“התקרית ההיא ארכה לא יותר מכמה דקות אך הצלקת שהיא הותירה לא נמחתה.
החשש הזה שהאדם שמולך, שאתה מבקש שיעצור את הרכב והוא שם את עצמו כחירש, ממשיך בנסיעתו,
קולות ההתייפחות והניסיון שלך להיות בוגר ולנסות לדבר אל ליבו בנוקשות, להפגין נוכחות שתהיה מעין קרש הצלה.
והמחשבות האופפות את המוח, החרדות השונות המתקהלות בראש מהדבר ההוא, שאתה צעיר מדי מלחוות אותו...
אך החיים ברגע אחד מפגישים אותך עם הדבר הזה שאינך רוצה לפגוש בו. הסכנה שזה מה שיהיה.
והרגיעה, רגיעה כלשהי, כאשר הכול מסתיים. נשימת רווחה בעוד הלב והגוף לא מפסיקים ברעידתם. ההפנמה שככל הנראה ניצלת בעור שיניך מאירוע גדול. מאירוע שיכל להיות אילולא...
זו המציאות בה אנו חיים.
יש שיגידו שהיה זה כלום אבל החוויה הזאת צרובה עד עצם היום הזה כחוויה של פחד מכונן.
הסכסוך הישראלי-פלסטיני- ערבי נותר בעינו.
למרות הנסיונות לתבוע הבנה בין הצדדים, זהו ניסיון כושל שנועד להתפורר.
שני הצדדים סופגים מהלומות מכאן ומכאן. אזרחים תמימים הופכים בעל כורחם לניצודים במשחקי ציידים.
אף צד איננו מרוויח מלבד דם,שכול ושנאה.
אולם, למרות החסרון הברור של המלחמה הניתשת מזה שנים בין הצדדים- זהו מעין בור ללא תחתית. תמיד היו התכתשויות בין הצדדים ותמיד יהיו.
הסיפור אותו מגולל סמי מיכאל דן בסוגייה קשה זו בדיוק אך מפלפל אותה בקושי נוסף ובלתי צפוי: מה קורה כאשר בלב ליבו של המאבק האבוד, מגלה גיבור הספר שהוא אינו יהודי ואימו הורתו אינה אימו האמיתית אלא פלסטינית בשטח הפלסטיניים?
כיצד הגיבור, זאב, מקבל את העבודה שכל ימי ילדותו ונעוריו חי בשקר והוא ילד מאומץ? כיצד מקבלים זאת קרוביו, כאשר הוא מתבגר, נושא אישה ונולד לו ילד קטן?
כיצד מקבל זאת הצד השני, כאשר הוא מתוודע אל האח היהודי האבוד שגדל וצמח בין ברכיי האויב המר? האם קשר כזה טיבו להתקיים, להתעלם ולמחוק את המכשולים הלאומיים ולשגשג כנגד כל הסיכויים או שמא נועד להתפורר והשתקע בתוך האפר, אליו קורסים חללי שני הצדדים?
הספר מתאר את המציאות המרה בסוף שנות ה-90, כאשר ישראל המדממת ספגה פיגוע מחריד בזה אחר זה: התפוצציות, לינצ'ים, יידוי אבנים....מציאות שאינה זרה לאף אחד איתנו. שאנו חיים אותה בימינו, ימי הקורונה. הקורונה היא שחקן חדש שנכנס אל המערכה אך מלחמת הדמים היא שחקן ישן שמלווה אותנו באדיקות.
יש דבר מה מעניין, מכיל ואף מרתיע בקריאה בספר שהוא כל כך חלק מהוויתנו, ההוויה הישראלית. ספר שהוא בעת ובעונה אחת כה ישראלי אך גם מייצר מעין התנגדות פנימית, לפחות מבחינתי, שכן אני יהודייה מרחם אימי, לא גיליתי על שארי בשר פלסטינים חבויים אך אף על פי כן, מלחמתו של זאב [בדיר] לנסות ולגשר על הפערים, לנסות לחבר בין הצדדים, מעוררת תחושות של חמלה.
זאב משתדל בכל מעודו להפיק את המיטב מהמציאות שנכפתה עליו, שנפלה עליו כרעם ביום בהיר, ואנו עדים לתהליך הזה שהוא צועד בגפו, צעד אחר צעד.
שפתו של סמי מיכאל יפייפיה. נוגעת בקוראים בחלקים העדינים ביותר, במקומות שאנו לא רוצים להתחפר בהם ולדעת על קיומם. הנסיון הנואש להמשיך בשגרת ימינו גם כאשר השנאה מהדהדת והתחושה שאנו צועדים על פי תהום, הניסיון הנואש להסב פנים למציאות המחוררת וטפיחתה על הפנים, ההפנמה שאי אפשר להתעלם וגם אם אנו מתכחשים למשהו אין זה אומר שאינו קיים.
לי אישית הספר הזה עורר את השדים הפנימיים, וההבנה שהנסיון לחבר בין הצדדים לא באמת יצלח. ולמרות הרצון האוטופי על חברה מתוקנת, על שלום בין מושאי שנאתנו לבינינו, הפיכתם לחברנו הטובים ביותר, היא אפסית. עמוק בתוכנו הפחד שורר, הפחד הזה מדקירות, מפיצוצים, מהנשימה הנעצרת כאשר אדם שיש בו קמצוץ של חשדנות פוסע מולך וההרגשה של מה שיהיה אם...
דאגות יומיומיות מן השגרה הלעוסה והבלה לא חסר, אך אליה מתווספים דאגות נוספות שמתרחבות ומתפקעות לנוכח אירועים מחרידים כמו רציחתה של אישה תמימה, שיצאה לרוץ ולא שבה. של ילדה שיצאה לנשום מעט אוויר צח ונרצחה באכזריות שהיית בטוח שמצויה בסרטי מתח פסיכופטיים בלבד. מעטים הישראלים שלא חוו על בשרם או על בשר קרוביהם את נחת זרועו של הטרור, גם אני ובני משפחתי לא סטינו מהסטטיסטיקה העצובה ולכן התעצם חיבורי האישי עם מנעד הדמויות ורגשותיהן, בין אם יהודית הן או ערביות.
המציאות בספר אינה נורמלית אך גם החיים אינם כאלה. למעשה, הם כבירים, מוטרפים ומניחים אותנו בכיס הקטן שלהם בכל פעם מחדש.”