» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (33):
ספרי חובה לקורס פרקים בתרבות המערב,
הספרייה העברית בברלין,
ספרים שצריך לקרוא,
קראתי,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
ספרות מתורגמת ,
קלאסי,
ספרי מופת,
רוצה לקרוא,
פרוזה,
לקריאה עתידית,
הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים,
ספרי החובה של ד"ר הנרי אונגר,
למצוא,
נו, רשימה,
בדרך אל המדף,
ספרי פילוסופיה למכירה תמרה,
פסיכולוגיה, פילוסופיה וסוציולוגיה,
ספריית דורון,
2021,
לעתיד,
קוראת,
רשימה,
רוצה לקרוא,
מתכנן לקרוא ב5 שנים הקרובות,
עם הספר,
עסקים וכלכלה ▪︎ פילוסופיה והגות: מדינית • כלכלית • חברתית ▪︎ יחסים בינ"ל ▪︎ פוליטיקה,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
רומנים היסטוריים שקראתי,
ספרות מתורגמת למכירה ,
רשימת ספרים,
Hard to Get,
ספרות צרפתית,
עוד ...
|
2.
|
|
ספר זה נכתב בין 1773-1775 בעת מסעות המחבר בארצות השפלה-אירופה. הרפתקות ומעללים, אירועי אמת ומקרים מחיי היום-יום של אנשים פשוטים אבל יחד עם זאת הספר קנה את פירסומו בהיותו מסה פילוסופית על חופש הבחירה והסיפור, שגיבוריו הם הרעיונות הנשגבים והערכים שהנחילה המאה ה-18 לצרפת והמהפיכה הצרפתית-לעולם כולו. באתר ניתן למצוא את ספרו הראשון של דידרו שיצא בעברית:בן אחיו של ראמו. ...
|
3.
|
|
יצירת המופת של דני דידרו, נכתבה בשנים 1782 – 1762. זהו דו-שיח, המתרחש בבית הקפה האופנתי של התקופה "פאלה רויאל" - בין פילוסוף אחד (אפשר לזהות בדמותו את המחבר עצמו) לבוהמיין ציני, אחיינו של המלחין המפורסם ראמו. השיחה מתפתחת בחופשיות ונוגעת בנושאים רבים, ביניהם גאונות ובינוניות, יושר מקצועי ורמאות, חינוך הדור הבא, תפקידו של הכסף בחברה, הסתגלות למוסכמות כנגד כבוד עצמי בלתי מתפשר, הרוע מול טוהר המידות ועוד.הדו-שיח שכתב דידרו הוא דוגמה נדירה ביופיה למחשבה דיאלקטית, ליכולת להבחין בסתירות וביחסיות כל הדברים כולם, כולל הערכים המוסריים....
|
4.
|
|
דֵני דידרו (1713–1784), הוגה דעות בן דורם של וולטר, מונטסקייה ורוסו, מגלם באישיותו הכובשת דמות טיפוסית של איש תקופת ההשכלה במאה השמונה עשרה בצרפת: מצד אחד ניכרת בכתיבתו נכונות להשמיע ביקורת נוקבת על החברה והמשטר ודרישה בלתי מתפשרת לכונן חברה חילונית ורציונלית, מנותקת מן המסורת הדתית והמעמדית של ארצו; מצד שני בולטת הכתיבה הקלילה והשנונה של ביקורת זו, שמאפשרת לכל אחד לא רק להבין את הדברים ואף להזדהות עמם אלא גם ליהנות מהם.
'דידרו הוא איש מסוכן מאוד', כתב אזרח פריזאי באמצע המאה השמונה עשרה והמליץ למשטרה לעצור אותו בעוון פגיעה בקודשי הדת. דידרו אכן נרדף ואף נכלא בשל דעותיו, אולם גם בקרב מתנגדיו שררה הסכמה שהוא איש שנון ששיחתו משעשעת מאוד. הערכתו העצמית הייתה שונה במקצת: 'אינני שנון', כתב, 'יש בי משהו טוב יותר: פשטות, כנות, חום בנשמה, שֵׂכל שקל להציתו, נטייה להתלהבות, אהבה לטוב, לאמתי, ליפה, נטייה לחייך, להעריך, לכעוס, לאהוד, לבכות'.
במידה רבה היה דידרו מנהיגה הלא מוכתר של תנועת ההשכלה בצרפת. אמנם הוא לא מילא כל תפקיד ציבורי רשמי, ומעולם לא העמיד את עצמו ואת אישיותו במרכז העניינים, אך הוא היה היוזם והמפיק הבלתי נלאה של ה'אנציקלופדיה' הגדולה – המפעל הספרותי שהצליח ליצור שותפות בין הוגי הדעות שפעלו באותה תקופה ולהעמידם כמעין קואליציה של אינטלקטואלים שהציעה חלופה למשטר האבסולוטי השמרני והמנוון של צרפת.
בספר זה מכונסים ארבעה דיאלוגים מאת דידרו וכן קטעים מערכים שכתב ב'אנציקלופדיה', שרובם רואים אור לראשונה בתרגום עברי. כל אחד מהדיאלוגים מבטא היבט מסוים של חשיבתו: הפילוסופיה החברתית – ב'אחיינו של ראמו'; המדע והפסיכולוגיה – ב'חלומו של ד'אלמבר'; המשפט והפוליטיקה – ב'שיחת אב עם ילדיו'; הדת והאתיקה – ב'נספח למסעו של בוגנוויל'. כל אחת מהיצירות הללו היא דוגמת מופת לחשיבה החדשנית ולכתיבה המבריקה של אחד מגדולי היוצרים של המאה השמונה עשרה....
|
7.
|
|
דני דידרו, הבולט בנציגיה של תקופת הנאורות, ולא רק בצרפת אלא באירופה כולה. פועלו הרבגוני מתפרש על פני תחומים רבים: פילוסופיה, תאטרון, ספרות, אמנות, שירה, אקטואליה, מדע, טכנולוגיה, וכלכלה; ובכל אלה הוא נאבק בגלוי למען חופש התבונה וחופש הביקורת בשיח המדעי, הפילוסופי והדתי בין אנשי הרוח בימיו. בספר זה כונס מבחר מתוך 'הסלונים' ומתוך 'הכתבים האסתטיים'. ב'סלונים' שקד דידרו על פיתוח שיח אסתטי משלו, עיצב את דמות מבקר האמנות ותפקידו, וגיבש עמדה מנוגדת לנוקשות השמרנית של האקדמיה. שני החיבורים, 'מסות על אודות הציור' ו'מחשבות תלושות על הציור, על הפיסול ועל השירה', נכתבו בזמן כתיבת 'הסלונים', והם דנים בסוגיות אסתטיות כלליות מנקודת מבט פילוסופית ואתית, ופותחים צוהר לחשיבה תאורטית שמקשרת בין אסתטיקה לאתיקה. בכתבים שתורגמו כאן באים לידי ביטוי כישרונו של דידרו להעלות את הסוגיות המרכזיות של הדיון האסתטי קודם שנולד הדיון הזה, וראיית הנולד של פילוסוף גאוני, שחזה את ההתפתחויות העתידות להוליך את הציור אל האימפרסיוניזם והסוראליזם....
|
8.
|
|
"מהי אפוא האשה?" שואל דידרו. "למרות שהן נראות מעודנות מאתנו, בתוך תוכן הן נותרו פראיות לחלוטין." דני דידרו (1784-1713), פילוסוף וסופר, אחד ממחברי האנציקלופדיה ומהאישים החשובים ביותר של עידן הנאורות, כתב במשך חייו סיפורים קצרים רבים. סיפוריו, שרבים מהם כתובים בצורה החביבה על דידרו – דיאלוג – מתאפיינים בטשטוש גבולות בין מציאות לבדיון, וכך נפגשות דמויות מחיי המספר עם דמויות מהעולם המסופר, ועובדות ופרטים בדויים משתרגים זה בזה.
שבע היצירות המובאות כאן, משלבים שונים בחייו של הפילוסוף, פותחות צוהר להגיגיו ומשקפים את תפיסת עולמו ועקרונותיו.
המסה החותמת את הקובץ שונה משאר היצירות, וצורפה בשל המקום המרכזי שתופסת האשה ביצירותיו של דידרו, שסוגיות המגדר, "תעלומות הנשיות" כפי שדידרו מכנה אותן, מעסיקות אותו תדיר ועוברות כחוט השני לאורך כל יצירתו. ...
|
|