אלחנן ניר

אלחנן ניר

סופר

רב, משורר ישראלי, ועורך ספרות.
נולד לרחל ולרב חגי ניר. בעת שלמד בישיבת ירושלים לצעירים (ישל"ץ), החל לכתוב שירה ויצר קשרים עם הסופר משה שמיר ועם המשוררים נתן יונתן ודליה רביקוביץ. למד בישיבות מרכז הרב ומצפה רמון ולאחר מכן בישיבת שיח יצחק שבגבעת הדגן באפרת. בתקופה זו התקרב לרב שג"ר ולמשנתו החסידית-פוסטמודרנית, והשתלב בצוות המלמדים בישיבה.
פרסם שירה בכתבי עת רבים, ביניהם "הליקון", "שבו" ובעיקר במשיב הרוח. שימש כשנתיים מבקר התרבות של נקודה. הקים את כתב העת "עולם קטן" והיה עורכו הראשון למשך כמה חודשים. ערך סדנאות לכתיבה יוצרת. כיום משמש עורך הספרות במוסף "שבת" בעיתון מקור ראשון, שבו הוא גם מפרסם מסות ספרותיות והגותיות ורשימות ביקורת.
מ-2004 הוא משמש כר"מ בישיבת שיח יצחק, ולפני כן לימד בבית המדרש רעוא. הוא מחבר בין החסידות ותורת הקבלה לדרכי חשיבה מזרחיות ומערביות, דוגמת אמנות, ספרות ופסיכולוגיה. ערך את הספר "מהודו ועד כאן". ספר שיריו "תחינה על האינטימיות" הופיע בינואר 2009 בהוצאת הקיבוץ המאוחד, וזכה בפרס ורטהיים לשירה לשנת 2008 ובפרס רמת גן לספרות לשנת 2010.
[ויקיפדיה]
1.
הספר מבקש ללכת בעקבות המונח "רצוא ושוב", מונח מפתח ביהדות העוסק בקשר שבין האדם לבין הבורא. אדם חש כלוא בתוך מגבלות העולם הזה ובטרדות היום-יום הסיזיפיות. לבו מבקש לברוח אל האינסוף, אל מרחבי הרוח. זהו הרצוא. אולם לא פעם מעוררת דווקא העלייה מעלה רצון לשוב למטה, אל חיי המעשה, שדווקא בהם מצויה יכולת ההקשבה והבנייה המדודה המולידות את סערת ההתחדשות. ‏אם רץ לבך מתווה את הכוריאוגרפיה הסודית העתיקה, 'המאפשרת לאדם להתמסר לתנועות היום-יומיות ביותר מבלי להיבלע בהן. בין נתיבי המציאות מציצה ונחשפת האפשרות לדבקות ממשית ורבת עניין באלוהים. ‏ספר זה נע כבמסע בין הזרמים היהודיים השונים, שעסקו בסוד הרצוא והשוב וראו אותו בצורות שונות ואף מנוגדות. מסע זה הוא מסע אישי הדורך בפסוקי התנ"ך עובר דרך חכמי ימי בית שני ומגיע עד למורי החסידות הגדולים ולהוגי המאה העשרים. במסע זה מבקש אלחנן ניר לפרוש בפני קוראיו את תורת המפגש היהודית בין אדם לאלוהיו, לזולתו ולעצמו. והרי כל מערכת יחסים עומדת על קרבה וריחוק, על חיזור והיענות, על רצוא ושוב. ‏ אם רץ לבך הוא ספר לימוד מעמיק, המשמש גם כמבוא קולח ובהיר למחשבת היהדות בכלל ולמחשבת החסידות בפרט. אך לא פחות מכך זהו ספר של חוויה ורגש. והוא מגלה עולם כה עכשווי, חד ומלא תנועה, שהקריאה בו דומה לקריאה בסיפור עלילה סוער . ‏ אלחנן ניר הוא ר"מ בישיבת "שיח יצחק" ומלמד ב"מרכז שטיינזלץ". עורך ספרות במוסף "שבת" של העיתון "מקור ראשון" וחתן פרס ראש הממשלה ליצדרה לשנת תשע"א. ערך את הספר מהודו ועד כאן (מס,2006 ‏), וחיבר את ספרי השירה תחינה על האינטימיות (הקיבוץ המאוחד,2008 ‏) והאש הרגילה (ריתמוס, הקיבוץ המאוחד,2011 ‏). ...

2.
3.
אחרי שיונתן להבי ויתר, כמו אביו, על הליכה בגדולות, זנח את עתידו התורני המבטיח כלמדן מבריק והמיר אותו באהבתו הצנועה לאליסה, הוא מבקש לשרוד את חיי הזוגיות הצעירים שלו ולגבור על חרדותיו ולבטי האמונה שלו. אלא שעל היחד השברירי, על ה"רק שנינו" שלו עם אליסה, מאיימים שני אחיו. האחד הוא מיכה, אחיו חולה הנפש, המצליח לגרור את יונתן שוב ושוב לפרויקטים ההזויים שלו, משום שדומה שהכפייה שלו, מבחוץ, חוברת למשהו שפועם ביונתן מבפנים, למשיכה שלו אל הבלתי-נשלט. והאחר הוא עידו, אחיהם הצעיר של השניים שנפטר בצעירותו, אשר זכרו החי מאוד מטיל את צלו הכבד על ההווה. שום "רק שנינו" אינו מתאפשר בעולמו של הספר. כל צמד מאויָם בו על-ידי תובענותו התזזיתית של שלישי, או על-ידי ההתכנסות המבוהלת פנימה של מי שרוצה בבדידות. למתרגש לבוא על יונתן כבר היה תקדים מבַשר בדור שלפניו. מה שולט בעלילה הדו-דורית של הספר, עלילה של תקוות והחמצות, של אבהות-נוטשת ושל אשמות התובעות תיקון? מבלי לספק לקוראים פתרון פשוט מטלטל הספר את דמויותיו בין התפיסה שגורל אקראי מכה בהן לבין אפשרותה של תורשה נגועה; והן נראות ספק נענות להשפעות גורפות הנוחתות עליהן מבחוץ וספק נרדפות על-ידי דחפים נפשיים נעלמים המשתלטים מבפנים. ברגישות ובתנופה מעצב ניר נושא ודמות וקונפליקט לא-שכיחים בפרוזה הישראלית העכשווית ושוזר אותם לעלילה רבת חִיוּת. אלחנן ניר פירסם שלושה ספרי שירה ושני ספרי הגות, שזיכו אותו בפרס ראש הממשלה ובפרס רמת-גן. 'רק שנינו', הרומאן הראשון שלו, זכה במלגת פוזן הבינלאומית. ...

4.
בספר זה נעשה ניסיון, אולי ראשון מסוגו, לכנס אנשי רוח ויצירה ישראלים לבחינת המפגש הבין תרבותי שבין ישראל, יהדות והודו. הכותבים כולם נסעו ונוסעים להודו והמפגש הבלתי אמצעי עם אותו מרחב ניכר ללא ספק בכתיבתם. הבחינה כאן חלקה אינטלקטואלית וחלקה אישית, חלקה מלאת הקשרים רגשיים וחווייתיים וחלקה קוגניטיבית ומסודרת, אולם המשותף לכל הכותבים הוא המוכנות לעמוד חשוף מול התופעה ולהביט בה מלוא עיניים. הבטה שהיא מקסם מכשף מעצם היותו....

5.
6.
מי שנפלה עליו מפולת, ספר שיריו השלישי של אלחנן ניר הרואה אור בסדרת ריתמוס, נע בכנות ובתעוזה בין הקצוות השונים של הקיום. הוא מיטלטל בין בית למפולת, בין טירוף לשפיות ובין טוטאליות של קדושה לבין היום-יום הנערם בכיור המטבח. שיריו של ניר מפליאים לנסח את ההתמודדות האנושית עם יתמוּת ועם הוֹרות, כשם שהם מיטיבים להאיר פינות עלומות בחברה הישראלית ולתת פנים לאנשים השקופים שבתוכה. "אלחנן ניר מסתמן כאחד המשוררים הבולטים והאמיצים בדורו" (אלי הירש, ידיעות אחרונות, נובמבר 2011) "ניר הוא מנציגיו הבולטים של הזרם האמוני בשירה העברית, זרם המתעצם בחשיבה הדתית היהודית. חרף הנימה האינטימית הנהוגה במרבית השירים הם הולכים בגדולות ולעתים אף גובלים בחשיבה מאגית" (ארז שוייצר, הארץ, אוגוסט 2011) "בספרו הראשון של אלחנן ניר היו כמה מרגעי השירה היפים שקראתי. ספרו השני משמר את קול התפילה האינטימי והזועק הזה. שיריו מוסיפים לחפש אותה חשיפה מוחלטת של היחיד מול אלוהיו, את הכמיהה וההבטחה למגע בתוך "שיגרת החפצים הקשה". כך גם ההכרעות הלשוניות העזות, האינטר-טקסטואליות הלא-מפורשת, והשימוש ביסודות סמליים הנרקמים בחושניות" (עילי ראונר, הארץ, ינואר 2012)...

7.

וירוס חורפי מפנק נתן לי מתנה שכבר מזמן לא זכיתי לה - להתחיל ספר ולסיים אותו ברציפות אחרי יממה. זכה "רק שנינו", וזכיתי אני העמלקית הקטנה, ושמי... המשך לקרוא
16 אהבו · אהבתי · הגב
אני מרשה לעצמי לומר שאני די מכיר את הכתיבה של אלחנן ניר. מכיר ובדרך כלל מוקיר. קראתי לא מעט משיריו, קראתי את ספרו 'רצוא ושוב' וקראתי לא מעט מ... המשך לקרוא
26 אהבו · אהבתי · הגב
אל "רק שנינו" הגעתי מלאת סקרנות וציפיה. אלחנן ניר הוא משורר ומסאי מוערך, איש שהכתיבה היא עיסוקו, אבל זהו ספר הפרוזה הראשון שלו, ואני מתחברת ... המשך לקרוא
27 אהבו · אהבתי · הגב
במראה הנבואה המופלא שבתחילת ספר יחזקאל, רואה הנביא מתוך החשמל דמות של ארבע חיות אשר מראיהן כגחלי אש, "וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב כְּמַרְא... המשך לקרוא
14 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ