ביקורת ספרותית על לב החשכה מאת ג'וזף קונרד
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 15 בדצמבר, 2020
ע"י דן סתיו


"אבל הבחורים האלה חשיבותם לא היתה רבה, באמת. הם לא היו מתנחלים: לדעתי, המינהל שלהם היה רק מסחטה ולא יותר. הם היו כובשים, ולשם כך דרוש רק כח אכזרי – ואם יש לך כח כזה, לא עליו תהיה גאוותך, מכיוון שכוחך הוא מקרי בלבד, הוא נובע מחולשתם של אחרים. הם חטפו מה שיכלו לשם הלקיחה. זה היה שוד אלים, רצח חמור בקנה מידה גדול, והם עשו זאת בעיוורון – כיאה למתמודדים עם חשכה. כיבוש הארץ, שפירושו ברוב המקרים הוצאתה מידי מי שצבע עורם שונה, או אפם שטוח מעט יותר משלהם, איננו מעשה נחמד אם מתעמקים מדי בדבר; מכפרת עליו רק האידיאה. אידיאה שמתבססים עליה; לא אמתלה רגשנית אלא אידיאה; ואמונה חפה מאנוכיות באידיאה הזאת – משהו שאפשר להציב, להשתחוות לו, ולהעלות לו קורבן".

זו על פי רב החובל מרלו, תמצית הקולוניאליזם. בהמשך מרלו מספר את הסיפור על המסע שלו לקונגו, ללב חשיכת הקולוניאליזם הבלגי, שהתאפיינה באכזריות רצחנית, ניצול מחפיר והתעללות חסרת רחמים באוכלוסיה חסרת-ישע. הפראים האומללים הם בסך הכל עוד אמצעי יצור שנעשה בו שימוש כדי לנצל את אוצרות הטבע של אותו איזור. המונח "פשעים נגד האנושות" נברא על ידי ג'ורג' וויליאמס בשלהי המאה ה-19' לאחר שחזר ממסע שארך שנה וחצי באותו איזור מוכה גורל.

הסיפור מסופר בניחותא לחברים היושבים עימו על נהר התמזה, הנהר מתואר כמלא אור, בניגוד מוחלט לנהר העלום בקונגו שבו רבה האפילה ואף שם אין לו. אבל מרלו מבהיר כי שאלת האור והחושך מצויה בעינו של המתבונן, וכך היה נהר התמזה חשוך עבור הכובשים הרומאים שהגיעו לארץ הפראית שהיום היא בריטניה הגאה והשאננה. החשיכה הזאת כפי שמצוין באחרית הדבר אינה רק רק פיסית אלא גם מוסרית ואותם כובשים רומאים פעלו על פי אותו הגיון המניע את האימפריאליזם המודרני, במקרה הזה הבלגי.

הסיפור עצמו מתמקד בתלאות המסע של מרלו במעלה נהר עלום השם, במטרה להחזיר למטה סוכן בשם קורץ, שעשה לו שם, לטוב ולרע, במי שמגיע למצבורי שנהב מרשימים בדרכים יצירתיות. על הדרך מרלו מתאר את הווית החיים של הפראים (לאיש מהם אין שם), את האטימות של הפקידים הקולוניאלים, ואת הבורות המוחלטת של האירופים באשר למנהגיהם של הפראים, למעט אותו סוכן קורץ. אבל היכרות זאת אינה הופכת אותו לאדם טוב יותר אלא תורמת להשחתתו. נראה כי מדובר בתהליך דטרמיניסטי.

הסיפור אינו שופע סצינות אלימות אבל נסיבות החיים המחרידות הן אלו הגורמות למקומיים למות כמו זבובים. קונראד, באמצעות מרלו, מתאר את זוועות הקולוניאליזם אך מתיאור זה, כך אני מתרשם, נעדרת ההכרה בדבר השיוויון בין הגזעים. היום ספר זה אינו תקין פוליטית בנקודה זו, אך זהו גם סוד כוחו. הוא נאמן להלך מחשבה נפוץ באותה תקופה, פרי הבאושים של הקולוניאליזם. הסיפור הזה נכתב ב-1899 4 שנים לאחר פרסומו של בספרו הראשון "שגיונו של אלמאיר". גם שם התייחסות למקומיים היא כאל פראים וגם שם המפגש בין האדם ללבן הוא טרגי גם עבור האדם הלבן.

הספרון אינו בבחינת חווית קריאה שוטפת. משולבים בו הגיגים רבים על טבע האדם. עם זאת, הוא בעיני יצירה טובה מבחינה ספרותית, בנויה היטב, אך חשוב מכך הוא האור שהיא שופכת על תקופה חשוכה בהסטוריה. נראה שהקולוניאליזם כסוג של כיבוש הוא משחית וזה תקף במקומות ובזמנים אחרים עד ימינו אנו ולמרבה הצער גם בעתיד הנראה לעין.
25 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
רץ אני לא יודע כיצד מגדירים זרים במקרים הללו. אכן שנאת זרים היא חומר דלק מעולה לתועבות רבות, ביבשת אירופה ומחוצה לה לאורך ההסטוריה האנושית. מעניינת אותי יותר הצביעות בבחינת הזעזוע העמוק שהפגינו מעצמות קולוניאליות מערביות כלפי איומים על עצמאות עמים אירופים בעודן שוללות זכות זו מהעמים הנאנקים תחת עולן.
רץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ספר מעניין - אני חושב שהברוטליות נגד הזרים, בסופו של דבר הוליכה לברוטליות של העולם המערבי כולו, ספר שמעלה שאלה, מהן גבולות הכוח המשחית?
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
STRNBRG59
תודה על המחמאה הנדיבה!
אני מסכים עם דבריך והתיאור. אכן הסופר מתאר אווירה, הלכי רוח ורשמים. די התקשיתי לעקוב אחר העלילה, אבל עדיין בתוך כל התיאורים שהזכרת ניתן לבור את הביקורת של הסופר על הקולוניאליזם.
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אברש אמירי תודה על דבריך!
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
זה שאין לנקוב בשמו תודה. ברוך הנמצא.
strnbrg59 (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
יפה כתבת. עם זאת, כדאי להזהיר את כל מי שחושב לקרוא את הספר הזה, שרוב רובו אינו לא קריאת תיגר על הקולוניאליזם גם לא עלילה במובן הרגיל אלא רצף אטמוספרי-אימפרסיוניסטי, ג'ונגל של חזיונות מבלבלים.

בסקירה שלך יש יותר דברים של טעם, מאשר בספר עצמו.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה יפה. תודה לך, דן.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ברוך שובך, ביקורת יפה על נושא מעניין שלמדתי עליו פעם
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ZEK תודה לך!
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בת-יה תודה על המחמאה. את צודקת "שגיונו של אלמאיר" אכן עוסק בקולוניאליזם ההולנדי באינדונזיה. אדוארד דקר הולנדי ששירת את המינהל הקולוניאלי ההולנדי כתב את "מקס הוולאר" ומבוסס על חוויותיו שם. מקווה להשיג ספר זה.
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
פרפר צהוב אכן מספר מקומות ניכר זכו לשמות חדשים ועוד היד נטויה. גם אני זוכר את אודישה כאוריסה ומקדש אל השמש בקונארק הרשים אותי מאד.
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מעולה, תודה לך
בת-יה (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה דן סתיו על הביקורת המשובחת.
אני אוהבת את הספרים של קונרד, ורק מוסיפה שהוא כתב על תחלואות
הקולוניאליזם שהיו גם במזרח הרחוק.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה על ההסבר לגבי הציור. הוא היה נראה לי הודי.
ריבוי הצבעים של הפרצופים מעניין. בדרך כלל קרישנה (וכל גלגול של וישנו) מצוייר בכחול, בלראמה לעיתים מצוייר במין סוג של צהוב, וכל השאר מצויירים בצבע עור כתמתם, מלבד שדים שונים שיכולים לקבל צורות אחרות.

נראה שמאז שביקרתי בהודו שינו את כל השמות. אודישה היתה ידועה בעבר כאוריסה. יש ריקוד שמוצאו משם והוא נקרא Orissi וגם Odissi. המקדש של אל השמש סוריה בקונארק זכור לי כמעניין.
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
PULP FICTION הצדק עימך.
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
עמית לנדאו תודה רבה!
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
RASTA תודה רסטה. מרווה שתמצא את הספר....
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
פרפר צהוב תודה על דבריך אודות הסקירה. אכן סין היא דוגמא מאלפת לארעיות של העוצמה לאורך ההסטוריה. גם היא ומדינות נוספות באסיה חוו את נחת זרועו של הקולוניאליזם האירופי וגם הכיבוש היפני. טבח ננקינג המצוין בימים אלה הוא אירוע בולט ביחסי סין-יפן.
באשר לתמונה היא מחבל אודישה בהודו ומתארת את חייהם של קרישנה וראדהא.
עמית לנדאו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה לעילא, תודה.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אם אני לא טועה זה זה הספר שנקרא בעבר 'לב המאפליה'.
Rasta (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
היה לי את הספר, אין לי מושג לאן נעלם...
תודה על הסקירה המעניינת.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
דן, תודה על סקירה מרתקת.
האימפריאליזם אף הגיע לסין ולהודו, שגם בהן מעצמות אירופה עשו כרצונן תוך ניצול חולשתם של המקומיים, אם כי נראה שבאפריקה הוא היה גרוע ורצחני יותר.
יש גם צדדים חיוביים לקולוניאליזם, אך הם בדרך כלל לא פעלו לטובת האוכלוסיה המקומית באופן ספציפי, למעט שירותי הבריאות ואולי מוסדות חינוך שהקימו.
בסין נראה שהכניסה של כובשים זרים זירזה את השאיפה של המקומיים ללמוד מהם כדי לחזק את מדינתם ולהפכה למעצמה מודרנית.

דרך אגב, הציור שבתמונת הפרופיל שלך מעניין. לא הצלחתי לזהות את ההתרחשויות בו.
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
YAELHAR תודה על המחמאות. את צודקת אין טעם לשפוט את קונראד על תפיסותיו בנוגע לפראים כי חיה זה בעידן אחר. בעיני אחת מהאתגרים שיש הסטוריונים שלא מיטיבים להתמודד עימם היא השיפוטיות של אירועי העבר בפריזמה של תקופתנו אנו. במקרה של קונראד אני חושב שדווקא בגלל בשל השקפותיו של קונראד, לביקורת שלו על המתרחש בקונגו יש משנה תוקף. הוא לא היה היחיד אבל אפשר שתרם העלאת המודעות על הזוועות הללו. יחד עם סוחרים, הכובשים והמתנחלים הגיעו גם המסיונרים. בצד הפעילות הלא מבורכת שלהם בתחום ציד נפשות אי אפשר להתעלם מכך שבמסגרת זו הקי מו שירותי בריאות באיזורים נידחים ורבים מהם שילמו בחייהם על כך. זה מזכיר לי את ספרו הנפלא של גרהם גרין "כמאכולת אש" שעלילתו מתרחשת אף היא בקונגו.
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
חני תודה על דבריך. אכן ההקבלה עם הרומאים היא מעניינת בעיני בשני מובנים: ראשית, השאיפה לכונן אימפריות וההשלכות שלה על עמים כבושים ושנית, הארעיות של עמדת הכח של מדינה או עם ביחס לסביבתו. שתי נקודות שקונראד מציג. הקולוניאליזם כחלק מבנית אימפריות כלל בצד החיוב כמו הנחלת מינהל מודרני (גם הרומאים וגם הבריטים), תשתיות משופרות ואף שגשוג כלכלי של שכבות מסוימות של האוכלוסיה הכבושה. אפשר לכלול בזה את מה שניתן להגדיר כ"פירות הנאורות" - השכלה חשיפה לעולם וכו'. מנגד, העידן הקולוניאלי הותיר אחריו בעיות מורכבות וקשות עימן המדינות החדשות שקמו על חורבותיו מתקשות להתמודד עד היום.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת טובה ומנומקת.
לעניות דעתי אין מה להתווכח עם קונרד - בעצמו לאומן נלהב שלא חי במכורתו - על תפישות שאינן מקנות זכויות ל"פראים". זו באמת היתה התפישה שרווחה באותו זמן. אבל בכל השתלטות על אדמות של אחרים - קודם הגיעו הסוחרים, אחריהם הכובשים ובסוף המתנחלים...
חני (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
דן זו יצירת מופת שבה שוטחים לנו את החולות הרעות של הקוליונאליזים. כתבת נפלא!!.לגבי ההקבלה לרומאים מאירת עיניים בספר
כי יש פה טענה חשובה.
האם אתה כובש כמו הרומאים בשביל כסף כח וממון בלי
להתחבא מאחורי שום אידאה מיופה. או שאתה כובש כפי שתיארו בספר כה יפה בשם "הנאורות".
אפריקה וניצול המשאבים שלה כמתואר בספר זה הגרוע ביותר יותר מרומא. כי האדם הלבן מתנשא
ביומרה שהוא עליון יותר ונאור יותר והוא יבוא
ויתרבת את הבורים.
הקבלה so חשובה פה להביא טיעון חשוב!!








©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ