ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 6 בספטמבר, 2009
ע"י אלון דה אלפרט
ע"י אלון דה אלפרט
***
מזמן לא קראתי ספר שטלטל לי את החיים כמו "העולם הוא שטוח" מאת עיתונאי ה"ניו יורק טיימס" תומס פרידמן. וזה עוד ספר עיון, מה שנקרא - ההיפך מאסקפיזם.
לרובנו מושג הגלובליזציה לא אומר שום דבר ספציפי. אנשים שביקשתי מהם להגדיר לי, מהשרוול, מה זה גלובליזציה ענו לי ברובם שזאת תופעה חוצת גבולות וחובקת עולם (כמובן), שהתקשורת והאינטרנט קשורים באופן מסויים, אולי גם אוצרות טבע, כלכלה, תאגידים, מקדונלדס, מייקרוסופט... אהה.. מה שאלת?
פרידמן לוקח אותנו, בדרכו הרהוטה, למסע סביב התופעה הזאת (כפי שהוא רואה אותה), ומנסה להתחקות אחר שורשיה, הגורמים שמניעים אותה, והעתיד הלא ברור שהיא צופנת בחובה.
האמת היא שעוד לפני הפיטורין שלי בשנה שעברה יצא לי לחשוב על הנושא לא מעט. לא לכולנו ברור עד כמה הנושא הזה הוא קריטי לכולנו, כמעט לכל אחד מאיתנו, בדרך ישירה או עקיפה.
בעולם הנוכחי, שבו הטכנולוגיה ממוססת גבולות פוליטיים וגיאוגרפיים, יש כמעט לכל אחד, גם לאזרחים של מדינות מתפתחות, אפשרות להתקדם הרבה יותר מבעבר. יש מדינות שזינקו על ההזדמנות הזאת, כמו הודו למשל, וכיום הן עומדות בחוד החנית של ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם. אם הגעת לניו יורק בטיסת בריטיש איירוויז והמזוודה שלך לא הגיעה, אתה מתקשר לאבידות ומציאות ועונה לך, ברוב המקרים, מוקדן בבאנגלור, הודו, שידריך אותך מה לעשות. אותו מוקדן עשוי לענות לך אם תתקשר להזמין מקום במסעדה יוקרתית, או להתלונן ב-HP שהמחשב שלך לא פועל פתאום.
קוראים לזה אאוט סורסינג (מיקור חוץ). בתחילת התהליך, היה מדובר בכל העבודות ה"שחורות", הטכניות, בשכר נמוך, שכבר היה קשה לשכנע את האמריקאי הממוצע לבצע, או שהיה גוזל זמן יקר מאיש מקצוע שהיה יכול לעשות בינתיים עבודה מקצועית ברמה גבוהה. כיום, ניתן לבצע גם עבודות יעילות מאוד וברמת גימור גבוהה ביותר בסין או בהודו, וקווי ייצור טכנולוגיים מן השורה הראשונה עוברים בשלמותם למקומות שונים באסיה, שם יפעילו אותם ביעילות מופתית עבור חמישית מעלותם במערב. תשאלו את כל המהנדסים ב"אמדוקס" שנעלמה להם העבודה פתאום.
כדאי לקרוא את הספר כדי להבין את גודל ומורכבות התהליך (נכון ללפני חמש שנים). הספר אמנם מדבר בעיקר על החברה האמריקאית, אבל אני מוצא נקודות דמיון רבות ביותר גם לחברה שלנו כאן, בעיקר בכל הקשור להקצאת משאבים להשכלה הגבוהה, ל"בריחת מוחות", למחשבה על מתודות חינוך, על עידוד מצויינות ושאפתנות ומקצועות עתידיים.
במקרים רבים, אנחנו מחנכים את ילדינו שהם טובים, מוכשרים ומיוחדים כל אחד בדרכו. הם עלולים להגיע לעולם העתידי ובו לגלות שהם נשטפים בזרם של אנשים מוכשרים, שאפתניים ו"רעבים" הרבה יותר מהם. כמו שפרידמן כותב בספר - "גם אם אתה אחד למיליון, אל תשכח שבסין יש 1300 כמוך". נראה שאנחנו כבר לא רוצים מספיק. אם עד לא מזמן מי שאייש את ספסלי הלימודים באוניברסיטאות הגבוהות, במכונים לטכנולוגיה, את משרות הרופאים הבכירים בבתי החולים בחו"ל ואת תפקידי המדענים פורצי הדרך במכוני המחקר המתקדמים בעולם היו ישראלים שבין השאר דחפו אותם מהבית להיות רופאים, מהנדסים ומדענים - לעשות משהו עם עצמך, לשרוד, להיות הכי טוב, לנצל את הראש היהודי - היום מדובר בהודים, סינים, טאיוונים, קוריאנים. אנשים "רעבים". אנחנו פשוט רוצים להתעשר, ומהר. לעשות את האקזיט.
כולנו קוראים בביטול מסויים על התדרדרותם של תלמידי ישראל באולימפיאדות למתימטיקה למיניהן, בחידוני ידע כללי ובנושאים אחרים. עד שלא נבין שאנחנו כחברה ניזוקים מזה קשות, ומאבדים את מקומנו המובטח, עלק, בקדמת החברה הטכנולוגית, ווי אר גוינג טו בי סו פאקינג סקרוד.
לא רק זה, אלא בעקבות כמה תכניות טלוויזיה וכמגמה כללית של מתן פקטור לכל אחד באשר הוא, כל מי שטיפה מתקשה בלימודים מוגדר אוטומטית כמעט כבעל קשיי קשב וריכוז, ומופנה לטיפול בריטלין לצורותיה. כבר אין תלמידים חלשים. מי שאין לו כוח ללמוד, מי שמתקשה לסדר את החדר, מי שלא בא לו לצאת מהטלוויזיה, מי שלא מצליח להחזיק עבודות - הוא כבר לא סתם עצלן, רחמנא ליצלן. לא. היום, יש לו קשיי קשב וריכוז. אויאויאוי. בלי להכליל, יש כאלה שבאמת ובתמים יש להם בעייה - בין 5 ל-10 אחוז מהאוכלוסיה. כל השאר הם מבחינתי תירוצניקים עלובים שתופסים טרמפ על הטרנד הכי חזק מאז הפסיפלורה.
את אותה מגמה מדאיגה גיליתי אצל חלק מן הסטודנטים שלי בבצלאל. הם חשים שהטכנולוגיה כל כך קרובה ונגישה אליהם, כל כך בהישג ידם, עד שהם שוכחים שהדרך להגיע להישגים היא דרך ארוכה ומפרכת. זה לא ייאמן, אבל פגשתי סטודנטים בשנה שלישית שלא רצו לקחת עבודה כאנימטורים בסטודיו נחשב, כי הם קיוו לזכות במשרה אחרת - כסוג של יועצים לאנימציה (יותר יוקרה, יותר כסף - אחרי שנה או שנתיים של "ניסיון" כסטודנטים). המקצוענות כבר לא נחשבת, אלא אם כן היא מושגת במהירות. הם רוצים ללמוד תוכנה כמו ב"מטריקס" - I know Kung Fu, למי שזה מזכיר משהו.
בעוד זמן לא רב, עשר או חמש עשרה שנים לכל המאוחר, מי שיחסר את הרצון לעבוד קשה, את היכולת להסתגל מהר לשינויים, ללמוד דברים חדשים, ולהתחדש כל הזמן, עלול למצוא את עצמו בסבירות גבוהה בתחתית הסולם החברתי, ווודאי בבעייה כלכלית.
אם חשבתי עד לא מזמן, שהמקצוע שלי הוא מקצוע "בטוח" יחסית, ושאפשר להיות רגוע אחרי שבע שמונה שנות ניסיון, הרי שעכשיו אני מבין שלא הגעתי למצב שבו אני יכול לנוח על זרי הדפנה. אני חייב להמשיך ולחקור, להבין, ללמוד, להיות ער לשינויים טכנולוגיים ולמגמות שמתפתחות. אחרת, אני משול לסנדלר בעידן שכבר אף אחד לא מתקן נעליים, או אם אני חייב להיות ציני - לכנר נהדר בוורשה, ב-1938.
***
15 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של אלון דה אלפרט
» ביקורות נוספות על העולם הוא שטוח - העולם הגלובלי - החיים במציאות חדשה
» ביקורות נוספות על העולם הוא שטוח - העולם הגלובלי - החיים במציאות חדשה
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
תודה, פרפר צהוב.
מעניין, לא עיינתי בסקירה הזו בערך מאז... ואכן, הדברים השתנו הרבה. במקום 8 שנות ניסיון בעבודה יש לי 19, ולמרות שאני עדיין עושה את אותו דבר פחות או יותר, נראה שדי צדקתי. עדיין נדרש ממי שעובד (בכל תחום) להיות גמיש, נייד, להתמקצע יותר ויותר ולא לשקוט על השמרים. להבין שהעולם מתקדם, ושהחיים דינמיים מאוד. היום אני די דינוזאור במקצוע הזה, אבל עדיין פונים אליי לעבודות, ויודעים שיקבלו את העבודה במהירות גבוהה יותר ושהיא תיראה מקצועית. הפחדים הישנים שלי שבהם יגיעו מיליוני ילדים בני עשרים פלוס סינים והודים ויקחו לי את העבודה מתממשים בכל יום מחדש - אבל אני נישא על גלי הקצף ובכל זאת עובד. לוקח בחשבון שמתישהו הכול יסתיים, ואצטרך לעשות משהו אחר. מקווה שאגיע לגיל פנסיה לפני שזה יקרה :-)
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
אלון, יופי של סקירה!
האם אתה חושב שהספר הזה עומד במבחן הזמן? ידוע לי שצעירים בוגרי תארים בסין כבר מחפשים עבודות ממשלתיות יותר בסיסיות, שאינן מצריכות תואר כלל, אבל מבטיחות יציבות. גם שם "מתייעלים". יש להם כמובן סיכוי יותר טוב מחוץ לסין אם הם בעלי האופי הסיני ומולם יהיו הסטודנטים שאתה מתאר. ובקרוב כנראה יהיה מטריקס מס.4, אם לא תהיה קורונה מס.2. |
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
-:)
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
קבל חיבוק ווירטואלי מביך ומיוזע
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
ידעתי! סתם אינטואיציה.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
ערגליות ווירטואליות הן הערגליות היחידות שאני אוהב! איך ידעת?
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
קבל בבקשה בייגלה, עוגיות מזרחיות , במבה וערגליות וירטואליים!
דרך אגב, היו צריכים לתת לנו לנצל את הכוכביות האלה איכשהו. להמיר אותן למיילים של נוסע מתמיד או לכוכבים של ישראכרט. אני אפנה ללביא.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
רגע, רגע, איפה הכיבוד?
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
הריני מתכבד להעניק לך בזאת את הכוכבית ה4000.
מזל טוב!
|
|
Bookworm
(לפני 14 שנים ו-6 חודשים)
המרדף אחר 15 דקות התהילה
החיבור בין הדיון על הודו וסין לבין מצב הדור של ימינו (אני נשמע פתאום כל כך כמו ההורים שלי... אאוצ') נראה לי בהתחלה מאולץ אבל 24 שעות אחרי יכול להיות שיש משהו בחיבור הזה ("בהפוכה") בין המרובעות, הנוקשות וחוסר ההתפשרות (לפחות של הסינים) לבין ההתרככות, הנהנתנות, הרדידות של המערב. כמי שמראיין לא מעט צעירים בחפשי אחר עובדים, אני נתקל שוב ושוב בדור (בני 25-30) שחושב שמגיע לא הכל ומייד אבל עילג ובעל תחומי עניין מאוד מצומצמים. אז מה עדיף? מי ישלוט בעוד 100 שנים? אם אני חייב להמר אני אמליץ לנכדים שלי (כשיהיו) ללמוד סינית.... :-)
|
|
dushka
(לפני 14 שנים ו-6 חודשים)
לא קראתי מספיק בנושא אבל אני דווקא רואה את הקשר בין
חברה (בין אם מדינה, בין אם משפחה) בעלת גבולות יתר ותוצריה (משמעת, יכולת להתאמץ) ובין חברה בעלת חסר בגבולות ותוצריה (עצלות ונהנתנות מחד ויצירתיות וגמישות מאידך). אחת השאלות היא האם ע"י סטנדרטיזציה (כתוצר של הגלובליזציה) אי אפשר לפרק, להגדיר וע"י כך לרכוש קריאטיביות ומעוף? לביא הביא בפורום יהדות קישור לכתבה על חמישים מיליון קוריאנים שלומדים תלמוד (כדי לפצח את ה'גאונות היהודית') אם נתעלם מניחוחה הקוריוזי של הכתבה, האם זה לא מה שהם מנסים לעשות?
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 14 שנים ו-6 חודשים)
היי תולעת
אני לא שותף לאהדה האובססיבית של פרידמן לסין (לאחרונה הוא גם הציע להפוך ל"סין ליום אחד" והפך למושא ללעג של כל קצוות הקשת הפוליטית), ואם תקרא תגובה אחת אחורה גם תראה מה אני חושב על זה. בכלל, פרידמן הוא קצת פסיכופט, ובזמן האחרון אני לא משתגע בכלל על דברים שהוא כותב. הספר הזה, בכל אופן, נגע לי בכמה נקודות רגישות כנראה, וודאי בזמן שקראתי אותו.
|
|
yaelhar
(לפני 14 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת נהדרת
המזהה את אחת הרעות החולות של החברה שלנו, שהיא לא סין והודו אלא חוסר הרצון להשקיע כדי להצטיין. הרי אם כל לא יוצלח (סליחה!) יהפוך לסלב ב חודש אחרי תוכנית ריאליטי, למה אני צריך להתאמץ ולפתח? ולמה אני צריך לשאוף לעסוק במדע או מחקר, שאף אחד לא ישמע עלי ולא יכיר אותי? כי שיא השיאים זה שיכירו אותי, לא?
|
|
Bookworm
(לפני 14 שנים ו-6 חודשים)
אנחנו מגדלים דור עצלן?!
כאשר קראתי את הספר לפני אי אלו שנים נמלאתי התלהבות מהספר. אין על פרידמן. האופן שבו הוא מפשט דברים ומתארם בצורה אשר תהיה נהירה לכל היא יחידה. אלא שבחלוף הזמן אני חושב שההתלהבות שלו הייתה חייבת להיות "מתובלת בקורט של מלח" שכן הוא מתעלם כמעט לחלוטין מהעובדה המצערת שסין היא בסופו של דבר דיקטטורה. כיצד ניתן להתלהב ממדינה המדכאת ברגל את גסה זכויות אזרחיה נשגב מבינתי. אני תוהה לגבי הסיפא של ביקורתך באשר לנכונות הדור הנוכחי למאמץ. אני מסכים עם זה במאת האחוזים אלא שאני לא מבין כיצד זה נגזר מהחלק הראשון של הביקורת והדיון בסין והודו? האם אתה במובלע משבח את החינוך הסיני הספרטני שאינו מאפשר "בכיינות מערבית"?! או שאתה סבור כי הסינים וההודים מצטיינים בהסתגלות מהירה ויצירתיות? כי על זה אני ממש חולק. הם לא. בכל אופן הספר אכן כתוב מצויין, מעורר מחשבה, בעיקר אולי גם על מה שאין בו.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 15 שנים ו-6 חודשים)
לא רק זה, אלא נראה שגם היכולת הקריאטיבית/פיתוחית של ההודים והסינים היא קטנה מאוד. הם טובים מאוד בייצור, בנייה והגשמה של רעיונות קיימים אבל טובים הרבה פחות בפיתוח, המצאת כיוונים וצרכים חדשים וקריאטיביות אמנותית. נו, שוין.
|
|
עמיר
(לפני 15 שנים ו-6 חודשים)
תאור יפה
של אחת הבעיות הגדולות של העולם המערבי.
מצד שני, אני תמיד זוכר שזכותם של ההודים והסינים להגיע לרמת חיים גבוהה. כמו כן, המטוטלת ממשיכה לנוע, וככל שהשכר בהודו יעלה (והוא כבר גבוה מאד), ככה האטרקטיביות של העסקת הודים תקטן. |
15 הקוראים שאהבו את הביקורת