הביקורת נכתבה ביום שישי, 1 במרץ, 2024
ע"י נצחיה
ע"י נצחיה
המורה שלי להיסטוריה בתיכון היתה מתעלפת לו היתה רואה את הסקירה הזאת, או בכלל את תחומי העניין שלי מאז השבעה באוקטובר. המורה לספרות לא היתה מתעלפת, כי היא חשבה שאני מאז ומתמיד מתעניינת בספרות, מה שלא בהכרח היה נכון, אבל כאשליה זה העניק לי ציון מגן טוב.
מה שקרה זה שפתאום הבנתי שבעוד אנחנו המשכנו קדימה, הכרזת עצמאות, מלחמה קשה לאורך שנה וחצי, ניצחון, הסכמי שביתת נשק, גירוש ערבים, קליטה של מאות אלפי עולים מארצות האיסלאם, מעברות ויאללה קדימה, השכנים שלנו לא. מבחינתם המלחמה ההיא, מלחמת 48, מעולם לא הסתיימה. מה שאצלנו זה היסטוריה עתיקה, אצלפ חי וקיים. אז לנוכח האילוצים התחלתי לקרוא יותר על התקופה הזאת, של תחילת הייסוד מחדש של מדינת ישראל.
מיכאל גלוזמן קרא לספר שלו "המלנכוליה של הריבונות העברית בשנות החמישים והשישים" ולא טרח לכתוב שמדובר בביקורת שירה, ולא מעבר לזה, אפילו לא ספרות. המונח "שירת הטבועים" הוא מונח של המשוררת דליה רביקוביץ במאמר שכתבה בשנת 1963, והוא אמור לייצג את התזה המרכזית בספר. נקודת המוצא של גלוזמן היא התפיסה השגורה לפיה את הטונים של השירה המז'ורית והמגוייסת של משוררי קום המדינה, בעיקר אלתרמן ושלונסקי, החליפה גישה אחרת, מלנכולית ומינורית. את הזוהר של ההקמה החליפה האפרוריות של הצורך להפשיל שרוולים ולנהל מדינה, פקידות, בירוקרטיה, ניהול ספר חוקים ועיסוק בהובלת מים וביוב. כל זה דומה היה שהשתקף בשירים, אלה הפכו, תחת ניצוחו של נתן זך, להיות אישיים יותר, כתובים ב"אני" ולא ב"אנחנו". גלוזמן למעשה רוצה לסתור את ההנחה הזאת, ולומר שהמקור לשירה האישית בישראל של שנות החמישים הוא החנקה גדולה של זוועות אישיות, ולמעשה אין שום זהות מאחורי ה"אני" שבשירים, אלא מחיקה והעמדת אני פלקטי שיודע איך הוא צריך להרגיש ולא איך הוא מרגיש.
פרקי הספר מוקדשים כל אחד למשורר אחר, בפרק הראשון מדובר על נתן אלתרמן והדרך שבה התקבל הספר שלו עם שירי קום המדינה "עיר היונה" שיצא כנראה מאוחר מדי ולא תואם הלכי רוח. הפרק השני מוקדש לשירי נתן זך, ולטענתו של גלוזמן זך הוביל כמעט בכפיה ובכוונה דרך אחת ויחידה לקריאה בשיריו, ולקריאה של כל משורר אחר לאור הקריאה הזאת בשיריו. לעומת הפרק על אלתרמן שנקרא "בעצבות לא נשקע כי אין טעם" נקרא הפרק על זך "עצב אינו בא כך סתם". הפרק השלישי מוקדש לפואטיקה של אבות ישורון, החמישי לדן פגיס והשישי לדליה רביקוביץ'. למעשה, אומר גלוזמן, התהליך שהחל ב-1948 הסתיים ב- 1963 עם משפט איכמן, ולמעשה הוא ניסיון של בניית אדם "נקי", חלק, נטול טראומות של שואה והשמדה. ניסיון שלא צלח. בתוך ניתוח השירים משבץ גלוזמן המון עיסוק פסיכולוגי במושגים שונים כמו הדחקה, טראומה, שבר ועוד. הוא גם מספר על האירועים שקרו בסצנת המשוררים הישראלית, ובעיקר התל אביבית - המלכת המלכים, התעלמות מבעיות בולטות לעין כמו אלכוהוליזם קשה, הדרה של מי שאינו הולך בתלם ושובינזם.
כל זה היה מעניין במידה, אם כי קצת סבוך למי שאינו מצוי בחקר הספרות ובתזות שאותן גלוזמן מנסה לסתור. הספר נקרא "שירת הטבועים" ובהתאמה התגלגל לספריית הרחוב אחרי שדומה כי טבע במים ויובש, או שמא הגשמים בספריה עשו זאת. דפים מגולגלים ונוקשים יצרו בלי שום כוונה של הכותב או של ההוצאה לאור צומ"ת - צורה מתאימה לתוכן. לא יודעת אם אני ממליצה, כי נישתי מדי, אבל לי נתן היבט נוסף על שנות החמישים של המאה העשרים
15 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של נצחיה
» ביקורות נוספות על שירת הטבועים - המלנכוליה של הריבונות העברית בשנות החמישים והשישים
» ביקורות נוספות על שירת הטבועים - המלנכוליה של הריבונות העברית בשנות החמישים והשישים
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
נצחיה
(לפני שנה ו-7 חודשים)
מושמוש
א. ברור ש"זוועות" זה זוועות השואה, זה מה שהושתק כאן בשנות החמישים והשישים.
ב. היה גירוש של ערביי הארץ, ולא רק יפו ולוד. היתה גם בריחה, והיתה גם בריחה ב"עידוד" צה"ל. גם מאשקלון גורשו, גם מערים נוספות. הכל בסדר |
|
|
עמיחי
(לפני שנה ו-7 חודשים)
יש לי חשד אינטואיטיבי שהמחבר הנכבד כתב מתוך אג'נדה ולכן מצא בשירה רק את מה שחיפש בה.
|
|
|
מושמוש
(לפני שנה ו-7 חודשים)
נצחיה השתמשת במונח זוועות בשנות החמישים והשישים זוועות זה השואה.
אח"כ כתבת שהם גורשו. עובדתית הם לא גורשו, מלבד מלוד ורמלה. לראובן, אחרי שנכנעו בלוד ורמלה פתחו שוב בלחימה ואז גורשו בהוראת מפקד כוח הלחימה שם. נצחיה הסילופים כבר כאלה נורמטיביים שמפליא כנראה למה נטפלים לסילופים. בנובף הם טוענים שזו ארצם ואינם מוכנים לתת חלק ממנה, אבל עובדתית רובם היגרו לכאן בעיקר בזמן המנדט, התחוללה הגירה עצומה לכאן מכול העולם האיסלמי. צ'רצ'יל אמר עליה:'היגרו הרבה יותר ערבים ממה שיכלה התונעה הציונית (באמצעיה) להביא יהודים'.שוב, האתר לא תקין ולא מתאפשר לי לקרוא מה כתבתי לפני השליחה מתנצל.
|
|
|
נצחיה
(לפני שנה ו-7 חודשים)
מושמוש, אני לא מבינה עם מי ועם איזה טיעון אתה מתווכח
|
|
|
ראובן
(לפני שנה ו-7 חודשים)
מושמוש- גם אם גורשו חלק, ישראל היתה תחת איום אמיתי.
הנרטיב הפלשתיני- מונח שאני משתמש בו בהסתייגות (אין דבר כזה)- הוא של בכייינות, התקרבנות ומכאן חינוך לשנאה. הם לא באמת רוצים מדינה.הם רוצים הכל ולמי איכפת מהסכמי שביתת הנשק. והעולם קונה את השקרים שלהם. |
|
|
מושמוש
(לפני שנה ו-7 חודשים)
המלנכוליה: בגלל השואה. לא היה ניסיון 'לייצר אדם פטור מהשואה'.
הערבים לא גורשו ב 1948 הם עזבו משיקולים של המשך המלחמה בה פתחו. המושג 48 או הנכבה הוא חלק מההכחשה הנהוגה בתרבות המזרח תיכונית, שפגעה ופוגעת בהם מפני שהיעדר הסתכלות כנה בעצמך כפרט מונעת תיקון טעויות. הוצעה להם מדינה לא מעט פעמים, לפחות ב 1936; 1938; 1947; 2000(ע'י ממשלת ישראל); 2008 (על ידי ממשלת ישראל) ותמיד סירבו. הם כלל לא רוצים מדינה. במזרח התיכון העמדת פנים למטרות אחרות מקובלת. משהו לא בסדר באתר, לא ניתן לקרוא תגובה שכותבים כדי לתקן אם צריך. מתנצל.
|
15 הקוראים שאהבו את הביקורת
