ביקורת ספרותית על אסתרי מאת אומרי טגאמלק
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 17 ביולי, 2021
ע"י חני


אסתרי היא ציפור יפה שנעה לאורך הסיפור כחוט שעובר בין עולמות של חומר ורוח. היא זו שתפקידה להיות כמצפן ולעזור בחניכה של מנהיג בשם פטגו מגיל קטן שלא יאבד דרכו בין מבוכי הזמן.

"הציפור ריחפה במעגלים מעל ראשה של סבתא אזלץ' ולבסוף נחתה על ידה הימנית"."פטגו התרגש כל כך מהמחזה עד שלא שם לב איך ירד מהעץ והגיע עד לסבתא אזלץ'. הוא מצא עצמו עומד ובוהה כמהופנט בציפור שעל ידה הימנית. נוצותיה של הציפור הקטנה היו שחורות ומבריקות, וגון רגליה ומקורה כתום זהוב."

העלילה כולה היא סיפורו של ילד בשם פטגו ומשפחתו שהם מייצגים את "קהילת שלמה ביתא ישראל". הם גרים באתיופיה באזור ווזאבה. אזור שבו נוצרים התנכלו להם ולקחו את כל האדמות הפוריות והשכירו את האדמות הפחות פוריות להם. לכן הם העדיפו לעסוק בגידול צאן ובקר , בקדרות, מכירת חרסים, בתפירה ואריגה וסחר בדים. עם המוסלמים הייתה שפה משותפת היות ושניהם אכלו כשר והכשירו את בשרם בגלל דתם.

החלום הכי גדול של פטגו הוא להיות רועה צאן. כשנתנו לו עדר משלו לא היה מאושר ממנו. הוא רץ בשדות ושר עם הרוח. הוא היה גבר קטן כי נתנו לו אחריות. האחריות מתגמלת בכבוד שרוחשים לו ובצורה שמסתכלים עליו חברים ואנשי הקהילה. השבטיות בספר מתוארת כעטיפה הרמטית של מאכלים נפלאים וריחם ושל סדר אלוהי שבו הכל מאורגן. המסורת היהודית כדת משה וישראל שמגדירה אותך ועל פיה מתנהלים. השבת והמנהגים ששומרים עליהם באזור נוצרי ולכן צריך להחביא את העובדה שחוגגים אותם.
לסיפור שלשה חלקים ואת החלק הראשון אהבתי מאוד היות והוא מסופר כאגדת עם חניכה של פטגו . על מפלצות ושדים שמיוצגים כייצר הרע שזורעים הרס וחורבן וחייבים להתגבר עלייהם על ידי עשיית טוב, עזרה לזולת ולהתאמן איך להיות בני אדם טובים בעלי מוסר. על החופש לבחור מה אתה רוצה להיות. האגדות המסופרות מדור לדור ממחישות יפה את מוסר השכל איך צריך להתנהג.

יש אגדה יפה בסיפור שמספרת סבתו של פטגו על אריה מלך האריות שיצא ממרבצו וראה שלוש עלמות חן מקוששות עצים. הוא התאהב באחת מהן והחליט לעקוב אחריה לביתה. ליבו היה מלא אהבה לכן כדרכי בני האדם החליט לבקש את ידה מאביה. האב אמר שאם בתו תראה את האריה כפי שנראה תפחד ממנו ולכן עליו לגזוז רעמתו. וכך עשה. הגיע האריה גזוז לאב ושאג שהוא רוצה את בתו לאישה. האב אמר לו שהוא עדיין מפחיד ועליו לגזור זנבו. כך האריה גזז הרעמה וגזר הזנב התייצב אצל האב ושאג. האב אמר לו שהוא עדיין מפחיד ועליו לעקר את מלתעותיו וכך בתו לא תפחד להתקרב אליו. כשחזר האריה ללא המלתעות האב צרח עליו וקרא לו "ייצור חסר אופי שכמותך" וכך האב הכה את האריה והבריח אותו משם.
המסר של הסבתא: "תהיה במקום אשר תהיה, תרצה את אשר תרצה, אבל לעולם אל תזנח תרבותך, את מנהגיך, ואת דתך, שבהם נהגו אבותיך בכל הימים והורישו לך בגאווה, ולעולם אל תזנח את האופי שלך".

החלק השני בסיפור מספר את חלום ירושלים, ארץ ישראל וההגעה לשם. על הכסף שאיבדו ורכוש שמכרו ועל ההליכה לסודן, החיילים שהכו אותם בדרך. האוהלים שהקימו והצלב האדום שהרעיל אותם ורבים מתו בדרך. על הכמיהה לישן ולמוכר, לשבט הגדול, למנהגים שלא יכלו להמשיך לקיים, לריחות של בית כפי שהכירו והגעגועים לטבע ולנהר שסבבו אותם.
ואז ההגעה לארץ וחלום התנפץ. זה התחיל בכך שהיו הבדלים מהותיים של בורות שלא באשמתם. הצחוק המתגלגל כשראו שירותים לראשונה בחייהם במטוס. לא הסכימו לקבל זאת וחלק התאפקו שעות רבות כי לא היו בטבע, או כשראו נערות במכנסים, או נערות חצופות רגלים בחצאית שהתנופפה ברוח והתחתונים בצבצו. הכל חדש, החשמל ששיחקו בו ללא הרף, האוטובוסים, הרכבות... הכל היה בלתי אמין מבחינתם. והשוס הגדול הוא שהרבנות רצו לעשות להם ברית מילה מחדש בתואנה שאינם יהודים. גם האפליה וקריאות הגנאי שהם כושים מסריחים לא עזר להם להבין מה קורה להם כעדה. רבים התחילו לשתות אלכוהול ולקחת סמים ולהתעסק עם זנות ולגנוב. הרס עצמי ואלימות קשה מרוב כעס, כי הרגישו מרומים ולא מצאו עצמם.

החלק השלישי לא התחברתי אליו בכלל, הוא היה תנכי, היסטורי, ונדמה כלא קשור לרצף הסיפור, הוא דובר על הנביא ירמיהו, על ישעיהו, על הגדעונים ועל המלכה יהודית שהחביאה את ארון הברית במערה. על סיפור גלגול הקהילה ביתא ישראל ותולדותיה. אפשר לקורא אותו כסיפור בנפרד. ובשביל לדעת אם הוא אמיתי צריך לפתוח ספרים ולחקור מי ואם הייתה יהודית ואיפה הארון כיום.

לסיכום הסיפור המרגש הוא אמנם סיפור עלייתם של האתיופים בשנת 1984 אבל יותר מכך הוא מנגיש אותנו לחיים הפשוטים והמלאים שחיו באתיופיה שאין להם שום קשר ולו קלוש לחיים כפי שאנחנו מכירים בארץ וכפי שהם מצאו כאן בארץ כשהגיעו. זה לא ספר שמבכא את התלאות שעברו אלא מציין עובדה שלישראלים יש קושי להבין מהיכן האתיופים באו, מאיזה עולמות. בזמן הקריאה הצלחתי להבין במעט את החלום ושברו שהתנפץ לעולים בפנים. כיוון שאילו אינם אנשים שמפחדים ממשברים או קשיים או חוסר כלשהו. אילו אנשים שהכבוד נלקח מהם כי הם לא הצליחו להתערבב, ולא ידעו איך לעשות זאת למרות התיווך הגדול שהושקע בהתאקלמותם.

לא הייתי מגיעה לספרים רבים לאחרונה לולא האו"פ, אז תודה להם וגם תודה לאומרי שניסה להסביר לנו בספרו היפה מי הם הקהילה שלו ומהיכן באו.


29 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה סקאוט הקורס הוא " מרכז ושוליים, שיח זהויות בספרות הישראלית". לגבי הכוכבים הרי אי אפשר שכולם יקבלו את המירב. ספר שהוא מופתי אמור לכלול קצת "מעבר" לספר רגיל.הוא אמור להזיז אצל הקורא משהו בלב.וגם כל החלקים אמורים להשתלב איך שהוא.
אז יש הרבה ליקויים פה אך עדיין זה ספר עם קול מיוחד וחשוב.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
יפה, חני. אהבתי.
יש לי את הספר.
במסגרת איזה קורס קראת אותו?
ניכר שסך הכול התרשמת לטובה מן הספר חוץ מהחלק השלישי, אם כך, למה רק שלושה כוכבים ולא ארבעה?
חני (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה pulp פתאום עלה בדעתי
שאנחנו היחידים בעולם כולו
שמלקטים בפינצטה יהודים
מכל מקום אפשרי.
ואפשר להסתכל על זה ממש
כניסוי אנתרופולוגי שלא נגמר.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מקסימה, חני. אני לא מכיר ספרות אתיופית ישראלית ובטח אני לא היחיד. תודה שהכרת לנו משהו ממנה.
חני (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה אלעד, אכן מעניין ושונה:) נדמה לי שזה הספר הראשון שאני קוראת על העדה האתיופית.
אלעד (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
חני, תודה על הסקירה! נראה ספר מעניין ושונה, וקול חשוב.
חני (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה פרפר. לפעמים מחצלת ובית מקש זה כל מה שאנשים רוצים. ושוב החלום הכי גדול של הילד הקטן הזה הוא רק להיות רועה צאן.
בקשר להרעלה אז כן התגנב חשד לאתיופים בסודן שהצלב האדום
אסף את הילדים מדי יום לאוהל גדול וכיבד אותם במשקה התוק וטעים שהיה מורעל
כי הרבה מהם פשוט מתו.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה על הסקירה, חני. אני בספק אם תמצאי מי שירצה לחזור לחיים שהיו לו באתיופיה.
לא הבנתי האם יש טענה שהצלב האדום הרעיל אותם?
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
בכיף חני, אבל באופן אישי יש לי רשימה ארוכה של אומנים שהייתי רוצה לראות לפניהם :)
חני (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
זאק הכיף כולו שלי. הנושאים הללו הם צו השעה כי ארצינו בוערת:) ואתך כמובן הייתי מעדיפה לדבר על ההופעה של מוניקה אתמול בשוני..
חני (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
בתיה תודה על התגובה. כן הוזכרו בחלק השני גם היהודים העשירים יותר שדאגו למשפחתם ושלחו אותם לארץ ובזמן הזה לקחו הגברים שנשארו נשים חדשות כסוג של שפחות. היו גם חברה שחילקו ביניהם את הכסף שהגיע מהסוכנות עבור כאלה שמתו בדרך.
אני מניחה שצלם אנוש הולך קצת לאיבוד במצבים של השרדות.
לא ממש מכירה את העדה האתיופית, פשוט לא יצא לי להכיר.
החלק האחרון זה שעניין אותך פשוט יצר ניגוד מאוד גדול לספר גם אם היה מעניין. הוא לא התאים לשאר הספר ויצר סוג של סיפור בתוך סיפור עם חלק תנכי יותר. (הוא מעניין בפני עצמו אך לא ראיתי בו חלק מהסיפור).
חני (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
מורי השאלה איך כל אחד רואה את התרבות של האחר. הרי רצו ליצור פה משהו אחיד אבל בכך ביטלו את התרבויות של כל אחד מהעדות. נניח אם תרבותי זה לאכול עם סכין ומזלג ומגיעים עדות שאוכלות עם הידים אז ברור שלחלק זה ייראה ברברי. ואפשר להבין.
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפה חני, תודה לך.
בת-יה (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
1985 - הבנייה של 'בנה ביתך' היתה בשלבי סיום, וחמש משפחות מהבניין שלנו עברו לגור שם.
(מתוך 14 משפחות שהבניין מכיל) כל דירה שהתפנתה נקנתה ע"י 'עמידר' ואוכלסה במשפחה אתיופית. שלוש משפחות גרות בבניין עד היום.
אז זה נחמד לספר אגדות, וגם עניין הכמיהה לירושלים מובן. אבל האמת הפשוטה היא שכל מי שרצה להשתלב בחברה - השתלב בה ואפילו השתלב יפה.
נכון היתה אפליה וקיימת אפליה וקיימות גם דעות חשוכות של כל מיני גזענים, אבל הרבה יותר מזה יש שיתוף פעולה, השתלבות והצלחה.
אני מניחה שבספר לא מסופר על אותם יהודים שאנסו וגנבו בתוך המחנה שלהם בסודן. על יהודים שמכרו ילדים של אחרים לאנשים אמידים בשביל זכויות כאלה ואחרות שלבסוף לא קויימו. על רצח בין היהודים מתוך תאוות נקם. ובקיצור, מי שנהיה פושע בארץ היה גם פושע באתיופיה וזה לא קרה רק בגלל גזענות. שמעתי הרבה על הנושא הזה, ולא רק משכנים גם מתושבים אחרים בעיר.
מכל מקום, תודה על הביקורת. ואיכשהו נדמה לי שדווקא החלק האחרון הוא הכי מעניין. אוהבת היסטוריה שכזאת.
מורי (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
שאלה מעניינת. האנשים שקרעו אחרים קרעו עצמם לפני כן מהחיים הנוחים והמופלאים בפולין וברוסיה. לכן הם רצו לנקום גם בתימנים, במרוקאים ובאתיופים. הכדור עגול, הדשא ירוק והאוהדים לא משהו.
חני (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה מורי, נשאר עוד ספר אחד וזהו. לפעמים אני תוהה אם היינו צריכים להמציא את החלום הציוני ולקרוע אנשים רבים מביתם שאהבו. אנשים שעלו מספרים בכזו ערגה על המקום שממנו באו.
מורי (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
יפה כתבת, כרגיל. כל עם זכאי לאגדותיו האינפנטיליות. במקרה הזה זה בסוף מתקשר לביקורת על העליה.
איזה מזל שלא נתנו לך לקרוא על כל שבעים התפוצות מהן באנו.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ