ביקורת ספרותית על חיבורים - הביאו לדפוס: הלית ישורון, דוד וינפלד, יהונתן ורדי מאת עזה צבי
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 23 בנובמבר, 2014
ע"י שמעון שלוש


כאושיה ספרותית יחודית, היא דיברה אליי. ודאי, הסתמכתי על פרסומיה אודות יונה וולך וזלדה.
אחר סקירתי בעתון "על המשמר" אודות ערב ספרותי – הספד – שנערך לכבוד זלדה (1984), הזכירה, כי עקבה בחיוב. שוחחנו טלפונית, ואולי, הצטלבו דרכינו בהזדמנויות נוספות.
בזמן שביקר בבית חולים משגב לדך, חבר שלי סיפר, שפגש באשה, שהשאירה עליו את רישומה המיוחד, וחזר שנית, באופן יזום,
לפגוש את עזה צבי.
אמי, ז"ל, נפטרה בינואר 1991. רק לאחר מכן, פגשנו בביתה שבמאה שערים, רחוב יואל 11.
כאשר התלוויתי אליה בדרכנו לחברתה, התבוננה בפריחת השקדייה וגילתה את לבה לציוצי הציפורים. ואולי, בעת שרחשה אליהן, הייתה מעוררת את זיכרונה על אמה, כפי שאני למד ממה שכתבה עליה ("שמי חיה ואני חיה", מן הספר "חיבורים" בעמוד 19).
חפצה, שאקרא אודות הוריה ומורשתה, מסרה לי את חוברת "במה" (מתוך "מכתבים לאבי" – חיבורים, עמ' 55). כתיבתה האוטוביוגרפית הינה נדבך מכונן בפרסומיה.
מתוך פגישות עם יוצרים ויצירותיהם, העלתה עזה צבי את מסעה הרוחני דרך צו של מורשת תרבותית אידיאולוגית וחוויה אוטודידקטית. כתיבתה אודות זלדה הינה מן המפורסמות ("זלדה – הכמיהה לידידות" מתוך "חיבורים" עמ' 97 – 168).

במחיצתה עמי לאירועים משותפים, תוך שוטטות ברחבי העיר ובסביבות מגורינו בעיקר, נדדנו. קשה היה לקבוע לפגישותינו זמן מדויק. אני מן הצד של המקדימים, והיא של המאחרים. כשלא יכולתי לשאת את ההמתנה ופרשתי, הבינה. הגיעה למקום המפגש, שלא במועדו; מתקשרת להודיע בדיעבד, שהתעכבה.

את "לפנות מקום לצלילי הלילה", הקדישה "ליזהר", כשהיא מהדהדת את זיקתה למוסיקה: "אשמורת אחרונה והמואזינים התחילו לשיר, לסול מסילותיהם המוזרות בלילה ...מזכירי לילות ראשונים לאמי בארץ ולי בעיר חצויה," (מתוך "חיבורים" עמ' 283).
דולה את צלילי המקום של ירושלים, פרסמה כשמונה שנים קודם לכן אודות יזהר דגן: "על הציר בַּיִת-נכר, ציר שעליו ינועו רבים משיריו..., ואשר על כן, היחסים שבין אדם למקום-ילדותו, כיחסי אב ובנו, צפים ועולים בהם לעתים קרובות." ("בין הבית לנכר - על שיריו של יזהר דגן" מתוך "חיבורים" עמ' 260)


בראיון שהעניקה להלית ישורון, בכתב העת "חדרים", עזה מתייחסת לפנחס שדה כך: "נזכרתי בפסוק של פנחס שדה שאני אוהבת מאוד, " כי הנה חיינו אהבה ואחר-כך מוות ". אין יותר חשוב מזה." ("כשאני רואה חתיכות שיר טובות, חבל לי לזרוק", מתוך "חיבורים" בעמ' 338).
כשחשבתי איך להגדיר את תחום עיסוקה, כל הגדרה לא צלחה לאתר אלא מאחרי המשוגות. היא לא הייתה זקוקה להגדרה. והנה אני קורא שוב באותו הראיון: "אסור לשים את המלה טעם על יד שירה. יש בי איזה דבר שנלחם בהגדרות. יש רק שני נושאים חשובים, אהבה ומוות." (שם. בעמ' 337 – 338 ) מיידעת כאמור על השפעתה מפנחס שדה.

אהוד בן עזר כתב, שפנחס שדה סיפר לו, ש"נפשה ורוחניותה העמוקות של עזה משכו אותו מאוד, וגם העניקו לאביגיל (דמות האהובה בספרו של פנחס שדה "על מצבו של האדם", הוצ' עם עובד 1967) את פנימיותה..." ("להסביר לדגים – עדות על פנחס שדה", הוצאת אסטרולוג 2002, בעמ' 262).

משה גנן יידע אותי בדבר פרסום שירה הזה:
"ב ח ש מ ל י ת ל ר מ ת-ג ן ב ש ל ג

פַּעַם רָצִיתָ לִהְיוֹת
מְהַנְדֵּס מְכוֹנוֹת
וְאָהַבְתָּ שֶׁלֶג.
יָרַד בִּירוּשָׁלַיִם
שֶׁלֶג וְהִנֵּה תַּצְלוּם
שָׁמוּר לְךָ וְנָח
עַל אֹהֶל רָחֵל
שֶׁלֶג דְּאֶשְׁתַּקַּד
רַעֲנָן וְכוֹסֵס
עַל עֲרוּגַת הַבֹּשֶׂם.
- הַאִם שָׁלוֹם
לְגַן הַשּׁוֹשַׁנִּים שֶׁעַל רֹאשְׁךָ?
בְּרָמַת-גַּן לִפְנֵי שָׁנָה
אָהַבְתָּ שֶׁלֶג,
אָז רָצִיתָ לִהְיוֹת
מְהַנְדֵּס מְכוֹנוֹת
וַאֲנִי הָיִיתִי מְסֻגֶּלֶת
לִדְהֹר בְּחַשְׁמַלִּית לְרָמַת-גַּן
בַּשֶּׁלֶג.
אֵין חַשְׁמַלִּית שָׁם
לֹא שֶׁלֶג, לֹא יַעַר
וְלֹא מְהַנְדֵּס מְכוֹנוֹת.
תַּצְלוּם בִּירוּשָׁלַיִם
שֶׁלֶג מֻנָּח
לְיוֹם הֻלַּדְתְּךָ
שֶׁיָּחוּל בְּקָרוֹב." (עיתון הארץ 13.12.1968, בתוך: "עזה צבי – ספר הזיכרון" בעריכת משה גנן, הוצ' ספרי עתון 77, 2012).
מן האתר המושלג שבתצלום, אומדת הדוברת את סיכויי הקשר מבין הזמנים והמקומות של התקשרות ממוענת בזיכרונות. "עַל אֹהֶל רָחֵל", בית-כנסת ברחוב יואל 10, הסמוך למקום מגוריה בירושלים, היא שבה בגעגועים מתצלום של שלג, שירד, וממקמת אותו "עַל עֲרוּגַת הַבֹּשֶׂם."
ארמזים להבטחת האהבה מבראשית (רחל) ומשיר השירים ("דודי ירד לגנו לערוגות הבושם לרעות בגנים וללקוט שושנים") הינם כהתמודדות על מערכת יחסים. התצלום מאפשר לה לתהות בקשר להמשכיות היחסים: "– הַאִם שָׁלוֹם/ לְגַן הַשּׁוֹשַׁנִּים שֶׁעַל רֹאשְׁךָ?"
שואלת באמתלה, ודאי, היא תולה את הקשר, גם על הנמען. באמצעות זיכרון קולקטיבי, הדוברת מניידת את צירי הזמן מבעד להקשרים בין-אישיים של ציוני מקום: גן השושנים הוא, אכן, הסמוך לבית מגוריו של פנחס שדה בשכונת טלביה בירושלים (עזה טיילה אתי אל אתר מגוריו, מבקשת מזיכרונותיה אודותיו). דרך המלה גן, היא מקשרת את גן השושנים ואת רמת-גן – מקום מגוריו האחר של המשורר – וממשמעת את דרכה ביחסים מעבר להלימה רטרוספקטיבית מכוונת.

הנה הספר הזה "חיבורים", היא שנתנה לו את שמו. מחברת, גילתה. את פרסומיה חיברה בין אלה שחייתה אותם, לאלה שהותירה אחריה.
יהי זיכרה ברוך.
14 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
שמעון שלוש (לפני שנתיים ו-6 חודשים)
הקיסרית הילדותית, תודה רבה
שמעון שלוש (לפני שנתיים ו-6 חודשים)
תודה סבא של דוד
שמעון שלוש (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
פני (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
על לא דבר. אני מבינה שאתה משורר והשירה בכללה נוגעת אל לבך. האם אתה קורא גם פרוזה?

שמעון שלוש (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
תודה פני
שמעון שלוש (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
זה שאין לנקוב בשמו תודה
שמעון שלוש (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
אנקה יקרה חג שמח
כיף לראות אותך פה ותודה מקרב לב
אנקה (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
שמעון היקר, באיחור מאוד לא אופנתי אבל טוב מאוחר מאשר לעולם לא, פגשתי את הביקורת האחרונה שלך לבינתיים.
והתרגשתי בקריאה.
המחווה שלך כלפי המשוררת- חברה ועמיתה לתחביב-אהבה-מקצוע (אם אפשר לכנות כך את ההתמחות שלך בשירה) מקסימה ומרגשת ומעוררת עניין רב, מכיוון שאתה מספר לסירוגין על שיריה ומעורר סקרנות בקוראים לחפש מידע ושירה של המשוררת והן מעדות ראשונית שלך כאיש קרוב במידה זאת או אחרת לגברת.
אהבתי מאוד, גם את הסקירה המחכימה וגם את המחווה. חג שמח !
שמעון שלוש (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
רץ, תודה רבה לך
רץ (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
מקסים ו- באופן שאתה מתאר שירה ואת המשוררת שייצרה.
שמעון שלוש (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה לכל המלייקים
שמעון שלוש (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
חשוב לי מה שכתבת חני (דולמוש) ותודה על כך.
עזה צבי באמת לא נודעה כמשוררת אלא פרסמה בצעירותה שירים בודדים, והיה לי ראוי להביא את שירה בהקשר לזיקתה לפנחס שדה.
חני (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
כתבת נפלא על חברתך והוקרת את כתיבתה עד מאוד. " כי הנה חיינו אהבה ואחר-כך מוות ". אין יותר חשוב מזה."

למען האמת לא מכירה את שירייה ..

נפלא ותודה





©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ