ביקורת ספרותית על הסוחר מונציה [מהדורת 2011] - תרגום: אברהם עוז מאת ויליאם שייקספיר
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 4 באוקטובר, 2011
ע"י אנקה


אז כך נראה, נשמע ונקרא המחזה של שקספיר הסוחר מוונציה?
למען האמת הוא מחזה שקספירי טיפוסי למדי. שקספיר במיטבו עם משחקי המילים שלו וכל האסוציאציות והרמיזות למיתולוגיה יוונית וסיפורים היסטוריים אחרים. הדימיון למחזות אחרים שלו עם אותם שמות הממוחזרים ושחוקים לעייפה שכבר השתמש בהם במחזות אחרים. עם הנשים שמתחפשות לגברים וגברים שמתאהבים בנשים מחופשות לגברים.
ואני חושבת שכבר העלו רמזים או השערות לגבי העדפותיו של שקספיר בעצמו. היה או לא היה? זאת לא נדע.
במחזה הסוחר מוונציה,סוד קסמו הוא בדיאלוגים המשעשעים שנונים בין הדמויות אבל הוא לא אחד מהטובים במחזותיו. הוא אחד הבינוניים שבהם.
המבדיל ומייחד את הסוחר מוונציה משאר מחזותיו הוא הדמות המרכזית שעליו נקרא המחזה: נושך הנשך/מלווה בריבית : היהודי שיילוק.
מרגע שמופיעה דמות זאת במחזה ואפילו לאחר שהיא יורדת מעל הבמה הוא נקרא בשם שיילוק היהודי, תאב הבצע, הקמצן
הבזוי באדם, מעצם מקצועו. שכן בימי הביניים ואפילו אחריהם המלווה בריבית היה אחד המקצועות הפחות נערצים בחברה האירופית מכיוון שהיה המקבילה לבנקים היום.
לא שאנחנו חושבים דברים טובים על הבנקים והמדיניות שלהם,
אבל לשיילוק היו שני חסרונות: יהודי ומווה בריבית, אדרבה, הוא אחת הדמויות השליליות ביותר ששקספיר ידידנו הגאון יצר אי פעם. ולא רק בגלל מקצועו הבזוי והנקלה.
האנטישמיות של החברה הוונציאנית בה הוא חי (שקספיר עצמו מיטיב להעביר דרכה את רגשות התיעוב האישיות שלו ליהודים )היא גדולה, אפילה ונפוצה בימים ההם.
אז לא היה המושג הצבוע של "פוליטקלי קורקט" להסתיר מאחורי וילון את "שינאת היהודים" זה היה פופולארי ומקובל לשנוא יהודים.
אין לי מושג כמה יהודים פגש שקספיר מימיו ובאילו הזדמנויות, אולי הוא עצמו לווה בעיתות מצוקה ממלווי בריבית יהודים וכך הוא פיתח כלפיהם את השינאה הזאת.מכיוון שבין המאות ה-13 עד המאה -16 לא הורשו יהודים לגור באנגליה הם גורשו משם.
השנאה אליהם נשארה למרות שהיהודים פיזית כבר לא היו באנגליה.
במחזה הצגת דמותה של בתו ג'סיקה שבורחת עם אהובה הנוצרי, כמה סמלי,גם היא שונאת את אביה החמדן ורודף הבצע המעדיף את ממונו מאשר אותה, מקבלת כמה שורות קטנות ומתרפסות בפני בחיר ליבה גם אליה מתיחסים כאל "היהודיה" או בתו של היהודי.
קראתי את המחזה היו חלקים מהנים אבל רוב הזמן כעסתי. על שקספיר שביטא בצורה כל כך גלויה וטבעית את סלידתו מיהודים במחזה. על הדמוניזציה שהוא הלביש על הדמות ועל התנהלותה. על הצגת הטוב את הנצרות והרע ומקורו ביהדות. שמשקף צרות מוחין לא קטנה ואולי זה היה דבר טבעי ולגיטימי לשנוא כך את היהודים. בקריאת הקטעים המקוממים חשבתי לעצמי: זהו שקספיר? גדול המחזאים אי פעם? הכישרוני והגאון? גם הוא היה אנטישמי קטן?
ואולי אני לא הבנתי טוב את המחזה הזה? אולי אני פשטנית מדי רדודה ושטוחה. כן. זה צריך להיות הפתרון.
אם היה שקספיר כותב מחזה כזה היום מעניין מה היו תגובות העולם הנאור החופשי ושוחר התרבות אליו.
32 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלי (לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
לעיתים הדעה הקדומה מנצחת בגאון
ושוטלת במוחו של הגאון
ובכך מאפשרת לו להציג את הדברים
בכישרון הספוג בתמהיל גזעני
אנקה (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
ללא קורא בים היית זריז על כך השאפו! תודה שקראת וגם הגבת. מסכימה ששקספיר העמיד כאן בפני הקהל דמויות סטריאוטיפיות ונלעגות, ויכול להיות כפי שאתה אומר הוא ניסה להחזיר לקהל על מה שהוא שילם, בידור ושעשועים להמונים. בכל זאת הדמות של שיילוק מוקצנת ביותר בנלעגותה אכזריותה ויייחודה של היהודי החמדן תאב הבצע שכספו חשוב יותר מבתו עצמו ובשרו.
מן הרפגון מקודם יותר ויהודי יותר.
אבל שוב לפי התגובות המגוונות כאן על היצירה של שקספיר כנראה כמספר הקוראים מספר הדעות והבנת המחזה.
מקווה שנהנת:)
לא קורא בים (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
בדקתי או קי... קראתי את הסוחר...
אין לי תשובה ממש חד משמעית...
אבל...
על פניו נראה לי ששיקספיר פשוט לועג לכל הדמויות בספר...
כל הדמויות שם נלעגות ומוצגות כשיא הגיחוך...
הוא צוחק שם על הרבה עמים (כולל על האנגלים) על הכנסיה על כולם כולל כולם ועל האידאלים שלהם (כולל האהבה)...
צריך לזכור שהמחזה נועד לשעשע קהל של משלמי כרטיסים שרובם לא מהמעמד הגבוה...
לכן אני נוטה לחשוב על מחזה זה כמין "ארץ נהדרת" פחות או יותר ולא כגזענות לשמה...
לא קורא בים (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
אתגרים אני אוהב וגם לא מפחד להודות באמת שתוצג לפני
זה יקח זמן בטרם אתפנה לקרוא את הספר (יש לי רשימת קריאה ארוכה...)
לאחר מכן אוכל לנסות לקבוע האם זה "שוטה שאומר חכמה" או גזענות לשמה
זה מעניין לבדוק את זה ואני גם אעשה את זה (אם כי לא בזמן הקרוב)
כל טוב
אנקה (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
לעמיר, אנטישמים תמיד היו ותמיד יהיו גם בין אלו שנחשבים ליוצרים הגדולים ביותר. בתנ"ך יש מצד אחד רצון להתבדל מה"גויים" גם בציווים השונים וגם יחס לעמים נכבשים. מגילת אסתר יש שינאה הדדית של מזימת המן לחסל את היהודים ואז תגובת נגד.
ומצד שני ישנם חוקים המבקשים לנהוג בהגינות ובאיפוק לזר היושב בקרבנו. ואני מצטערת שאני לא יכולה לשלוף פסוקים מהשרוול. אולי מישהו מומחה ממני כאן יוכל לעשות זאת.
וכן, כנראה שגם דוסטוייבסקי וגם דיקנס מבכירי סופרי העולם היו אנטישמים. כשרון ויצירתיות לא ממש מתנגשים עם שנאת היהודים.
אני מניחה שהיו עוד זרים ברוסיה ובאנגליה באותם ימים אבל שנאת היהודים קבלה נופך מיוחד. אל תשכח על בסיס מה החלה השנאה הזאת כלפי היהודים ואיך ועל ידי מי התעצמה. זה פרי חינוך והטפה של מאות שנים.
וכן גם אנחנו חונכנו בתורנו לא לאהוב את אלו שלא אהבו אותנו. אני גדלתי על הסיפורים האלו.על ברכי דור של ניצולי שואה.
אנקה (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
ללא קורא בים, אני מקווה שתקבל את האתגר:) אני כבר מחכה להמשך הויכוח. למען האמת עד שלא קראתי את היצירה הזאת לא חשבתי לרגע ששקספיר גזען , מה שמבדיל אותו מקומדיה אחרת שלו זה דמותו השנואה והמשוקצת של שיילוק. ודרך אגב , בתקופתו של שקספיר כפי שאמר כאן כבר מישהו לא היה המושג "פוליטקלי קורקט" ושנאת יהודים היתה כנראה "בון טון".
שקספיר הוא אלוף משחקי המילים והפלפולים בחרוזים ובמחזות. מהבחינה הזאת ישנן כמה קומדיות הרבה יותר טובות.
לא קורא בים (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
צודקת אנקה אני לא יכול "לקבוע"
לכן אמרתי בתגובה "אבל יתכן"
אם אני אקרא אותו אני אוכל לגבש דעה טובה יותר אם הדמות הגזענית היא מה ששייקספיר חושב או דמות שנוצרה בשביל לעקוף צנזורה ולהטיח ביקורת בכנסיה ובממסד...ואז הסופר במידת מה "טובל ושרץ בידו"
עמיר (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
גם מגילת אסתר מלאה בשנאת זרים ובהצגתם באור נלעג. גם בסיפור של כרם נבות איזבל השיקסע מוצגת כמרשעת איומה. ככה זה, עד לא מזמן שנאת זרים הייתה הכלל, המובן מאליו, ויחס סובלני לזר היה היוצא מן הכלל. בכל המקרה, האנטישמיות של שייקספיר הרבה פחות צורמת לי מזו של דיקנס או דוסטוייבסקי.
אנקה (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
ללא קורא בים, אני מזמינה אותך לקרוא את הספר ואז נוכל לנהל ויכוח על התוכן והמשמעויות. כרגע לא כל כך הבנתי את כוונתך "טובל ושרץ בידו" לגבי "הסוחר מונציה".
אנקה (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
לחמדת, תודה :) שקספיר לא ראה יהודי מימיו, אבל הדעות של התקופה והאנשים השפיעו וחלחלו לתודעתו. בין המאה ה-13 וה-16 לא היו יהודים באנגליה. אסור היה להם. עם גירוש יהודי ספרד ופורטוגל באו לשם ראשוני היהודים.
השינאה ליהודים מימי ביניים ואילך צמחה על רקע הסגרתו של ישו לידי הרומאים וכו' ועידוד הכנסיה את השינאה הזאת.
אנקה (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
לבלו בלו תודה יקירתי.
לא קורא בים (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
לא קראתי את הספר אבל יתכן
שהדמות נוצרה לעבור צנזורה
בימי הבינים הכי קל להשמיע "את דעתך" ולהעביר ביקורת על הכנסיה בדיוק מדמות כזו
כמו שהכי קל היה להעביר צנוזרה בארה"ב בשיא המלחמה הקרה ע"י שחור ופושע...רוצה לדבר "קומוניזים" ולהחשב "דמוקרטי"?
שים את הדברים בפיו של פושע שחור...נו בטח שפושע שחור הוא גם קומוניסט...עבר צנוזרה
זו שיטה מעט פסולה לדעתי כי זה "טובל ושרץ בידו"
חמדת (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת נפלאה ,אהבתי .קראתי באיזה שהוא מקום ששקספיר לא פגש פיזית יהודי מימיו . אבל הייתה קהילת יהודים באנגליה בין המאות 11-12,כך שנראה לי כי הבסיס לדעותיו של שקספייר על היהודים היו נפוצות בחברה האנגלית עוד לפניו .
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
עולם נפלא נורא - מסכימה איתך! גם לדעתי דעות מסויימות המובעות ביצירה עלולות לפגום בה.
זה לא שאני לא קוראת סופרים שהשקפתם מנוגדת לשלי, אבל יש יצירות שאני פחות אוהבת בגלל הדעות העולות מהם.
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
אנקה, ביקורת מצויינת העלית כאן שאלה חשובה. מסכימה עם דעתך - גם לגבי המחזה עצמו כיצירה ספרותית וגם לגבי הנקודה היהודית.
אנקה (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
שוב תודה לך נולינקה המפרגנת. התגעגעתי למילים הטובות שלך. והטוקבקים הם של המגיבים הנפלאים כאן. אני רק הצטרפתי לחגיגה:))
נולי (לפני 13 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת נהדרת!! תודה אנקהלה על הסקירה המרתקת, ועל הטוקבקים מלאי הענין:-))
טופי (לפני 14 שנים)
אנקה...לא ערערתי על זכותך לדעה משלך
אנקה (לפני 14 שנים)
לשין שין, את אילוף הסוררת לא קראתי רק ראיתי את הסרטים. השאלה באיזו עוצמה מתבטאת השינאה הזאת בספרו. שנאת הנשים
שין שין (לפני 14 שנים)
לי יותר הפריעה מפריעה שנאת הנשים של שייקספיר, ראה "אילוף הסוררת" אבל בכל מקרה זהו אנאכרוניזם. אין לרגישויות שלנו דבר עם עולמו של שייקספיר, אמיתי ו/או ספרותי.
עולם (לפני 14 שנים)
אין חולק על כך ששיקספיר אמן גדול.
אנקה (לפני 14 שנים)
לטופי, אם תקראי היטב את חוות דעתי אז תראי שלא ערערתי על גאונותו או כשרונו של רב האומן הזה. אבל יש לו מחזות הרבה יותר טובים. לדעתי האישית כמובן. זה סוד הקסם בחוות דעת על ספרות ומחזות : כל אחד רשאי ויכול להביע את דעתו השונה על כל יצירה ולא להיכנס למאסר אם חשב אחרת.
אבל לקרוא את הביקורות מומלץ לעשות בשימת לב אחרת הכוונה של הכותב מתפספסת. לא כך?
טופי (לפני 14 שנים)
תגובתך מוכיחה את ערכו של שיקספיר העובדה שעורר רגשות עזים כלכך מעידה שהיה אמן גדול..
אם היה בינוני לא היית נסערת כלכך.הלא כן?
עולם (לפני 14 שנים)
ליעל - כמובן שאיני מצפה שאמן יאמץ את השקפתי. הדבר לא ריאלי, בעיקר בהתחשב בעובדה שהאמן המסוים הזה נפטר לפני מאות שנים.
וכמובן, זה עניין של טעם. לטעמי, הטמעת שנאת זרים ביצירה פוגמת בה. איני דורש דבר מן המחבר וגם לא מקוראים אחרים, פשוט מסביר (גם לעצמי) את טעמי.
אנקה (לפני 14 שנים)
לעולם נפלא וליעל, דווקא קראתי ביקורת באתר מארה"ב שאמרה שהגזענות הפריע לה. שקלתי לצרף אותה לחוות דעתי אבל זה לא יהיה הוגן. אני מקווה שאוכל להדביק אותה כאן בתגובה. אנסה.
yaelhar (לפני 14 שנים)
אתה מצפה שאמן יאמץ את השקפתך? "יתעלה מעל שנאת הזרים הנוהגת בתקופתו"? יש רק השקפה אחת נכונה, והיא שלנו? לא חושבת כך כלל וכלל...
עולם (לפני 14 שנים)
גם העובדה שאמן אינו יודע להתעלות מעל שנאת זרים הנוהגת בתקופתו אומרת עליו משהו. וכאשר הוא מטמיע שינאה כזו ביצירתו, הוא פוגם בה.
אנקה (לפני 14 שנים)
ליעל, שנאת היהודים גם אם אני מבינה את התקופה ואת הלך הרוחות שרווחו בה עדיין פוגעת בי גם היום. לגבי היצירה עצמה, כבר קראתי יצירות הרבה יותר טובות של שקספיר בדרך כלל הטרגדיות שלו על עלילותיהן הנפתלות עוצמתיות יותר. העדפתי להתמקד בנושא ה"יהודי" משום שזאת היתה הנקודה הבולטת היחידה במחזה זה שראויה להתיחסות. יש לו גם קומדיות הרבה יותר שנונות ומצחיקות.
שקספיר עדיין שקספיר אבל המחזה הספציפי אותי איכזב.
yaelhar (לפני 14 שנים)
שינאת זרים היא אלמנט אנושי ידוע. והיהודי היה זר. בדרך כלל שינאת הזר מניפולטיבית, ומתועלת ע"י מי שכדאי להם שישנאו את הזר ולא אותם...לא הייתי נעלבת אישית בשם היהודים ששנאו אותם, וודאי לא הייתי שופטת את יצירתם הספרותית בהקשר הזה.
אנקה (לפני 14 שנים)
לעולם נפלא-נורא, ישנן מדינות ובראשן דווקא מצרים שיש להם את האג'נדה התרבותית שלהם כבר עכשו, עם עיתונים המלאים בקריקטורות שלא היו מביישות את הפרוטוקולים של זקני ציון. עם סרטים וסדרות על ה"ציונים הרשעים" שדמות הישראלי שם מופיעה כמפלצת. למה ללכת רחוק גם בראשות הפלסטינית ישנם ספרי לימוד לילדים שמטיפים לשינאת ישראלים ויהודים או קייטנות החמאס. ולי כואב על המחזה השקספירי.
עולם (לפני 14 שנים)
לו היה שייקספיר מפרסם את מחזהו זה היום, היה זוכה להצלחה רבה בעולם הערבי והמוסלמי - שם אין שום פוליטיקלי-קורקט בגישה ליהודים.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ