ביקורת ספרותית על המנורה הגנוזה מאת סטפן (שטפן) צווייג
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 17 בדצמבר, 2021
ע"י מוריה בצלאל


לפי תיאורו של צווייג בזו הנובלה, אילו לא הייתי שייכת לעם היהודי, הייתי מקבלת עליו רושם די פתטי. רושם של ישות היושבת על בובת וודו של עצמה ולא מצליחה לקום. ישות העומדת לשירותם האישי של אבדנה וכאבה, עושה להם אידיאליזציה, מטפלת בהם, מאכילה אותם, מנסה לפייסם, ואז מעבירה אותם לדור הבא בצירוף מדריך הרכבה ושימוש קשור בסרט. אני יודעת מה אתם חושבים, זה לא כזה רחוק מהמציאות. אבל הקהילה היהודית המתוארת כאן מנסה נואשות לטפח תקווה משותפת שיש לשמר בכל מחיר, אם כי הדבר מצריך פיתול המציאות עד גבולות בלתי סבירים.

קראתי את הסיפור הזה בנר השני של חנוכה, אבל אני קוראת מהר יותר משאני מבקרת, אז כך יצא.
פתחתי את הנובלה וצנחתי על הישבן במאה החמישית לספירה, בעיר רומא. אבל לא צנחתי בזמן טוב, כי סגרה את שעריה, מבועתת, לאחר שהרגו את העשירים והאצילים שמיהרו לברוח עם עושרם, ממתינה לבואם של הונדלים וכן של הקיסר. בין הדברים שנבזזו היתה מנורת הקודש. אחד היהודים אץ להודיע לרב, מה שהוביל לויכוח סוער. נו, מה ציפיתם. יהודים.
אלוהינו לא תקשר איתנו היהודים ישירות במשך שנים רבות, אך אנו משוכנעים (עד היום) שהוא שם, ממשיך לשלוח לנו אותות, גם אם המטרה והמסר שלו לעולם אינם ברורים ואינם נתונים לפרשנות מוחלטת. אחד מאותם סימנים התפרש כציווי להחזיר את המנורה הגזולה למקומה הקדוש, מתוך סיכוי שזה יכול להוות תחילתו של מפגש שנולד מחדש עם אלוהים וסוף חיי הנדודים הכואבים בגולה.
לאחר שנבוכדנצר גנב אותה לראשונה עוד במאה השישית לפני הספירה ולאחר שהפך את זה לאופנה וגרם למספר חילופי ידיים בגלל כל כך הרבה ביזה, התפרסמה לה, כמו המונה ליזה, לא כי היא מיוחדת יותר מכל הכלים האחרים. גם האבן שדוד הרג איתה את גוליית עוד מונחת איפשהו, אבל אף אחד לא מחפש אותה. יש סבירות שמישהו תיבל פעם סלט עם אשת לוט, אבל איש אינו תוהה היכן היא. אף אחד לא יודע אם המנורה קיימת או היכן היא נמצאת, למרות שמעולם לא אבדה תקותינו ולא דעך הכאב. יש שמועות שכיום היא צוברת אבק במרתפי קריית הותיקן, אבל יש גם שאומרים שאמנם יש שם מנורה, אך היא אינה המנורה המקורית. לכן, היא המוצג המושלם שמחזיק את העם בחיים ומאחד אותו. כך נוצרות אגדות.

הסיפור עצמו יכול להיות טוב יותר ואולי טוב מאוד עבור קורא אחר, אבל לי נתן תחושה של שיעור אמונה באולפנא לבנות לה השתייכתי בניגוד לרצוני חסר-האמונה. אני מוצאת שסבלנותי הולכת ואוזלת כשאמירות כמו, “נסתרות דרכי האל”, או, “אנחנו ככלי ביד היוצר”, והאהוב עלי, “תפילותינו נענו!” מקבלות צורה. לכן במהלך העמודים הרבים מדי בהם ניהלו את דיונם התיאולוגי, הרגשתי שאני יושבת בשולחן השבת בבית הורי ומאזינה לדיבורים שעבורי כבר מאוסים. מתי מותר לדבר, מתי אסור לאכול, מה הפסוק אומר ומה שולחן ערוך. לשון הרע, דבר נורא, יותר מחצאית קצרה.
אך לא בדיוק על זה דיברו חבורת היהודים. הם העירו ילד קטן משנתו שיתלוה אליהם, אמרו לאשתם לסתום את הפה ויצאו למסע לילי אחרי השודדים (בלי נשק פרט לאמונה זכה, יש לציין), ובדרך, ענו לילד על שאלותיו בעניין חשיבות המנורה ושאלות עמוקות להחליא על כוונותיו הנסתרות של האל ומדוע אינו עוזר. תלשתי כמה משערות ראשי בזמן שענו לו את אותן התשובות שענו לי כילדה ומעולם לא סיפקוני, אבל החזקתי את עצמי חזק לא לסגור את הספר טרק-וברח ולצנוח חזרה במאה העשרים ואחת. ולמה התאמצתי כל כך להמשיך לקרוא? כי נסתרות דרכי הצווייג, זה למה.

ואני שמחה שכך עשיתי, כי אחרי המחצית הראשונה המייגעת הזו, הסיפור רק השתפר. צוויג שוב משוויץ, ובצדק, בשליטתו בנרטיב, ועושה זאת מבלי להסס לרגע מהגבהים אליהם הרים אותנו מלכתחילה. כתיבתו, כהרגלה, מעוררת בי התרגשות במעי הגס ויותרת הכבד. ועלי להודות בפטיש שלי לסיפורים היסטוריים המתרחשים באימפריות וערים בשם רומא, קרתגו, ביזנטיון, קונסטנטינופול, ירושלים; לא יכול להיות שאני היחידה שמרגישה שבויה בשמות האלה הכל כך נהדרים.
26 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מוריה בצלאל (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
תודה, אברש. מאז הספקתי לקרוא גם את יצירתו "פחד" והרגשתי גודש מסוים, כדבריך. עם זאת, כתיבתו השובה, אני מרגישה, מפצה על כך.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
יפה כתבת. אמנם מכיר בכישרון הכתיבה של צווייג, אבל לאחרונה מזהה אצלו יותר ויותר את הנטייה להגדיש את הסאה, מה שגורע לעיתים מעוצמת הסיפר שהוא משרטט ולא פחות, גם ממהימנות הסיפור.
מוריה בצלאל (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
תודה, עמיחי. נחמד מצדך להעמיד פנים שהסיפור האישי מעניין יותר מסיפור של צווייג :)
מוריה בצלאל (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
תודה, רץ. יתכן שהרעיון הזה לא היה קיים בזמנו? היו המון שמועות לאורך השנים.
שער טיטוס למשל, בו יש תחריט שמתאר את מנורת המקדש על כתפי החיילים הרומיים בתהלוכת הניצחון, רק ששם הבסיס שלה שונה לחלוטין. למנורת המקדש היה בסיס חצובה עם שלוש רגלים, ואילו הבסיס של מנורת שער טיטוס הוא מתומן ושטוח, מעוטר ביצורים מיתולוגיים. בטח לא תבליטים מקוריים שלנו.

אבל מרתק לחשוב שהיא יושבת לה שם איפשהו.
עמיחי (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה על סקירה מעניינת מאד, והסיפור האישי שמבצבץ לו מעניין עוד יותר :-)
רץ (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מצויינת - בעיקר על רקע העובדה שבאת מעולם של טקסטים יהודים, יש למנורה סיפור משלה - שהוא מחקר אקדמי - מה היא מייצגת, אפילו לנו כסמל ציוני. ויש את הרעיון הקונספרטיבי על כך שהמנורה במרתפי הוותיקן, על פניו נראה רקע מעניין שצויג היה יכול להתמודד איתו בצורה מעניינת.
מוריה בצלאל (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
מעניין מה שאתם אומרים. בדרך כלל אבחין בשגיאות, במסגרת ידעותי. אני כפייתית למחקרים מעמיקים עד כדי כך שאעזוב הכל ואתמסר להבנת מקצוע או מציאות - עם זאת, לא שמתי לב לבעיה כלשהי. אולי הסיפורים המסוימים שקראתי עשויים ללא מתום, ואולי אני מסנוורת מכתיבתו שקרניה מסתירות לי את הפגמים. ואולי אני בורה בנושאים ההם. כך או כך או כך, איזה כיף לי.
מוריה בצלאל (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה, פאלפ. הייתי רוצה להפסיק לקרוא סיפור שלו באמצע, רק כדי שאוכל להגיד כל חיי שאני באמצע סיפור של צווייג.
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
הביוגרפיות שלו מדויקות ומצוינות מבחינת תחקיר, גם אם יבשות לפרקים.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
למעשה אני חושבת שהוא לא טרח בתחקירים.
לא קראתי ביוגרפיות שכתב - סביר ששם הוא עשה תחקירים קצת יותר מעמיקים, גם בגלל מקצועו. אבל הרומנים והנובלות שלו - קראתי לא מעט מהם - צועקים מחוסר תחקיר ראוי ומכיפוף המציאות. מצד אחד כך עושים הרבה סופרים וזו היצירתיות המותרת להם. מצד שני כקוראת מציק לי כשאני מרגישה "חיפוף" כזה.
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
מרתק כתבת. אני רחוק מלהימנות עם חסידי צוויג המושבעים, אך הביקורת שלך מסקרנת.
מוריה בצלאל (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
זשל"ב, תודה לך. מעניין שלא ידעתי שהוציאו תרגום מחודש.
מוריה בצלאל (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
תודה, פרפר. קלעת בול עם הציטוט. אם לא הכרתי אותי מספיק טוב, הייתי חושבת שיצא מהראש של בת הגאונעשרה שהייתי.
האמונה היא בדיוק מה שאמרת, מכסה על כל המקרים, והיא גם כלא במקרה שלי ושל בן יגלי ושל עוד רבים היום ובעתיד לבוא. יחי החופש.

ובבקשה, אל תתן לי להרוס לך את הסלט :)
מוריה בצלאל (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
יעל, אבל זה הרי כל הפלא, שאי אפשר לדעת. יתכן שעשה מחקר מעמיק ואיננו יודעים, כיוון שידע להטמיעו טוב כל כך.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
את כותבת יפה. נדמה לי שזה ספר זהה לספר חדש שלו שיצא, כנראה בתרגום מחודש.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
תודה על סקירה מעניינת ומקפצת.
הזכרת לי את דבריו של בוקי בן יגלי עם שחרורו מבית המדרש: "חופש, חופש ! האח מה נעימים ומה עזים המה רגשי החופש, ואף כי בלב נער אשר לא יאבה לקבל מרות. היום ניתן לנפשי הכבושה והנלחצה תחת שעבוד עול החסידות שטר שחרורה...הייתי בעיני כנמלט מבית סוהר."
נראה שלאמונה יש תשובה שמכסה את כל המקרים - אם הצלחנו אז "תפילותינו נענו"; אם לא הצלחנו - "נסתרות דרכי האל".

את הספר הזה כנראה לא אחפש, למרות שיצאה לו גרסה חדשה לאחרונה.
חוששני שאחשוב פעמיים לפני שאוסיף מלח לסלט שלי היום :-)
yaelhar (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
מסתבר שהוא היה סופר פורה נורא.
הצליח לכתוב סיפורים רבים בלי צורך בתחקיר מעמיק. הסיפור הזה כנראה שייך לעת העתיקה שלו. כהיסטוריון הוא לא נמנע מסיפורים על מקומות ואימפריות שמהלכים עלייך קסם.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ