ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 26 בנובמבר, 2017
ע"י רויטל ק.
ע"י רויטל ק.
תמיד ידעתי שאטוס לפולין.
כלומר, מן הסתם לא תמיד.
מתישהו בטח שמעתי על האפשרות, מתישהו בטח למדתי שיש נסיעה כזאת, מטעם ביה"ס, מתישהו בטח קיבלתי החלטה.
אבל עד כמה שהזיכרון שלי מגיע - תמיד ידעתי.
הייתי הנכדה הראשונה שטסה.
ארבע הנכדות שסיימו תיכון לפני לא העלו בדעתן.
סבתא שלי התרגשה.
היא עצמה לא רצתה להניח שם שוב את כף רגלה.
אבל היא האמינה, כמה לא פוליטיקלי קורקט מצדה, שמי שלא "זכה" להיות שם בזמן אמת כמוה, צריך לנסוע.
האולפנה בה למדתי, כמו הרבה מוסדות דתיים, לא תמכה בנסיעה הזו.
אבל היתה הסכמה שבשתיקה.
הבנות שרצו, שזה היה חשוב להן, התארגנו לבד.
בתחומי האולפנה, אך ללא סיוע.
נפגשנו עם שני מדריכים, בחרנו באופן דמוקרטי אחד מהם.
אף מורה לא נסע איתנו.
היינו אנחנו - התלמידות, ואיתנו המדריכים ושתי אמהות.
בספר של שריד, המורים שמלווים את התלמידים אחוזי חרדה, מפטרלים במסדרונות ובולשים אחר תלמידיהם שמא יעשו פדיחות. שמא יתייחסו לנסיעה הזו כאל בילוי בחו"ל, הרחק מההורים, שמא יתירו רסן.
אצלנו לא היה צורך.
אף אחת אצלנו גם לא אמרה ש"צריך להיות קצת נאצים", כמו שאומר בקול רם ילד באחד המסעות שמדריך גיבור הספר הזה, כמו שאומרים הרבה ילדים בלחישות, בספסלים האחוריים.
לא נצפתה אצלנו שום הערצה לכוח, ליעילות, לנאציזם, טענותיו של הספר כנגד המסעות לפולין.
וכנגד זיכרון השואה בכלל.
כל אותו החופש, שלפני הטיסה, אגב, עבדתי כדי לממן את הטיסה.
עבדתי בשתי עבודות.
לחופשה המשפחתית לא יצאתי באותה שנה, כדי שאוכל לעבוד ולהרוויח את הסכום הנדרש לטיסה.
באותה התקופה, הייתי גם מדריכה בתנועת נוער.
היו גם הפגנות באותו הקיץ.
אז עוד האמנתי בהפגנות.
או שלא ממש האמנתי, אבל הלכתי מכוח האינרציה.
היה קיץ עמוס.
לפני הטיסה נסעתי לסבתא שלי.
זו היתה הפעם היחידה שבה שמעתי את כל הסיפור שלה ברצף, מהתחלה עד הסוף.
לא שלא הכרתי. קראתי את העדות שלה. שמעתי חלקים, רסיסים, לאורך השנים.
ידעתי.
אבל סבתא התרגשה מהטיסה שלי. רצתה לדבר איתי. לספר לי.
רשמתי את השמות של כל בני משפחתה, שאוכל להקריא.
הרבה שמות.
שני הורים, שמונה אחים, גיס, שלושה אחיינים.
היו גם בני דודים כמובן. הרבה. הם לא נכנסו לרשימה.
הטיסה לפולין היתה משמעותית עבורי.
עוד צעד קטן בדרך האינסופית שלי להתקרב במשהו לסיפור של סבתא שלי.
כשהדרך היא אינסופית, לעולם לא מתקרבים.
אבל לכל צעד יש משמעות בפני עצמו.
כשאנשים דיברו נגד המסעות לפולין, לא הבנתי.
התנגדתי.
האם הייתי צעירה מדי בשביל החוויה הזו?
בודאי.
האם יש גיל מתאים?
אין.
האם דווקא לגיל הצעיר היתה השפעה על קליטת הרשמים, על עוצמת החוויה?
אין ספק.
האם זה בהכרח דבר שלילי?
שנתיים אחר כך פגשתי טיסה לפולין מסוג אחר.
פגשתי בנות שכל מה שידעו על השואה נקלח מ"החיים יפים".
שהטיסה לפולין היתה באותה נקודת זמן הדבר הכי קרוב לטיול לחו"ל שהן ציפו להגיע אליו.
טיול עם החבר'ה.
"נורא עצוב"
אבל גם כיף.
מאז, אני כבר לא כל כך בעד טיסות בתי הספר לפולין.
לטוס לפולין צריך מתוך החלטה ורצון.
מתוך היכרות ולימוד.
לא כפרוייקט ממוסד.
לא מתוך אינרציה.
לא לכולם.
***
עמדתי מול הספר הזה בספריה.
היססתי.
לקחתי, החזרתי.
למה לקחת ספרים שידוע מראש שיעצבנו אותי?
אז מה, להימנע מהתמודדות?
מי יודע אלו טענות חכמות יעלה מולי הספר, איזו מראה יציב מולי, באיזה נוקאאוט יחסל את ההגנות שלי...
אז מה, להישאר פחדנית ולא לקרוא?
טוב נו.
ספוילר: לא נפלתי מהכיסא.
עוביו של הספר הכריע עבורי, בסופו של דבר.
שעה-שעתיים של קריאה, על זה שווה להתלבט?
לקחתי.
כספר פרוזה, הספר לא הרשים אותי במיוחד.
העלילה קלושה.
זהו יותר מניפסט מספר.
ביקורתו של הסופר איננה סמויה או עדינה.
הוא צועק אותה מתוך הספר, בהתחלה בטפטופים כמו:
"רק כמה שנים אחר כך למדתי שבמקומות של שנאה צומחת שנאה"
ובהמשך בצורה הכי מפורשת וברורה שאפשר:
"הבאנו אתכם לכאן, למקום הרצח. והמטרה כנראה הושגה. הבנתם שהכל זה רק כוח וכוח וכוח. ואני לא אתמם, לא אתחסד, אתם צודקים. כוח. להרביץ. לירות. להשמיד את האחר. כי בלי כוח אנחנו כמו בהמות, עופות לשחיטה, תלויים בחסדי אחרים שבכל רגע, בהחלטה של שניות, יכולים לערוף את ראשינו, לחנוק אותנו, להפשיט אותנו מבגדינו ומכבודנו[...] מורים יקרים, אתם יכולים לדווח בבית שהמסר הוטמע. רק כוח. בלי מצפון, ללא נימוסים, בלי התלבטויות. הם רק מקשים על הנפש ופוגעים בתפקוד[...] צריך להיות קצת נאצים. סוף סוף אמרתם את זה. הבנתם יפה ילדים. כל הכבוד".
הוא משרטט אותה באנלוגיה המגושמת של הבן הסובל מאלימות בגן, באב המגיב ב"רק בכוח מגיבים לכוח, וצריך להיות מסוגלים להרוג", ובמבט שלו בילדי הגן הוא רואה "בפניהם של כל הבנים ראיתי אויבים, ובילדות שותפות לפשע".
בקיצור, הספר הוא במה להשמעת דעה פופולרית בחוגים מסויימים בימינו (ומשום מה אף נחשבת ל"אמיצה" באותם החוגים.
לעולם לא אבין היכן האומץ בהבעת דעה שהמיליה התרבותי שלך, קבוצת ההתייחסות היחידה שבאמת מעניינת אותך, יעמוד וימחא לך כפיים על השמעתה. כמה אומץ כבר צריך כדי לומר דעה שתעצבן את ההם, הפשיסטים מהצד השני, ותוחמא ע"י אלו שכן מעניינים אותך?
אבל ככה זה.
אם יש דבר שמשותף לכל החוגים ולכל המגזרים, הריהו הנטיה להכתיר כ"אמיץ" את מי שאומר בדיוק את מה שאני חושב.
אולי פשוט צריך להגדיר מחדש את המושג "אומץ").
ומהי הדעה?
נו, אתם מכירים.
זיכרון השואה משמש חוגים מסויימים בציבוריות הישראלית כקרדום לקידום דעותיהם הלאומניות והפשיסטיות, והמסעות לפולין בגיל התיכון הכה נוח להשפעה הם חלק ממנגנון האינדוקטרינציה המניפולטיבי שמופעל על הנוער, בדרך לפשיזם שכבר כל כך הרבה שנים מתרגש ובא עלינו, הנה הוא פה, ממש אוטוטו--
אם אתם משתייכים לחובבי הז'אנר, רוצו לקרוא את הספר.
הוא יעשה לכם נעים בגב וצמרמורת בו זמנית.
הוא יגרום לכם לחוש בושה וגם תחושת עליונות מוסרית בו זמנית.
אתם תאהבו אותו, בקיצור.
ואם אתם פחות חובבי הז'אנר...
תקראו בכל זאת.
למה?
כי יש שם, בכל זאת, כמה מסרים מעניינים שספק הוחדרו לשם ע"י המחבר, ספק הזדחלו לשם מאחורי גבו.
כי לפעמים הביקורת המוטחת מלמדת יותר על המבקר מאשר על מושאי הביקורת
כי הטענה החמורה של המחבר נגד הישראלים, שמיהרו כל כך לסלוח לגרמנים כי הם, בסופו של דבר, מעריצים את הכוח. את היעילות. את הבלונד הזוהר, מגובה בישראלים שמטיילים ביער השחור להנאתם, השאיר אותי נטולת הזדהות לחלוטין.
במקום לחוש דקירות אשמה על היהודון הקטן שבתוכי, שמעריץ את הכוח, חשבתי השתוממות גדולה.
על מה לעזאזל הוא מדבר, לא נתקלתי ביחס כזה, של סלחנות והערצה.
כי בסופו של דבר, הציבור שמואשם באימוץ הפשיזם והלאומנות, הוא דווקא הציבור שנוטה יותר להימנע מטיולים ביער השחור...
תסיקו מזה מה שתרצו.
כי התהליך שעובר על המספר, האטום רגשית, שנסחף בכל זאת לסערת רגשות, לעומק הזוועה, מלמד אותנו ש"מפלצת הזיכרון" בסופו של דבר לא נוצרה אך ורק בידיו של מנגנון משומן, מניפולטיבי ובעל אינטרסים... אלא ע"י האירועים עצמם. האירועים שהיו מפלצתיים כל כך, וזכרם מסרב להרפות.
כי בסופו של דבר, זה גם ספר שואה.
ויש בו, מאחורי כל האג'נדות, זעקה גדולה ומרה על העולם הזה, על הדברים שיכולים להתרחש בו, על הזוועה.
ומי שנמנע מספרי שואה, מי שמתרחק מהזוועות ולא רוצה לקרוא ולדעת, אולי יזדהה עם האג'נדה...
אבל עדיף לו להימנע מהקריאה, שהיא קשה רגשית לעתים.
כי המספר מתנגד לכל הטקסים הנערכים במחנות, לא רק בגלל המניפולציה הרגשית והאינדוטוקטוריזציה, לשיטתו, אלא גם בגלל שהטקסים השקטים, המנחמים, הקיטש וההשלמה, לא הולמים את הזעקה האיומה שהיו צריכים המקומות האלו להפיק מכל גרון אנושי.
כי על הספר הזה התפרסמה ביקורת שכותרתה היא: "מפלצת הזיכרון: ספר טיסה קודר ויעיל לפני המסע לפולין."
אני תוהה אם הכותרת הזו שיעשעה את ישי שריד או גרמה לו למרוט את שערותיו ביאוש.
האם המפלצת קמה על יוצרה?
27 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק.
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה רץ.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
מרגש- ועמוק בעומקם של הנימוקים המובאים בביקורת ומעוררים לשיח פתוח.
|
|
האופה בתלתלים
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
כמובן. אני מדברת על סבתא שלי ספציפית,שהיה מאוד מרגש עבורה ועבור ההורים שלי לראות את מקום הולדתה.
|
|
רויטל ק.
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה אפרתי.
ככה בדיוק דודה שלי אמרה כשאני טסתי... שנים לפני שהיא עצמה טסה. אבל כאמור, כל אחד ונסיבותיו. |
|
רויטל ק.
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה האופה.
לא יודעת אם במתכונת הזו יש שמחה. סבתא שלי נסעה עם שתיים מבנותיה לחלק מהמקומות בהם היא עברה, אבל לכפר הולדתה סירבה לחזור. כל אחד ונסיבותיו, מן הסתם. |
|
אפרתי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
את בת הדור השלישי, יוצאת דופן. את פועלת וחושבת כמו בת הדור השני וזה יוצא דופן ומרגש
מאוד.
אני עצמי לא מסוגלת לנסוע לפולין. כדי להתרגש ולבכות במחנה השמדה, אין לי צורך. השואה היא ממילא כווייה בנפשי. סתם לפולין, אני לא רוצה. יש כאלה שנוסעים לקברי צדיקים, שיסעו במקומי. מבחינתי, גרמניה ופולין בלתי עבירות. |
|
האופה בתלתלים
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
קשה לשמוע על מסקנות הספר, אבל נשמע שהוא מעורר למרות זאת.
מסכימה עם סקאוט, שכנראה רבים נוסעים כדי להפיל אסימון. אני אישית לא נסעתי, זה גם לא עודד במקום לימודי, אבל אין לי דעה בעניין. ייתכן שיום אחד אסע. ההורים שלי כבר נסעו יחד עם סבתא שלי לסיור גם באתרי הולדתה - ואני משערת שבמתכונת כזו יש גם הרבה שמחה לצד השאר. |
|
רויטל ק.
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
קשור, מחשבות, קשור...
ומוכר ומובן. |
|
מורי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אכן, בגלל שסבא ניצול אושוויץ היא החליטה לנסוע. ברוב המקומות הם עברו כמו
בטיול שנתי, שמעו הסברים ובגלל הנסיעות הארוכות גם היו עייפים. אחד מהשכבה הביא גיטרה והחל לשיר בטרבלינקה. תוך זמן קצר כולם כבר מיררו בבכי. גם עכשיו יש לי דמעות בעיניים.
כל זאת בלי קשר לסקירה ולספר. הייתי חייב לספר. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
צודקת בהחלט!
אני רוצה להוסיף שאני לא בעד המסע לפולין בגילאים צעירים.
ואני חושבת שהכול קשור ליכולת נפשית לעכל את מה שתראה שם ולא בהכרח הגיל. יש הרבה צעירים שלא רואים במסע לפולין הזדמנות לטיול. ומי שרואה זאת כך מפספס לחלוטין את המטרה האמיתית של המסע. אתה לא טס בכדי לחגוג, אתה טס כדי שהאסימון יפול, שהדבר אכן התרחש. כי כשאתה נמצא שם זה אחרת מאשר כשאתה קורה בספרים. זה נותן לך תחושה אמיתית כאילו אתה חווה את האירועים בעצמך. איזה מן חיבור לבני עמך. בשורה התחתונה, אני מסכימה איתך. גם אני נגד המסע לפולין בדיוק מהסיבה הזאת, שהצעירים בימינו מרביתם רואים במסע טיול ותו לא וכפי שאמרתי, מאבדים את ערכו האמיתי. בכללי אני תומכת בטיסה לפולין בגיל מבוגר יותר, גיל 30-40. |
|
רויטל ק.
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה סקאוט.
טוב שיש את המודעות העצמית והיכולת להבין מה לא מתאים לך ומה אתה לא מסוגל לעכל, כרגע או בכלל. ולא מובן מאליו. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
כתבת יפה.
אני לא טסתי לפולין כי הרגשתי שאני צעירה מדי, אני מתכננת לטוס בעתיד. כשיתאפשר לי מנטלית.
זה מזכיר לי שכמה ימים לפני ההכנה לטיסה לפולין, פניתי אל המחנכת שלי, שהיא דור שני לניצולי שואה ואמרתי לה שאני לא טסה והיא שאלה למה? אמרתי לה חד וחלק שאני לא מסוגלת. ולשם שינוי, פעם ראשונה הייתה בינינו הסכמה חרישית. היא תמכה בהחלטתי ולא גינתה אותה. אני חושבת שהכול קשור ליכולת נפשית לעכל את מה שתראה שם ולא בהכרח הגיל. יש הרבה צעירים שלא רואים במסע לפולין הזדמנות לטיול. ומי שרואה זאת כך מפספס לחלוטין את המטרה האמיתית של המסע. אתה לא טס בכדי לחגוג, אתה טס כדי שהאסימון יפול, שהדבר אכן התרחש. כי כשאתה נמצא שם זה אחרת מאשר כשאתה קורה בספרים. זה נותן לך תחושה אמיתית כאילו אתה חווה את האירועים בעצמך. איזה מן חיבור לבני עמך. בשורה התחתונה, אני מסכימה איתך. גם אני נגד המסע לפולין בדיוק מהסיבה הזאת, שהצעירים בימינו מרביתם רואים במסע טיול ותו לא וכפי שאמרתי, מאבדים את ערכו האמיתי. בכללי אני תומכת בטיסה לפולין בגיל מבוגר יותר, גיל 30-40. |
|
רויטל ק.
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה מסמר.
|
|
מסמר עקרב
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
הביקורת מעולה והסיפור האישי מרגש. שילוב מנצח.
בנוגע לתמיהה שהעלית בסוף, נראה לי שמריטת שערות באה יותר בחשבון... |
|
רויטל ק.
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה לי.
|
|
לי יניני
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה סקירה מעניינת. חושבת קצת אחרת ממך.
|
|
רויטל ק.
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה מחשבות.
את "השלישי" לא קראתי. קראתי את "גן נעמי" שלו וגם ממנו לא התרשמתי במיוחד. האם הבת שלך היתה בקשר עם סבא או סבתא שהיו ניצולי שואה בעצמם? בשבילי, להגיע ולעמוד פיזית באותם מקומות שבהם סבתא שלי עמדה שנים קודם לכן, פחות או יותר בגילי, במקומות שבהם איבדה את משפחתה ונותרה לבד, הכי לבד בעולם, היתה חוויה שמלווה אותי עד היום. |
|
מורי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
מעניין מה שכתבת. קראתי לפני כן את השלישי של שריד ומאוד לא התרשמתי.
אני דור שני לשואה, הבת האמצעית שלי היתה במסע לפולין ואני דחפתי אותה לשם, היא גם רצתה. אין מסקנות.
|
27 הקוראים שאהבו את הביקורת