ביקורת ספרותית על נוילנד מאת אשכול נבו
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 6 בנובמבר, 2014
ע"י רץ


כשאטופיה הופכת לדיסטופיה

בני הלומד רפואה בחו"ל, אמר לנו לפני זמן לא רב, כי אין לו תחושת מחויבות למדינה, ולא עניין בשיח הפוליטי המתנהל בה ההולך ומקצין, והוא למעשה סקפטי לגבי עתידה. הוא סבור, שאם יסתדר לו בעתיד לגור בחו"ל, מבחינתו זה בהחלט אופציה נכונה שנותנת מענה לתפיסתו עולמו כאדם פרטי, ולאידיאלים האנושיים שלו כרופא, אותם הוא יכול לממש בהצלחה בכול מקום בעולם, אחר כך הוא הוסיף, כך חושבים רבים מחברי.

השיחה של רעיתי ושלי עם בני, הייתה קשה לנו, עם מי שגדל על יומן המסע של מאיר הר ציון, חרש את הארץ במסעות לאורכה, התנדב ליחידה מובחרת, ונפצע קשה במהלך שירותו הצבאי. איך קרה המהפך הזה שאלנו בכאב אשתי ואני ?

" ההתיישבות " הישראלית בברלין, קישרה אותי לספרו של נבו אשכול, נוילנד, בו הוא מציג חזון ציוני אלטרנטיבי, הרבה לפני שפרשת המילקי מברלין עלתה לתקשורת, ולוותה בקליפ שבו עומדים צעירים, כול אחד מהם אוחז שלט המציין מקום אחר על הגלובוס, ובו הכיתוב ירדתי ללונדון, לאמסטרדם ... הורים בני דורי אומרים לי, כואב, אבל אנחנו מבינים. המחשבות העצובות על הפער המעמיק בין חזון הציונות לשברו הנוכחי, גרם לי לתהות, האם נבו בספרו נוילנד, נתן ביטוי נבואי ואקטואלי לשבר הציוני הנוכחי ?

נוילנד של נבו נפתח, בחליפת אימיילים בין דורי לענבל המתגוררת בברלין, וברקע התקפת טילים על ישראל על ידי החיזבאללה ב- 2006, עוד מעט נצא למלחמה שנויה במחלוקת, המתוקשרת בטלפונים ניידים, שיבטאו את הפיכת העולם לכפר גדול, לעומתו המציאות שלנו, מתעקשת להישאר פרובינציאלית, תקועה בסכסוך מקומי, שהופך למהות הקיום הישראלי.

דורי, מורה להיסטוריה, יוצא לחפש את אביו הנעלם, נגרר על כרוחו לעימות בין שני מיתוסים היסטוריים מנוגדים השיכים לתחילת המאה הקודמת, בין אלטנוילנד של הרצל - חזונה של המדינה היהודית בציון, לבין ההתיישבות היהודית בארגנטינה של הברון הירש, שהגדירה יהדות וביטחון לא בציון. האב יוצא למסע במנהרת הזמן, בניסיון לשחזור העבר כתיקון היסטורי הדרוש לשינוי ההווה. נבו מציב שאלות ענקיות באמצעות העמדת שני המיתוסים המנוגדים בבסיס הרעיוני של סיפרו, האם הציונות צדקה, האם היא מיצתה את עצמה, או אולי הציונות שהתמסדה והסתאבה, זקוקה כעת למהפכה חדשה ?

המיתוס השני אותו מעלה נבו, הוא מיתוס היהודי הנודד, האם המסע של הצעירים אחרי צבא, לדרום אמריקה או למזרח הרחוק הוא שריד לכמיהה היהודית לנדודים, האם בעצם היהודים מסוגלים להיות קשורים לקרקע לאורך זמן במחויבות רגשית עמוקה, האם הציונות נוגדת את הטבע היהודי ? בהיבט הזה מתכתב נבו עם הספר מסעות בנימין השלישי, של מנדלי מוכר ספרים, שתמיד הייה בספרייתי, כספרו של אבי שנולד בארץ ומעולם לא יצא ממנה, האם הספרון הקטן הוא ביטוי למשאלה כמוסה של אבי, ליציאה לנדודים חובקי עולם, או אולי ערגה להתיישב במקום אחר ללא כובד מחויבות ההיסטוריה בת אלפי השנים ?

דרך מסעו של דורי בעקבות האב הנעלם, מאבחן נבו בעיה הישראלית," מטיילים מכול העולם, אכולי ספקות עצמיים, ומלאי שמחת חיים, אף אחד לא גר במקום שנולד, האוסטרלים חיים בלונדון, האנגלים עובדים בספרד ", הישראלים מתעקשים לטייל " בדרך החומוס " - מסלול ישראלי, שאתריו נבחרו בהמלצות מפה לאוזן, כחוכמת המונים ישראלית, בחבורות ישראליות מגובשות, במכנה משותף של אנחנו מול כול העולם. קונפליקט ישראלי, אנחנו רצינו לצאת מהבועה הישראלית, אבל לא ידענו איך, האם במצב בו העולם הופך לכפר, הבועה הישראלית מתפוגגת ?

למה ברלין כמשל ונמשל, ואיך היא מתקשרת לדילמות שמציבה הציונות ? דרך נעמה מנסח נבו תשובה, " ברלין היא עיר צנועה, ביחס ללונדון או פריז, היא עיר תוססת, אבל לא עולה על גדותיה, עיר מבוקשת, אבל לא עד כדי כך שרק עשרים גמורים יכולים לגור בה ", מניפסט למעמד הביניים התל אביבי שמחאתו התפוגגה לפני שנתיים. דרך חנה מנסח נבו את תובנת ברלין במאה העשרים ואחת בפרספקטיבה היסטורית, " בתרבות של המאה החדשה אין שם וכאן, אולי אלה מושגים שאבד עליהם כלח... " האם ברלין היא התשובה האוניברסלית ליהודים, לעומת הציונות המנסה לתת מענה לוקאלי ? הישראלים מוצאים כעת בברלין מענה לבינלאומיות המשולבת עם ישראליות, יחד עם ניאו - ליברליות ורווחה כלכלית יחסית, האם ברלין היא הנוילד, הארץ החדשה ?

אשכול נבו, הנכד של לוי אשכול, מי שהיה ראש הממשלה בשנות השישים, ובמלחמת ששת הימים, נושא על כתפיו את זכר סבו המייצג את מיתוס הציונות, ואולי משום כך הוא עוסק בשאלות מהותיות הנוגעות לזהויות ישראליות וציוניות, דרך רומן מעניין, חכם ונפלא הרלוונטי למציאות חיינו, בורא אשכול סיפור מטלטל המעורר שאלות גדולות ולא פתורות, האם האוטופיה של הרצל הופכת לדיסטופיה של נבו ?
30 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
נינה - תודה - בביקורת שלי על נוילנד בקשתי לעורר מחשבה ודיון פתוח, שבו מצבים סימני שאלה, ואני חושב שעל כך אנחנו מסכמים.
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
חני-חלק מהאתגרים הם ברמה הלאומית וכשאלו לא קיימים ולא ניראים באופק האתגרים הופכים להיות אישיים, כאלה שלא בהכרח תואומים לערכים הלאומים שלנו.
נינה (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת נפלאה המזמינה לדיון ומחשבה. קראתי שניים מספריו של נבו ולא מצאתי את עצמי באף אחת מן הדמויות.
לא שהייתי צריכה,אבל על זה נסוב הדיון בדרך כלל כשמדברים על אחד מספריו
ואולי גם הסיבה לפופולריות הגדולה שלו ואולי גם למה לא מצאתי עניין מיוחד באף אחד מהם.
מעניינות אותי יותר דמויות שוליים יחידניות ולא מכנה משותף הנובע מתוך תרבות של פחד.
יש לי את ספרו נוילנד.מן הסתם אקרא מתי שהוא...
לא שאני מצפה לתובנות מרחיקות לכת.
חני (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
יש אתגרים גם כיום הם פשוט קצת שונים מפעם...וכן לא פשוט לשמור על זהות יהודית כשהעולם הפך להיות כפר גלובאלי מפני שקשה יותר ויותר לשמור על ייחודיות.
אך עדיין אולי האתגר הוא פשוט כל כך שלא יעלה על הדעת כמה. האתגר הוא שיהיה לנו פה טוב יותר בביצה...זה הכל
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
שילה - תודה נוילנד של נבו מאוד יעניין, כי הוא עוסק בהגדרת זהות ישראלית וציונית, בזכות של ישראלי כמו כול תושב מערבי לגור בכול מקום בעולם ולהרגיש שלם עם הבחירה שעשה, לדעתי זה חלק הכרחי מהבגרות שלנו כעם המשתלב במרחב הגלובאלי - המערבי, במקום שאנחנו נהייה במצב של התגוננות ולא נכבד את מי שבחר אחרת, אני חושב שאנחנו צרכים לראות במצב המשברי הקיים היום אתגר, המחייב אותנו לעצב מציאות שתאתגר את הצעירים לחיות בארץ מתוך בחירה.
shila1973 (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
אלטוילנד נשלח אלי כספר החלפה. למבקשת שלחתי את ״מלכת היופי של ירושלים״ ולאחר שקראתי את הביקורת שלך, אגש לקוראו כמעט מייד.
ברצוני לציין שאיבדתי קמעה את זהותי הישראלית; כאישה הנשואה לגבר הולנדי, חייתי 6 שנים בהולנד ולמדתי את השפה, כעת אני בארה״ב כבר שלוש שנים.
כשאני מגיעה לת״א, משוחחים איתי ברחוב אנגלית. במסעדות אני מקבלת תפריט לועזי וכל זאת לפני שהוצאתי מילה מהפה. כואב לי מאוד הדבר אך אלו חיי וזאת בחירתי.
אני מתגעגעת למה שפעם הייתי אך לצערי האידיאלים השתנו: אני חושבת על עתיד ילדיי ורוצה עבורם את הטוב ביותר.
זאת לא רק אני יותר וקל לי להבין ״יורדים״ אם כי אני עדיין משוכנעת שאחזור.
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
חני - תודה - נכון בכול דור קיימת הירידה, אלא שתמיד קודמת לה המחשבה, בדרך כלל הרגישו בושה לדבר על כך, כעת הדיון באופציה הפך לגלוי ולגיטימי, ללא כול תחושה של יסורי מצפון, ונשאלת השאלה איך אנחנו היגענו לכך, איך אנחנו יכולים ליצור שיח אמיתי על הבעיה, ולהציב אתגרים חדשים לדור החדש, האם אנחנו מסוגלים ?
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
דושקה - תודה - אנחנו לא מחלפים את הארץ הזאת, אלא שואלים, למה חלק מהצעירים מוכנים להחליף אותה בקלות, האם החזון שלנו מתאים להם, או שצריך לעדכן את החזון ואופן היישום שלו כהתאמה למציאות משתנה.
חני (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
אני יודעת שתמיד זה קיים בכל דור ודור...לפני 20 שנה קראו להם יורדים,כאלה שבוגדים במולדת ומחליטים ללכת לעשות לעצמם ולמשפחתם בלי חשיבה מתמדת על ערכים ומדינה והישרדות בביצה שלנו יום יום. פשוט כל כך הרבה אנשים קיפחו חייהם לאורך ההיסטוריה כדי שאנחנו נחיה פה .ולזרוק את המחשבה הזו לפח קשה הרבה יותר מאשר לחיות פה..התחברתי לרעיון שלא יצא לי לחשוב עליו רץ והוא שתמיד היינו נודדים כעם ואולי במקום הזה של נדידה שם אנחנו מרגישים פשוט הכי בבית.ביקורת יפה כמו תמיד.
dushka (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
אהבתי את הביקורת הרבה יותר מאשר את הספר. לי, באופן אישי ולגמרי לא שיפוטי, קשה להבין איך מישהו גולה מרצון. אולי זו צרות אופקים. אם להתלות באילנות גבוהים "המקום שלי הוא רק ארץ ישראל" ואם כבר משהו עתיר קלוריות למה להתלכלך על מילקי?
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
כן, אני מכיר את המשפט הזה. הוא עלה אצלנו בדיון בכיתה בשיעור אזרחות, כשאחד מן התלמידים העלה את הנושא של 'מחאת המילקי וברלין'.
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
רץ, "נפולת של נמושות" הוא ציטוט של ביטוי שטבע יצחק רבין בשנת 1976, בראיון לרגל יום העצמאות ה-28 של מדינת ישראל, אבל אתה בוודאי לא צריך אותי כדי לדעת זאת.
הציטוט מתבקש, לדעתי, בגלל נושא הדיון (ובל נשכח את העיתוי - יום השנה לרצח רבין.) הוא ממחיש את הדרך שעברנו מאז 1976 ועד לימינו, כאשר השיח על ירידה מהארץ מתנהל בריש גלי, וירידה מהארץ נתפסת כלגיטימית. כפי שכתבתי, זה לא קל. לא קל לחיות פה אבל גם לא קל לדבר על נטישה.
הביטוי לא בהכרח משקף את דעתי ואם ראית בכך פגיעה אישית, זו בהחלט לא הייתה כוונתי.
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
נצחיה סיכסוכים היו- והיו קשים לא פחות מהסיכסוך הישראלי ערבי - והם נפתרו, אירלנד, דרום אפריקה, הבלקנים, ואנחנו נשארנו עם סיכסוך לא פתור שעלול להפוך את מצבנו ללא בטוח ולא ודאי, או כזה שבו נחייה על בסיס העיקרון הלנצח תוכל חרב ? מה המחיר של העדר פתרון בעיקר לנו ? האם המצב הכרוני הזה עלול לעורר אכזבה, אני חושב שכן, ואני בטוח שכעת אנו רואים ביטוי לתפיסה הזאת בחלק מהצעירים שלנו.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
אני חושבת שאין קשר בין השהות שלנו בציון לבין הקונפליקט הסביבתי. רואים את זה יפה אצל יואב אבני בספר "הרצל אמר", אבל זה פשוט הגיוני וטוב.

אם היינו מקימים מדינת לאום יהודית, בכל מקום אחר בעולם, והיא היתה (כמובן) מצליחה ומשגשגת באפס זמן היסטורי כמו המדינה שלנו כאן - היה נוצר קונפליקט סביבתי עם השכנים, מי-שלא-יהיו. אולי בתסריט מדגסקר זה לא היה קורה, אבל אני לא בטוחה בכלל. סכסוכים יש, וגם היו ויהיו, בכל העולם. סכסוכים לאומיים, טריטוריאליים, דתיים ואחרים. חלקם הקטן מסתיים בפשרה. אנחנו לא יוצאי דופן, זה הכל.
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
נצחיה - אני מאמין כי המסלול שלנו הוא בציון, אבל הוא מחייב החלטה האם ארץ ישראל כולה היא חזון הציונות, אולי כן, אבל היא מחייבת התפשרות במרחב שקיים בין האוטופיה למציאות, ואנו, ואולי גם הפלסתנאים לא מוותרים על האוטופיה, שתי אטופיות לשני עמים, ומכאן לאן ממשכים ?
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
שונרא החתול - האמירה של רבין - נפולת נמושות היא מעט קשה בלשון המעטה, כי קרו בארץ מספר דברים, אף אחד לא מתבייש יותר מלדבר על ירידה מהארץ, ונשאלת השאלה למה ? ההתייחסות השנייה, לא מדובר בנפולת נמושות, אלא, לאלא שהובילו את חוד החנית, ההסכמה היא לא לתופעה, אלא על הפתיחות שלנו לקיים דיון כואב וביקורתי על המשבר ועל האופן שאנו אמורים להתמודד עם הערכים שלנו, אם עדיין לא נואשנו ?
נצחיה (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
אני לא מאמינה בחישוב מסלול מחדש. הפיתוי גדול. זה נראה "נקי" יותר ככה. אני גם לא מאמינה בבניה במקום אחר, שאיננו כאן בארץ. הארץ הזאת, על הרקע ההיסטורי שלה, היא מה שמלכד אותנו כאן כיהודים. לא קראתי את נוילנד, אבל קראתי את "איגוד השוטרים היידים" שמתאר מציאות חלופית שבה מדינה יהודית מוקמת באלסקה. וקראתי את "הרצל אמר" שמתאר מדינה חלופית באוגנדה. שניהם מעניינים בדרכם, אבל מראים שזה לא האיזור הגיאוגרפי שגורם לקונפליקטים. הם קיימים איך שלא יהיה.

עכשיו צריך לעבוד. היה מפעל מדהים ונהדר, לא חף מטעויות, אבל הן לא יותר קשות משל כל אומה אחרת, ואפילו דילגנו על שלב מלחמת האזרחים. שמעתי לאחרונה את מיקי צור בהקשר הזה, והוא מרתק.
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
אחת מאמירותיו המפורסמות יותר של יצחק רבין היא "נפולת של נמושות" על היורדים מהארץ.
ופה, ולא רק פה, מתנהל דיון על ירידה מהארץ עם הסכמה מקיר לקיר.
לא קל.
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
יעל - תודה - אני חושב שנכון לאפשר לכול אחד לבחור את חייו בארץ או בחו"ל אנחנו צרכים ליצר עניין ואתגר לצעירים לחיות בארץ הזאת, אני לא בטוח שאנחנו ממוקדים בכך.
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
צילה - תודה - אני פחות שופט את נויילנד - על סיגנון הכתיבה, אלא יותר על הרעינות והשאלות הגדלות שהספר הזה מעלה - תוך נגיעה כואבת במציאות חיינו - זאת ספרות במיטבה.
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
אוקי - הרבה תודה - מי כמנו יודע ומבין את התנסיות שחווינו ברגעי האלימות של הארץ הזאת - האם אנחנו יכולים להבטיח לעצמנו ולילדנו - עתיד טוב ותיקווה, וזאת שאלה שגם היא נשארת פתוחה.
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
אפרתי - תודה - מעט עצוב - אבל גם הרבה הבנה ופתיחות למציאות שלנו שמשתנה, האם אנחנו מסוגלים לעשות שינוי ?
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
נצחיה - כבוד לי לקבל ממך השתתפות כי אנחנו במקמות שונים - את צודקת לגבי התשוקה להתחיל מחדש, אבל בכול זאת האם יש מקום להכריז - מחשבים מסלול מחדש ?
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
לי תודה - כך זה שספר - נוגע בחיים שלנו.
רץ (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
ז.ש.ל.ב - תודה הסיפור הוא של כולו - על פער דורות ועל פער של ערכים
yaelhar (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
הביקורת מעניינת. מעלה שאלות. במיוחד פה, כשמי שבוחר לא לחיות כאן הוא סוג של בוגד אידיאולוגי הבוחר בסיר הבשר והמילקי. ואנחנו מגנים אותם אוטומטית. ולא מוכנים שהם יבחרו בחיים אחרים מאלה שאנחנו חיים (ומקטרים עליהם...)
צילה (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
נצחיה אני מסכימה איתך. גם אני קראתי אחד של נבו. נוילנד והספיק לי.
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת יפה. ורץ - אתה מציף כאן שאלות / נקודות.. קשות.. כאלו שמעוררות מחשבה ומטרידות באופן יומיומי..
האם זהו תהליך טבעי בתהליך הפיכת העולם לכפר גלובלי אחד, מה שקורה, או אולי זוהי טעות קשה וכבדה בדרך.. ולאן בעצם גדלים ילדינו כולם, ואלה שנתנו חלק מחייהם למען המקום הזה..
אפרתי (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת נהדרת. ועצובה.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
סקירה יפה. אני לא חושבת לקרוא את הספר (קראתי אחד משל נבו, והספיק לי) ולכן אסתפק בסקירה המקיפה והממצה שלך.
יכול להיות שהחיפוש של מקומות אחרים נובע מהתחושה שקל יותר להתחיל מהתחלה (מה שעשו כאן מקימי המדינה, והדור הקודם להם), ולא לשבת ולתקן את מה שכאן.
לי יניני (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
פשששש.... איזו ביקורת מקסימה. תודה. אין מילים!
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
התמוגגתי מהביקורת. ביקורת נפלאה כרגיל. לא, בעצם לא- ביקורת נפלאה עוד יותר מהרגיל.
כששוחחנו בפרטי אמרת שתכתוב בקרוב ביקורת על הבן שלך (שנודע לי גם, בנוסף, שהוא גם חבר בסימניה!) והציפיות שלי היו גדולות, ולא התאכזבתי.

(יאללה, צדק חברתי.)

תמסור ד"ש לבן שלך ,שיצליח.

והביקורת הבאה של רץ- הארי פוטר!!!
נכון?





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ