ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 20 באוקטובר, 2012
ע"י tuvia
ע"י tuvia
ראשית, אני מבקש להקדיש ביקורת זאת לד״ר רבקה ניר מהאונ׳ הפתוחה , המנחה שלי בקורס מרד בר כוכבא.
בשנת 1997 כתבתי עבודה סמנריונית בשם : אדריאנוס - מדיניותו הדתית כלפי היהודים, וגורמי מרד בר כוכבא.
במסגרת המחקר השתמשתי בספרה של מרגרט יורסנאר, זכרונות אדריאנוס.
מקום נכבד בספרה מוקדש לנושא מרד היהודים ברומאים בהנהגת בר כוכבא או בשמו האמיתי בר כוסיבא.
מרגרט יורסנאר מתארת את הקיסר הרומאי הזה אשר נחשב לאחד מחמשת הקיסרים הנאורים של רומא אשר עלו לשלטון בזה אחר זה ואשר נקודה אחת היתה משותפת לכולם, הם היו בנים מאומצים לקיסר הקודם להם דבר שהבטיח , בחירה טובה, חינוך מיוחד תחת השגחת הקיסר הקודם, ומילוי תפקיד הקיסר לאחר מעבר בכל תפקידי ראשות המבצעת הרומית.
כאשר ירש אדריאנוס את מקום אביו מאמצו, טריאנוס קיסר, אשר נודע ככובש גדול וכקיסר שהצליח להביס את אויבי הקיסרות הרומית הקשים ביותר, נודע אדריאנוס כשליט הדורש שלום . שלום זה הידוע בשם הרומי PAX ROMANA, הוא השלום הרומי.
במסגרת מאמצי השלום, החליט אדריאנוס להחיל על האמפריה גם דת אחת מרכזית אשר תבוא במקום כל הדתות השונות והמשונות שהתקיימו ברחבי האימפריה, וכאן נכונה לאדריאנוס התנגדות מצד עמים שונים וביניהם היהודים.
מצד ההלכה נחשב אדריאנוס לרשע ומוקצה בשל החלטתו לאסור על המילה, ולבנות במקום ירושלים עיר רומית בשם הידוע, אליה קפיטולינה. שני צעדים שנועדו לבטל את ייחודם של היהודים ולעשותם עם ככל העמים. אבל כמו שאמרתי קודם, פה הוא ניתקל במחסום, שאותו לא ציפה.
ההתנגדות היהודית נתפסה בעיניו כמרד של קנאים ברברים, שכל טכסיהם נוגעים בחילול הקודש ובחילול והשחתה של גוף האדם. ( ברית המילה נתפסה כאקט בארברי וכהשחתת גוף האדם שהוא מושלם כיצירה אלוהית- אלילית),
אדריאנוס אשר חונך על ידי מיטב החונכים היווניים ביניהם אקיליוס אטיאנוס, ואצל הפילוסוף היווני איסאוס איש אתונה. חינוך זה השאיר בו משקעים עמוקים בכל הנוגע לאופי המיוחד של הדת היוונית שאותה יאמץ לאחר מכן כדת ראשית לאמפריה בהנהגתו.
אסור גם לשכוח שבמסגרת הדתית התקיים גם פולחן הקיסר, שבמסגרתו הועלו קורבנות לשם הקיסר ותפילה לבריאותו.
מאז ימי אוגוסטוס, היה ידוע שהיהודים קיבלו פטור מפולחן זה , ובמקומו נודעה תפילה לשלום הקיסר, ביטוי ידידותי שנועד לרכוש את לב הקיסר.
ברור שלאדריאנוס ברכה לא היתה מספיקה והוא רצה שפולחן הקיסר יבוצע בבית המקדש ההלניסטי שבנה במקומו של המקדש היהודי בהר הבית.
ככל שאנו מזהים בהתנהגותו של אדריאנוס גישה של איחוד וייחוד הקיסרות, עמד העם היהודי שבארץ ישראל ובתפוצות וקיים התנגדות אקטיבית או פסיבית להנחתה הקיסרית.
כאשר לקחו היהודים נשק לידם ותקפו את הכוחות הרומים ועוזריהם, לא נישאר לקיסר הרומאי אפשרות אחרת מאשר לגדוע את ההתקוממות היהודית בארץ יהודה.(Judea).
יורסנאר כותבת ניפלא, הספר שמבוסס על מחקר עמוק ועל מקורות שנותרו מאז תקופת אדריאנוס,
בספרה מופיעים דמויות אמיתיות אשר חיו בימי אדריאנוס ואשר היו קרובים אליו בדרך זו או אחרת .(
קשרים רומנטיים שהרי אדריאנוס לא בחל בקשרים עם נשים ועם גברים במקביל),דמויות אחרות הם אישים שפעלו והשפיעו על חינוכו, שירותו הצבאי בלגיון ה-II, ולאחר מכן עד לעלותו לשלטון הקיסרי.
אדריאנוס שלט תקופה ארוכה ושלטונו נחשב לתקופת שיא של פריצה תרבותית, כלכלית וכו׳ בהיסטוריה הרומאית.
ספר נהדר , ראוי לכל המחמאות שלהן זכה בצדק.
נ.ב ( במיוחד לחמדת)
תמונת ראש הקיסר אדריאנוס היא תמונת פסל ברונזה של אדריאנוס שנמצאה בחפירות אשקלון
ונימצא כיום במוזיאון ישראל.
טוביה
19 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
tuvia
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
פני, תודה על הלייק.
כן ספר חובה בכל ספריה ראויה לשמה.
גם אני אהבתי מאוד. |
|
panyola
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
מאד אהבתי
יש לי את הספר וקראתי אותו לפני שנים נתת לי חשק
לעלעל בו שוב. |
|
בן אסתר
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
אני חושב שבעצם קיימת איזו הסכמה
לגבי ההסכם הזה ופעולות נוספות, לכך כיוונתי כשציינתי שנטמנו הזרעים.
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
בן אסתר, תודה על התגובה
היפה, למרות שאני לא כל כך מסכים עם המסקנות שלך.
כמו שכתבתי, אדריאנוס היההראשון. מחמשת הקיסרים המאומצים. והשיא של האמפריה הגיע בתקופתם. אחרי השיא תמיד באה ירידה אבל כמו שציינת הירידה החלה כמתיים שנה לאחר מכן. לדעתי מה שגרם לנפילה של האימפריה וגיבוי עומד יפה על הגורם הז היה ההסכם שהגיע הקיסר עם השבטים הגרמניים לשמור על הגבול הגרמני של האימפריה, ברגע שמשמר הגבול הפך להיות גרמאני, יצאה השליטה עליו מידי הצבא הרומי והחלה ההדרדרות כלפי התהום. |
|
בן אסתר
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
לטוביה
כשבוחנים את מיפעלותיו של הקיסר הזה, קשה שלא להתרשם מיכולותיו ומהדרך בה ניהל את ענייני האימפריה בכל שטחיה. ובזמנו שלו הייתה זו בשיאה מבחינה זו.
כדי לבחון את גדולתו כקיסר, החלטותיו ופעולותיו ביחס לארץ ישראל, יש לבחון בהיבט של התמונה הגדולה, הקיסרית. אם כך בוחנים את הדברים הרי שפעל נכון ובהתאם לצורכי האימפריה וגישתה העקבית למקומות שנכבשו על ידה. בהיסטוריה של העם שלנו, נקודת המבט היא מצומצמת יותר ומתמקדת במה שחשוב לנו. ארץ ישראל נכבשה ע"י אימפריה ונעשה ע"י הרומאים כל שניתן כדי להטמיע את הארץ הזו בתוך האימפריה ולהחיל עליה את כל היבטי החיים. לולא כללה זו גם פגיעה בערכי הדת ובאפשריות הפולחן, יתכן והמרד הגדול כלל לא היה מתקיים מאוחר יותר (אני אישית בספק בכך) ובנסיבות הפוליטיות המתאימות הייתה רומא מצליחה לממש את מטרתה. התוצאה של פעולות הללו הייתה שבפועל הביאה מדיניות זו למרד ובעקבותיו נחרבה הארץ הזו וננטשה לאורך מאות השנים הבאות על ידי רוב יושביה היהודים. מאומה שמנתה קרוב ל-3 מליון יהודים ובתוכם כ-10-12% מיעוטים, נמנו בארץ עם תחילת השלטון הטורקי - אוטמני קצת למעלה מ-10,000 יהודים שהיוו כ10% מסך תושבי הארץ. (לפי מפקד). ההיסטוריה מלמדת שבסופו של דבר תמיד יש להתחשב במתרחש בתמונה הגדולה. המגמות שמתחילות בקטן הן אלה שבסופו של דבר עשויות לשנות אותה. דבר זה היה נכון לתושבי הארץ ונכון גם לגבי אדריאנוס שהרס האימפריה הזו והתפוררותה החלו אמנם כמאתיים שנים לאחר הסתלקותו, אך הזרעים לכך נטמנו כבר בזמנו. |
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
תודה דולמוש ואנקה,
אכן הנושא הזה חוזר בהרבה קורסים של האופ׳
אני חושב שרבקה ניר אפילו כתבה את ספר הקורס אני חושב שבטח נפגשתם בה במסגרת הלימודים שם? |
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
כמו כן תודה לכל המלייקים
הנאמנים שלי,
נקווה שנפגש שוב ושוב. |
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
תודה דולמוש ואנקה,
אכן הנושא הזה חוזר בהרבה קורסים של האופ׳
אני חושב שרבקה ניר אפילו כתבה את ספר הקורס אני חושב שבטח נפגשתם בה במסגרת הלימודים שם? |
|
אנקה
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מעניינת ביותר על ספר שנמצא אצלי על מדף ועדיין לא הספקתי לקרוא.
|
|
חני
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
הי
אחד הנושאים האהובים עלי,לא למדתי את הקורס שלך אבל למדתי על אותו נושא בקורס "ירושלים לדורותיה" .
כתבת יפה כתמיד . |
19 הקוראים שאהבו את הביקורת