ביקורת ספרותית על דואר ספרותי - איך להיות (או לא להיות) לסופר מאת ויסלבה שימבורסקה
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 2 באפריל, 2020
ע"י יוֹסֵף


בימים אלו של חוסר ודאות קיומי בכל המובנים, אולי כדאי להפיג את מצב הרוח עם ספר שהוא גם פנינה ספרותית, גם סוג של מדריך לכתיבה (או יותר נכון איך לא לכתוב) וגם מלא בחוש הומור, חוש הומר עצמי, ציניות, עוקצנות וסרקזם, לעיתים אפילו חד ופוצע, כל זאת יחד עם הרבה חכמה ואינטיליגנציה ספרותית.
הספר הזה, המתורגם להפליא על ידי רפי וייכרט, הוא למעשה תגובות קצרות של ויסלבה, שהייתה עורכת של כתב עת ספרות, לכותבים מתחילים ששלחו את הגיגיהם, שירים, ספרות יפה ופרוזה, לפרסום. כבר נכתב הרבה על כמות הכותבים בימנו, אני לא יודע, אבל אני יכול להניח שכיום הוצאות הספרים או העורכים, לא דוחים את הכותבים בצורה מקורית ושנונה כמו ויסלבה, ומסתפקים בתגובות קורקטיות, אם בכלל.

אז נכון, לפעמים זה נראה קצת מוגזם, ובוודאי שעדיף לקרוא את שיריה של ויסלבה, אבל לא מזיק להיחשף לצדדים אחרים שלה, ומלבד זאת כדאי לא לשכוח שזה ליקוט של תגובות שנכתבו במשך שלושה עשורים ארוכים. אני מניח שלא כל התגובות היו כאלו.
כששאלו את ויסלבה 'האם כאשר ראית לנגד עיניך יצירה של מי שרוצה להיות משורר, יצירה חסרת מגן ורועדת מחרדה, לא חשת שאת חסרת לב'? והתשובה של המשוררת הייתה: 'חסרת לב'? אני עצמי התחלתי משירים גרועים ומסיפורים קלושים. ואני יודעת שדלי של צוננין הנשפך על הראש הוא בעל סגולות ריפוי'. חסרת לב לעומת זאת הייתי כאשר מישהו שהציג את עצמו כמורה כתב עם שגיאות כתיב".

כיון שהספר כבר נודע ומצוטט במקומות רבים אז אצרף כמה נקודות ודוגמאות מתוך הספר השנון והמיוחד הזה, ואשתדל לא לצטט דברים שנתקלתי בהם בעבר.

ראשית, ויסלבה סולדת מבנאליות ומחוסר מקוריות, הנה שתי דוגמאות מיני רבות:
"'תשנו מה שאתם רוצים ובלבד שתפרסמו!' – שינינו לגמרי ויצא לנו שירי לוזאן (אדם מיצקביץ' מגדולי משוררי פולין), למרבה הצער הם התפרסמו מזמן".
"ובכל זאת, בחור צעיר ובעל רעמת שיער צריך להכיר את השירה שקדמה לו, ולוּ רק כדי לחסוך עמל מיותר. הרי יכול להיות שתכתוב את "מלך־רוח" ("מלך־רוח": פואמה שנכתבה בשנים 1849-1845 בידי יוליוש סלובצקי, מגדולי המשוררים הפולנים במאה ה־19) ואחר־כך תצטער שמישהו כתב אותו לפניך".

הקיטש והקלישאות מעוררות את זעמה, הנה דוגמה אחת:
"לפי שעה יש כאן קלות כתיבה ילדותית נטולת דאגות בכל נושא שצץ בראש. המילים נשפכות כמפולות סתיו. כדאי מדי פעם בפעם לנשוך את העיפרון ולהתבונן בייאוש בחלון".

כתיבה עילגת ומשובשת מוציאה אותה מדעתה:
"לרופאים טוב, תמיד הם יכולים לרשום איזשהם כדורים. בשביל הברנז'ה שלנו שום חברת תרופות לא המציאה כלום. אנו ממליצים אפוא על כללי הדקדוק, שלוש פעמים ביום".

יש גם לעג לשם לעג:
"אדון ברונק היקר, לא המשורר הזה, וגם לא אחרים שאנו מכירים באופן אישי, וגם לא שום משורר אחר, לא כתבו משהו מעולה תחת השפעה ישירה של וודקה. מה שטוב נוצר מתוך פיכחון נורא, בלי שום שאון מענג בראש... לו היה האלכוהול שותף ליצירת שירה גדולה, אזי כל אזרח שלישי בארצנו היה לפחות הוראטיוס".
"'הבחור שלי חושב שאני יפה מידי בשביל לכתוב שירים טובים. מה אתם חושבים על אלה שאני מצרפת?' – אנחנו חושבים שגברתי באמת נערה יפיפייה".

אבל אין רק לעג ריקני, יש גם תובנות, הראשית שבהם היא היכרות נרחבת עם היצירה הספרותית הגדולה לדורותיה:
"אין ספק שביטחון עצמי בכתיבה הוא דבר מאוד רצוי. רק תלוי איזה, שכּן יש שניים. האחד נובע מהעובדה שהכותב קרא מעט מדי. בהיעדר קנה מידה כלשהו להשוואה, השיר הקטן הראשון על כך שבאביב אפילו השמש בהירה יותר, יכול להיראות בעיני המחבר כיצירת מופת שאין מושלה, שאחריה מגיעה מייד יצירה נוספת. הסוג השני של ביטחון עצמי לא מביא עימו למען האמת הארות פתאומיות, לעומת זאת הוא מעניק ערובה גדולה יותר לתוצאות מוצלחות. צריך לעשות היכרות עם ספרות העבר והספרות בת זמננו. לחשוב אם הכול כבר נאמר ובדרך מְספקת לחלוטין. במידה שלא — אולי הגיע תורך? ואז מופיע הביטחון מספר שתיים. על טקסטים שצומחים מהשראה כזאת כבר אפשר לדון".
ועוד אחד:
"על כן מוטב שיקרא שירה טובה ושיקרא היטב, כלומר יבלוש אחר האפשרויות הרבות מספור של כל מילה שמשתמשים בה. הרי מדובר באותן מילים שקבורות מתות לגמרי במילונים או חיות חיים אפורים בדיבור היומיומי. איך זה קורה שבשירה הן נוצצות בחגיגיות כאילו היו חדשות לגמרי וממש כרגע הומצאו בידי המשורר? זה בדיוק העניין".

ולסיום, יש גם הגדרות קולעות כמו זו: "להגדיר שירה במשפט אחד – מה לעשות שאנחנו מכירים לפחות חמש מאות הגדרות נפלאות, אך לא אחת מהן נראית לנו מדויקת וכוללנית בו בזמן. כל אחת מבטאת את רוח תקופתה. הספקנות המולדת מונעת מאיתנו ניסיון הגדרה חדש. אבל נזכרנו באפוריזם יפה של קארל סנדברג: 'השירה היא יומן שנכתב בידי בעל-חיים ימי, שחי על היבשה והיה רוצה לעוף' מתקבל על הדעת לרגע?".
25 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
מסכימה, יוֹסֵף. לא אמרתי את זה להפחית מהנאת הספר.
אני לא מחפשת טוב-לב (כמו שאני לא מחפשת תקינות פוליטית) במה שאני קוראת. אלה תכונות שזכו ברייטינג שאינו תמיד מוצדק, לדעתי.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
השיר לא מתאים לכל אחד. יש בו הומור, אך יש שיחשבו אותו לבוטה מדי ועם קונוטציה מינית עדינה, ולכן אאלץ לחסוך אותו מנפשם הרכה של הקוראים :-)
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
מסכים פרפר זה נכון לכל סוג של יצירה. האמן האמיתי תמיד רואה חסרונות ביצירתו ביחס לשלמות המבוקשת.
אולי תשתף בשיר...?
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
פייפר ושין שין תודה על הברכות, לא באמת עזבתי, השתתפתי בדממה:)
את וייכרט אני לא מכיר כך שאין לי דעה לגבי כתיבתו, אבל התרגום שלו עשוי היטב.
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
יעל נכון, יש לפעמים תגובות לועגות ואולי קצת מרושעות. אני זוכר לפני שנים תוכנית רדיו שבה, אם אני לא טועה הייתה זו עירית לינור, שאמרה שהדמות של שימבורסקה, המשוררת הזקנה טובת הלב, נופצה בעיניה אחרי שהיא קראה את הספר הזה. ייתכן, אני מניח שאפשר היה לומר את הדברים בפחות סרקסטיות. שימבורסקה טוענת שעשתה זאת כדי להעמיד במקום את המתיימרים להציג את כתיבתם ברבים, ומכל מקום, כמו שחני אמרה, אין ספק שלפחות היא עושה את זה בכישרון רב.
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
אם לא תחפש, לא תמצא...
מורי (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
כי לא אמצא בזה כלום.
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
תודה לכם אלעד ואַבְרָשׁ
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
מחשבות, למה לא?
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
סקירה מעניינת!
משורר שיותר מדי "עף על עצמו" הוא מיד חשוד כחובבן. המשוררים הטובים בדכ"ל אינם מרוצים לגמרי אפילו כשיצא תחת ידם שיר מופלא.

ההגדרה של קארל סנדברג לא רעה, אם כי קצת רחבה מדי ויכולה לכלול בה עוד כמה וכמה דברים מלבד שירה. לא מזמן נתקלתי בשיר שמגדיר מה זו שירה בדרך אחרת.
שין שין (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
ברוך שובך. ביקורת מסקרנת מאוד.
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
נחמד שחזרת וכמובן, תודה על הסקירה. אקרא את זה מתישהו, אני די בטוחה.
וייכרט עצמו (לדעתי) משורר בינוני למדי, אז משמח לשמוע שעשה כאן עבודה טובה.
חני (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
נהנתי לקרוא ביותר את סקירתך על אחת היוצרות האהובות עלי. מה שאני אוהבת בכתיבתה הוא הדיוק שלה עם עצמה.
והיא לא סוטה ממנו מלימטר גם אם הוא מכאיב
או מעליב או מבייש.היא לא רק מדייקת אלא גם נאמנה לעצמה.מעל כל הכתיבה והמילים הקמצניות ניצב המסר
שרוצה להעביר לקורא וזו האמת כולה מבחינתה.

תודה שהבאת.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
יוסף, סקירה משובחת! תודה לך.
yaelhar (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת טובה לספר טוב.
גם אני נהניתי ממנו למרות שהוא מרושע. שימבורסקה היא חדה ולא רחומה. עבור הקוראים רצוי שסיכה חדה תפוצץ את הבלון מלא האוויר של אלה שיש להם יומרות ספרותיות. עבור אלה החוטאים בכתיבה - מן הסתם היו מעדיפים לא להיתקל בשימבורסקה ולקבל פיד בק פחות אמיתי מאחרים...
אלעד (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
ציטוטים נהדרים.
מורי (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
סקירה ראויה לספר שבטוח לא אקרא.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ