ביקורת ספרותית על נקמתו המתוקה של פיקאסו - צלילה לתוך ביצת האומנות המודרנית מאת אפרים קישון
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 22 ביולי, 2012
ע"י מיזה


בצינית המרעידה את אמות הסיפים, בכנות בלתי מתפשרת ובכוח שיש רק למי שמעז לומר אמת עמוקה, מעלה אפרים קישון את הבושה מאחורי השתיקה בה אפשרנו לאומנות המודרנית לבזות עצמה.
האומנם, כפי שאמר Steinberg :"כאשר אני ממש מתעב משהו, זו ללא ספק יצירת מופת.."? או שמע זוהי פרובוקציה רדודה הנאחזת בתגובתו הראשונית של הקהל ,מנסה כך להצדיק את קיומה העלוב?

בתחילת המאה ה-20 זכינו להכיר אין ספור אמנים שאינם יוצרים עוד בסגנון הקלאסי אך אינם שואפים להשמיד ראיות לקיומו!

או אולי אין שום טעם למחות, כי המלחמה כנגד השטויות של המוקיונים השולטים בעולמינו התרבותי והחברתי על חשבונינו כיום, מועילה כמלחמה כנגד תחנות רוח..

אל תשכחו שאם אין צורך להסביר את
היצירות אזי איך ניתן להצדיק את קיומם ופרנסתם של מבקרי האומנות??!

החופש הדמוקרטי אינו יכול להוות תירוץ לשתיקה סבלנית לטימטום שמוגש כאומנות להמונים.

משכנע בכנותו הכואבת, מעלה קישון שאלה המטרידה אותי זמן רב:
האם כל יוצר הוא אמן וכל יצירה היא אומנות?
איפה עובר הגבול בין אומנות לזבל?

ואנקדוטה קטנה לסיום, פיקסו היקר הודה שהוא שרלטן היודע לנצל את הטיפשות והריקנות של בני זמנו.. מה תגידו על זה??
12 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
עולם (לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
לקישון היה כישרון עצום לשחיטת פרות קדושות אני ממליץ גם על המחזות שלו, ובפרט על "הו, הו יוליה" המפתח וריאציה "קלה" על המחזה "רומיאו ויוליה": נניח שהם כן היו מתחתנים, איך היו חיי הנישואים שלהם נראים אחרי 25 שנה.
שין שין (לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
קישון סופר מעולה אך פיקאסו אמן מעולה לא פחות. לא ראיתי את התערוכה המדוברת אך הרבה מן האמנות המודרנית, הפוסט מודרנית והקונספטואלית זקוק לתיווך ולהסבר לצורך הבנה. אין בכך בושה לכן צריך ללמוד, לקרוא להצטרף לסיור מודרך וכד'.
אה, וחוץ מזה, כמו בכל תחום (ספרות לדוגמא) יש גם אמנות ממש גרועה.
בת-יה (לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
אז עכשיו נשאלת השאלה: אם כביסה תלויה היא גם אמנות... נכון, הסדינים היו חתוכים בצורת עצים ותלויים על חבלים. אז מה? זה נחשב ליער? אם כך, אני יכולה להחליט על כל כביסה תלויה כעל: דמויות של אנשים, או משהו כזה. יש רגליים יש ידיים... סליחה, זה מזכיר לי את תערוכת הגופות...
אפרתי (לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
אנחנו לא יכולים להשליך כל מה שאנחנו לא מבינים ומה בעניין שירה, שהיא פרטית כל כך ולעיתים קרובות איננו מבינים אותה. האם משום כך עלינו לדחות אותה? השפה הפלסטית שאינה פיגורטיבית, אכן קשה לעיכול. אבל עם הסברים נכונים היא הופכת לנגישה. אני לא מתיימרת להבין הכל, אבל ממרומי גילי אני יודעת שלא הכל אני צריכה להבין. קישון, כבודו במקומו מונח, אבל לא כל קומדיה נהפכת להשקפת עולם.
מיזה (לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
נשליך, אם צריך... ואם אנחנו לא מבינים, על מי זה מעיד? עלינו או על היצירה?
נראה לי שהסברים הם מנת חלקם של אלו העוסקים במלאכת הכתיבה ועומת זאת, תפקידם של ציירים ופסלים למשל,הוא להמחיששששששש את מה שרצו לבטא באמצעות שפה חדשה, לא?
אפרתי (לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
בואו לא נשליך את התינוק עם מי האמבטיה בנוגע לתערוכה ההיא, בסדינים היו חתוכים צורות של עצים. ובנוגע לפיקאסו, הוא ידע לצייר פיגורטיבי ברמה של רמברנט, אז הוא יכול היה להרשות לעצמו לפרוץ אופקים חדשים. מי שלא יודע לרשום באופן מסורתי, לא יכול להתהדר באומנות מודרנית. יש באומנות המודרנית יצירות מדהימות ביופיין ויש כאלה שאנחנו לא מבינים. חלקן אכן שרלטנות לשמה.
בת-יה (לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה! לא ידעתי שיש ספר על הנושא... כי גם אני חושבת כך, כבר שנים רבות. מחשבה שהתחילה אחרי ביקור במוזיאון ישראל בירושלים, שם היו תלויים בחצר המוזיאון מאות סדינים חתוכים בכל מיני צורות והמוזיאון התגאה בכך שזאת יצירת אמנות שנקראת: יער. מבחינתי אלה לא היו " לא דובים ולא יער", ואחרי זה הציגו שם עוד עבודות שלטעמי לא היו ראויות לתצוגה!
יקירוביץ' (לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
קישון הוא אחד האנשים המצחיקים שחיו עלי אדמות. אחלה ביקורת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ