“לפעמים, כשנדמה לנו שכל השמשות שלנו שוקעות בו-זמנית, מתחשק שלא לצאת מהמיטה אף פעם. ומה הפלא? רימו אותנו, העולם זה לא מה שהבטיחו לנו.
זה מתחיל דווקא לא רע. אנחנו קורמים עור, גידים ונשמה תוך שכשוך במימיו החמימים של הג'קוזי האולטימטיבי, נושמים דרך שנורקל שמחובר לנו לפופיק. המיקום – בבטן ההריונית של אמא – מרכזי ושקט. הדירה אמנם קטנה ואין בכלל כווני אויר, אבל טוב לנו ככה, נוח ונעים. לו היינו יודעים לשיר בשלב הזה, היינו שרים "אלי, אלי, שלא יגמר לעולם". אבל זה נגמר, אוהו, כמה מהר שזה נגמר. מתברר שזה לא ממש שלנו, המקום הזה, זה בשכירות קצרת-טווח, וכשאנחנו צומחים לכדי משהו שמתחיל להיראות כמו מישהו, דוחקים אותנו משם אל פסטיבל של אורות מסמאים, קולות רמים ודודות צובטות.
למזלנו, אבא'לה ואמא'לה מתוכנתים לרכך את הטראומה ועוטפים אותנו בצמר-גפן מתוק של אהבה, צעצועים צבעוניים וסיפורי אגדה סכריניים בעלי סוף טוב. שקרנים! מה הפלא שאנחנו מקבלים את ההרגשה שאנחנו מרכז היקום ושהשמש זורחת לנו מהתחת? אבל גם האשליה הזו מתנפצת לרסיסים חיש-קל: הרס"ר בצבא, ואחר כך הבוס המשופם (או הבוסית המשופמת) כבר פחות עדינים איתנו. בהמשך, זה רק הולך ומסתבך. מטופלים באגו ואמביציות, בן-זוג, ילדים, הורים וקריירה, ומתמודדים עם הידרת-סידורים שמספר ראשיה רק הולך וגדל, שכנים מעצבנים, משטרה חדלת-אונים, פוליטיקאים חדלי-אישים, רודנים מאיימים, אנטישמים מתחמשים, תחזיות אפוקליפטיות, טיפולי שורש ותוכניות ריאליטי, אנחנו מנסים להרים את הראש מעל זרם החיים הסוחף אותנו איתו למחוזות אליהם כלל לא רצינו להגיע. וכשהתחושה של "תעצרו את העולם, לעזאזל, אני רוצה לרדת!" מתגברת, אז קורה, בהחלט קורה, שמתחשק לנו להתחבא מתחת לשמיכה החמה – תחליף-רחם סינתטי תוצרת סין – ולהישאר במיטה. אבל בסוף אנחנו יוצאים. בטח שאנחנו יוצאים. אי אפשר שלא לצאת, נכון?
אז מסתבר שאפשר. עובדה – כך בוחרת לעשות פייגי, "גיבורת" הרומן הלא קונבנציונאלי והמשובח של יוכבד רייזמן, "ציפור ישֵנה". פייגי, בת למשפחה חרדית, בוחרת לעשות כך אחרי שהיא חווה את הסיוט הגדול ביותר של כל כלה: החתן המיועד לה אינו מגיע. (למעשה, במקרים רבים הסיוט האמיתי מתחיל דווקא כשהחתן מגיע.) כאשר מתחוורות לפייגי חלק מן הנסיבות שגרמו לביטול נישואיה, היא מחליטה שלא לצאת עוד מהמיטה ולהעמיד פני משותקת ומנותקת, מניחה למרים אמהּ לשאת בנטל הכבד של הטיפול בה שנים על-גבי שנים. אבל בלילות, כאשר מתאפשר לה, היא מתגנבת אל מחוץ לביתה ומנהלת בסתר חיים חשאיים.
טפח אחרי טפח, במשיכות מכחול עדינות ומדויקות, ומתוך נקודות המבט של דמויות שונות, חושפת רייזמן את הקורא למציאות החיים הקשה של משפחתה של פייגי ומכריה, לכעסים, למכאובים ולטינות הרוחשים מתחת לפני השטח. זהו בעיקר עולמן של נשים חרדיות קשות-יום המתמודדות עם צרות בצרורות: עוני, מחלות, אסונות ואובדן, תקוות שנכזבות שוב ושוב. הגברים המעטים המאכלסים את הרומן הם או ז"ל או משקל-קל: כמו בעולם האמיתי, הנשים הן אלו המקריבות ונושאות בעול.
זהו אינו רומן שמח (אפשר אפילו לכנותו טראגי), אבל הוא ישמח אוהבי ספרות. הדמויות עגולות ומעוררות אמפתיה, והכתיבה מדויקת, חכמה, עשירה באבחנות דקות ושזורה בהומור שחור וחריף. מומלץ בחום.”