"שדים" הוא הרומאן האוטוביוגרפי והאישי ביותר של דוסטויבסקי. ביצירתו זו, שנתקבלה ברוסיה בדרך שונה מאוד משנתקבלה במערב אירופה, הגיע דוסטויבסקי לשיא הישגו האמנותי. ב- "שדים", דוסטויבסקי חודר לנפש הגיבורים - שותפים לתנועות השחרור המחתרתיות ולתאים של התנועות הרדיקליות, שהתרבו ברוסיה מאז שנות ה-70 של המאה ה-19. השקפת עולמו של סרגיי נצ`אייב (
סטפן צווייג , סופר יהודי שכתב בגרמנית. נולד בווינה (1882), למד באוניברסיטאות ברלין ווינה, ואחרי תום לימודיו הרבה בנדודים. כפאציפיסט במלחמת העולם-הראשונה עקר לציריך שבשווייץ. בתקופה שבין שתי מלחמות-העולם התגורר בזלצבורג ובשנת 1938 היגר לאנגליה. משם הגיע לארצות הברית, ואחרי שהות קצרה בניו יורק התיישב בברזיל. ב-1942, בעיצומה של מלחמת העולם-
משחק המלכים הוא אחד הסיפורים המופלאים והמדהימים שכתב סטפן צווייג, סופר, מחזאי ומשורר אוסטרי - יהודי, הנחשב לאחד הסופרים הגדולים והחשובים של המאה העשרים. משחק המלכים מציב זו מול זו שתי דמויות הנמצאות בשני קצוות של התרבות האנושית. האחד בן כפר בור ועם הארץ, שבזכות כישרון מיוחד ונדיר הצליח להגיע לשליטה מופלאה במשחק השחמט. השני עורך - ד
סטפן צוויג, בן למשפחה יהודית וינאית, היה מן הסופרים המפורסמים בעולם. ספריו, ובהם משחק המלכים, הרומנים ההיסטוריים והביוגרפיים מארי אנטואנט ומרי סטיוארט, תורגמו ללשונות רבות יותר מכל ספר אחר. בפברואר 1942 שם צווייג קץ לחייו. "לאחר שעולם לשוני שקע לגבי, ומולדתי הרוחנית, אירופה, משמידה את עצמה, לא נותר לי למען מה לחיות," כתב. ספר זכרונות
קית, בן למשפחה מיוחסת, מתגייס לצי האמריקני ועולה כחובל על שולת-מוקשים ישנה ומתפוררת. הסדרים באנייה פרועים, המורל ירוד, היחסים בין הקצינים והצוות משובשים. כולם מצפים לבואו של המפקד החדש, שישליט סדר ונהלים תקינים.
קפטן קוויג, מפקדה החדש של ה"קיין", הוא מרבי-החובלים המפורסמים בספרות האמריקנית. "אני אדם שפועל לפי הספר," הוא מצהיר לפני
ספרו האוטוביוגרפי של הפילוסוף והסופר ז'ן - ז'אק רוסו, אחת הדמויות הבולטות ביותר במאה השמונה - עשרה, מציג לעינינו את המהפכים הרעיוניים והתרבותיים שהתחוללו במאה ההיא בעצם התרחשותם ממש. השפעתו של "הווידויים" על תקופתו ואף על גדולי הספרות שאחריו היתה עצומה. הוא מהווה נקודת מפנה במבטו של האדם על עצמו ומציין את תחילתו של חקר על עצמו ומצי
מהו משך האהבה. כמה זמן אפשר להחזיק רגש. מהי משמעותו של פער גילים במערכת יחסים. ובאיזו מידה המרחק הפיזי בין שני אוהבים משפיע על תפישת האחר. לא ספר עיון ידון בנושאים הללו, אלא הקוראים ב"מרד המציאות", שבחלקם נופלת הזכות ללוות את שטפן צוויג החושב על כך אִתם – בכתיבה בדיונית שתגרום לנו ללקק מילים ולמסגר משפטים.
הצגת המקרה פשוטה ומדויקת:
ב־6 בספטמבר ,1522 כשציריה גונחים והיא תשושה ורעועה, ספינה קטנה, בכוחותיה האחרונים, עושה את דרכה לעבר חופי סביליה. היא מטילה עוגן בנמל, ושמונה־עשר אנשי צוות מזי רעב כושלים מתוכה לנשק את אדמת המולדת הקשה והיציבה. אלו הם
החיים כמשל, שהדהים את עולם הספרות בישראל עם הופעתו, היה לרב-מכר גדול ולספר נערץ בקרב צעירים רבים, שמצאו בו מזור לתהיותיהם. פנחס שדה מגולל בספר את סיפור חייו של היחיד, "הקיים בתוך האינסופיות, בדד לעומת אלוהים". פרשת החיים מתוארת בגילוי לב אכזרי, חסר מעצורים ושובר מוסכמות, שבאמצעותו מנסה המחבר להגיע אל כוחה המטהר של האמת. במסע הזה פוגש
'נפשות מתות' – הרומאן הגאוני והמדהים על התוהו-ובוהו של ההבלוּיות והעמדות-הפנים שמהן עשויה, טלאי על גבי טלאי, הרֵיקוּת של המצב האנושי; פסגת יצירתו של "האמן הגדול ביותר שהוציאה מתוכה רוסיה עד עצם היום הזה" (כפי שכתב עליו נאבוקוב), פסגה שלמרגלותיה שוצפת התהום הפרטית המסויטת של המחבר – 'נפשות מתות' זה מוגש כאן לקוראים הישראלים בתרגום ע
ספר זה מביא לקורא הישראלי את סיפורו החשוב של לב ניקולייביץ טולסטוי, מגדולי הספרות העולמית, מותו של איוואן איליץ. סיפור זה נחשב יצירת מופת, והוא אחד מסיפוריו המעמיקים והיפים ביותר של טולסטוי, על מיתתו האיטית של אדם רגיל ובינוני, האוהב את חייו הבינוניים וברגע האחרון מקבל את המוות בברכה.
הסיפור ראה אור שמונה שנים לאחר הפרסום של אנה
מכל ספריו הרבים של סטפן צווייג, הסופר היהודי - וינאי הפורה, פושה, שתורגם לעברית לראשונה ב -1951, השאיר רושם עצום על דורות של קוראים ישראלים.
יותר מהיסטוריון אחד העיד על עצמו כי פושה הוא הספר אשר בזכותו נמשך אל המחקר המקצועי ההיסטורי.
מה היה בו, בפושה, שכל - כך ריתק את סטפן צוויג?
ז'וזף פושה הוא סיפור חייו של בן למשפחת ימאים, איש מכוער,
'אנשים עלובים', הרומאן הראשון של דוסטוייבסקי (1846) – כניסתו המרהיבה של גאון פרוע אל הספרות – מוגש כאן לראשונה בעברית, בתרגום רענן וגמיש של רועי חן. (אין לטעות בין הרומאן הזה לבין השלישי של דוסטוייבסקי, 'חלכאים ונדכאים' משנת 1861.)
זהו סיפורה של אהבה חמקמקה, ספק אירוטית ספק אבהית, של "זקן" (בן פחות מ-47), מָקָאר דֶבוּשְׁקִין, לוָרֶנקה, נ
אם יכפה על מישהו להכין רשימה של עשרת הרומאנים הגדולים של כל הזמנים - יתפוס דוסטוייבסקי, מן הסתם, שליש מן הרשימה, מבין ששת הרומאנים הגדולים שכתב דוסטוייבסקי בין השנים 1866 ל1880 - , `אידיוט` (1868, שנתיים אחרי `החטא ועונשו`) הוא אחד המועמדים הוודאיים לרשימה בלתי - אפשרית כזאת. דוסטוייבסקי התקשה בכתיבת `אידיוט` יותר מאשר בכל רומאן אחר שלו. לפח
יש הסכמה כללית ש'אבות ובנים' (1861) הוא הגדול והמורכב ברומאנים של איוואן טורגנייב. מבין ענקי הפרוזה שפעלו ברוסיה במאה ה - 19 טורגנייב הוא היותר "מערבי", ואכן, טורגנייב, שכונה "הרוסי הלא רוסי", הוא ראשון הסופרים הרוסיים שזכו להכרה ולתהילה בינלאומיים, והיה נערצם של פלובר, ז'ורז' סאנד והאחים גונקור. לא נמצא אצלו להט קנאי והסחפות אחר מצבים קי
"ברצוני להקים לו (לאראסמוס) מצבה קטנה; מי שמשכיל לקרוא, יכיר כאן את האנלוגיה לקורות ימינו אנו" (סטפן צווייג במכתב לרומן רולאן, 1933 ) דזידריוס אראסמוס, ההומניסט והמלומד הגדול, נולד לתוך התקופה הסוערת של המעבר מימי - הביניים אל הרנסנס. כאיש רוח שגינה כל ביטוי של קנאות ואלימות, הייתה אישיותו נערצת על סטפן צווייג. באראסמוס מרוטרדם משרטט צ
חייה המרתקים והטראגיים של מלכת צרפת מרי אנטואנט הם דוגמה חותכת לתהפוכות הגורל. מן החצר השמרנית והאדוקה של מלכת אוסטריה מריה תרזה אל הפאר של ורסאי ושל 'מקדשה' הפרטי הקטן של אנטואנט, טריאנון; מהערצת העם וחיי ההוללות השאננים בחצרו של לואי ה-16 אל המצור, הבריחה, ההשפלה, אימת המוות ועד בית-הכלא והגיליוטינה. סטפן צווייג שריתק את הקוראים ב
רומן רחב - יריעה, המגולל את קורותיהם של ארבעה דורות לבית בודנברוק - משפחה של סותרים עשירים ורמי - יחש בגרמניה של המאה התשע - עשרה.
פרשת שקיעתה האטית של המשפחה נהפכת בידיו של תומאס מאן לפרשת שקיעתו של עולם שלם-גסיסתה של הנפש האירופית, שדווקא משעה שהגיעה אל פסגת העידן הרוחני איבדה את רצון החיים.
תרגומה של נילי מירסקי לספרו הנודע של
באחת ההקדמות לספרו כתב קאמי: "המיתוס של סיזיפוס מנסה להשיב על בעיית האיבוד - לדעת כשם שהאדם המורד מחפש פתרונים לבעיית הרצח: וזה כן זה בלא להסתמך על ערכים נצחיים אשר נעלמו, אולי זמנית, או סולפו באירופה של ימינו - - - מותר ואף הכרח הוא לשאול: היש משמעות לחיים? לכן מותר להתיצב גלוי עיניים נוכח בעיית ההתאבדות. התשובה הבוקעת מבעד לפרדוכסי