ביקורת ספרותית על דרך כוכב מיעקב-בר כוכבא וזמנו מאת מרדכי גיחון
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 2 בנובמבר, 2016
ע"י רץ


איך זה שכוכב אחד לבד מעז.

לפני הרבה שנים יצאנו לטיול משפחות באזור בית גוברין, בו קיימת מערכת מחילות ששימשו מסתור ללוחמיו של בר כוכבא. מצאתי את עצמי במערה צרה, מתפלש באבק, נושם אוויר מעופש, וזוחל בטור אחר הורים וילדים. לפתע הפנס שלי כבה, וזמן קצר לאחר מכן, הטור נעצר, במה שנראה אובדן דרך במערות לבירינט שתכליתן הייתה לבלבל את האויב. למרות שעבר זמן רב, חרוטה בזיכרוני תחושת החרדה הבלתי נשלטת בה נתקפתי, עליה היו צרכים להתגבר לוחמי בר כוכבא, כדי להתחבא בבטן האדמה החשוכה, ולהגיח משם להתקפות פתע נועזות על הצבא הרומאי החזק.

הנגיעה המוחשית שלי, במחילות לוחמי בר כוכבא, גורמת לי לחשוב על האומץ והנחישות של לוחמיו, אך מצד שני, היא גורמות לי, להטיל ספק בתוצאות המרד שגרמו להרג עצום ממדים של לוחמים ואזרחים, להרס הישוב היהודי ולעקירתו לגלות. כיצד צריך להעריך את הלוחמים ומנהיגם בר כוכבא, האם במבחן התוצאה, שהיה אסון גדול, או במבחן הכוונה, של מי שהעזו לצאת ולהלחם על אמונתם וגאוותם הלאומית, בגבורה עילאית, כנגד האימפריה הרומאית, גבורה ששימשה מודל חיקוי לבניית אתוס הגבורה הציוני?

מרדכי גיחון, מציב באמצעות ספרו, " דרך כוכב מיעקב", שאלה מרכזית, האם היציאה של בר כוכבא וחלק מהמנהיגות הרוחנית, למרד, הייתה החלטה לא רציונאליות, שהובילה לכישלון ידוע מראש, או שהיא תוצאה של הערכה מושכלת שלקחה בחשבון את מכלול הסיכונים מול הסיכויים בצורה סבירה לחלוטין?

גיחון מציג את מכלול הגורמים והשיקולים שהביאו ליציאה למרד, גזרות הדת שהטילו הרומאים על היהודים, שהובילו למשיחיות ופנאטיות יהודית. ובמקביל להן, מעמיד גיחון שיקולים פוליטיים וצבאיים, תוך בחינה של מכלול נתוני הזירה הגיאופוליטית, תיאור הכוחות שפעלו ביהודה ובאימפריה הרומית בתקופתו של אדריאנוס, שליט שנתפס כמתון וכמחולל השלום הרומאי, אבל דווקא הוא נצרב בזיכרון היהודי, כמי שחולל את החורבן היהודי במרד בר כוכבא, באכזריות נוראית. איך מתיישבת הסתירה הזאת? הסוגיה הזאת מהווה אחד מנושאיו המעניינים של הספר.

תקופת בר כוכבא, היא תקופה אפלה, בהיבט של מיעוט מקורת היסטוריים, בהשוואה למרד הגדול, שתועד בהרחבה, על ידי יוספוס פלביוס. על כן התקופה הזאת מעוררת סקרנות באופן שבו ניתן לחשוף את העובדות ותמונת המרד. על בסיס פירורי מידע, ממקורת שונים, גיחון משחזר במלאכת מחשבת הדומה להרכבת פזל מרובה חלקים, תמונה מעניינת וכוללת למרד בר כוכבא.

מנהיג המרד כונה, בר כוכבא (בן כוכב), כמי שהפציע בשמי יהודה, וביטא הבטחה גדולה לגאולת ישראל. "דרך כוכב מיעקב"- הוא התואר בו הכתיר רבי עקיבא את בר כוכבא, כמלך המשיח, תואר מעורר תהייה. לאחר סיום המרד, היו שכינו אותו, בר-כוזבא, כמי שכיזב, משיח שקר. גיחון, מעלה קווים מעניינים לדמותו של בר כוכבא, מנהיג חזק וחדור אמונה, ששימש השראה למרד, ואת האופן שבו מיתוס בר כוכבא פשט צורה ולבש צורה במרוצת השנים.

באמצעות סיפור הנפשות הפועלות במרד, גיחון מעניק לכתיבתו מימד אנושי מוחשי, כמו תיאור רבי אליעזר שעסק בתורת הנסתר. הוא ישב באמעוס, מקום מבודד וקיצוני, משם הוא עודד פעילות אלימה מול השלטון הרומאי. באימפריה שלט , אדריאנוס שחתר לשלום ולפיוס, פעולות שנתפסו על ידי רבים ובהם הקנאים היהודים כחולשה. הם לא הבינו את ההקשר המקומי לבינלאומי ופעלו במחשבה של עם לבדד ישכון. אך המציאות הייתה אחרת, אדריאנוס תפס את יהודה כחלק מרכזי במערך האסטרטגי של האימפריה במזרח. חוסר הבנה של המורדים עודד עקשנות יהודית, מול רפיסות לכאורה של השלטון הרומאי, מה שהביא בספו של דבר לכך שהיהודים איבדו את מולדתם.

מול הקיצוניים עמדה מורשתו של רבי יוחנן בן זכאי המתון, שאותו המשיכו תלמידו לאחר מותו, שהתנגד לעירוב בין מדיניות, לצפייה לבוא המשיח, הוא ראה בתפיסה הזאת בריחה מהמציאות, לדעתו רק השלמה עם מציאות שלטון האימפריה הרומית הייתה אמורה לאפשר קיום יהודי ביהודה. קריאתו המתונה לא הצליחה לגעת בלבבות ההמונים. אווירת אקטיביזם קיצונית ואמונה גדולה בגאולה, דחקו ליציאה למרד, הם שהכריעו את הכף.

כשסיימתי את הספר, חיפשתי רקע על מרדכי גיחון, בויקיפדיה, הופתעתי לגלות שליד תאריך הולדתו, צורף תאריך פטירתו, ממש לאחרונה, ספטמבר - 2016. גיחון שנפטר בגיל 94, שייך לדור אחר של חוקרים, מי שהיה לוחם בעצמו, בצבא הבריטי, בהגנה ובצה"ל, והיה בין מקימי חיל המודיעין. בהמשך הוא פנה למסלול אקדמאי, בו הוא זכה למינויו כפרופסור. איש סיפא וספרא היה גיחון. לוחם שלחם לתקומת ישראל, כתב את הספר זה, עם הרבה אהבה ללוחם אחר לגאולת ישראל, בר כוכבא, ששבה את ליבו, בהקרבה ובאומץ ליבו. הביקורת הזאת מוקדשת למרדכי גיחון ז"ל.

אני מבקש לסיים את הסקירה הזאת בשירו הנפלא של מתי כספי:

איך זה שכוכב אחד לבד מעז.
איך הוא מעז, למען השם.
כוכב אחד לבד.
אני לא הייתי מעז.
ואני, בעצם, לא לבד.
36 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
מה שכתבתי הוא: "מול הקיצוניים עמדה מורשתו של רבי יוחנן בן זכאי המתון, שאותו המשיכו תלמידו לאחר מותו" ולכן אני לא רואה בעיה או סתירה, מרד בר כוכבא לא זכה לקונצנזוס מלא, משום שגם במהלך המרד לא כל הישוב לקח חלק במרד. אבל גם את זה לא אמרתי, שאלתי האם המרד היה פעולה לאחר החלטה שקולה, או תוצאה של אמונה משיחית, התשובה מורכבת ולא חד משמעית.
Krontu (לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
טעות בסקירה רבן יוחנן בן זכאי והתנגדותו למורדים לא קושרה למרד בר כוכבא, אלא למרד הגדול. בזמן מרד בר כוכבא, רבן יוחנן בן זכאי כבר היה מת מזה כמה עשרות שנים. וכאן אחד ההבדלים העיקריים בין המרידות - בעוד שלמרד הגדול הייתה אופוזיציה רצינית, מרד בר כוכבא זכה ככל הנראה לקונצנזוס בקרב רוב - אם לא כל - שכבות העם.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
רוני - תודה, הספר הזה מאוד מעניין. אתה צודק הוא כל כך רלוונטי לימינו. אתה מעלה את הדילמה של הספר, לחימה נגד מעצמות לעצמאות, שיש בה סיכון עצום, לעומת ויתור על עצמאות ועל הזהות הלאומית.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
חגית - תודה כמי שהרקע שלו לימודי היסטוריה, אני מאוד אוהב לקרוא ספרי היסטוריה, באחרונה אני מתמקד בהיסטוריה ישראלית, הבעיות של אז מזכירות את הבעיות של היום.
רוני (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מצוינת תודה על החשיפה לספר . אקרא אותו בוודאות
תקופה מעניינת מאוד בתולדות עם ישראל עם הרבה הקשרים בעיניי לימינו אנו (לא בהכרח במאבק מול אימפריה )
ובמיוחד שאין הרבה מקורות מה שמשאיר הרבה מקום לדמיון וספקולציות.
דעתי האישית , עם ישראל לדורותיו לא היה יכול להתקיים ללוא היו קיימים אותם מנהיגים אשר דחקו אותו לקיצוניות כדי לשמור על יחודו ואחדותו למרות שבזמן אמת אותם אלו הביאו למפלות צבאיות, מדיניות , דתיות ואף גלות .
היה והיו נכנעים לשלטון הרומאי/יווני/תורכי/בריטי/צארי/נאצי וכך הלאה אזי היינו נעלמים מעל מפת ההיסטוריה ומתבוללים בין עמי הארץ ונפוצים לגלויות בלי חורבן ומלחמה . כפי שנעלמו רבים מעמי האזור מאז ומתמיד. בכל דור גם היו אותם מתונים כנועים שאמרו בוא נוריד את הראש ונתוכפף עד יעבור זעם וננצל .
רק אותם אלו שנלחמו ביערות, בגטאות, במחנות, במערות, במדבר יהודה ,ובהרי הגליל והגולן הם שהשאירו גחלת של תקווה ואמונה לעם ישראל .
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
שונרא החתול - אני זקוק לתרגום
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
רויטל ק. ואפרתי - תודה, אכן הספר הזה מייצג מגוון עמדות בייחס למרד, יותר מזה הוא טוען שיש היסטוריה נפרדת למפסידים ומנצחים, ומי שיצא למאבק לאומי לא בהכרח חשב שהוא הולך להפסיד. גיחון טוען שבן גוריון כשהקים את המדינה, לקח סיכון עצום, אבל אם הוא לא היה לוקח אותו המדינה לא הייתה קמה, גם בר כוכבא מלבד האמונה במשיח, חשב שהוא יכול לנצח, מתוך שיקולים ענייניים.
חגית (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת נפלאה כרגיל, רץ.
אתה איש מדהים. המשך לרוץ למרחקים בקלילות שכזו.
ותודה על כל הידע שאתה מפגיש עמנו.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ליאור - בכתיבת ביקורת לספר היסטוריה, אמורים להביא לביטוי את דעתו של כותב הספר, ולא את דעתך האישית שהיא צינית ושלילית לנושאים רבים. מפחידה אותי הפנאטיות שלך שאין בה שום נכונות להקשבה לדעה שונה משלך, באופן הזה אתה לא שונה מהפנטיים אותם אתה מבקר.
שונרא החתול (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
אך סמלי הוא שכל זה לא היה קורה אם היו מביאים לארץ את לימפ ביזקיט ודה אופספרינג.
אפרתי (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
מר ליאור, נמצא כל כך גבוה מעלינו, שלא מתאים לו להנמיך ולהגיב לעדת שוטים מולכים באף כמו שהננו. הוא מזכיר לי איזה טוקבקיסט שמגיב לכל כתבה בוויינט באותו משפט אלמותי, לא חשוב ההקשר.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
אך סמלי הוא שהתגובה שלך, ליאור, קשורה לביקורת ולתגובות בקשר כה רופף.
מי הם ה"אתם" שמורחים את בר כוכבא בשמן וסוכר?
אני ראיתי כאן גישה ביקורתית כלפיו משולבת בהערכה לאספקטים מסויימים בדמותו.

בכל אופן, תודה על האזהרה מפני אנשים שהאמת המוחלטת בגרונם. יש פה מגיב אחד כזה, שכותב בבוטות ובנימה מוחלטת, מזלזל בכל מי ששונה ממנו, ואף פעם לא טורח להשיב למגיבים לו, משל אין צורך להשיב שהרי האמת המוחלטת אצלו בכיס או בגרון.
אז נדע להיזהר מכאן והלאה.
ליאור (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
אך סמלי הוא הקישור בין היעלמות האור למרד בר כוכבא. בכל השמן והסוכר שאתם מורחים פה את האיש, חייבים לזכור את עובדת הבסיס שהמרד הזה הוא האחראי הישיר לחיסול הישוב היהודי בארץ ישראל.
כמובן שבתור מיתוס לקוממיות הציונות הוצנע חלק זה, אך ראוי לאדם חושב שעיניו בראשו לראות ולזכור את אזהרת ההיסטוריה - היזהרו לכם ממשיחים, בני אלים וכאלו שהאמת המוחלטת בגרונם. יתכן ובימינו, הרלוונטיות של האזהרה הזו חשובה שבעתיים. לא שאני חושב שיש איזו רומא שמסוגלת להחריב שוב את הארץ ולמחוק את הנוכחות היהודית בה, אך אנשים שמדברים בשם אלוהים הם עדיין מתכון בדוק לאסון.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
חני - תודה, מה שיפה בהיסטוריה, זה לנסות ולצייר תמונה מחלקי דברים, לנסות ולגלות את הדמות שמעבר למיתוס, אני חושב שגיחון עשה זזאת בצורה טובה, כי דעתי על בר כוכבא הייתה לפני קריאת הספר שלילית, אחרי שקראתי, חשתי לצד הביקורת הרבה כבוד למי שהיה לו עוז לעשות מעשה, דווקא הכישלון הופך בעיני את בר כוכבא, לכל כך אנושי וגם גדול מהחיים.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
רויטל. ק. כל כך צדקת שחסכת את החוויה, אני גיליתי באותו מסע את פחדי במקומות צרים ללא אור, שבהם אני מאבד שליטה, אני מרגיש חרדה רצינית משתקת.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
אפרתי - תודה, כל כך אהבתי את האופן והדרך שבהם גיחון מציג את הדילמות השונות, בעד ונגד, נע בדוגמאותיו לתקופות אחרות, מנסה למצוא את ההנמקות ומחייב את הקורא לחשוב בכדי לגבש דעה.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
עמיר - תודה, איזה יופי של ביצוע.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
לי תודה, ההיסטוריה של בית שני ממש מרתקת היא מציפה דילמות שחלקן רלוונטיות ממש לימים אלה.
חני (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
חבל שהוא לא פה לקרוא את הסקירה היפה. לפעמים עם כל ההיסטוריה אני תוהה מה מיתוס ומהם העובדות האמיתיות.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
מרתק. בדיוק בסוכות, יצא שביקרנו בשני אתרים בהם היו מערות מסתור מתקופת מרד בר-כוכבא.
באחד מהם, בעלי והילדים עברו חוויה דומה לזו שתיארת כאן. בדיוק מה שהייתי צריכה לתחזוק הקלסטרופוביה שלי...
מלחיץ.
לי יניני (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
עמיר איזה מותק אתה. תודה
אפרתי (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
רץ למרחקים ארוכים. יוצא מן הכלל (כרגיל).
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מעולה. ואם כבר אז עד הסוף :)

קבל:

https://youtu.be/1GI5Vst5a-o
לי יניני (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
אין על הסקירות שלך. מכל סקירה שלך אני לומדת עוד משהו! אין עליך!





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ