ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שני, 13 בפברואר, 2023
ע"י ורד
ע"י ורד
עוד ספר שהיה לי לא קל לדרג:
מצד אחד - נהניתי מקריאת הספר ואהבתי מאוד את הדמות של בת שבע: אשה צעירה מלאת חיים שנשארת נאמנה גם לעצמה כאדם וגם לדבקות שלה במצוות היהדות, והעלילה עצמה מרתקת.
מהצד השני - אדם שאינו מכיר את העולם החרדי מקרוב יכול בטעות לחשוב שמדובר בתרחיש שעשוי לקרות, ושמה שבת שבע חוותה בנישואיה זה חלק נדרש בחייה של אשה חרדית.
השילוב של אגדת החור בסדין בעלילה מאכזבת ממש: למי שלא יודע, לא קיים דבר כזה, מדובר באגדה אורבנית שנוצרה ככל הנראה בעקבות חילונים שראו ציצית תלויה על החבל. זה לא קיים ולא מקובל, גם אצל חרדים סקס מתבצע בעירום מלא, ור"ל מותר להם להנות ממנו (ואף רצוי).
רובן המוחלט של הנשים החרדיות לא נוהגות לגלח את הראש מתחת לפאה, יש מגזרים קיצוניים אצלם זה קיים (סאטמר, תולדות אהרון) אבל הגיבורות של נעמי רגן לא שייכות למגזרים האלו, והנשים נוהגות לטפח את השיער בשביל להיות יפות עבור הבעלים שלהם.
הבעל של בת שבע היה אדם קשה ואלים, וההימלטות שלה ממנו מזכירה לי נשים שבורחות למקלטים לנשים מוכות - היא נאלצה לעשות מעשה אחר, אבל מדובר בתרחיש חריג ובהתנהגות לא מקובלת בכל מגזר.
גם במגזר החרדי יש גירושים, אמנם הם נדירים יותר, אבל במקרים של בעל שמפגין אלימות אשה לגמרי יכולה לקום וללכת.
אהבתי את הסוף, כשבת שבע "חוזרת לחיים" כדי שתוכל לקבל גט ולהתחתן עם בחיר לבה, בת שבע למעשה מוכיחה שאפשר להיות יהודי מאמין ולשמור מצוות ולהמשיך להיות נאמן לעצמך, גם אם יש מי שטוענים שהדרך שלך היא לא הדרך הנכונה.
3 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
ורד
(לפני שנתיים ו-6 חודשים)
הגיבורה חיה בסוף המאה ה20
הספר נכתב ב1989 והעלילה מתרחשת פחות או יותר באותה תקופה.
אני מניחה שבגלל שלא קראת את הספר פספסת שהגיבורה אינה בת יפתח המקראית, אלא אשה אחרת שכאמור חיה במאה ה20. הספר נקרא כך כי מתבצעת הקבלה בין הגיבורה לבין בת יפתח בהקשר של הקרבת חייה בעקבות נדר של אביה. |
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-6 חודשים)
לא קראתי את הספר.
אבל, ככל הידוע לי, בתקופה בה חיה הגיבורה לא היו כל כך "מצוות יהדות". הם השתייכו לדת כמו לשבט וחיו דומה מאד לשבטים שלא היו יהודים. עד כמה שידוע לי, "מצוות היהדות" נחקקו בתקופות מאוחרות יותר. |
3 הקוראים שאהבו את הביקורת