתי ספר אחד של פול אוסטר די מזמן, 'ליל האוב' אני חושב שקוראים לו. בספר ההוא הוא מדבר על מחברת כחולה (או אדומה) שגם לה יש קסם מסתורי.
אני מרגיש שחלק נכבד מהביקורת כאן יכול היה להיכתב על הספר ההוא...
כולל הדירוג :)
רץ (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
no fear- תודה - אני אוהב חפצים - כאלה שמייצגים פיסות חיים שלי או של אחרים, כמו עתיקות משוק הפשפשים, או עתיקות שאני מוצא - פעם אהבתי מאוד חרסים או מטבעות עתיקות, וכעת יש לי אובססיה לספרים, כסוג של אהבה אנושה לחפצים דוממים.
רץ (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
חני - תודה - הנעליים מסמלות אהבה לריצה כאקסטרים - בו הבאתי את הגוף והנפש לגבולות חדשים של כאב וסיבולת, הייה קטע שרצתי עם היריב כתף אל כתף, וחשבתי שזהו אני לא יכול יותר, עוד מעט אמר הקול השני, ואחר כך ברגע של התעלות חשתי באקסטזה, זאת שמגעים אליה ברגעי התעלות נדירים של חוויה דתית, או ספורטיבית, בה מבאים את הגוף והנפש למבחן סיבולת עליון, אחרי שעברתי את המבחן הזה ידעתי שהשמיים הם לא הגבול, ואני על סף פריצת דרך שאותה לא ממשתי כתוצאה מהסתבכות של מחלה.
no fear (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת נפלאה.
אני ידועה לשמצה בתור אחת שמפתחת רגשות עזים כלפי אובייקטים. החל מבובות שאני מתייחסת אליהן כמו אל ילדים שלי, כלה בעגבניות שאני מלטפת בזמן שאני חותכת אותן לסלט, וכל הדרך עד לבגדים, שבשבילי יש להם נשמה, לא יותר ולא פחות.
חני (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
רץ אם היריב היה מנצח גם אז היית מאוהב בנעליים בגלל מה שהן מסמלות לך.מסמלות לך אהבה לריצה....כתבת נפלא אותך ואת אוסטר במסע האישי הזה שלכם של האנשה לחפץ...נפלא
רץ (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
פני - תודה - אני תמיד משתדל לספר את הסיפור שלי שקשור לספר. הייתי רץ מאוד הישגי, אלא שבמהלך הקריירה הקצרה שלי הסתבכתי במחלה שגרמה לי לפרוש מהריצות התחרותיות, אך עולם הריצה כמושגים ודרך חיים עדיין מעצב את אישיותי, ולכן מידי פעם אני מספר לעצמי, ולקוראי סימניה, סיפור מעולם הריצה. לגבי הספר, הציורים שבו טובים, הכתוב לא.
רץ (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
בתי יה - תודה - הסיפור על המדפסת הזכיר לי סיפור אחר - קיבלנו שולחן אוכל ישן מהורי אישתי - חותני זכר את הגמל שבילדותו הביא את השולחן לבית הוריו, שנים שמרתי על השולחן בקנאות, האמנתי שהשולחן הזה משמר את אישיותם של בעליו בעבר, אלו שחלפו מהעולם, ורק מעט החפצים הם הזיכרון האישי לחייהם. בסוף נכנעתי והורדתי את השולחן לרחוב, בכדי לפנות מקום לשולחן חדיש יותר וגדול יותר, עד היום אני מצטער על השולחן הזה, איך הנוחיות גברה אצלי על הזיכרון.
פני (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
נפלא. זה נפלא כאשר ספר מוביל אותך לסיטואציה אישית כל כך חזקה שעברת בחייך. אהבתי לקרוא על עברך ואפילו שלפתי מידע על כך שהיית אלוף ארצי. כל הכבוד.
על הספר עצמו? כנראה אוותר עליו לאחר הביקורת שלך: תמציתי, החמצה, אין עומק אישי.
מלבד זאת שאני נהנית לקרוא את הכתיבה שלך.
בת-יה (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
הזכרת לי מדפסת שהייתה לי פעם: "הגברת" עשתה הרבה בעיות אבל בכל פעם שצעקתי עליה שאני אזרוק אותה ואקנה יותר טובה היא חזרה לעבוד כמו שצריך. (לבסוף המחשב התקלקל ולכבוד החדש קניתי גם מדפסת חדשה). בכל אופן אני חושבת שגם לחפצים יש סוג של נשמה. לא שהם מחוברים לגוף אבל עובדה היא שיש חפצים שאנחנו אוהבים וכאלה שמעצבנים אותנו. יש כאלה שטוענים שזה היופי של החפץ אני טוענת שיש הרבה מעבר ליופי.
רץ (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
יעל - תודה - אני תמיד מקשר בין הסיפור שבספר לסיפור האישי שלי - הפעם שאלתי שאלה עקרונית, האם הפרשנות לספר שקראתי כעת היא מיקרית, או שהיא מושפעת מאירועי ההווה שלי - בספר הזה, זה מה שקרה. שנית, אהבתי מאוד את הציורים, הסגנון שלהם, והמכלול שלהם כפרויקט, יש בהם אמירה מאוד יפה, אלא שספר המשלב כתיבה וציורים, אמורה להיות לו סנרגיה בין שני המדיומים, זה לא מה שקרה, אוסטר, עשה טובה שהוא הוסיף את מילותיו החלולות, חסרות המשמעות לציורים, אך עדיין הספר הוא חוויה ויזואלית יפה.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
הביקורת מעניינת.
אני הייתי משמיטה ממנה את הספר, שאם הבנתי נכון לא התפעלת ממנו...
רץ (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
שונרא האם מדובר בדבר אידאולוגי - שימוש בעור בעל חיים, או בירידה מיותרת לפרטים מקצועים. מה שניסתי להגיד. שהייתה לי נעל נדירה, שהיו בה טכנולוגיות חדשות לאותה תקופה, והיא התלבשה על כף הרגל כמו כפפה ליד, מה שאיפשר להרגיש את מגע כפות הרגלים עם מסלול הריצה, ואת מקצבי הריצה, כמו שהסופר באמצעות מכונת הכתיבה הפך את חווית הכתיבה לחוויה פיזית באמצעותה הוא הרגיש את מקצבי הכתיבה.
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
קראתי עד ״עור צבי גמיש״ ושם הפסקתי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ