הוצאת מוסד ביאליק

אודות ההוצאה:
מיסודה של ההסתדרות הציונית העולמית

הספרים של הוצאת מוסד ביאליק

1.
נסתיימה המלחמה ואני מצאתי את עצמי בעולם ריק. שממת - מוות מסביב. ממשפחתי לא נותר איש ואפילו קבר אין להזיל עליו דמעה. התחלתי מפשפש ברשימות ובתקים מימי פעילותי במחתרת היהודית, שהחבאתי אותם בזמן מרד וארשא ב - 1944. בשעה שהטמנתים לא קיוויתי שיעלה בידי למצאם, ואף שיערתי שיהיה טעם לכך. אך תוך שהייתי מוציאם מן האדמה, נייר אחר נייר, דפים שהצהיב...

2.
ספר `מוצא המינים` לצ`ארלס דארווין הוא ספר-יסוד-ומופת בתולדות המדע החדיש, כלי מחזיק ברכה באוצר ההשכלה והספרות המדעית של כל אומה ולשון. בפרופ` שאול אדלר זכינו ומצא הספר את תורגמנו ופרשנו הראוי לו להכניסו לבית תרבותנו, במלאה 100 שנה לצאתו לאור בלשונו המקורית. במה נתייחד `מוצא המינים?` קודם כל בזה, שדארווין ביסס את תורתו על שפע עובדות, הבא...

3.
4.
קנה חדש: ₪149.00 ₪134.10
"לתבונה האנושית יש גורל מיוחד בסוג אחד של הכרותיה: מעיקות עליה שאלות שאין ביכולתה לסלק אותן, מפני שהוטלו עליה כמטלה על ידי טבע התבונה עצמה, אך אין גם ביכולתה להשיב עליהן, כיוון שהן חורגות מכל יכולותיה של התבונה האנושית". זהו המשפט הפותח של הספר ביקורת התבונה הטהורה לעמנואל קאנט, שהוא, ללא ספק, החיבור הפילוסופי החשוב והמשפיע ביותר ב...

5.
``אדם המשחק`` (Homo Ludens) הוא היצירה החשובה ביותר בפילוסופיית-ההיסטוריה של דורנו. מחברה, המלומד ההולאנדי יוהאן הויזינגה (1954-1872), רואה במישחק את שורש התרבות. כל אימת שיחיד או ציבור חורגים מעבר לסיפוק צורכי גופם, נעשית חריגה זו בצורה של מישחק. ההתבוננות בתופעה של מישחק מראה, כי קודם-כל המישחק הוא פעילות חופשית שאין בה משום כפייה, לא מצד הט...

6.
היומן נוגע לשנים 1863 - 1864....

7.
בספר מקורי זה ניגש המחבר ד"ר אברהם שליט, פרופסור להיסטוריה של תקופת בית שני באוניברסיטה העברית, לחקר תקופת הורדוס בתולדות הבית השני, מתוך ראייה חדשה, המבוססת על חקר מעמיק במקורות ההיסטוריים של התקופה. בראייה חדשה זו נשלפת דמותו של הורדוס מן המסגרת שבה שיבצה אותה המסורת היהודית והנוצרית, והיא נקבעת במסגרת העולם ההלניסטי - הרומא...

8.
134 עמודים. נוסח עברי: אברהם עוז...

9.
ספר ה'אקדמות למדע ההיסטוריה' ('מקדמה') הוא הניסיון הראשון - לא רק בספרות הערבית אלא בספרות העיון של כל העמים - להתחקות על הגורמים הקובעים את מהלך ההיסטוריה. בספר זה, שכתב בשנת 1377 היסטוריון מוסלמי, שהיה גם פוליטיקאי פעיל בצפון - אפריקה, ביקש אבן - ח'לדון להעלות על הכתב את מכלול יסודות הקבע המשותפים לכל המצבים ההיסטוריים, ואת מכלול המס...

10.
בספר נכללים עיקרי משנתו של בובר בדבר מהות עמידתו ודרכו של האדם בעולם. הוא נדרש לשאלות רבות וביניהן: האם קיומו-הווייתו של אדם היא מתוך דימוי או מתוך יישות, ומה היא משמעות הקיום מתוך אלה? האם יש "שיחה" בין בני-אדם או שמה שנראה כשיחה אינו אלא "פיטומי מלים"? מתי שיחה היא שיחה, ומתי היא דו-שיח אמיתי? מה מקומם של הצמדים אני-אתה ואני-הלז ומתי ה...

11.
12.
13.
עולם הקבלה, שפירנס בגלוי ובסתר דורות רבים בישראל, מאז תקופת המשגה ועד תנועת החסידות מראשיתה ועד ימינו, היה עולם סגור ומסוגר בפני המחקר היהודי. `מדע היהדות, שטרח להכיר את מהותה הייחודית ואת תולדותיה של היהדות, את הפיזיונומיה ההיסטורית שלה, עבר עד לדורנו כמעט ללא הבנה על פני התעודות של הקבלה... המפתח להבנת יצירותיהם של המקובלים דומה ...

14.
הספר הוא מחקר עמוק ומקיף על תפישת המציאות בתרבות המערב לפי ביטוייה והתפתחות ביטוייה בספרות המופת למן הומרוס ועד וירג'ינה וולף. בספר עשרים פרקים הדנים בעשרים יצירות, שכל אחת מהן בעלת חשיבות מכרעת לגבי התפתחות היצירה הספרותית ולגבי רוח התקופה....

15.
16.
הקדים מבוא פ. טיברגר; תרגם יעקב קופוליביץ; ערך יהודה אבן-שמואל. ספר-היסוד בפסיכולוגיה של הדת מאת הוגה הדעות האמריקני הידוע ויליאם ג'יימס, הבוחן את החוויה הדתית כפי שחווה אותה היחיד, ולא כפי שהיא באה לידי ביטוי בכללי האמונה של הדת הממוסדת. החוויה הדתית לסוגיה מאת וילאם ג`יימס הוגה דעות האמרקאי המובהק ביותר של תקופתנו, הוא ספר היסו...

17.
זהו ספר רב היקף שבו מכהנת תורת המשפט כמבוא לגופי המשפט. השופט בדימוס חיים ה. כהן כיוון את דבריו לקוראים המשכילים המתעניינים גם בהלכה וגם במעשה, דהיינו בהליכים, במשמעויות, בהשלכות ובקדמוניות. זהו ספר מידע, שהקורא יוכל לגלות בו את סתרי תורת-המשפט ופרטי דיניה בנושא המעסיק אותו לשעה. מעין אנציקלופדיה בזעיר-אנפין הסדורה לפי נושאים ולא...

18.
19.
מהו בעצם דאו? קשה מאוד לתת תשובה ממצה לשאלה זו. מובנו הראשוני של ההירוגליף דאו הוא ללכת, הליכה, דרך, נתיב. נמצא, דאו מתפרש: דרך שיש ללכת בה, שיטה, עיקרון, ולדעת מקצת מן החוקרים - אלוהים.' דאו דה צ'ינג,' כלומר משנת דאו ודה, חיברו הפילוסוף הסיני לאו - צה בסוף המאה השישית, או בתחילת המאה החמישית לפסה"נ. האידיאל של לאו - צה הוא אפס - מעשה, אשר יש ...

20.
21.
לאחר שעברו על ארתור קלנם מיטב שנותיו בסין הרחוקה הוא שב אל אנגליה מולדתו, ואינו מוצא מנוח לנפשו: עוול שעשתה משפחתו עדיין לא בא על תיקונו. מכאן ואילך נקשרות קורותיו בנפשה האמיצה של דוריט הקטנה, שאביה ויליאם דוריט כלוא שנים רבות, כמו אביו של דיקנס הילד, במרשלסי, בית סוהר לבעלי חוב, ואפסה תקוותו לצאת לחופשי. גם כאשר הגלגל מתהפך, מוסיף ה...

22.
23.
24.
25.
אכסיסטנציאליזם היא דרך מחשבה פילוסופית, שעלתה במאה התשע עשרה בהגותו של קירקגור ותפסה מקום מרכזי לקראת אמצע המאה העשרים, בעיקר אצל היידגר וסארטר. ייחודה בנסיון להסביר את המציאות כולה מתוך זווית הראיה של בעיית הקיום של האדם הפרטי. המציאות אינה נתפסת כמערכת אובייקטיבית קבועה והארמונית, אלא כנושאת בחובה את הסבל והדאגה והבעייתיות, ש...

26.
פתח התקופה החדשה במחשבה הפילוסופית האירופית עומדת דמותו של עמנואל קאנט. בשלושה`ביקורות` הגדולות שלו שידד את מערכות החשיבה האנושית והורה לאדם דרך ראייה חדשה בעצמו ובעולמו. גם שיטות פילוסופיה שקמו אחריו ונתכוונו לחלוק עליו, מתורתו הן ניזונות ועל יסודה הן בונות. שלוש ה`ביקורות` של קאנט היו, מאז פרסומן ועד היום, ליסוד מוסד לכל מחשבה פ...

27.
"יריד ההבלים" (1848), מחשובי הרומנים החברתיים הסאטיריים כלשון האנגלית ומן המבריקים והמבדרים שבהם, נחשב ליצירת - מופת בסיפורת האנגלית של המאה הי"ט ולגולת - הכותרת ביצירתו העניפה של מחברו, ויליאם מייקפיס תקרי. הספר, שמאורעותיו מתרחשים בחלקם על רקע המלחמות הנפוליוניות, מגולל יריעה רחבה וססגונית מחיי החברה האנגלית על כל שדרותיה ומעמדות...

28.
ספר זה סוקר את תולדות המזרח הקרוב למן מלחמת העולם הראשונה ועד לזמננו. בסקירתו המחבר רואה את האזור כולו כחטיבה אחת, ויחד עם זה אינו מקפח את תולדותיה ודמותה של אחת ממדינותיו. גישתו ההיסטורית של המחבר מקדישה תשומת לב לא רק לתיאור המאורעות, אלא גם לכוחות הכלכליים והחברתיים שהניעו את התהליכים המרכזיים, ועיצבו את דמותו של האזור. דיוניו ...

29.
תרגם מיוונית והוסיף הערות א.א. הלוי; הקדים מבוא אלכסנד פוקס. הספר פותח במילים אלה: "תוקידידיס, איש אתונה, העלה על ספר את קורות מלחמת הפילופונסים והאתונאים כמות שהן. והוא התחיל בזאת מיד משנתרגשה ובאה, שכן ציפה שחשובה וראויה לתשומת-לב תהא יותר מאלו שקדמוה". ספרו הוא התעודה הגדולה והמרוכזת ביותר שנשמרה ממורשת יוון בפרט וממורשת המחש...

30.
``ביקורת התבונה המעשית`` הוא ספרו השיטתי העיקרי של עמנואל קאנט בענייני תורת המוסר והמידות. הספר דן בניסוח החוק המוסרי בחינת צו החלטי, כלומר בנוסח החובה המוטלת על האדם כיצור תבוני לנהוג כך, שהכלל המדריך את מעשיו יוכל להיות לחוק כללי הלך על כל המעשים שלו ושל זולתו. מצד אחר מניח הצו ההחלטי את הרעיון, כי יש לנהוג בכל אדם באשר הוא אדם בחי...

31.
באחד הרגעים הסוערים שידעה ספרד המוסלמית, בשליש הראשון של המאה ה11 - לסה"נ, ישב בעיר ח'אטיבה שבמזרח חצי האי האיברי, צעיר רם מעלה, גולה מקורדובה, וכתב חיבור על האהבה. האיש הזה, עלי אבן חזם, עתיד להיזכר כגדול מלומדיה של ספרד המוסלמית: חכם דת, פולמוסן, היסטוריון, תאולוג ואיש ספרות. כל חייו היה אבן חזם מעורב בטלטלות פוליטיות אדירות - פעמים ...

32.
הארמית היא שפה - אחות לעברית, והיא משמשת כלשון קודש שנייה בישראל. בארמית נכתבו חלקים מספרי דניאל ועזרא שנתחברו בימי בית - שני. הארמית השפיעה על העברית, כולל העברית שבמקרא. השפעתה הרבה של הארמית נבעה מהיותה הלשון הבינלאומית של האימפריה הפרסית האדירה שהשתרעה מהודו ועד כוש. אבל עוד קודם לכן שימשה לשון בינלאומית, ולשון מינהל באימפריות...

33.
34.
משפחת השפות השמיות היא המשפחה שעליה נמנות העברית, הארמית, הפיניקית, האכדית, הערבית ואחיותיהן. אי-אפשר להפריז בחשיבות ההבנה של השפות השמיות העתיקות להכרתו של עולם המקרא, אבל אין להתעלם מתרומתם של תהליכים בשפות שמיות צעירות יותר, או מהאגרונים שלהן, להבנת השפות העתיקות. בספר סקירות בעלות היקף שונה, לא רק על השפות השמיות העתיקות אלא ...

35.
36.
דן מירון ערך והוסיף אחרית דבר לכל אחד מן הכרכים. זוהי מהדורה של כל כתבי אורי צבי גרינברג (1981-1894), מגדולי השירה העברית בדורותינו. לראשונה מוגש האוסף השלם והמלא של שירתו העברית, שיריו היידיים במקורם ובתרגום לעברית, ויצירות שלא כונסו עד כה בספרים - יצירות הפרוזה שכתב, ומאמריו לעיתונות היומית משנות העשרים ועד שנות השבעים. המהדורה אינה...

37.
38.
פיוט ושירה ביהדות מרוקו מכנס שמונה מחקרים על השירה העברית שנכתבה במרוקו בחמש מאות השנים האחרונות. במרכזם של הפרקים עומדים שירים אירועיים-היסטוריים וחברתיים-תרבותיים וכן שירים אישיים, ובכולם בולטים הכיוונים הקהילתיים והמשיחיים של שירת יהודי מרוקו. הספר מציג בין היתר את שירו של יעקב הסופר על פגישותיו עם דוד הראובני, את שירתה היי...

39.
כרך זה הוא החלק השני של הספר 'תולדות היישוב היהודי בארץ ישראל מאז העלייה הראשונה - התקופה העות'מאנית', והוא מתמקד בארבעה ציבורים מרכזיים, בעלי ייחוד תרבותי - חברתי ופוליטי, שהיו בקרב יהודי ארץ - ישראל בתקופה הנידונה : 'היישוב הישן', העדה הספרדית, יהודי ארצות האסלאם ו'היישוב החדש'. הכרך פותח במאמרו של מנחם פרידמן על 'חברה במשבר לגיטימצ...

40.
41.
ג`ורג`ו ואסארי, מכונן ההיסטוריוגראפיה של האמנות, היה גם אחד הסופרים המפורסמים של הריניסאנס באיטליה. ואסארי עצמו היה צייר ידוע, אך עיקר תהילתו מיוסדת על ספרו זה, המתאר בצורה ביוגראפית את התפתחות האמנויות החזותיות מראשיתן, אצל ג`וטו וקודמיו, ועד לשיאן - במפעלו של מיכלאנג`לו; ואף מבטא את ההשקפות העיוניות המקובלות בתקופתו. הספר שלפני...

42.
"מגילת תענית", שנכתבה ארמית ונשתמרה כלשונה, היא משנה קדומה, ועניינה ימים-טובים למחצה, שאינם אסורים במלאכה אבל אין גוזרים בהם תענית ציבור ולא מספידים את המת, על שום נסים שנעשו בהם לישראל. מטבע הדברים, שמגילה זו משכה הרבה את דעתם של חוקרי היהדות בדורות האחרונים, שהרבו לההדיר את המגילה, ועמלו לעמוד על ענייניה ועל ערכה כמקור לתולדות ישר...

43.
התמורה הגדולה שחלה באמנות הציור בתחילת המאה - המעבר מן המוחש אל המופשט, ואסילי היה מבשרה ומבססה. בשנת 1910 צייר קבוצה קטנה של תמונות, שאין בהן נושא מתואר במשמעות הרגילה של מונח זה, ובה בשנה התחיל רושם בכתב את דעותיו והשקפותיו לביסוס התמורה המהפכנית הזאת. רשימות אלה נכללו בספר שלפנינו. הרשימות נכתבו מתוך סערת נפש ואמונה עמוקה בחובת ה...

44.
פירדוסי, שאה - נאמה אבו אל - קאסם מנצור (או חסן) הטוסי, הידוע בכינויו הספרותי פירדוסי (1205[1020 - ]?935[941 ?]), נחשב בקרב העמים הדוברים פרסית לניביה, ובקהילת חוקרי הספרות הפרסית, לגדול המשוררים האפיים של איראן. הפואמה שלו שאה - נאמה (ספר המלכים) היא אחד האפוסים הגדולים והמהוללים בספרות העולם. כשלושים שנה, משנות השישים ועד שנות התשעים של המאה הע...

45.
46.
47.
48.
הסיפור המקראי נועד לקוראיו ולא לחוקריו. על כן חייבת חקירתו להיות מבוססת על קריאתו. משמעותה הפנימית של יצירה גדולה אינה נגלית אלא למי שמוכן לקוראה בתור נמען, אולם בגלל ריחוקנו מהמקרא ועולמו, אנו מנועים מלקרוא את הסיפור המקראי כראוי לו ללא הכרה יסודית של דרכי הסיפר במקרא. את דרך הקריאה הנקוטה בספר זה ניתן לאפיין כצירוף של שלוש דיסצ...

49.
50.
תל אביב היא לא רק עיר, היא גם פרק בהיסטוריה הציונית ומושג מפתח של התרבות הישראלית. היא הגשמתו של חזון והתגלמות של רעיון. היא אמיתי ומיתית. היא קיימת לא רק כמכלול של בניינים ורחובות אלה גם מנוסחת במונחי התשובות לשאלה מהי תל אביב. תל אביב נבנתה בלבנים ובלוקים, אך נבראה במילים המגדירות את מהותה ומכוננת אותה כעיר מיתית. תל אביב המיתית ...

51.
להערכת הטיפול הניתן על-ידי אנשי המקצוע- עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, אנשי חינוך, אנשי בריאות הציבור ואחרים- יתרונות רבים: היא עשויה לשפר את היכולת המקצועית של המטפלים; היא עשויה להגביר את תחושת השותפות בין המטפלים; היא עשויה לשפר את תוצאות ההתערבות והיא יכולה לשרת את מנהלי הסוכנויות שצריכים לדווח על מצב הפונים, לקבוע מדיניות, לה...

52.
53.
54.
55.
תומס קולקה בוחן את הקיטש שבאמנויות החזותיות, בספרות, במוסיקה ובאדריכלות. כדי להבדיל את הקיטש מן האמנות הוא גורס שהקיטש מתאר אובייקטים או נושאים טעונים רגשות שאפשר לזהותם מיד, אבל הקיטש אינו מעשיר את האסוציאציות שלנו בכל הנוגע לאובייקטים או לנושאים המתוארים. עוד נדרש קולקה לטבעו המתעתע של הקיטש על ידי בחינת פחיתות ערכו האמנותי ו...

56.
מתוך ביקורתה של גליה פת-שמיר במוסף לספרות, ידיעות אחרונות 10.3.2006: הפילוסופיה הסינית הגדולה מעמידה במרכזה את ההומניזם הטהור ולא את האל. "האדם מרחיב את הדרך, לא הדרך את האדם", משפט הפתיחה ב'ספר המאמרות' של קונפוציוס, שחי בסין של המאה השישית לפני הספירה, מרמז לא מעט על החיבור כולו. זהו קובץ דיאלוגים קצרים בין המורה קונפוציוס לבין תלמידי...

57.
ניהליזם וטוטליטריזם נחשבו עד כה תופעות סותרות זו לזו. במחקרו המקיף המצביע המחבר על הזיקה הפנימית בין חתירה להרס ובין נהייה למבנה מוחלט. כפל פנים זה של תאווה ניהליסטית ותשוקה טוטליטרית היה לב לבו של זרם אינטלקטואלי מיוחד במינו שצמח באירופה בשנים 1930-1870. המחקר עוסק באיתורה, בהולדתה ובהתפתחותה של תרבות פוליטית דינמית באירופה, שהיתה ...

58.
59.
60.
61.
הספר מבקש להוכיח כי המלחמה הקרה בין ארצות הברית לברית המועצות על ההגמוניה העולמית היא שהכריעה בגורלה של מדינת ישראל. ספק אם הסכסוך הישראלי-הערבי, החמור כשלעצמו, היה מוביל למלחמות בסדר גודל של מלחמת ששת הימים (ומלחמת יום הכיפורים לאחריה) אלמלא מעורבותה הבלתי מספקת של ארצות הברית, לצד ישראל, ולעומתה תמיכתה של ברית המועצות, מדינית ו...

62.
"אני ואתה" הוא ספרו המפורסם ביותר של הוגה הדעות היהודי-הגרמני-הישראלי מרטין בובר. הספר ראה אור לפני שמונים שנה, בשנת 1923, בגרמנית, ובו נתן בובר ביטוי ראשון לחשיבתו הדיאלוגית – פרי של היפוך כיוון אישי ורעיוני - ויצק את הפתוס של מחבר שרואה אור חדש. מאז הופעתו לראשונה לא חדל "אני ואתה" לקרוא לקוראיו בקול אישי מיוחד. הספר תורגם לשפות רבות,...

63.
ליאו שטראוס נולד בגרמניה, היגר בסוף שנות השלושים לארצות הברית, ושנים רבות שימש בהוראה במחלקה למדע המדינה באוניברסיטה של שיקגו. פרסם מחקרים רבים בתחום הפילוסופיה הפוליטית ובתחום הפילוסופיה היהודית בימי הביניים, וכתביו בשני התחומים האלה נחשבים לסוללי הדרך להכנה חדשה של תולדות הפילוסופיה ושל מהות הקונפליקט בין דת ההתגלות )'ירו...

64.
65.
הספר יצא במלאת 50 שנה לפרסום המאמר.נדפס על נייר מיוחד ב1500 עותקים בלבד....

66.
משנכשל כורש למלוך תחת אביו דריווש השני מלך פרס, החליט להפיל בכוח את אחיו הבכור, ארטאכסרכסס ה-2. לצורך כך גייס כורש צבא שכירים יווני, ועם צבא זה עלה להלחם נגד ארטאכסרכסס. הקרב הסתיים במפלת צבאו של כורש ובמותו. שליחיו של אחיו הרגו בערמה גם את כל מצביאי צבאו ואת חייליו. שרידי צבאו, רבבה במספר, בחרו במצביאים חדשים מתוכם, וביניהם כסינופון,...

67.
68.
69.
70.
71.
פובליוס ורגיליוס מרו, גדול המשוררים של רומא העתיקה, שחי ופעל בימי אוקטוויאנוס, מייצג את תור הזהב בקורות הספרות הרומאית. 'אינאס', האפוס הלאומי רב המידות ורחב היריעה, הוא גולת הכותרת בשירתו של ורגיליוס. בשירה זו מוארות באור חזונו של המשורר תולדות רומא בזעיר אנפין, מעברה הלוט באגדות קדומים ועד זמנו של המשורר, ימי ייסודה של הקיסרות. ...

72.
73.
74.
75.
הספר כוחו של היועץ החינוכי - בית הספר כסביבה חינוכית מגדלת הוא בעל חשיבות גדולה לקהילת המחנכים בכלל וליועצים החינוכיים בפרט. המחברים מציגים באופן שיטתי את "התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית" המבוססת על קישור בין פסיכותרפיה וחינוך. קישור מיוחד זה פותח על ידם, ועל ידי עמיתיהם באשלים, תוך התנסות רבת שנים בעבודה עם תלמידים ועל ידי עמית...

76.
77.
78.
מחשבתו של הרמן כהן בספר זה סובבת על ציר ששני קטביו הם האידאה של אלוהים כהכרח התבונה והאוטונומיה של האדם כהכרח התבונה. שניהם מונחים ביסוד התבונה האנושית. לאורם רואה ומבאר המחבר את היהדות בעיקרי גלוייה ובהם הוא רואה את סגולת תרומתה לתרבות האנושית ואת ערכה להווה ולעתיד. תרגמו מגרמנית צבי וויסלבסקי וחנוך קלעי; ערכו והוסיפו הערות ש...

79.
80.
בספר זה מתגוללות לראשונה כל פרשיותיה של המחשבה הפילוסופית היהודית, משרשיה הדתיים בכתבי-הקודש, התלמוד והמדרשים ועד שלוחותיה בדורות האחרונים. קרוכמל, כהן ורוזנצווייג. היא נידונה גם בעצמה וגם בעיקר מבחינת זיקתה אל המחשבה הפילוסופית העולמית. למחשבה הפילוסופית היווונית העתיקה בראשיתה, למחשבת ימי הבינייים - שהם ימי פריחתה של הפילוסו...

81.
במוקד הספר עומד אתוס הגבורה כפי שהוא משתקף בתודעה הציבוריתובזיכרון הקולקטיבי של החברה הישראלית. מקרה מבחן של אתוסזה, המובא בספר, הוא גיבורי מבצע הצנחנים במלחמת העולםהשנייה, חברי היישוב, רובם ילידי אירופה, שהוצנחו באירופהבעיצומה של המלחמה במסגרת הצבא הבריטי. לאחר סיכום הפרשהעוקב המחקר אחר התייחסותה המשתנה של החברה היישובית ולא...

82.
83.
84.
קומדיה מקסימה זו מסמלת מיפנה ביצירתו של גדול המחזאים הצרפתיים (1673-1622). מיפנה זה מוצא את ביטויו לא רק בסגנון, בחריזה ובשליטה המעולה בקצב, אלא גם בהעמקת הדמויות ובהפיכת מעשה שגור ונדוש בקנאי זקן ומרומה ליצירה פיוטית מיוחדת במינה. תרגומה של המשוררת לאה גולדברג מצטיין בנאמנותו למקור ומתרונן בקלות חרוזיו הטבעיים, הקולחים במשובת-חן. ...

85.
הספר עוסק ביחסי הגומלין בין מודרניות לנאורות בפרספקטיבה היסטורית של סוף המאה העשרים. יש הנוהגים לזהות מודרניות עם נאורות אך ההנחה העומדת במרכז הספר היא שאלה שני מושגים שונים ונפרדים, ולעתים אף סותרים. המודרניות, היא האתגר, התודעה והיכולת של האנושות לעצב את גורלה בימו ידיה. הנאורות היא השקפת עולם שצמחה במודרניות וביקשה לעשות אונ...

86.
87.
במחלוקת על נשקו של אכילס המת פוסקים שופטי צבא יוון לטובת אודיסאוס. איאס, שהיה השני לאכילס בגבורתו, נתקף בזעם על שקופח, ויוצא בלילה לנקום במצביאי הצבא. אלא שהאלה אתנה מכה אותו בתעתועים, ובמקום לתקוף את יריביו, הוא שוחט את הצאן והבקר שנלקח שלל. לאחר שהוא מגלה שנכשל במעשה הנקמה והביא על עצמו חרפה, מחליט איאס להתאבד. הוא פורש אל חוף הים ...

88.
89.
מעטים הספרים שהוכרו כספרי-מופת בזמן הופעתם, והם שומרים על תוארם זה גם בחליפת הזמנים והשתנות המסיבות. הם מתייחדים ביכולתם לפרש ולהאיר חטיבת-עבר שלימה ולהציג אותה במוחשיות רבה, כמו חיה, לפני הקורא. נתמזגו בו בספר מחקר מדעי ואופי אמנותי, והוא משמש דוגמה לכתיבה היסטורית של הרוח, של תרבות מסוימת. מחברו של הספר, ההסטוריון והוגה-הדעות הה...

90.
ספר זה עניינו אחת הפרשיות הגדולות והמפוארות שבהיסטוריה האנושית. הוא בא לתאר את חיי אתונה בימי גדולתה, במאה החמישית לפני סה"נ, שעה שהדימוקראטיה היוונית היתה בעיצומה. תקופה זו הנחילה לתרבות המערב ערכים מדיניים ורוחניים ראשונים במעלה. ערכים אלה מקורם במערכי ה'פוליס', זו עיר - מדינה יוונית. איש ה'פוליס' השתתף בהנהלת ענייני עירו - מדינת...

91.
92.
הזיקה בין התחום האסתטי ובין תחום הידיעה היא סוגיה האמורה להעסיק כל אדם הרואה את עצמו כמי שניתן ברגישות ליופי. הפילוסוף עמנואל קאנט קובע כי היופי אינו עניין לטעמו האישי של המתבונן. קביעה זו היא חלק בלתי נפרד מן המהפכה שהוא מחולל בתולדות הפילוסופיה. במסגרת הגותו מנסה קאנט להראות שתנאי התודעה העליונים - העקרונות הטרנסצנדנטליים - המ...

93.
זה סיפורה של משפחה ירושלמית מיוחסת שבניה היו למנהיגי התנועה הלאומית הפלסטינית. כ250 - שנה, מראשית המאה השמונה - עשרה עד שלהי תקופת המנדט הבריטי במאה העשרים, החזיקה משפחת אל - חוסייני במשרות החשובות ביותר בירושלים וסביבתה, ולמן המחצית השנייה של המאה התשע - עשרה היתה השפעתה רבה גם במחוזות אחרים בארץ ומחוצה לה. אל פסגות העוצמה האלה הגי...

94.
95.
96.
97.
הוולדנסים (שנקראו גם "עניי ליון") היו אחת מכתות המינות המרכזיות של ימי - הביניים, והיחידה שהאריכה ימים עד העת החדשה. מה היו יחסי המגדר בקהילתם, ומה היה מקומו ומעמדן של הנשים בה, להלכה ולמעשה? האם היה השוויון בין המינים עיקרון אצל הוולדנסים, או שזכויות הנשים בקהילתם הורחבו רק בשל היותם קבוצת שוליים, ששיתוף הפעולה של הנשים היה חיוני לק...

98.
99.
100.


©2006-2017 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ