יהודית רותם

יהודית רותם

סופרת

יהודית רותם נולדה בבודפשט ועלתה ארצה כבת שלוש. היא גדלה בעיר החרדית בני ברק והתחנכה במוסדות חרדיים. בגיל שמונה-עשרה נישאה לתלמיד ישיבה, שעשה תורתו אומנותו, ופרנסה את משפחתה כמורה. לאחר עשרים שנות נישואין, עזבה את החברה החרדית ויצאה לחיים עצמאיים עם שש בנותיה (בנה בחר להישאר בעולם החרדי).

היציאה מן העולם החרדי איפשרה ליהודית רותם לממש את שאיפותיה לחרות המחשבה, לקריאה נטולת מגבלות ולכתיבת אמת לא מצונזרת. בשל מחויבותה העליונה לפרנס את ילדיה (כולל בנה), עסקה בכתיבה מסוגים שונים והתמחתה בכתיבה מוזמנת ('כתיבת צללים'). רק שמונה שנים לאחר המפנה בחייה התפנתה לכתיבתה שלה. מאז כתבה חמישה ספרים וזכתה להצלחה ביקורתית ובקרב קהל הקוראים.

הנושאים המעסיקים את יהודית רותם בספריה הם מצבו של היחיד (לרוב מדובר באישה) בחברה פטריארכלית ואינדוקטרינרית, התשוקה והקושי לעבור מעולם סגור לעולם פתוח, מהות האימהות, מקומו של הזיכרון, קבלת הזיקנה והמוות ו-גבר ואישה ומה שביניהם.

ספריה של יהודית רותם תורגמו למספר שפות והיא מוזמנת להרצות בארץ ובעולם. כמו כן זכתה בפרסים, ביניהם פרס ראש הממשלה.

» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (169):
קראתי, קראתי, רשימה, ספרים שאני רוצה לקרוא, רשימה, ספר שאקרא, רשימה, ספרים שאני רוצה לקרוא בקרוב, קראתי, טוב, קוראת עכשיו, למכירה עד 20 ש'ח, רוצה לקרוא, ספרות מקור-[נ] למכירה, למכירה או החלפה, מצטערת , לא מדבר אליי, יהודית רותם, קראתי ואהבתי, ספרים למכירה עד 15 ש"ח , עוד ...
1.
על ערש דווי, בבית האבות היהודי בברלין, מספרת גבריאלה מנהיים לאחייניתה נעמי את סיפור חייה המתחיל בבודפשט. הנערה בת ה- 16 , בת למשפחה יהודית אורתודוקסית, פוגשת על מגרש ההחלקה על הקרח גבר צעיר המלווה אותה לביתה, והאירוע המקרי חושף את התהום העמוקה המפרידה בין גבי למשפחתה. מכאן ואילך יהפכו חייה למסע מרתק, עתיר תהפוכות וייסורים, שכרוכים בו שלושה בעלים, בן אחד, ארבע ארצות ואהבה סודית. גם לנעמי, המבקרת את דודתה לאחר עשרות שנים של נתק כפוי והשכחה יש "סיפור" משלה, הנפרש לצד ה"סיפור הראשי", ובהדרגה צובר מלאות ועוצמה: היא עזבה את העולם החרדי בהשאירה מאחורי גווה בעל ובנים: עולמם החדש מציב בפניה סיבוכים, סימני שאלה ודילמות קשות לפיתרון, והיא מתחבטת עד כאב בין אמהות לנשיות ובין ערכי המשפחה לבין אהבתה ה"לא תקנית". המפגש בין השתיים, ה"כבשים השחורות" של משפחתן, נערך בצל המוות, אך הוא מלא חיוניות ותקווה, קירבה עמוקה והבנה שמעבר למילים. מעבר לשנים נמתח גשר ומתחתיו רוחשים הקונפליקטים הלא-פתורים ומתהדהדות השאלות הגדולות: הקושי לעבור מעולם לעולם ולשרוד בו, מהות האמהות, מקומו של הזיכרון, קבלת הזיקנה והמוות, והאם יש סיכוי לאהבה. ...

2.
ילדה מרובת שמות, פרדריקה - פראד'לה - שלומית - פיפי, נקרעת מנוף ילדותה האהוב ומטולטלת אל שכונה חרדית בעיר שכנה, שם עליה להסכין עם מציאות חדשה, מוזרה ומקוממת. תהליך הסתגלותה הכואב מקביל לתהליך התבגרותה המינית והרגשית. הילדה המתבוננת במבוגרים הופכת לצעירה מרדנית, מלאה ספקות, הכמהה לאהבה, לחופש מחשבה ולנגישות אל עולם הידע החתום בפניה. בשום אופן אינה יכולה להסתפק בתפקיד "הילדה הטובה". בנגיעות מעודנות ומפוכחות נחשף בספר לב ליבו של העולם החרדי הסגור: טקס המקוה, ליל הכלולות, הכמיה לאמהות, האחווה הנשית, היחסים בין גברים לנשים, ההלכה כערך עליון. זהו סיפור חניכה והתפתחות של נפש נשית, המתמודדת על מקומה בעולם: סיפור על לידה, על מוות ועל הצורך הבלתי נדלה באהבה. יהודית רותם, אם לשבעה, פרשה מן העולם החרדי והיום עוסקת בכתיבה. ספרה הראשון אחות רחוקה - עולמה של האשה החרדית בעיני מי שיצאה משם, יצא לאור בשנת 1992....

3.
אליה היא עובדת סוציאלית חילונית, חשוכת ילדים, בנימין הוא איש חרדי, אב לשישה, המנהל בית-דפוס משפחתי משגשג. על אליה מכבידות המוסרות הבלתי-נראות לעין של נישואיה הלא-שיגרתיים ("נשואה-אנוסה"), הטוטלית המענה של אהבתה לבעלה גדעון, וזכרם החי והכאוב של הוריה. על בנימין מעיקות המוסרות ההדוקות עד מחנק של החברה החרדית והמשפחה. נרגש מנוכחותה הנשית של אליה ומיכולת הקשב הבלתי-נלאית שלה, חושף בפניה בנימין את מצוקות העבר וההווה, את כעסיו ואת כיסופיו לחיים אחרים. הוא מתעמת עם השניות הפנימית שאין ממנה מנוס, המפעפעת לכל מרכיבי חייו ומשפיעה על יחסיו עם אשתו רחלי, עם ילדיו ועם אביו ואחיו, שאינם מהססים לנשלו מכל נכסי חייו. בנסיונה לסייע לבנימין, לומדת אליה להכיר את עצמה ואת "שריטותיה" באופן חדש ואמיץ; המפגש שלה עם בנימין מחדד עד מאוד את הצורך שלה באהבה, והיא נשמרת שלא למעוד ולא לבגוד בצו מצפונה וביושרתה המקצועית, ונלחמת על חירותה כאשה. על אף מורכבותו נקרא הרומן הזה בנשימה עצורה. זוהי יצירה מרגשת ורבת תובנות, רוויית כאב וחמלה, המתעמקת במצבו הקיומי של האדם ומעוררת את השאלות המוסריות האוניברסליות: האומנם "חייך קודמים לחיי חברך"; מה מקום החברה בחיי הפרט, והאם אנשים טוטלים יכולים לבנות לעצמם קיום מספק ושפוי שיש בו מקום שווה לאהבה, למחויבות ולחירות הנפש. ...

4.
שולמית ועמנואל, זוג חרדים ירושלמי, נקלעים לחובות כבדים לאחר שהשיאו ארבע מבנותיהם. הם נאלצים להשאיר את משפחתם הגדולה מאחור ולעבור לגרמניה כדי לעבוד בבית אבות יהודי. העולם הנפתח לפניהם גורם לעמנואל זעזוע עמוק. הוא נשבר, חוזר ארצה ומותיר את שלומית להתמודד לבדה עם ההתחייבות שלקחו על עצמם. שם, לגדות האגם, בקרקע נוכרייה אך פורייה, בונה לה שלומית חיים מלאים ומספקים. היא מוצאת אינטימיות חדשה, אך מסכנת את אמונם של ילדיה. את עצמאותה המתחדשת של שלומית מלווה גלריית דמויות מרתקות - לילי, אמה הביקורתית ההופכת לאשת סודה; קורט המסתורי, מחזרהּ הקשיש של האם, ובעיקר - הרופא הגרמני, ד"ר אולריך אקהארט, שהיא אינה יכולה לעמוד בפני קסמו האסור. מתי תבוא אלי מתרחש בשתי זירות לסירוגין ובו-זמנית - בפרוור ברלינאי ובעולם התורה הליטאי בירושלים. את הפער הנמתח ביניהן מאכלסות מערכות היחסים שבין גרמניה לישראל, אך גם אלו שבין אמהות לבנות, זקנה למוות, דת לאמונה. בעברית רבת-רבדים שיונקת את עוצמתה וחיוניותה מן המקורות בונה ‏יהודית רותם בניין לתלפיות - כזה שהקורא חולף בו בחדרי לבן של הדמויות. באומץ וביופי חושפת רותם סיפור טראומטי של חיי נישואים בעולם סגור, המוכיח כי תמיד ניתן למצוא דלת החוצה וכי לאהבה אין גיל. מתי תבוא אלי הוא ספרה התשיעי של יהודית רותם, כלת פרס ראש הממשלה לשנת 2003 וזוכת פרס רמת גן לספרות לשנת 2009. ...

5.
בשנים האחרונות דומה שנתעבתה ונעכרה החציצה שבין העולם החילוני לעולם החרדי בישראל. אורחות החיים והחשיבה, השונים כל כך, מתקיימים בקירבה פיסית ובריחוק רגשי, ובקע הפעור ביניהם גואות זרות, עוינות, אפילו איבה. יהודית רותם, אם לשבעה, שנולדה בחברה הדתית, נישאה לאדם חרדי וחרגה אל העולם החיצוני, ניצבת על הגשר האישי שלה שבין העולמות ומבקשת להבין - ולהסביר - את חיי הנשים-אחיותיה, את עולמן הסגור שלא מכבר היתה היא עצמה חלק ממנו. בשילוב נדיר של בקיאות במקורות וידע נרחב בהומניזם החילוני, בהתבוננות מעמיקה באמפתיה רגשית וכואבת, פותחת הכותבת אשנב אל היבטי חייה של האשה החרדית מילדות עד זיקנה, משלבת ידע אישי עם ראיונות רבים, נמנעת מכל שיפוט, חושפת ספקות ולבטים, ומעמידה דיוקנאות נשים נוגעים ללב ומעוררי התפעלות כאחת. ...

6.
דבר בילדותו של ד"ר מרק ז´יטלני לא רמז על תהפוכות החיים שעוד נכונו לו: אהבה לשתי נשים, ידידות עמוקה עם גבר צעיר ומיוחד, הערצה לבארון יהודי בעל חזון ונדודים בעקבות הגורל היהודי בכל רחבי העולם. סיפור קורותיו של מרק, בנו של חייט שאפתן מצ´רנוביץ, אינו רק פרשת חייו-שלו, אלא גם פרק מכריע בחייו של העם היהודי בשלהי המאה התשע עשרה ובתחילת המאה העשרים. כבן התקופה, חווה מרק ארועים היסטוריים סוחפים, החל מנסיונו של הברון מוריס הירש לעורר את יהודי מזרח אירופה לחיים פעלתניים ועצמאיים במושבות שבנה למענם בארגנטינה, דרך גל ההגירה הגדול לארצות הברית, ועד לנסיונות ההתישבות בארץ ישראל העותומנית, מוכת המלריה והסכסוכים. זהו סיפורם של בני אדם, הרופא מרק ז´יטלני, הנשים בחייו – תמרה היפה והשקולה ורוחמה רבת התהפוכות, ושלל דמויות אחרות על אהבותיהן, מאבקיהן הפנימיים, שאיפותיהן, תסכוליהן, ושמחותיהן המעטות. בראש ובראשונה זהו סיפור של כמיהה אין-קץ לבית, לארץ, לאהבה, לביטחון, ובמלה אחת ל"נורמליות". כמיהה אנושית זו, הנדונה - בחבל ארץ זה של העולם - להתקרב ולהתרחק כמו קו האופק, מעניקה לספר את ממדיו ואת משמעותו העל זמנית....

7.
אשה מיישבת את החשבון עם בעלה הנתון מאחורי סורגים; בת מבקשת לנפץ את החומה בינה לבין אביה כדי להבין את עברה, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי; שני צידי המתרס הנקרא "בגידה" - האשה הנבגדת מכאן ואהובת הבעל מכאן; קנאה ותחרות לחיים ולמוות בין בעל לאשתו; שרה (אמנו) שלא הכרנו ? אלה הם מקצת מן הנושאים הכלולים בקובץ יפהפה זה. תשעה סיפורים ונובלה אחת, המפגישים את הקורא עם דמויות ממחוזות אחרים ומזמנים רחוקים. מסעותיהן הפנימיים של הדמויות מתוארים ברגישות נדירה, והמשותף להן הוא כמיהתן לאהבה והבנה, כמיהה שנתקלת לא אחת במחסום המבוצר מכול ? נפשו של הזולת. עינה הבוחנת של יהודית רותם, אוזנה הקשובה לכל נימה רגשית, ובעיקר שפתה הכל-כך רבגונית ונפלאה ? כל אלה מעניקים לנו חוויה ספרותית מרתקת. זהו ספרה החמישי של יהודית רותם. ספריה הקודמים אהבתי כל-כך וכולם צמאים לאהבה, שהופיעו בסדרת פרוזה, הוצאת ידיעות אחרונות, היו רבי מכר גדולים וזכו לשבחי הביקורת ולאהבת הקהל. ...

8.
9.
לפני שלושים שנה נטש בנימין את עולמו החרדי מאהבתו את אליה גלעד. הוא הותיר מאחוריו את חמשת ילדיו, את בית העסק המשגשג שלו ואת מוסכמות החברה שבה גדל והיה גבר. יחד הם הקימו בית חדש ובו טיפחו את פרי האהבה המפתיעה ששניהם נלכדו בכפה - בנם המשותף, נתנאל. אך מותו הטראגי של נתנאל, בצהרי שבת שטופת שמש, מוחץ את בני הזוג ומערער את חייהם לחלוטין. האבל, במקום שיהדק את הקשר ביניהם, מרחיק אותם זה מזה. על כאבם מוסיפה דפנה, כלתם, שמעמידה את נכדם בלבו של הקרע העמוק שנפער בחייהם. על משכבם בלילות הוא רומן על-דורי, מטלטל ונוגע כאחד, שבדמויותיו המרגשות, בעלילתו הסוחפת ובשפתו הייחודית מבטא את החיפוש האינסופי אחר החלק האוהב והנאהב בכולנו, וגם כשהוא שובר לב יש בו חמלה וסליחה, תקווה והרבה נחמה. בספר זה, המשכו רחב היריעה של רב-המכר כולם צמאים לאהבה, בוחנת יהודית רותם את המשפחה המודרנית על נקודות החוזק והחולשה שלה, הקשיים, המכאובים ורגעי האושר- הנושאים שתמיד מלווים את יצירתה. בלשונה העשירה ורבת-הרבדים שופכת המחברת אור על הפינות האפלות בנפשם של הגיבורים, אור שהוא בה בעת חושפני ומלא חסד. על משכבם בלילות הוא ספרה השמיני של יהודית רותם, כלת פרס ראש הממשלה לשנת 2003 ופרס רמת גן לספרות לשנת 2009....

10.
הערשל (צבי) גולדפרב בן החמש - עשרה התיישב על כסא המספרה ופקד על הספר ההמום לגזור את פאותיו. מעשה בלתי הפיך זה היה קריאת תגר על אביו ועל העולם בו נולד. מרגע זה השתנו חייו : הוא הפנה עורף לעיירה היהודית, פתח את עצמו לעולם הידע המערבי והתוודע אל הסוציאליזם ואל הציונות. בוורשה ייסד את קבוצת הנוער 'חוג ביאליק', הצטרף לתנועת 'החלוץ' והיה למדריך נערץ. בראשית 1942 נשלח צבי גולדפרב על ידי תנועתו להונגריה, הגיע בדרך חתחתים לסלובקיה, בה שהה כמעט שנה ומשם תוך סכנות רבות, עשה את דרכו לבודפשט השאננה. שלושה ימים לאחר הגיעו לבירת הונגריה, פגש צבי גולדפרב את נשקה סנדל ומאז לא נפרדו. ב19 - במרס 1944 פלשו הגרמנים להונגריה. מאותו יום ועד שחרורה של בודפשט בינואר 1945, עסקו חברי התנועות הציוניות בפעילות מחתרתית רבת פנים : זייפו עשרות אלפי מסמכים, הבריחו אלפי יהודים אל עבר הגבול לרומניה במבצע שנקרא 'טיול', התאמנו בנשק, הקימו בונקרים, סיפקו מזון לגטו המורעב, שחררו רבים מחבריהם מן המחנות ומבתי הסוהר והקימו עשרות בתי ילדים בהם מצאו מחסה אלפי ילדים יהודים יתומים. צבי גולדפרב, שפעל תחת זהות שאולה כתייר איטלקי, עמד בראש תנועת 'דרור' במחתרת. נשקה, ילידת קרפטורוס, הייתה לו שותפה אידיאלית ועזר כנגדו. צבי ונשקה בלטו באומץ לבם, בתושייתם ובמסירותם. באחת הפעולות שביצעו, נתפסו ונכלאו יחד עם חברם וילי אייזיקוביץ. לאחר שבועות של עינויים, כשאימת הגרדום מרחפת מעל ראשיהמ, שוחררו במבצע נועז של חברי המחתרת. לאחר שחרורם מן הכלא, שבו מיד לפעילותם. אחרי השחרור התמסרו נשקה וצבי לשיקום שארית הפליטה ועסקו בעיקר בארגון בתי היתומים. ב1949 - עלו לארץ והיו בין מקימי קיבוץ פרוד בגליל. אורי, בנם, נפל במלחמת יום הכיפורים. ב1977 - , ארבע שנים לאחר נפילת בנו, נפטר צבי בדמי ימיו. נשקה הלכה לעולמה ב1.2.2000 - . על המחברת: הסופרת יהודית רותם, כתבה את רבי - מכר 'אחות רחוקה', 'קריעה' ו'אהבתי כל כך' ועוסקת גם בכתיבת ביוגרפיות, חלקן של פעילים מרכזיים במחתרת הציונית בהונגריה במלחמת העולם השנייה....

11.
12.
"קפוא מאימה בהיתי בעוגה הנופלת ובקרם השוקולד נמרח על מצחיית הכובע. הקצין הביט למעלה וקלט את דמותי בחלון. מרוב פחד התחבאתי בין קפלי הווילון. דקות ספורות עברו, ונקישות עזות החרידו את כולנו..." בגיל שמונה מתחיל רוֹבּי את מסע הבריחה שלו ממולדתו, שנכבשה על ידי הנאצים. הוא עובר לבדו מעיר לעיר, ממשפחה למשפחה, ובכל מחבוא נאלץ להסתגל לשֵם אחר, ללמוד חוקים חדשים כדי להציל את עצמו, ולשכוח את כל מה שידע קודם לכן. "ילדים לומדים מהר ושוכחים מהר" - כך אומרים לו כולם. האם זה באמת נכון? האם כדי לשרוד ישכח רובי גם את אבא שלו, או את וֶרָה - הנערה שמצאה חן בעיניו כל כך? עד שאבא יחזור, ספרה הראשון לנוער של הסופרת יהודית רותם (ספרה ה-11 בכלל), מבוסס על סיפור ילדותו האמיתי של בן זוגה, הסופר משה בר-יודא, שברח כילד מצ'כוסלובקיה ועלה לבדו לישראל. בשפתה העשירה והמרתקת מגוללת רותם את סיפורו של משה הנער, שבמהלך מסע ההצלה שלו, בתוך מציאות מפורקת ואכזרית, עובר גם מסע של התבגרות. משה בר-יודא, בעלה של יהודית רותם, נפטר לפני כשנה. על ערש דווי הוא ביקש ממנה לכתוב את סיפור ילדותו המטלטל - משימה שהוא התחיל, בעידודה, אך לא סיים. לאורך כל השנים סיפר משה ליהודית על חייו בצל מלחמת העולם השנייה, על עלייתו ארצה לבדו, על דודיו שרצו לאמץ אותו בניגוד לרצונו, ועל נטישת אמו. יהודית מספר שהכתיבה, שנבעה ממנה כמעיין. ספר הנוער הזה, שגם מבוגרים ייהנו ממנו מאוד, טבול כולו באהבתה של יהודית למשה, אהבה שבאה לידי ביטוי בחמלה של הדמויות זו לזו ושל הסופרת כלפיהן. מלבד סיפור הגאולה העצמית, הבריחה מאירופה והאומץ והתושייה של הגיבור, עד שאבא יחזור הוא סיפור על תקווה, סיפור על מדינת ישראל בתחילת דרכה ועל תל-אביב של שנות החמישים, סיפור על הפער בין דתיים וחילונים בתקופה זו, ועל ילד - שכמו יהודית עצמה - חי ומגשר בין הקצוות הללו. ...

13.
מָה קוֹרֶה כְּשֶׁהַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ סוֹבֵל מִנְּדוּדֵי שֵׁנָה ? אֵיזוֹ תָּכְנִית אַמִּיצָה רוֹקְמוֹת רוּת וְנָעֳמִי? מָה מְגַלָּה מִרְיָם לְמשֶׁה עַל שְׂפַת הַיְּאוֹר? וְלָמָּה בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה נָהוּג לַהֲפֹךְ אֶת הַכִּיסִים וּלְנַעֵר אוֹתָם חָזָק-חָזָק? בְּסֵפֶר זֶה מְסֻפָּרִים הַסִּפּוּרִים הַיָּפִים שֶׁל חַגֵּי יִשְׂרָאֵל, שֶׁעָבְרוּ מִדּוֹר לְדוֹר מֵאוֹת בַּשָּׁנִים. סִפּוּרִים אֵלֶּה, שֶׁנִּכְתְּבוּ מֵחָדָשׁ לַיְּלָדִים שֶׁל יָמֵינוּ, מְאַפְשְׁרִים לְכֻלָּם - גְּדוֹלִים כִּקְטַנִּים - לְהַכִּיר טוֹב יוֹתֵר אֶת הַבָּסִיס הַמְּשֻׁתָּף לָנו, הַתַּרְבּוּתִי וְהַהִיסְטוֹרִי. יְהוּדִית רוֹתֶם, כַּלַּת פְּרַס רֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה לְסִפְרוּת וְאַחַת הַסּוֹפְרוֹת הַחֲשׁוּבוֹת בָּאָרֶץ, בָּחֲרָה לְקָרֵב אֶת הֶעָבָר לַהוֹוֶה דֶּרֶךְ הַיְּלָדִים הָאַמִּיצִים וְהַנְּבוֹנִים, גִּבּוֹרֵי הָעֲלִילוֹת שֶׁטָּוְתָה. רָחֵלִי שָׁלֵו הֶעֱנִיקָה לַסִּפּוּרִים הָעֲשִׁירִים וְהָאֱנוֹשִׁיִּים אִיּוּרִים מְלֵאֵי חַיִּים וְיֹפִי. ...

14.
"קול של גבר קרא בשמה. לפעמים כשהלכה ברחוב דימתה בליבה לשמוע את שמה וידעה שרק דמיונה הפיק את הקול שנוצר בתוכה מתוך געגוע, מרוב צורך, מציפייה שמישהו יקרא בשמה. בכל פעם שהקריאה הפנימית הזאת התרחשה בתוכה ביקשה סליחה מיואל, בעלה המת, כאילו בגדה בזכרו, ושב והתעורר בה הכעס עליו ועל מותו". שני גורלות, שני סיפורי חיים של שתי נשים, נפרשים זה לצד זה בספרה החדש של יהודית רותם. יולי, עובדת זרה מאוקראינה, נמלטת מחיי עוני ומחסור ומהתעמרותו של אבי בניה, ומגיעה לתל אביב עם בנה הקטן. האישה הצעירה רוקמת מערכת יחסים מהוססת ועדינה עם מבקש מקלט אריתראי, שסיפורו נגול אף הוא על רקע מציאות חייו הבלתי אפשרית. שלי, המבוגרת מאוד מיולי, נטשה את חייה הקודמים כדי לזכות בחירות ובחיי אהבה ויצירה, ובעודה מתעמתת עם זיכרונות עברה ועם געגועיה לאישה המת, היא נסחפת ללועה של אהבה מאוחרת, מטלטלת וסוערת, המאיימת על אושיות עולמה. לכאורה אין קשר בין שני הסיפורים המתקיימים בעולמות רחוקים זה מזה ובין השתיים השונות כל כך זו מזו. אך על אף השוני, חוט סמוי מחבר ביניהן, ולא רק בשל ברי, גבר דתי, רב־צדדי ופתייני, הנכנס לחייהן ויוצא מהם כדמות כימרית, חידתית, שקסמה מתעתע. שובי נפשי, ספרה ה־13 של יהודית רותם, הוא אולי החשוף והחושף בספריה. בשפתה היפהפייה, השזורה מכמנים ממקורות הרוח היהודיים, מגוללת הסופרת סיפורי אהבה מלאי תשוקה וארוטיות, סערות נפש וניסיון להבין מהי אהבה, מה מחולל אותה ומדוע אין גיל לאהבה. הספר הזה הוא חגיגת קריאה. ספריה של יהודית רותם תורגמו לשפות אחדות וזכו בפרסים שונים, ובהם פרס ראש הממשלה, פרס היצירה של העיר רמת גן והפרס על שם אריק איינשטיין....

15.
ילדה מרובת שמות, פרדריקה-פראד'לה-שלומית-פיפי, נקרעת מנוף ילדותה האהוב ומטולטלת אל שכונה חרדית בעיר שכנה, שם עליה להסכין עם מציאות חדשה, מוזרה ומקוממת. תהליך הסתגלותה הכואב מקביל לתהליך התבגרותה המינית והרגשית. הילדה המתבוננת במבוגרים הופכת לצעירה מרדנית, מלאה ספקות, הכמהה לאהבה, לחופש מחשבה ולנגישות אל עולם הידע החתום בפניה. בשום אופן אינה יכולה להסתפק בתפקיד "הילדה הטובה". בנגיעות מעודנות ומפוכחות נחשף בספר לב ליבו של העולם החרדי הסגור: טקס המקוה, ליל־הכלולות, הכמיהה לאמהות, האחווה הנשית, היחסים בין גברים לנשים, ההלכה כערך עליון. זהו סיפור חניכה והתפתחות של נפש נשית, המתמודדת על מקומה בעולם; סיפור על לידה, על מוות ועל הצורך הבלתי נדלה באהבה. יהודית רותם, אם לשבעה, פרשה מן העולם החרדי והיום עוסקת בכתיבה. ספרה הראשון אחות רחוקה – עולמה של האשה החרדית בעיני מי שיצאה משם יצא לאור בשנת 1992, ומאז כתבה עוד עשרה ספרים, ובהם שני ספרי ילדים ורומן נעורים....

16.
17.
18.
19.

לאורך כל הספר הרגשתי שהסופרת מנסה לצרף אותי למחאה. מחאה ענקית בצורת תהלוכה שבה אלפי בני אדם צועדים בביטחון ומביעים את חוסר ההסכמה שלהם בק... המשך לקרוא
20 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מקסים ונוגע ללב, הכתוב בשפה ייחודית, עשירה ויפהפיה תוך שילוב של משפטים ממקורות הדת היהודיים. שני סיפורי חיים מרגשים עם חוט דק המקשר בי... המשך לקרוא
15 אהבו · אהבתי · הגב
"שובי נפשי למנוחיכי כי השם גמל עליכי. כי חילצת נפשי ממות, את עיני מן דמעה, את רגלי מדחי." מתוך: תהילים קט"ז, ז'-ח'. יהודית רותם גדלה במשפחה חר... המשך לקרוא
18 אהבו · אהבתי · הגב
"צמאים לאהבה" של יהודית רותם עוסק רובו ככולו במאבקי זהות - זהותו של הפרט בתוך מסגרת הנישואין ובין כבליה. ואני בכוונה כותבת על כבלים, כי החב... המשך לקרוא
14 אהבו · אהבתי · הגב
סיפור קורע לב ממש על ילדותו של רובי -משה. רובי חי במשפחה חמה ואוהבת. משפחתו המורחבת היתה נוכחת בחייו ואף הייתה מעורבת בהצלתו ובהצלת אימו וא... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
"אני לא מאמין באלוהים", אומר הכופר לאדם חובש הכיפה השחורה. "לא נורא, בכל זאת אלוהים מאמין בך", עונה לו החרדי. על רקע ריבוי הספרים שיוצאים בש... המשך לקרוא
30 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ