ביקורת ספרותית על מי באש - לאונרד כהן במלחמת יום הכיפורים מאת מתי פרידמן
הביקורת נכתבה ביום שני, 4 באוקטובר, 2021
ע"י אהוד בן פורת


העיתוי של יציאת הספר הזה לאור היתה מושלמת בעיניי לא רק שהרקע שלו הוא מלחמת יום הכיפורים, בין המלחמות שמותר לומר הכי מדברות אליי, כי אני הייתי לא יותר מבן שנה אלא שנולדתי ביום הכיפורים ובדיוק הייתי צריך למצוא ספר כמתנה ממקום העבודה (בחירה שלי) ליום ההולדת שלי.

כבר קראתי את הביוגרפיה המלאה שנכתבה על לאונרד כהן (מאת סילבי סימונס) אבל אין ספק ששימח אותי לראות שסוף כל סוף מישהו לקח על עצמו את המשימה והיא לספר את הסיפור של התמונה המפורסמת הזאת שעל העטיפה הקדמית, בו נראים בהופעה מאולתרת כהן ומתי כספי לפני חיילים. לפעמים צריכים למצוא את הפרק הנכון בו אפשר לספר על אמן כזה או אחר משהו שהשפיע על חייו ועשה משהו למעריצים שלו, לא פחות מאשר לו עצמו, כך שהסיפור הזה היה צריך לעלות על הכתב כבר מזמן.

שם הספר "מי באש" מתייחס לאחד משיריו של כהן אבל כמו שתבינו מקריאה בספר, גם (מבחינה דתית) לאחת התפילות במועד הזה של השנה. עד כמה שהבנתי מה שתרם לעניין הם הגילויים החדשים כויכול שנמצאו בארכיון של כהן. הספר מביא את סיפורה של המלחמה ומחייה רגעים ממנה ומחייהם של מי שלקחו בה חלקם בזמן היותם חיילים. אותי הספר הזה הצליח לרגש בזכות מתי פרידמן שמצא לא מעט אנקדוטות מעניינות.

אלפי הבדלות מזה, יהיה נחמד אם התעשיה שסביב בוב דילן שעסוקה בשנים האחרונות לנבור במרתפי היצירה שלו תחזיר לנו את בוב דילן לזמנים שגם הוא היה פעם יותר משלנו, כי כפי שהספר הזה מוכיח אחרי כל החיפושים הרוחניים של כהן הוא נשאר משלנו. אני לא רוצה להכביר ולספר לכם עוד מהספר וחלילה לקלקל לכם את הקריאה בו אבל אני מאמין שאחרי שגם אתם תקראו אותו בעניין רב, תיווכחו לדעת לקראת סוף הספר זה לא סתם שמישהו נולד יהודי, לא יעזור שום דבר, לא משנה איך הוא יבחר לקרוא לאלוהיו, תמיד יהיה לו קשר חזק איתו ועם בני עמו.

יהי זכרו של לאונרד כהן מבורך לעולם ועד.
24 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
סקאוט (לפני 4 שנים)
אהוד- אמן ואמן!
אהוד בן פורת (לפני 4 שנים)
הבוקר חזרתי לעבודה אחרי השבעה על אבא שלי, אני מודה לכל המנחמים/ות.
מי יתן ונדע כולנו ימים יפים יותר והמון בריאות !!!
רץ (לפני 4 שנים)
יופי של ביקורת - מה שמעיד שלא תמיד שהתותחים רועמים המוזות שותקות. בעיקר אלה המחברות בין שירת נשמה, לרעם התותחים, ליהדות ולשאלה הגדולה, מי באש, ועל מה?
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 4 שנים)
יהי זכרו ברוך של אביך המנוח, אהוד. כולי תקווה שעכשיו הוא מתייסר פחות מאשר ברגעיו האחרונים.

אלון, לא כל כך הבנתי מה הסמיכות הזו שאתה מדבר אליה.
סקאוט (לפני 4 שנים)
אהוד, נורא ואיום. שלא תדע עוד צער. מנוחתו עדן.
אלון דה אלפרט (לפני 4 שנים)
וואו, אהוד. תנחומים. כמה נורא לאבד אבא.

סמיכות האובדן לביקורת על הספר הזה דווקא היא מצמרררת בפני עצמה.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים)
שלא תדע עוד צער, אהוד
אהוד בן פורת (לפני 4 שנים)
אני מודה לכם על תגובותיכם וכמובן במיוחד לשין שין על התוספת החשובה שהיא הוסיפה.

לצערי הרב לפני כמה ימים, ביום שני השבוע, איבדתי את אבא שלי היקר בן-פורת יוסף
אחרי 3 חודשי יסורים הוא הלך לעולמו והכאב הוא גדול אבל עכשיו הוא לפחות נח.
יהי זכרו ברוך לעולם ועד.
אברהם (לפני 4 שנים)
שין שין.
מחווה נאה - רבת הוד והדר - הבאת כאן לזכרו של לאונרד כהן.

ללחן של יאיר רוזנבלום ז"ל, לפיוט הנפלא הזה, יש לא מעט ביצועים.
אישית, מכל הביצועים ללחן הזה - אני מתחבר לביצוע הנהדר, בליווי תזמורת הרמונית מופלאה, של אברהם פריד, שבעיניי ובאזניי, הביצוע שלו ממש מרשים ומחבר את השומע והרואה לקדושת הימים הנוראים.
אמנם יש בידי לא מעט ביצועים "ארכאיים" שונים (של חזנים שכבר אינם בין החיים - כפי שהכרתי בימי נעוריי בפנימייה אשכנזית) בטרם הולחן הלחן הנהדר הזה.
הארה (לא הערה) יש לא מעט בתי כנסת ספרדיים הקוראים את "ונתנה תוקף" גם בימי ראש השנה.
לפני הקדושה של מוסף. אולם הקריאה אינה נעשית ע"י הש"ץ עצמו, אלא ע"י ה"סומך", משום שלדעת חלק מהפוסקים סוברים שיש כאן *הפסק* בתוך תפילה החזרה.
תודה רבה לך שהבאת
תבוא עלייך ברכת טוב.
וכמובן תודה לא.ב.פ. שהנגיש את הספר.

בנצי גורן (לפני 4 שנים)
תודה אהוד.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים)
סקירה יפה אב"פ. שמעתי את הראיון ברדיו עם מתי פרידמן שמסתבר שכבר כמה שנים טובות "על זה".הספר מסקרן אותי ואני מקווה לקרוא אותו מתישהו. אני נהנה כל כך לשמוע את כהן (עדיף בתקליט בהקלטה אנלוגית כמו כל דבר טוב אחר) והפרק הנשכח הזה בחייו וביצירתו ממש "עושה לי את זה".
שין שין (לפני 4 שנים)
תודה על הסקירה המעניינת אני אוהבת מאוד את יצירותיו של ליאונרד כהן ושירו "מי באש" who by fire המבוסס על הפיוט "ונתנה תוקף" המזוהה עם רבי אמנון ממגנצא, הוא אחד המצמררים מביניהם. לפיוט יש גם עיבוד מולחן של יאיר רוזנבלום המוקדש ל 11 חללי קיבוץ בית השיטה שנפלו במלחמת יום הכיפורים.
מרשה לעצמי להוסיף לביקורת שלך את מילות הפיוט ואחריו את שירו של כהן:
"ונתנה תוקף"
נאמר לפני הקדושה ב"מוסף" של הימים הנוראים.
אצל הספרדים נאמר בעיקר ביום כיפור לפני "מוסף" או בחזרת הש"ץ)

וּבְכֵן וּלְךָ תַעֲלֶה קְדֻשָּׁה כִּי אַתָּה הוּא אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ:
וּנְתַנֶּה תּקֶף קְדֻשַּׁת הַיּום. כִּי הוּא נורָא וְאָים. וּבו תִנָּשֵׂא מַלְכוּתֶךָ. וְיִכּון בְּחֶסֶד כִּסְאֶךָ. וְתֵשֵׁב עָלָיו בֶּאֱמֶת:
אֱמֶת כִּי אַתָּה הוּא דַיָּן וּמוכִיחַ וְיודֵעַ וָעֵד. וְכותֵב וְחותֵם (וְסופֵר וּמונֶה). וְתִזְכּר כָּל הַנִּשְׁכָּחות. וְתִפְתַּח אֶת סֵפֶר הַזִּכְרונות. וּמֵאֵלָיו יִקָּרֵא. וְחותָם יַד כָּל אָדָם בּו. וּבְשׁופָר גָּדול יִתָּקַע. וְקול דְּמָמָה דַקָּה יִשָּׁמַע. וּמַלְאָכִים יֵחָפֵזוּן. וְחִיל וּרְעָדָה יאחֵזוּן. וְיאמְרוּ הִנֵּה יום הַדִּין. לִפְקד עַל צְבָא מָרום בַּדִּין. כִּי לא יִזְכּוּ בְעֵינֶיךָ בַּדִּין. וְכָל בָּאֵי עולָם יַעַבְרוּן לְפָנֶיךָ כִּבְנֵי מָרון:
חזן כְּבַקָּרַת רועֶה עֶדְרו. מַעֲבִיר צאנו תַּחַת שִׁבְטו. כֵּן תַּעֲבִיר וְתִסְפּר וְתִמְנֶה וְתִפְקד נֶפֶשׁ כָּל חָי. וְתַחְתּךְ קִצְבָה לְכָל בְּרִיּותֶיךָ. וְתִכְתּב אֶת גְּזַר דִּינָם:
בְּראשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן. וּבְיום צום כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן. כַּמָּה יַעַבְרוּן. וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן. מִי יִחְיֶה. וּמִי יָמוּת. מִי בְקִצּו. וּמִי לא בְקִצּו. מִי בַמַּיִם. וּמִי בָאֵשׁ. מִי בַחֶרֶב. וּמִי בַחַיָּה. מִי בָרָעָב. וּמִי בַצָּמָא. מִי בָרַעַשׁ. וּמִי בַמַּגֵּפָה. מִי בַחֲנִיקָה וּמִי בַסְּקִילָה. מִי יָנוּחַ. וּמִי יָנוּעַ. מִי יִשָּׁקֵט וּמִי יִטָּרֵף. מִי יִשָּׁלֵו. וּמִי יִתְיַסָּר. מִי יֵעָנִי. וּמִי יֵעָשֵׁר. מִי יִשָּׁפֵל. וּמִי יָרוּם:
וּתְשׁוּבָה וּתְפִלָּה וּצְדָקָה: (צום קול ממון)
מַעֲבִירִין אֶת רעַ הַגְּזֵרָה:
כִּי כְּשִׁמְךָ כֵּן תְּהִלָּתֶךָ. קָשֶׁה לִכְעס וְנוחַ לִרְצות. כִּי לא תַחְפּץ בְּמות הַמֵּת. כִּי אִם בְּשׁוּבו מִדַּרְכּו וְחָיָה. וְעַד יום מותו תְּחַכֶּה לּו. אִם יָשׁוּב מִיַּד תְּקַבְּלו:
חזן אֱמֶת כִּי אַתָּה הוּא יוצְרָם. וְאַתָּה יודֵעַ יִצְרָם. כִּי הֵם בָּשָׂר וָדָם:
אָדָם יְסודו מֵעָפָר. וְסופו לֶעָפָר. בְּנַפְשׁו יָבִיא לַחְמו. מָשׁוּל כְּחֶרֶס הַנִּשְׁבָּר. כְּחָצִיר יָבֵשׁ. וּכְצִיץ נובֵל. כְּצֵל עובֵר. וּכְעָנָן כָּלָה. וּכְרוּחַ נושָׁבֶת. וּכְאָבָק פּורֵחַ. וְכַחֲלום יָעוּף:
וְאַתָּה הוּא מֶלֶךְ אֵל חַי וְקַיָּם:
אֵין קִצְבָה לִשְׁנותֶיךָ. וְאֵין קֵץ לְארֶךְ יָמֶיךָ:
וְאֵין לְשַׁעֵר מַרְכְּבות כְּבודֶךָ. וְאֵין לְפָרֵשׁ עֵלוּם שְׁמֶךָ. שִׁמְךָ נָאֶה לְךָ. וְאַתָּה נָאֶה לִשְׁמֶךָ. וּשְׁמֵנוּ קָרָאתָ בִּשְׁמֶךָ:
עֲשֵׂה לְמַעַן שְׁמֶךָ. וְקַדֵּשׁ אֶת שִׁמְךָ עַל מַקְדִּישֵׁי שְׁמֶךָ. בַּעֲבוּר כְּבוד שִׁמְךָ הַנַּעֲרָץ וְהַנִּקְדָּשׁ. כְּסוד שִׂיחַ שַׂרְפֵי קדֶשׁ. הַמַּקְדִּישִׁים שִׁמְךָ בַּקּדֶשׁ. דָּרֵי מַעְלָה עִם דָּרֵי מַטָּה. קורְאִים וּמְשַׁלְּשִׁים בְּשִׁלּוּשׁ קְדֻשָּׁה בַּקּדֶשׁ:
מקור: https://daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=1505

Leonard Cohen - Who By Fire (Live in London)
Leonard Cohen - Who By Fire (Live in London) - YouTube
https://www.youtube.com › watch
מילות שיר
And who by fire, who by water
Who in the sunshine, who in the night time
Who by high ordeal, who by common trial
Who in your merry merry month of may
Who by very slow decay
And who shall I say is calling?
And who in her lonely slip, who by barbiturate
Who in these realms of love, who by something blunt
Who by avalanche, who by powder
Who for his greed, who for his hunger
And who shall I say is calling?
And who by brave assent, who by accident
Who in solitude, who in this mirror
Who by his lady's command, who by his own hand
Who in mortal chains, who in power
And who shall I say is calling?
מקור: LyricFind
מילים: Leonard Cohen
Who by Fire: מילים ©‏ Sony/ATV Music Publishing LLC









©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ