ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 30 במרץ, 2022
ע"י דורון נחמני
ע"י דורון נחמני
מבחינתי, זה היה ספר מטלטל. גם אני, כמו המחבר, גדלתי במציאות ציונית תוססת ודי הומוגנית. חדור אמונה לגבי הנרטיב הציוני והתכתיב הכמעט-טבעי הנגזר מהיותי ישראלי, כמו גם היותי מוקף אנשים שחשבו (לפחות בקירוב) כמוני, הרגשתי צודק. הרגשתי מוסרי. הרגשתי אפילו שיש לי סיפור לאומי מעורר גאווה - תנו לי רק להסביר לכם ותראו שתתפעלו. האמנתי שיש לי מסר גאה ומוסרי להציג לעולם הנוצרי, לערבים, ליהדות העולם, לזרם היהודי האורתודוקסי. הסדקים נוצרו לאט, לאורך השנים. הם התפתחו על רקע השלום שמשום-מה לא הגיע, האינתיפאדה הראשונה, הפיכת מדינת ישראל למדינה שבה הדמוקרטיה שמורה רק לחלק מהתושבים, הפיכת המניע להחזקת השטחים בשליטה ישראלית מביטחוני לדתי ("זכות אבות"), הנהירה של צעירים להתנחלות בשטחי יהודה ושומרון שמונעת כל אפשרות לחלוקה של הארץ בין העמים, הזנחת המיעוט הערבי בישראל הרשמית, הקרע הברור בחברה הישראלית לאחר רצח רבין ולאחר פינוי גוש קטיף, ועד לצעקות "מוות לערבים" הנשמעות כיום עם כל אירוע טרור ערבי שהצליח.
הספר הזה, כתוב מצוין וברור ורגוע, מאיר לכאורה פינה שולית: העובדה שהמושג "ארץ ישראל" לא קיים בכלל בתנ"ך. המושג הופיע לראשונה מאות שנים לאחר מכן, ולא בהקשר גיאוגרפי ספציפי. ומפרט לכאורה לא-חשוב זה מפתח המחבר סיפור רחב על תולדות הציונות, על הרצון "לפברק" סיפור לאומי קוהרנטי ולקשור אותו לחבל ארץ זה כחלק מההצדקה והשיווק של הבשורה הציונית. והסיפור מרחיק מהמצאת "עם" להמצאת "ארץ" להמצאת "גלות" להמצאת ערגה לאומית ("התקווה בת שנות אלפיים") לחזור לארצנו ההיסטורית, להמצאת "זכות היסטורית" על הארץ שגדולה מזכותם של בני דתות אחרות - אריג שלם והכל כדי שנוכל להתמודד עם שאלות של העולם המערבי. "דע מה תענה". במהלך קריאת הספר זיהיתי ויכוחים שהיו לנו בעבר, זיהיתי אינדוקטרינציה שעברנו כנוער, זיהיתי תשובות שאימצתי בעצמי. לכן, למרות שהספר כתוב בטון שקט ומלומד - הוא מטלטל. הוא מעורר מחשבה. הוא שם לפנינו ראי. כי מהו באמת סיפור המציאות האמיתי ולאן נפנה מכאן לאחר שנתפשט (אולי) מכל התשובות והסיסמאות ששיננו לעצמנו לאורך השנים?
7 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עמיחי
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
פרפ"צ, שים לב שבדבריך האחרונים כתבת על "זכות אלוהית" - לא כך כתבת שלשום.
נדמה לי שפחות משלא הבינו אותך, כתבת אתה לא מספיק ברור. אני מסכים איתך שהטענה שיש לעם "זכות מאלוהים" על ארץ מסוימת אינה יכולה להיות קבילה בעולם מודרני. במגילת העצמאות מודגש הקשר ההיסטורי של העם היהודי לארץ ישראל ועל זכותו של העם היהודי לחיים לאומיים עצמאיים, ולא דובר על זכות מאלוהים וכד'. מה שמשעשע בפועלו המחקרי כביכול של שלמה זנד השרלטן הוא שהוא מסתיר מן הקורא את הכרתו המלאה והנלהבת בזכותו של העם הפלסטיני לפלסטין - כלומר הם כן עם, ולפתע הארץ היא כן יחידה טריטוריאלית מובחנת. |
|
מושמוש
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
פרפר תודה שקראת. מסכים שאפשר/ מומלץ לדון בנושאים
בלי לערב אמונה דתית. כבודה במקומה, אבל לדון בהיסטוריה, בעובדות. כמו שפרופ' ליבוביץ אמר (באמת אמר כי לא כתב את הספרים הפילוסופים שלו, הוא הירצה אותם): 'מדע ודת שתי דיסציפלינות נפרדות'. זנד דווקא לא בודק עובדות ולא מכיר תהליכים היסטוריים.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
מושמוש, לא אמרתי שאין עם יהודי, אין נוצרים, מוסלמים וכו
מה שאני אומר הוא שיש הבדל בין עובדות לבין דמיונות ואמונות. לכל עם יש מיתוסים שכביכול מצדיקים את זכותו ההיסטורית, אבל אלה הם רק מיתוסים. לאמריקאים אין זכות אלוהית על אמריקה כמו שלנו אין זכות אלוהית על ישראל. בסופו של דבר מה שמגדיר את המצב הם יחסי כוחות פוליטיים שנשענים על יכולת צבאית. יש להבדיל בין היסטוריה לבין פרשנות. אם ניצחת בקרב כלשהו זו עובדה היסטורית. אם אתה טוען שהניצחון נובע מכך שזה היה ציווי אלוהי ואלוהים היה לצידך - זו כבר פרשנות. אם לא הבנת את דברי הקודמים, שים לב שוב לכך שאמרתי שיש יהודים כאן שמנסים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור - דהיינו מנסים להסביר כמה אנחנו לא בסדר כלפי הפלסטינים וכו'. הטענה שלי היא שאף עם לא מתייסר בכל מיני מחשבות על כמה קיומו בארצו פוגע או לא פוגע באחרים. האמריקאים רצחו אינדיאנים, כל אירופה הוקמה במלחמות, בסין כולם נלחמו נגד כולם עד שהמצב התייצב, וגם כאן הצלחנו להקים מדינה בשל המצב הפוליטי שהתאים ובשל היכולת הצבאית שלנו, אבל אין שום צורך לחפש הצדקה לזכות אלוהית כלשהי, לא אצלנו ולא אצל עמים אחרים. |
|
מושמוש
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
פרפר חושב שאין דבר כזה עובדות ומכאן אין היסטוריה.
כמה חבל פרפר, שלא הכול מדומיין ודברים לגמרי קרו או שלא.הטענה ש'אין עם יהודי' אומצה על ידי זנד לפי דר' אל מאסירי, מצרי שהוציא ב1999 אנציקלופדיה שהנושא שלה - אין עם יהודי.בכלל האנטישמיות בתק' מובארק הייתה נוראה וגם החמירה בזכות האביב הערבי. כך הם מוציאים את תסכוליהם על 'הקידמה' הפוקדת אותם, הרי מישהו חייב להיות אשם במצבם וזה אף פעם לא הם. זו בעיה ערבית קלאסית: האחר אשם הם אף פעם לא, חוסר האחריות האישית גורם לסטטיות ולהחמרה במצב ושוב האחר אשם וכך הלאה. זנד מעונין לפנות את הארץ מבחינה רעיונית, עבור הערבים. מעניין שמדובר באוכלוסיה - ערביי ישראל והשטחים - שרובם היגרו לכאן בזמן המנדט מכול העולם האיסלמי. התרחשה אז הגירה עצומה עליה אמר צ'רצ'יל: 'היגרו (לאזור המנדט) הרבה יותר ערבים ממה שיכלה התנועה הציונית באמצעיה, להביא יהודים'. גיתה אמר: 'בין טפשות לרשעות, הטפשות נפוצה יותר במין האנושי'. אם כך האימוץ של זנד את האנטישמיות של אל מאסירי ודומיו נובע מטפשות.
|
|
טה~דאם!
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
לא חושב שצריך סיבה שיהודים יוכיחו שמותר להם לגור במקום שנקרא יהודה.
הרשם מסתכל סביב, בין אלפי אומות. קורא שמות של ארצות ובכל שם מנופף לו משהו וקורא בקול "אני!". ואז פתאום נעצר, מסתכל הייטב בשם הכתוב ברשימה וקורא: "מי פה ליהודה?" יהודי:"אני-אני! פה, ממש פה! תסתכל לכאן!" רשם:"לא יכול להיות.." יהודי:"מה לא יכול להיות?! יהודי ליהודה, כמו אמריקאי לאמריקה". רשם: "מה אתה מפריע לי?! אתה לא יודע שיהודה זה פלסטיני. אתה לא חיי כאן, שתי המדינות לשתי עמים?". (יהודה ושומרון). על כל דבר אפשר לריב ולהתווכח, אין דבר שאי-אפשר לקרוא עליו תיגר. לא רואה סיבה בעולם שאתן את הארץ היפה והטובה שלנו, לשום אומה אחרת בגלל שיש מי שמנצל את העובדה הזו. |
|
גלית
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
עמיחי , מוזר ככל שזה נשמע
הסכמתי עם פרפר כי המממ... אני מסכימה עם פרפר
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
|
|
עמיחי
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
דורון, חוששני שנפלת ברשתו של צייד מיומן וערמומי.
זה לא ספר היסטורי. קרא נא את ביקורתו של פרופ' יואב גלבר ב"הארץ", לדוגמה. |
|
גלית
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
מה שפרפר
אם כי אני חייבת לציין שעל הצד החיובי לפחות גם אף אחד לא חלם על אוגנדה.
אני חושבת שקנינו את הזכות לא רק בדם אלא בעיקר בזיעה. התיישבות ועיבוד הקרקע, הפרחת השממה . |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
נראה שזכותנו על הארץ היא כמו זכותו של כל עם על הארץ בה הוא יושב;
כלומר, אין שום זכות.
הזכות היחידה נקנית ככל הנראה בכוח הזרוע. הייחוד של היהודים בישראל הוא הרצון להיות יותר צדיקים מהאפיפיור. כל עם קובע לעצמו מיתוסים שלפיהם הוא חי, והיה עדיף שהמיתוס שלנו יספר על שווייץ כמדינה שאליה התגעגענו אלפיים שנה, אבל מישהו כנראה לא חשב עד הסוף. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ |
|
strnbrg59
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
מדינה יהודית, בעד או נגד?
אם אתה עוד מתלבט, אני מציע שתשאל את עצמך, מתי היה לנו יותר טוב, במחצית הראשונה של המאה העשרים, או בשנייה?
|
|
אלזה
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
נשמע מעניין, אני אחפש ואקרא
|
|
יהונתן מויזה
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
שאלה
מה כוונתך שהמושג "ארץ ישראל" לא קיים כלל בתנ"ך? הארץ הזבת חלב ודבש מובטחת לאברהם ולמשה מספר פעמים לאורך התורה. מה שכן, נקודה שיש להתייחס - שהעם היהודי הוא למעשה שבט יהודה בלבד - הנמצא בירושלים, ובמקום כל שאר השבטים שאבדו - אין שום הצדקה תורנית להחזיק בשטח.
|
|
אנקה
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
אוי וויי, אל תתן לזנד לחנך ולשכנע אותך בתיאוריות האנטי ציוניות שלו.
|
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
מצטרפת לדבריו של אודי.
רק אוסיף שהמציאות הפרטית של זנד מעולם לא היתה ציונית. הוריו היו קומוניסטים ולא ציוניים, גדל בתנועת הנוער הקומוניסטית, היה חבר "מצפן" ואח"כ רק"ח. |
|
אודי
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
שלמה זנד הוא היסטוריון שנשבה בנראטיב הפלסטיני. סילוף קיצוני וראייה סלקטיבית של מקורות היסטוריים. לא בכדי כתביו הם שוס בקרב גורמים אנטישמיים וארגוני טרור פלסטיניים. לא חסרים מאמרי ביקורת על ספריו.
|
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
מעניין מאד.
|
7 הקוראים שאהבו את הביקורת