ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 21 במאי, 2019
ע"י משה
ע"י משה
ספר זה מספר את סיפורה של הציירת אירה יאן. רובנו מעולם לא שמע עליה ומי שכן היה זה בהקשר לרומן האסור עם המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק.
סיפור שלאורך מאה שנים נשאר לוט בערפל ולא ברור ולא סתם. ידידיו ורעיו של ביאליק עשו כל שביכולתם בכדי לשמור על שמו הטוב של המשורר הלאומי וניסו להעלים כל פיסת מידע מפלילה שנגעה לאירה יאן. תוך כדי מעשיהם דאגו להפיץ שמועות שווא על הציירת ולהכתים את שמה. מכיוון שהיא נפטרה ב-1918 ועקבות משפחתה נעלמו ואילו ביאליק האריך חיים עד 1934, היו לביאליק ורעיו הרבה שנים לערוך את סיפור הרומן בדרך שתוציא את המשורר בצורה הטהורה ביותר ולרוב על חשבון הגינותה של אירה יאן. למעשה לא היה אף אחד שיכל להגן על שמה של הציירת בסיפור זה והוא הופץ בדרך שהייתה הכי טובה לביאליק.
רות בקי קולודני ערכה מחקר מרתק על אירה יאן החל מילדותה ועד ליום מותה. מחקר החושף לראשונה מכתבים רבים בין ביאליק לאירה יאן ומצייר תמונת סיפור אחרת לחלוטין ממה שביאליק וחבר מרעיו דאגו להפיץ. המחברת עוקבת אחר חייה של אירה יאן באודיסה, בולגריה, צרפת, גרמניה, שוויץ וישראל כשהיא יוצרת עניין רב בכך שהיא מתארת את סביבתה ההיסטורית והתרבותית של אירה יאן בכל מקום אליו היא מגיעה. מעניין מאוד סבך הקשרים המתואר בין אירה יאן לגדולי הסופרים (רבניצקי, פרץ, מנדלי ועוד) , אנשי התרבות (בוריס שץ, פסטרנק) ובעלי מעמד שונים.
מהסיפור מתגלית נפש עדינה שלא היה מזל רב בחייה. היא נישאה בגיל צעיר ובעלה הריאקציונר נכלא והוגלה לסיביר זמן קצר לאחר נישואיה. היא נותרה לבדה עם ילדה קטנה ונאלצה להתמודד עם חיים ואתגרים לא פשוטים בתקופה של שלהי וסוף המאה ה-19. ביאליק הכיר אותה וביקש שתאייר את ספריו ובכך נוצר קשר עסקי ורומנטי ארוך שנים. לפי המכתבים שהשניים החליפו בניהם לאורך שנים רבות קשה שלא לזהות פאן רשמי מקצועי על פני השטח ופאן רומנטי מוסתר תחת פני השטח. המשורר הלאומי דאג להסתיר היטב את כוונותיו הרומנטיות תוך שימוש במשפטים מורכבים ורבי משמעויות.
אירה יאן עלתה לארץ ישראל עם ביתה לנה בשנת 1908, תקופה מאוד תוססת ומעניינת מבחינה תרבותית והיסטורית. מי שלמעשה לחץ עליה להגיע לארץ היה מיסד בצלאל בוריס שץ, הוא הזמין אותה ללמד ציור בבצלאל. לאחר שהגיעה השתנו התוכניות ולבסוף היא מצאה את עצמה מחוץ לבצלאל ולימדה ציור באופן פרטי. אירה יאן הייתה המורה הראשונה לציור של אחד מגדולי הציירים הישראלים נחום גוטמן.
אפשר לומר כי הייתה הציירת הישראלית הראשונה או אחת הראשונות בארץ ישראל. למעשה כמעט כל ציוריה אבדו ולכן עבודתה כמעט ואיננה מוכרת.
ב-1914 בעלה שוחרר מגלותו בסיביר ועבר למוסקבה, אירה יאן שלחה את ביתה למוסקבה כדי שתפגש עם אביה אותו לא ראתה מעל לעשר שנים. עם הגיעה של ביתה למוסקבה החלה מלחמת העולם הראשונה והיא לא יכלה לחזור ארצה. אירה יאן נותרה בודדת בארץ.
הטורקים שנלחמו במלחמת העולם הראשונה נגד הרוסים הוציאו בארץ צו שמודיע על גירוש מהארץ של כל בעלי האזרחות הרוסית. אירה יאן גורשה לאלכסנדריה. היא הייתה חולה כבר בהגיעה למצרים. הקהילה היהודית דאגה למזון ומגורים למגורשים עד לחזרתם ארצה עם תום המלחמה. אירה יאן חזרה לארץ ב1918 ונפטרה בתל-אביב באותה שנה. היא השאירה את ציוריה למשמר אצל אחד מידידיה וכשחזרה ארצה הם נעלמו ולמעשה עד היום גורלם איננו ידוע.
עולה מהספר כי מאז שביאליק הכיר את אירה יאן שירים רבים שכתב נכתבו בעצם על אירה יאן או בהשראת הרומן שבניהם.
ספר מחקר מרתק על תקופה מרתקת בחיי הישוב היהודי באירופה ובארץ.
מומלץ.
28 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אורי החמודה
(לפני 6 שנים ו-4 חודשים)
אוי חייבת לקרוא תודה
|
|
משה
(לפני 6 שנים ו-4 חודשים)
פאלפ, הכרה ביוגרפית של המחבר לעיתים מוסיפה הנאה בקריאת ספריו כיוון שמבינים יותר את הכתיבה. לעומת זאת בהחלט מתאכזבים לעיתים מאישיותם של סופרים שכתבו ספרי מופת. שתי העובדות עדיין לא סותרות האחת את השניה.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-4 חודשים)
אני דוגל בדעה שאם מעריצים
מישהו או אוהבים את יצירתו, עדיף להתרחק ממנו כי סביר להניח שנתאכזב מאישיותו.
סקירה יפה, מעניין ממש להחשף לדמותה של יאן. |
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
יעל, אישיותו של ביאליק מקבלת משנה תוקף בספרו של חיים באר, שעסק בביאליק,
ברנר ועגנון.
את לגמרי צודקת. |
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
פפריקה- עכשיו הבנתי אותך. חשבתי שהתכוונת למשהו אחר בטעות.
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
(אז זהו, שכל מה שבאתי להגיד הוא שיש מה להעריך בביאליק לא רק כיוצר אלא גם כאדם.)
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
לא כתבתי שיש יותר בגידות היום אלא למרות שמדובר בתקופה משכילה יותר, כביכול, עדיין יש בגידות.
בכל אופן, למרות שעברתי די והותר בגידות בחיי בתחומים אחרים, אני מקווה שלא אצטרך לגבש דעה אחרת בעניין זה אף פעם. הספיק לי. |
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
סקאוט - אני יכולה רק להמליץ לך לחכות מספר שנים
ואז לקבוע את דעתך על תופעות אנושיות שונות. ניסיון החיים עושה פלאים לדעות נחרצות. ואגב - אני לא חושבת שהיום יש יותר בגידות מבעבר. בוודאי לא מאשר בתקופה עליה מדובר. |
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
יעל- תודה על ההסבר. נכון שהתקופה הייתה אחרת אבל גם היום, למרות שזו תקופה " נאורה" יותר יש בגידות.
אני עדיין איתנה בדעתי שבגידה היא שגיאה חמורה שאין ממנה דרך חזרה בכל תקופה. |
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ביאליק היה אדם (גם אדם עם כישרון נשאר אדם).
וכאדם הוא עשה גם שגיאות של אדם. הוא בגד לפחות בשתי נשים (אשתו ואירה יאן) ואני לא אפול מהכיסא אם יתברר שביותר. הוא היה קטנוני, נקמן, שוביניסט, ואף גזען וחי בתקופה שכל "המעלות" האלה היו מקובלות וסבירות. אי אפשר לשפוט את האנשים בעבר בכלים שיש לנו היום ובמוסר התקף היום. מי שמתעניין בחייהם של מפורסמי האומה - יכול לצפות לפנינים מהסוג הזה. |
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
פפריקה- אולי לא מוחקים, אבל לדעתי, מצמצמים, כן.
כמובן שאף אדם אינו מושלם אבל בגידה היא מעשה מכוער לגמרי. הוא עשה רבות למען השפה והתרבות העברית, בכך אין ספק, אבל ההתנהגות שלו כלפי אישתו המסורה הייתה לא אנושית בעליל וחבל. כמו יוצרים רבים אחרים, אני מעריכה אותו על סמך פעילותו הספרותית והתרבותית ולא כאדם. לפחות היה מתחרט על מעשיו ומודה שבגד אבל הוא לא עשה זאת. כ על ידי המעשה הזה הוא גם בגד במאהבת שלו, אירה יאן. |
|
פֶּפֶּר
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
יש מה להעריך בביאליק כאדם. אין בכך כמובן להצדיק כל מעשה שלו (לא הבגידות באשתו ולא ההתכחשות לקשר עם יאן כדי לשמור על המוניטין שלו) - אבל מנגד, המעשים המכוערים האלה לא מוחקים כל חלק אחר מאישיותו.
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ולבגוד זו לא תכונה אנושית. גם רוע לא אמור להיות תכונה אנושית. באמת משתמע מתוך הביקורת שביאליק דאג לשמו הטוב בלבד. סרחת. מדוע לא להודות בכך?
ביאליק הוא יוצר משובח ולא בכדי הוא נחשב המשורר הלאומי שלנו אבל כמו סופרים ומשוררים אחרים שסרחו, אין בי הערכה כלפיו כאדם. |
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
באחד מספריו של נחום גוטמן מוזכרת אירה יאן. הוא מתאר איזו מורה הייתה עבורו.
ביקורת טובה. |
|
נתי ק.
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
סיפור מעניין, תודה!
|
|
חני
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
שמחה שעשו עלייה מחקר והוציאו לאור את העניין.
בטוח יש ציור או שניים שמתי שהוא יימצאו.
תודה על סקירה מרתקת. |
|
משה
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
פרפר צהוב, תודה.
לא חושב שתדמיתו נסדקה, אדם הוא אדם. ביאליק אולי הופך מתדמית של קדוש, מורם מעם, טהור וחף מכל מעידה לאדם נורמאלי עם רגשות, רצונות, שקרים ורוע מידי פעם בדיוק כמו כל אחד מאיתנו. |
|
פרפר צהוב
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
סנטו, סקירה מרתקת.
נראה שהיו לאירה יאן חיים סוערים ולא פשוטים. דמותו של ביאליק, כפי שמצטיירת מסקירתך, לא מחמיאה במיוחד. האם תדמית הג'נטלמן שלו נסדקה סופית ? |
|
אתל
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
חידשת לי. נשמע ספר מעניין מאוד.
|
|
משה
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
אפרתי ורסטה תודה.
|
|
אפרתי
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
גם הסקירה שלך מרתקת.
|
|
Rasta
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מעניין מאוד, תודה על הסקירה סנטו.
|
28 הקוראים שאהבו את הביקורת