ביקורת ספרותית על גרשם שלום מאת דוד ביאל
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 30 במאי, 2021
ע"י יוֹסֵף


כל חלל פנוי בביתו של גֵרְשׂם שָׁלוֹם (ובמבטא האשכנזי - שׁוֹלֶם) ברחוב אברבנאל 28 בירושלים, היה מלא במדפי ספרים, 25,000 במספר, מלבד מדף ריק אחד שבו תלה את הציור הקטן של פאול קלה - Angelus Novus, שהועבר אליו בדרך לא דרך מידידו הטוב ולטר בנימין בשנות הכיבוש הנאצי. הוא עצמו אמר שהמדף הזה הוא "זכר לחורבן", ובהיתול, נהג לספר לאורחיו כי המדף הריק נועד לסתור את טענת רעייתו פאניה, לפיה לא נותר מקום בבית לספרים נוספים. ספרייה זו הועברה, על פי צוואתו, לספרייה הלאומית והיא מוכרת כיום כאחת מהספריות החשובות בעולם בנושא תורת הסוד היהודית.

לא תהיה זו גוזמה לומר שגרשום שלום היה אחד האינטלקטואלים המשפיעים ביותר במדעי היהדות, ובכלל בשיח ההגותי-תרבותי בארץ, וגם מחוצה לה, בשנים הראשונות של המדינה, ובפרט בשנות ה 60-70 (נפטר בשנת 1982). במובנים רבים הגותו ממשיכה לפעם עד היום.

תחום עיסוקו של שלום, הקבלה, או המיסטיקה היהודית (מושג שהתנגד אליו, אך השתמש בו בעל כרחו), היה למעשה לא קיים בתור דיסציפלנה מובחנת. חקר הקבלה לא היה קיים כמעט, לכל היותר היה נספח לתחום מחשבת ישראל. שלום הצליח "להפוך את מושא מחקרו האזוטרי, לנושא בעל חשיבות מכרעת לאדם המודרני", וכדי לסבר את האוזן אצטט את תלמידו פרופ' יוסף דן: "גרשם שלום יצר לעצמו את התחום המחקרי שלפיתוחו התמסר ואשר נעשה מזוהה עם שמו בעולם האקדמי: הקבלה. לא זו בלבד שבשעה שהתמנה שלום למרצה בקבלה באוניברסיטה העברית היה הוא החוקר האקדמי היחיד בתחום זה, אלא גם בשעה שפרש מעבודתו, לאחר יותר מארבעים שנה של פעילות מחקרית נמרצת ועניפה, היה הוא הפרופסור היחיד למקצוע זה באוניברסיטה, בארץ ובעולם. בזכות אישיותו והרמה הנדירה של עבודתו, נתקבל תחום עיסוקו כתחום לגיטימי באופן עקרוני, אך עד שנות השישים לא אימץ שום מוסד את המתכונת שיצר בירושלים. איני סבור שאפשר למצוא דוגמה אחרת למפעל מדעי אישי רב-היקף ורב-השפעה בדורות האחרונים שישווה לזה של שלום". שלום, היֶקה הרציונלי, בן למשפחה מתבוללת והמעורה היטב בתרבות הגרמנית, מוצא את עצמו נמשך לתורה האזוטרית, ובאותם ימים גם המושמצת ביותר על ידי אינטלקטואלים יהודיים – תורת הסוד והחסידות, והופך להיות למי שמוציא את התורה הזו מעיסוקם של יחידי סגולה, אל המרחב האקדמי, ומשם לתרבות הפופולרית.

בכל ביוגרפיה ראויה, הכותב אמור לשלב בין החיים הפרטיים, האישיים של האישיות, לבין הגותו (אם מדובר באיש הגות) או פעלו (אם מדובר באיש מעשה כגון: פוליטיקאי, איש צבא, מנהיג). גם כאן, הכותב, המעיד על עצמו שבהיותו דוקטורנט צעיר פגש את שלום מספר פעמים בסוף ימיו, משלב בין פרטים ביוגרפיים ידועים פחות או יותר המוארים דרך יומניו האישיים, דרך סקירת האישיות הסוערת, המרדנית אפילו, שהחוויה האינטלקטואלית מהווה את עיקר הארוס בחייו.
בספר אפשר למצוא התייחסות ממצה אודות קשריו עם אישים שונים, כמו חבר נעוריו ולטר בנימין, חנה ארדנט, שבסוף ימיהם, בעקבות משפט אייכמן, עלו יחסיהם על שרטון, ומרטין בובר שבמובנים רבים היה המראה ההפוכה של שלום.

כמובן שאי אפשר להרחיב כאן על ההיבטים הרבים שבהגותו. אנסה לכתוב על קצה המזלג על נושא אחד מרתק – שבתי צבי, משיח השקר היהודי הגדול של כל הזמנים. שלום נמשך כמו עש לאש לאדם הזה שביטא יותר מכל את הכוח הדמוני הטמון במשיחיות היהודית, וב-1957 פרסם שלום בהוצאת "עם עובד" ביוגרפיה בשני כרכים על "המשיח" השבתאי ("שבתי צבי והתנועה המשיחית בימי חייו"), מה שחולל סנסציה מידית בישראל של אותם הימים.

שלום טען כי האמת ההיסטורית גדושה בסיבוכים ופרדוקסים, והתהליך הדיאלקטי של ההיסטוריה יש בו כדי להסביר כיצד רעיונות "יורדים למחתרת" ושבים וצצים כעבור שנות דור בעוצמה ולפעמים גם בצורה מהופכת. לדעת שלום הנהיליזם הדתי של השבתאים, שהתאפיין ברצון עז לגאולה לאומית, היה סוג של תנועת שחרור. השבתאות שהייתה תגובה, לא לפרעות ת"ח ות"ט (1648-49) כפי שהיה מקובל, אלא לקטסטרופה של גירוש ספרד, ושאבה את כוחה מתורת האר"י, מוטטה את הסמכות הרבנית וסללה את הדרך לעידן המודרני. ואף שהשבתאות דעכה ונעלמה, הרי שהיא שבה ופרצה במאות הבאות בצורה של נאורות חילונית יהודית, וגם הציונות, המבקשת את הגאולה החילונית של היהדות היא, במובן מסוים, המשך ישיר של השבתאות. הטענה היא בעצם כי התנועות המודרניות הללו לא יובאו מבחוץ, אלא נבעו ממקורות יהודיים!

לשלום קמו מבקרים חריפים ביותר, ובראשם ברוך קורצוויל האגדי שטען ששלום כל כך הזדהה עם מושא מחקרו עד שתחת האיצטלה של היסטוריון אובייקטיבי הפך שלום לשבתאי בעצמו. לדעתו, שלום יצר נרטיב היסטורי המעמיד את השבתאות בלב תולדות היהדות, ומכניס את הכופרים לתוך היהדות הלגיטימית. בעוד שהמשיחיות, שהיא תורה יהודית מקורית, משמשת כח רב עוצמה לכל אורך ההיסטוריה, היא שהניעה את השבתאים, היא שיילדה את העם שלנו מחדש, והיא שהביאה מנהיגים למעשים הרואיים, גם בלי להכיר בקיומה.

הביוגרפיה כתובה היטב, אך לעיתים הרגשתי שחסרה בה הכתיבה הסוחפת שלדעתי מחוייבת המציאות במושא מחקר שכזה. איך שלא יהיה, הקריאה החזירה אותי לימים בהם אינטלקטואלים יודעי ספר היו גיבורי התרבות במדינה הקטנה שלנו, ולא רק "אושיות רשת" כאלה ואחרים.
16 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
תודה בת-יה! שני דברים: הדבר נכון גם לצד השני. כלומר, עד זמנו, במדעי היהדות מאוד זלזלו בהגות הזו, וסיווגו אותה כמשהו שלא שווה מחקר. בעקבותיו הדבר השתנה לחלוטין.
יחד עם זאת, בלא מעט חלקים מהציבור הדתי-חרדי (כמובן שיש יוצאים מן הכלל), די מזלזלים במחקרי הקבלה של שלום בפרט, ושל האקדמיה בכלל. משתמשים בהם אך ורק כמראי מקום, השוואות נוסחים, הוצאה לאור של כתבי יד נדירים, או במילים אחרות כשירותי מידענות, אך לא כמי שבאמת יורדים לעומקם של דברים.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
תודה עמיחי! ייתכן שאתה צודק, וההתעניינות נמצאת בירידה(אני מניח שאפשר לבדוק לפי מספר פרסומים, מחקרים וכדומה).
גם אם נכון הדבר שתובנות רבות של שלום לא עמדו לאורך ימים, או שקמו להם עוררים. עדיין כמעט כל המחקרים היו מחקרים רפלקטיביים לאור התובנות שהוא נטע, או המסקנות שהוא הגיע אליהם. גם אם חלקו, כטיבם של מחקרים אקדמאים, היה זה על גבי היסודות שהוא יצק.
בסוף הספר (עמ' 186) מובא שבזקנותו אחד האנשים דיווח לו על תגליות חדשות לגבי מחבר ספר הזוהר, שלום ציין כי "תגליות חדשות מתרחשות בכל יום" אך הוסיף בקריצת עין "כולי תקווה שהן יעמדו במבחן הביקורת".
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
תודה חני חלק ניכר מעבודתו של שלום היה להראות עד כמה המשיחיות הוא כח מניע ביהדות.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
תודה יעל, זק, סנטו ואלעד
בת-יה (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
תודה על הביקורת המעניינת.
לדעתי, גדולתו של גרשום שלום היתה בהנגשה של תורת הקבלה והמיסטיקה היהודית לכל מי שרצה להכיר תחום זה.
עד המחקרים שלו ופרסום ספריו אנשים פחדו "לגעת" בתורה זו. לפעמים אפילו מתוך חשש שיעונה להם רע.
והיום, כשהכל כבר גלוי, הרעש שעשו הכנפיים של תורה זו - שכך.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
קודם כל - תודה גדולה על סקירה מצוינת, ונהדר שהעלית לזירת הדיונים דמות חשובה כזאת.
אני מעט חולק על המשתמע מדבריך. לי נדמה שמעמדו של שולם שוקע במהירות.
כרגע עושה רושם שההתעניינות הכבדה, המעמיקה, בקבלה ובמיסטיקה נמצאת בירידה באוניברסיטאות ובחוגים ישראליים משכילים רחבים אחרים.
גם הנרטיב ההיסטורי ששולם הגה - ושהזכרת בדבריך - מחכים כשלעצמו אך אינו מספיק. השבתאות ותוצאותיה הם קו אחד מני רבים שעשויים לשרטט תמונה מלאה של תולדות ישראל בעת החדשה.
זכור לי במעומעם מאמר של פרופ' יוסף דן, שנכתב לפני כמה שנים, בו הוא טען שאף תובנה של שולם לא החזיקה מעמד לנוכח ניתוחים ותובנות חדשים בתחומי הדעת השונים בהם עסק.

על גדולתו ומרכזיותו בחייו קשה להתווכח, ובאמת מדובר באיש רוח גדול, אך בחלוף השנים ועם חילופי הדורות והתקדמות המחקר מעמדו מקבל פרופורציה שונה.
(וראה ערך פרופ' ליבוביץ. אבל זה דיון אחר)
חני (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
תודה על סקירה נאורה. הגיבורים של פעם עדיין אותם גיבורים
רק במידה פחותה. מתי שהוא בחיים
כל אחד מגיע לשמות שהזכרת.
רק בעוונותי לא קישרתי מחשבתית
בין המשיחות לציונות.
תודה יוסף
אלעד (לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
סקירה מעולה.
משה (לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
מרתק, ספר ונושא כלבבי.
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
סקירה מופתית ומעניינת, תודה לך.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מעולה, תודה שהשכלת אותי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ