חיים הזז

חיים הזז

סופר

חיים הַזַז (כ"ט באלול תרנ"ח (ערב ראש השנה), 16 בספטמבר 1898, סידורובִיצ'י, פלך קייב, האימפריה הרוסית (אוקראינה) – כ' באדר ב' תשל"ג, 24 במרץ 1973, ירושלים) היה סופר ומחזאי עברי, איש רוח והגות מהבולטים בדורו ומנהיג תרבותי. חתנו הראשון של פרס ישראל לספרות.
1.
2.
חיים הזז, שאת מכלול יצירתו ניתן לכנות בשם "הקומדיה היהודית", הוא אחד מסופרי-הסגולה בזמננו שהביאו תמורה רבת-משמעות בפרוזה העברית. עולם ישראל ההולך ומחוויר בצל הזכרונות ונעשה מושג מופשט, חזר ונעשה אצלו למציאות רבתי (אברהם קריב)....

3.
4.
ח. הזז, שאת מכלול יצירתו ניתן לכנות בשם "הקומדיה היהודית" הוא אחד מסופרי-הסגולה בזמננו שהביאו תמורה רבת-משמעות בפרוזה העברית. עולם ישראל ההולך ומחוויר בצל הזכרונות ונעשה מושג מופשט, חזר ונעשה אצלו למציאות רבתי. (א. קריב)...

5.
זוכה בפרס "דבר" לספרות על שם ב. כצנלסון...

6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
התקינה לדפוס אביבה הזז בספר זה רואים אור לראשונה שלושה סיפורים שפרקים מהם התפרסמו בשנות השלושים והארבעים של המאה העשרים. בצירופם יחד מואר באור חדש פרי ניסיון חייו של חיים הזז בשתי התחנות הראשונות של דרכו הספרותית, פריס וירושלים, שבהן מתרחשות עלילות הסיפורים. "בצלן של מלכויות" מספר את סיפורן של שתי משפחות יהודיות שנמלטו בעור שיניהן מן המהפכה ברוסיה ומצאו מקלט בפריס. הסיפור מתרחש בסוף שנות העשרים ומגולל את פרשת חייהם של הגולים מתוך זיקה הדוקה בין לעבר וצפייה העתיד. גיבורי "בחבלי פריס" רובם בני העילית של החברה הצרפתית ושל החברה היהודית. אינטלקטואלים אלו מקיימים קשרים הדוקים, ומן המרקם החברתי החדש, פרי השילוב של שתי התרבויות, נוצרים טעמים חדשים והדגשים מפתיעים. בסיפור החותם את הקובץ הזה, "מראות ירושלים" אנו מתוודעים לירושלים המנדטורית של ראשית שנות השלושים באמצעות הגיבור הראשי, מורושקה. אביבה הזז ההדירה את שלושת הסיפורים על פי כתבי היד של הסופר, שנתגלו בעיזבונו, והוסיפה אחרית דבר. חיים הזז (1898-1973) הוא מגדולי הסופרים העברים בעת החדשה. יצירותיו זיכו אותו בפרסים רבים, בהם פרס ישראל (1953) ופרס ביאליק (1942, 1971). כתביו תורגמו ללשונות רבות והשפיעו על דורות של יוצרים עברים. ...

16.
בספר 'פעמון ורמון' שיצא לאור בשנת 1974, נדפסו לראשונה סיפוריו האחרונים של חיים הזז שכתבם סמוך לפטירתו בשנת 1973. שנתיים קודם לכן, בשנת 1971, כתב הזז את צוואתו: "את כתבי היד שלי רובם להשמיד ואת מיעוטם לברור ברירה מדוקדקת, לקצר ולהעמידם על עיקרם האמונתי, בדבר זה אני סומך על טעמה של אשתי אביבה הזז. אם לא תרצה או לא תוכל לעסוק בהם אני מצווה שתשמידם מיד לאחר מותי, כולם עד אחד, בלי יוצא מן הכלל." תוכן ...

17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
זו הפעם הראשונה ש"ימלא", מן היצירות המופלאות שבספרות העברית, רואה אור. ארבע-עשר פרקי מדרש-השירה שבספר, חוברו בידי הסופר חיים הזז בשנת 1929, בעת שישב בפריס. מסיבות שונות, עדיין עלומות, החליט הזז לגנוז את פרקי "ימלא" ולא פרסם אותם מעולם. שבעים שנה לאחר כתיבתו, נתגלה כתב-היד בארכיונו של הסופר בירושלים והוא מובא בזאת, בתבנית מהודרת, לפני הקורא בן-זמננו. יצירתו רבת ההיקף של חיים הזז נודעת בריבוי הפנים שבה . עם זאת, הופעתו של ספר זה מזמנת הפתעה לקוראיו הוותיקים והחדשים כאחד....

40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.
77.
78.
79.
80.
81.

משהו מיוחד בכתיבה של הזז, שטובלת במושגי חז"ל, שכולה מלאה הרבולוציה של זמנו, שדמויות חגות בה ונפגשות ונפרדות ומופיעות ושוקעות חזרה בין השור... המשך לקרוא
11 אהבו · אהבתי · הגב
אני ממליץ לקרוא את הביקורת של יקירוביץ שקדמה לי בהחלט מצוינת ומרחיבה יותר משלי. אני רק מוסיף מעט למדתי את ספוריו של חיים הזז לבחינות הבגרו... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
(הביקורת היא על הסיפור הדרשה בלבד) ... כל יהודי נדרש במובן מסויים לענות על שאלת ההיסטוריה היהודית, באופן האובייקטיבי וגם הסובייקטיבי. ומכא... המשך לקרוא
6 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ