ביקורת ספרותית על הכניסיני תחת כנפך - מסע בעקבות אירה יאן מאת רות קולודני בקי
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 22 בדצמבר, 2023
ע"י רץ


חופה לבנה

אל הטקסטים התנכים הגעתי, לאחר שקראתי את מגילת רות (היפה שבטקסטים התנכיים). יש בה כמה משפטים אלמותיים, המתארים יחסים בין בני משפחה, כמו הבקשה הבלתי נשכחת של רות מבעז, הנאמרת על הגורן: וּפָרַשְׂתָּ כְנָפֶךָ עַל-אֲמָתְךָ, (רות ג, ט). במלים תמציתיות רות, מבקשת מבעז נישואים, מבחינתה כנפיים, הם הבית והבעל המגונן, כעוף השומר על גוזליו. הציירת סנדי פרקלטון גאגן, שציירה את רות ונעמי, שגם הן נדרו נדרים האחת לשנייה, נתנה פירוש לפריסת הכנפיים, כחופה המונחת על שתיהן, המסמלת את הבית וברית אותם חולקים בני הזוג.

כשבני בקש לבוא בברית נישואין עם בת זוגתו, בטקס משפחתי חילוני, בקשתי, שנברך אותם שעל ראש כולנו חופה לבנה. כך עמדנו תחת חופה לבנה מבהיקה, על רקע נוף יפיפה של הרי ירושלים וחגגנו את הברית והכניסה לבית חדש בישראל, אותה מסמלת החופה.

לפני שנים, נתקלתי בספר של רות בקי קולודני, הכניסיני תחת כנפך, מסע בעקבות אירה יאן, שבאמצעות כותרת אחת, הקושרת שיר בשם זה, לציירת אלמונית ונשכחת אירה יאן. שם הספר על רקע תמונה יפיפייה ומרגשת של ביתה של הציירת כנערה, מעלים שאלה גדולה, מדוע ביאליק, עשה היפוך למקור המקראי, והוא הגבר חפש חסות, מאישה, שתהיה עבורו לא רק אהובה, אלא:

הכניסיני תחת כנפך
והיי לי אם ואחות
ויהי חיקך מקלט ראשי
קן תפילותי הנדחות

במבט שני, אל המלים המרגשות, ביאליק מבקש, מאהובה אלמונית, שתהיה עבורו מקלט וקן תפילות נדחות... ואני חושב שבכך אפשר להבין שמעולם הוא לא הבטיח לה בית.

הקשר האפשרי הזה בן אירה יאו, הציירת הנשכחת והמושכחת, לבין ביאליק מעורר תהיות. החוקרת רות בקי קולודני, החליטה לצאת למסע בעקבות האהבה המסקרנת הזאת.

הספר הזה היה מונח בערמות ספריי, נשכח וזנוח. לבטח אתם מכרים בכך, שלא פעם ספר זקוק לעיתוי, בכדי שאחפש אותו מבין ספרי הרבים ואחליט להתמסר אליו, קריאה היא סוג של התמסרות.

אז מה היה העיתוי? חשבתי על כך, ומחשבה מנוסחת עלתה בליבי, על רקע הווייתנו המעורערת יותר מאי פעם, בו הבית שרוף ונטוש, בו נלחמים על החיים, באמצעותו אנחנו מבקשים לעצמנו הגנה. כעת הבית הפך לממשות המתפרשת עבורנו באופן בסיסי ורגשי, באופן שמעולם לא חווינו. על החופה כבית, ועל בית שמעולם לא התממש, יצאתי למסע מרגש בספרה של קולדני.

יאן, פגשה את ביאליק כמאיירת חלק מכתביו ומתרגמת יצירותיו. אהבתם הפכה לסוחפת אך סודית. היא חייה בארץ בעוני. במהלך מלחמת העולם הראשונה, היא הוגלתה למצרים, שם חלתה בשחפת, כשחזרה לארץ חלשה גילתה שיצירותיה שהוחבאו נעלמו, ביאליק, עצמו לא הסכים להחזיר לה את יצירותיה. היא מתה בארץ משחפת ענייה ונשכחת.

יאן עלתה לישראל, בראשית המאה, בתקווה להיפגש עם ביאליק ולהתאחד עמו כבי זוג, תקווה שלא התממשה.

בספר המלווה במכתבים אותנטיים, הכתובים בשפה מרגשת, ובאחדות מיצירותיה, הצליחה קולדוני, לתאר את דמותה של יאן, כדעתנית ומעניינת, העומדת בזכות עצמה. בכך היא העניקה לה צדק פואטי.

אחת מהתמונות המצורפות לספר, היא פורטרט לנה, ביתה של יאן, המוקפת בשיח הצבר, המסמל עבורנו, ניסיון לעצב זהות ישראלית, הדומה לשיח צבר מקומי, הדוקר ופוצע בתוכנו, המייצג את הקוצים כאמצעי הישרדותי כלפי חוץ. משמעות מראשית המאה הקודמת שעדיין רלוונטית וממשיכה לייסר.


22 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני שנה ו-8 חודשים)
עמיחי - תודה
עמיחי (לפני שנה ו-8 חודשים)
כתבת יפה. תודה.
חני (לפני שנה ו-8 חודשים)
רץ הצורה בה גברים התייחסו לנשים יוצרות בימים ההם
הייתה בהחלט שוביניסטית. וזה כולל את כולן, את גולדברג, ודליה,
אלזה לסקר שילר ועוד..לפחות היצירות שלהן ממשיכות הלאה. אבל זה עצוב עדיין.
רץ (לפני שנה ו-8 חודשים)
סנטו - תודה, מבין שקראת ואף כתבת ביקורת לספר.
רץ (לפני שנה ו-8 חודשים)
זאב- תודה
רץ (לפני שנה ו-8 חודשים)
בר תודה- אמניות דעתניות ומעוררות השראה, זאת ההתמחות שלי.
רץ (לפני שנה ו-8 חודשים)
דן - תודה, ביאליק הוא חלק מקנון השירה הלאומי, את יאן ניסו להשכיח, כי לדעתם לא היה מכובד שלאישה צעירה היו יחסים מחוץ לנשואים עם גבר נשוי ובפרט שגבר זה היה המשורר הלאוני.
רץ (לפני שנה ו-8 חודשים)
חני - תודה, נכון שיאן מתה עניה ויצרתה לא זכתה להכרה, אבל היא ששימשה מוזה לביאליק, ועל אף עובדה זאת, קבלה כתף קרה ממנו. הנקודה השנייה, גם רחל, מתה ענייה ובודדה, אך יצירתה היא חלק מהקנון הלאומי. מדוע זה קרה ליאן? אחת הסיבות היא השובניזים הגברי שהתייחס בבוז למי שהייתה המאהבת של ביאליק, ומצד שני הם בקשו למנוע את החשיפה של היחסים שלפי הבנתם יכלו לפגוע במעמדו של ביאליק, כמשורר הלאומי.
רץ (לפני שנה ו-8 חודשים)
בנצי - תודה, ספר בהחלט מעניין.
משה (לפני שנה ו-8 חודשים)
סקירה נפלאה לספר נפלא.
זאבי קציר (לפני שנה ו-8 חודשים)
סקירה יפה רץ, תודה לך.
בר (לפני שנה ו-8 חודשים)
תודה רץ, סקירה מקסימה.
דן סתיו (לפני שנה ו-8 חודשים)
רץ סקירה יפה ועצובה. השכחה היא רק עניין מידתי. הרי גם ביאליק היום הוא יותר שם של רחוב או קריה מאשר כל דבר אחר.

חני - אכן יוצרים רבים ומוכשרים מתו עניים וחסרי כל. גם המלחמה הארורה מוסיפה את שלה וקוטלת באמנים צעירים ומבריקים ללא רחם. ראי את המדור רשימה שחורה של אלון עידן במוסף הארץ מהיום (לצערי פיספסתי את כתבת המקור) על יונתן חצור ז''ל שנפל ברצועה.
חני (לפני שנה ו-8 חודשים)
בוקר טוב למשכימים מוקדם, סקירה יפה רץ
כל כך הרבה יוצרים ואמנים שאנחנו אוהבים
מתו עניים חסרי כל ולעיתים הומלסים.חשבתי
על כך לאחרונה על האירוניה. כי אף על פי כן
הם השאירו לנו נכסי צאן להמשך שלנו כאן.
תודה שהבאת.

בנצי גורן (לפני שנה ו-8 חודשים)
תודה רץ. כתבת נפלא, מענין ומסקרן.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ