ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 24 באוקטובר, 2024
ע"י רויטל ק.
ע"י רויטל ק.
ניסיתי להיזכר למה הכנסתי את הספר הזה לרשימת הספרים שאני רוצה לקרוא.
לא שמעתי על הסופרת, הפרק הראשון לא מאוד מבטיח מבחינת הכתיבה, הנושא…
הנושא כמובן מעניין אותי, אבל בפועל, בשנים האחרונות, אני די ממעטת לקרוא ספרי שואה. אז למה דווקא הוא, בעצם? מה עבר לי בראש?
הפתרון כנראה נעוץ בתאריך בו יצא הספר לאור: פחות משנה לאחר פטירת סבתי, ברור שספר שעוסק בנכדה שמפנה את בית סבתה ניצולת השואה שזה עתה נפטרה יתפוס את תשומת לבי. בזמנו זה כנראה התאים להלך הרוח שלי, חשבתי שאולי אמצא בו משהו, שהוא יהדהד את הפרידה שלי מסבתא שלי, שארגיש הזדהות.
***
אני מתארת לעצמי שזאת פנטזיה של הרבה בני הדור השני והשלישי לשואה: לגלות פתאום קרובים אבודים. לגלות פתאום שאיזה אח או אחיין של סבתא שהיא היתה בטוחה שנספה בעצם ניצל. הרי היו סיפורים כאלה, מדי פעם הם צצו בחדשות גם עשרות שנים לאחר השואה. הכאוס ששרר לאחר מלחמת העולם השניה, מסך הברזל שנסגר, היעדר האמצעים הטכנולוגיים, היו מצע לסיפורים כאלה, אז למה לא אנחנו?
כן, גם אני העברתי שעות מול דפי עד באתר של יד ושם, מנסה להצליב שמות (לכו תחפשו "וייס" במאגר דפי העד של יד ושם… בהצלחה), שם הכפר הנידח של סבתא שלי, שמה של סבתא שלי בעצמה! אולי עוד מישהו מילא דפי עד על המשפחה שלה? אולי ככה נמצא קרובים אבודים?
לא מצאתי.
מצאתי את דפי העד שמילאה סבתא שלי בשנות ה-50, בכתב יד מתאמץ, כתב ידה של עולה חדשה שאינה רגילה לכתוב בעברית.
מצאתי דפי עד שמילאה דודה שלי, בתה, בשנות ה-90 בכתב ידה היפה והמסודר, כמו כתיבה תמה בחוברות לתלמידי כיתה א הלומדים לכתוב. בשנות ה-90 היה צריך להגיע פיזית ליד ושם כדי לבדוק אם קיימים כבר דפי עד על בני המשפחה שלך, אני משערת שדודה שלי העדיפה ללכת על בטוח ולמלא דפי עד ליתר בטחון.
דווקא מצאתי עוד דפי עד על בני המשפחה של סבתא שלי אבל מי שמילאה אותם לא היתה קרובה אבודה. לא בדיוק.
היא חתמה על הדפים בשם אילנה, אבל אמא שלי קראה לה אילונקה. היא היתה דודה למחצה של סבתא שלי, לאבא של סבתא שלי ולה היה אב משותף. אשתו הראשונה נפטרה והוא נישא מחדש ונולדו לו ילדים נוספים. היא היתה דודה של סבתא שלי, אבל למעשה כמעט בת גילה, מבוגרת ממנה בשנים מעטות.
אני לא בטוחה שסבתא שלי פגשה אותה אי פעם לפני המלחמה. מסלול חייהן היה שונה מאוד. היה ניתן לצפות שלאחר המלחמה, סבתא שלי שהיתה ניצולה יחידה ממשפחתה, משפחה של תשעה ילדים, גיס ושלושה אחיינים, תהדק את הקשר עם הדודה למחצה הזו, אבל זה לא בדיוק מה שקרה.
סבתא שלי הסתייגה מאילונקה, אורח החיים שלהן היה שונה, סבתא שלי, חרדית שגרה במאה שערים, ואילונקה האתיאיסטית. היא ביקרה פעם את סבתא שלי במאה שערים, בדרך לבקר חברה מהמחנות, בלבוש שככל הנראה זיעזע את סבתא שלי, שהיתה רגישה מאוד לסביבה ולמה יחשבו עליה.
הקשר לא נשמר.
זה מה שידעתי, עד לפני קצת יותר משנה.
בקיץ שעבר, בן הדוד שלי יצר קשר עם בתה של אילונקה. בת דודה של סבתא שלי, אבל למעשה בת דורן של אמא שלי ואחיותיה. היא לא כל כך רצתה להיפגש איתנו בהתחלה, חבורה של דוסים מתנחלים בעיצומו של המאבק על הרפורמה, אבל בסופו של דבר, הפגישה יצאה לדרך.
היא ובתה מצד אחד, אמא שלי ואחיותיה, בן הדוד שלי ואני מהצד השני.
היא סיפרה לנו את סיפורה של אמה. מסלול חיים שונה כל כך מזה של סבתא שלי: סבתא שלי היתה הבת השמינית במשפחה חרדית בכפר קטן ובו בקושי עשר משפחות יהודיות. אם החיים היו נמשכים ללא הפרעה, היו משדכים אותה לבחור יהודי ממשפחה טובה והיא היתה חיה חיים דומים לאלו של ההורים שלה.
אילונקה היתה גם היא הבת הקטנה במשפחה חרדית, אבל אמא שלה נפטרה בילדותה, אבא שלה היה מבוגר וכנראה לא ממש מסוגל לטפל בילדיו הקטנים. אילונקה עזבה את הבית, ניהלה רומן עם בחור הונגרי, ילדה לו שני ילדים אותם היא לא ממש גידלה. הם גדלו בבתי משפחות אחרות וזה מה שהציל אותם כשאמא שלהם נשלחה למחנות. היא חזרה בחיים, התחתנה עם גבר יהודי שאימץ את ילדיה הגדולים, הם עלו לארץ… לכאורה סיפור עם הפי אנד, אבל מסתבר שכישורים אמהיים היא לא רכשה בשום שלב, כך שהילדים גדלו אצלה רק באופן חלקי מאוד. היו שם בתי אומנה, פנימיות, בעיות כאלה ואחרות. סיפור עצוב ואופייני, סיפור שהתחיל בנקודת מוצא דומה כל כך לזאת של סבתא שלי, והתגלגל לכיוונים אחרים.
הדמות שהצטיירה לעינינו, תוססת, אומרת את מה שהיא חושבת ללא פילטרים, היתה דמות שיכולתי להבין למה סבתא שלי, האנינה והעצורה, לא התחברה אליה ולא רצתה בקשר איתה. עניין של אופי וטמפרמנט, עוד לפני אורח החיים השונה.
צחקנו הרבה במפגש הזה. מסלולי החיים התפצלו, והם שונים זה מזה כל כך, אבל ההומור השחור אולי עבר בגנים. או שפשוט ככה זה דור שני-שלישי.
היא הביאה איתה קצת תמונות, ביניהן תמונה של דוד של סבתא שלי.
תחושה מוזרה: לראות תמונה של אדם שהיה רק שם בעדות של סבתא שלי, ופתאום יש לו פנים וסיפור.
והיא הביאה איתה שלושה מכתבים.
מכתבים שסבתא שלי כתבה לאמא שלה מיד אחרי המלחמה.
הם נכתבו בהונגרית והיא תרגמה אותם עבורנו.
קשה לתאר את התחושה: לקבל דרישת שלום כזאת מהעבר, לשמוע את קולה של סבתא מתקופה שאין לנו שום דבר ממנה חוץ מסיפוריה של סבתא עצמה שסופרו רק שנים מאוחר יותר.
במכתב הראשון היא עוד לא יודעת בוודאות אם מי מאחיותיה נותרה בחיים: "מה שנתן לי כוחות לשאת את כל הסבל היתה הידיעה שאוכל לפגוש את שתי אחיותי שהיו גם הן במחנה עבודה" היא כותבת. "את השם של אחת מאחיותי ראו ברשימה שוודית אבל אלה לא יודעת עליהן. אין מילים לתאר כמה זה כואב" ובהמשך המכתב היא כותבת "מהמשפחה הגדולה נשארתי לבד. איבדתי כל תקווה".
קשה לדמיין את מצבה, תקופה של אי וודאות, שמועות עוברות איכשהו, כך היא יצרה קשר עם אילונקה: דרך מישהו שסיפר משהו, שאמר שראה, ששמע, כמו השם של אחותה ב"רשימה שוודית" שאינני יודעת מה היא.
אלה היא בת דודה שהיתה עם אחיותיה בברגן בלזן. תמיד חשבתי שהיא זאת שסיפרה לסבתי שאחיותיה לא שרדו.
הבדידות זועקת מהמכתבים האלו, שהיא כותבת לאישה שהיא בקושי מכירה.
"אילונקה היקרה!
אני מנסה לענות מיד לאחר שמכתבך הגיע לידי. אני יודעת מעצמי כמה נעים לקבל מדי פעם מכתב. גם אצלי נדיר לקבל מכתבים"
אילונקה ככל הנראה ניסתה לשכנע אותה להתחתן, אבל סבתא שלי לא מיהרה:
"בקשר לחתונה, היו לי כבר כמה הזדמנויות, אבל אני חושבת טוב טוב בידי מי אני מפקידה את גורלי"
***
אז לא, לא מצאתי קרובים שלא ידעתי על קיומם.
פגשתי קרובות רחוקות שהיה מעניין לפגוש ולהכיר, גם אם מסלולי החייים השונים, גם בדור הבא, נותרו רחוקים מאוד.
וקיבלנו מכתבים שלא ידענו על קיומם, וזה עניין מרגש דיו.
***
והספר?
לספר הגעתי רק השנה.
הוא קריא ולא בלתי מעניין, אבל גם לא ייחודי או יוצא דופן. הדיאלוגים הרגישו מתאמצים ומלאכותיים, לא יכולתי לדמיין את האנשים שמשמיעים אותם.
נכדה מפנה את דירת סבתה ניצולת השואה, מסדרת מקצועית, דור שני לשואה, מסייעת לה. פרקי העבר של הסבתא בתקופת השואה משולבים בין פרקי ההווה אבל אין ממשק של ממש ביניהם, לא לגמרי ברור מה תורם כל הרקע של כל אחת מהדמויות הראשיות (בן זוג, ילדים) לסיפור.
כשסיפוריהן של שתי הנשים ישתלבו, אה, כן, הם ישתלבו כמובן.
תסלחו לי על הספוילר אבל באמת שהייתם רואים את זה מקילומטרים, הרי אמרתי שזאת פנטזיה נפוצה.
אז כשסיפוריהן של שתי הנשים ישתלבו, תישאר תחושת ההחמצה והכאב - שכל זה קרה מאוחר מדי, כאשר הסבתא כבר איננה, והספר יגמר מהר מדי בלי להתייחס או לנסות לעבד את תחושת ההחמצה הזאת.
***
סבתא שלי נפטרה בערב ראש השנה, לפני שמונה שנים.
זה מה שכתבתי אז:
https://did.li/5qAIw
וזה מה שכתבתי לקראת השלושים שלה, ערב שבת בראשית:
https://did.li/rlRTY
26 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
גלית
(לפני 11 חודשים)
טוב את צעירה רויטל ק....(8
אי שם לקראת שנות התיכון שלי - אמצע שנות ה 80 כזה. סבתא שלי עברה מקובצ'האזה לבודפשט .היא הספיקה לחיות בעיר כמה זמן , עם טלאי אני מניחה למרות שהיה לה מראה ארי למדי אז אוליי היא התחמקה מזה , היא עזרה בפרנסת המשפחה במכירה של לחמניות .ואז ההורים נלקחו והאחיות התפזרו והיא נשארה לבד - בגיל 14 - ועברה לגטו עם שתי דודות ואחיינית בת שנתיים שאת כולן פירנסה מניהול כנופיית "אוספי" מזון. את האחיינית חטפה 3 (!) פעמים מאקציה. למרבה המזל זה כבר היה ממש בסוף ולקח חודשים ספורים .אחרת לא בטוח שהייתה שורדת. בכל אופן עוררת אצלי שאלות. אני מתקשרת לאימא שלי. |
|
רויטל ק.
(לפני 11 חודשים)
אצלנו צהוב דווקא לא שיחק תפקיד, לא חושבת שהיה טלאי צהוב באזור של סבתא שלי
הם היו בשליטה הונגרית עד 44 ואז שלחו אותם כמעט מיד לאושוויץ, בלי השלב של טלאים צהובים וגטאות (כמה ימים בגטו מאולתר).
כפכפי עץ מן הסתם לא היו מתקבלים בברכה... אבל לא זוכרת שזה היה באופנה:) |
|
גלית
(לפני 11 חודשים)
וגם כפכפי עץ לא התקבלו בברכה
( אלו מהזן ההולנדי שהיו באופנה מתי שהוא)
אנקדוטה קטנה בעניין הצהוב- לפני אי אלו שנים התחלתי עבודה חדשה, חלק מהתפקיד היה להזמין ציוד משרדי.הזמנתי סוג מסויים של אוגדנים ומי שבקשה אותם אמרה לי - לא משנה הצבע רק לא צהוב ג' שונא צהוב ,אני לא יודעת למה. לי זה היה ברור מייד...ג' היה -בזמנו- בן 80 ומוצאו מסלוניקי. |
|
רויטל ק.
(לפני 11 חודשים)
תודה גלית
נשמעת דמות מרשימה מאוד, איזה יופי שאתם מעבירים הלאה את הסיפורים והמורשת שלה. ומסכימה, יהיה מעניין לקרוא את הניתוח של אפרתי:) (אצלנו זה פסים. לא לובשים פסים). |
|
גלית
(לפני 11 חודשים)
את יודעת רויטל
את שני הסבים שלי מצד אימא שלי איבדתי בשנה אחת .אחד בסוכות והשני בפסח. זה היה 16 שנה קודם למותה של סבתי שלמרות שתפסה את בעלה הראשון על חם ידעה לשמור על יחסים מדהימים עם גרושה ואבי שניים מילדיה ( ויש לומר רבות גם לזכות בעלה השני שקיבל את האקס והילדים) היה לי קל מאד לגדול עם 3 סבים. נולדתי לזה ( ואל תתני לי להתחיל לדבר על דודים מלאים , חצאי דודים ודודים מנישואין שכולם בלי יוצא מן הכלל היו תמיד "דוד/ה לא משנה מי ההורה המקורי )אז זו רק דוגמא אחת לאישה שהיא הייתה (ולאבדנים שהיא סבלה) הייתה סבתא מדהימה ועדיין זכורה ומוזכרת. הלוואי שהיא יודעת שכל הנינים שלה - שמעולם לא פגשה -יודעים את כל הסיפורים עליה.אז העצב קהה יותר עם השנים והרבה יותר קל ונחמד לזכור את הדברים הטובים מאשר להתייסר על חצי שנת סבל בבית חולים ומוות הרבה יותר מדי מוקדם.
אפרתי - בהחלט יהיה מעניין לקרוא על זה. אני ואחותי נותנות בנו סימנים...(אצלנו לא לובשים צהוב. סבתא לא אוהבת צהוב) |
|
רויטל ק.
(לפני 11 חודשים)
תודה אפרתי 3>
|
|
אפרתי
(לפני 11 חודשים)
אוי, פעם אני עוד אכתוב על מה שמגדיר אותנו כדור שני ושלישי. אבל נדיר למצוא מישהי כמוך, רויטל,
שחיה חיים רגשיים של דור שני והיא "רק" דור שלישי.
|
|
רויטל ק.
(לפני 11 חודשים)
תודה גלית, ידעתי שתביני
זה מהמם בעיני, איך הצלחת למצוא נקודת יופי וברכה בתוך העצב הגדול הזה של האובדן. |
|
רויטל ק.
(לפני 11 חודשים)
תודה yaelhar
|
|
רויטל ק.
(לפני 11 חודשים)
תודה בנצי גורן
מאחלת בשורות טובות לך ולכולנו, אנחנו כל כך צריכים כאלה. |
|
גלית
(לפני 11 חודשים)
על ההתחלה הזכרת לי את סבתא שלי,
וברגע שכתבת אילונקה גם ידעתי איך הוגים את זה ולאיזה תפוצה את שייכת.
למזלה של סבתא שלי ,רק אח אחד מ 6 לא שרד, אבא שלה נורה לעיני אחותה בצעדת המוות ואימא שלה נפטרה לאחר השחרור בזרועות שתיים מאחיותיה האחרות ,כך שהיא לא זכתה לפגוש אותם שוב ,אבל היא לא נשארה לבד בעולם, אחותה האהובה גרה לידה ועולמותיהן היו כרוכים זה בזה עד מותן .והיה עוד אח שגם הוא גר די קרוב . 2 אחיות בחרו להישאר בהונגריה ולאימא שלי יש שלל בני דודים שהיא לא מכירה ואת חלקם פגשה רק כמה פעמים בחייה. לפני 5 ימים היה לה יומולדת ,הייתה יכולה להיות בת 94 לולא ויתרה ועזבה אותנו לפני 24 שנה. אז כשאני שומעת במקרה הונגרית ברחוב, או קוראת משהו בספר יש לי תמיד כווץ' קטן בלב. וקראתי שוב מה שכתבת אז לפני 8 שנים ..כל כך הרבה זמן וכלום לא השתנה. ואני חושבת - איזו ברכה זו להיות הבן אדם שגם אחרי 24 שנים זוכרים אותך בכזה געגוע. |
|
yaelhar
(לפני 11 חודשים)
אני לא קוראת ספרות שואה.
סיפורי מפגשים של בני משפחה שלא הכירו בעבר ולא דומים בהווה מקסימים אותי. לא חיפשתי מעולם קרובי משפחה. סבי וסבתי הגיעו לתל-אביב בפלשתינה ב 1933 עם שלושת ילדיהם. הם השאירו שם משפחות גדולות - 11, 12 אחים לכל אחד מהם, שנראה שכולם או רובם נספו. הם לא מצאו קרובים, אני לא חיפשתי, אבל סיפורים של אחרים מקסימים אותי. |
|
בנצי גורן
(לפני 11 חודשים)
תודה רויטל.
מאחל לך בעקר שמחות ובשורות טובות.
|
26 הקוראים שאהבו את הביקורת