ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 13 באוקטובר, 2016
ע"י רץ
ע"י רץ
האם בכיעור טמון יופי ?
את יולי הכרתי כסטודנט לתואר שני. היא ישבה מולי בקפיטריה, בתחילה ראיתי את פרופיל פניה, ממנו נבטה צדודית גסה וכעורה. לאחר רגע, היא הסבה את פניה והביטה אל תוך עיניי, הרגשתי שנשמתי נעתקה מיופייה. משהו הסעיר וריגש אותי, אולי היה זה מבע עיניה, או השוני הקיצוני בין שתי זוויות המבט. מראה פניה נחרת בעומק נשמתי לשנים רבות. האם הרושם המסעיר הזה, הוא תוצאה של שתי תכונות אנושיות קוטביות, יופי וכיעור המתקיימות ביולי בו בעת ?
מראה פניה של יולי כפני האל יאנוס, בעל שני הפרצופים, מעלה בקרבי שאלות, על האופן שבו מעוצבים דימויי היופי והכיעור שלנו. מדוע שני הדימויים האלה, מסעירים ומשפעים עלינו באופן כל כך משמעותי. האם הם תלויי תרבות ומשתנים במרוצת השנים. האם בכיעור טמון יופי משל עצמו, העשוי להוות גורם משיכה, כפי שיולי הסעירה את רוחי בבלבול שהיא יצרה במושגי היופי והכיעור ?
היופי מעורר השתאות כשלמות אנושית, הוא מעורר רגשות אהבה ותשוקה, משקף אידיאלים ונורמות חברתיות, של נעורים ואושר אנושי. אנחנו מתקשים להשלים עם חסרונו וכואבים את אובדנו עם הגיל, מבטים לכל קמט וכתם חדש בפנים, בעצב וחשים בתחושת עלבון מכמירה.
על הכיעור אני נוטה לא פעם לחשוב כהיפוכו של היופי, אבל אומברטו אקו מוכיח לי בספרו תולדות הכיעור, שהוא המשכו של הספר תולדות היופי, שהמשוואה שבה מציבים באגף האחד את היופי ובשני את הכיעור היא פשטנית, למעשה הכיעור מורכב בהרבה יותר.
הכיעור הוא לא רק פגימות או חוסר סימטריה, הכיעור לעתים מייצג חוסר מוסריות, או אופי פגום, זה כמו שתגידו בליבכם, אם אתה מכוער סימן שאתה מזניח את עצמך, חשיבה שקשורה לתחושות כישלון ועלבון. דתות עשו שימוש בכיעור בימי הביניים בתיאורים שלהם את בני האדם הלא מוסריים הראויים לגיהינום, בכך הכיעור הפך כלי תעמולה דתית, אם לא תמלא אחר מצוות האל, סופך שתגיע לגיהינום, בכדי שתבין מהו, נמחיש לך אותו באמצעות יצירות אמנות המבטאות כיעור מעורר אימה. הכיעור הפך גם לכלי בידיה של התעמולה הנאצית בעת החדשה, על ידי יצירת קריקטורות מזוויעות בהם תיארו את היהודים כמכוערים ופוגמים, תיאורים המבטאים יהודים כגזע נחות.
אקו בעצם מראה לנו מצב שהכיעור הוא לעתים מפלצתי, אבל באופן פרדוקסאלי אנו מוקסמים ונמשכים למראה החריג ולעתים המפחיד, יש משהו במראה הזה הנוגע בנו בעצמה מתריסה כנגד הסדר האנושי, והנוגע בפחדים הקמאיים והאפלים שלנו כבני אדם. את התכונה הזאת זיהו האחים גרים באגדות שלהם, אותן הם סיפרו לדרות של ילדים ובוגרים מבועתים. לעתים מפלצת הפכה להיות טובת לב, ואז לחלוטין התבלבלנו ולעתים התאהבנו.
אקו טוען, כי הכיעור כמו היופי, ברוב המקרים הוא בעיני המתבונן, או תלוי תקופה וסביבה, לעתים יש מצב שבו מה שהיה מכוער בתקופה אחת, עשוי להיחשב יפה בתקופה אחרת, אבל לכיעור יש כוח ועצמה משל עצמו, וישנם תיאורי כיעור שהם חוצי תקופות ותרבויות ותמיד יחשבו כמכוערים. הכיעור כפי שמתאר אותו אקו, מורכב, מתעתע וחמקמק, ולכן הוא מעניין ומרתק הרבה יותר מהיופי.
אני בקשתי ללכת בעקובות יולי, לחפש את סוד הקסם המתעתע של הכיעור ההופך ליופי מהפנט. בין ארבע מאות יצירות מרהיבות, המוצגות בספר, גילתי תמונות שהקסימו אותי בכיעורן המלבב. הרגשתי חמלה לאישה היושבת של אגון שילה, היא חסודה ונעדרת בושה באופן ישיבתה, מעוררת קונפליקט בין תשוקות פראיות ואפלות, למוסריות חסודה. יש לה קווים גסים וחדים המבליטים עליבות ושרדי יופי מכמירים ונוגעים. התאהבתי בסילביה פון הרדן (העיתונאית), ציורו של אוטו דיקס, היושבת בבית קפה ברלינאי אדמדם, בתקופת הרפובליקה של ויימאר, דווקא בשל רישולה ופניה הגבריות והגרוטסקיות, בהן נעוץ מונוקל, המבטאים התרסה ועצב נואש של אישה דעתנית, שאיתה בקשתי לשבת על כוס קפה. אהבתי בטירוף את האישה העירומה והשמנמנה של פרננדו בוטרו, הדחוסה לפרופורציות לא אפשריות. יש לה פה זעיר הנבלע בראש גדול עטור בשיער מקורזל חסר חן, שדיים קטנטנות ועגלגלות ואגן ירכיים אגסי ומכביד. למרות התיאור מעורר הגיחוך, האישה הנינוחה מפגינה שמחת חיים כובשת, המוכיחה שיופי וכיעור הם מושגים יחסיים, ומה שנתפס כמכוער הוא לא פעם יפה וקסום.
אקו מאתגר אותנו בתרגיל אנרכיסטי מרהיב, המתקיים על רקע עולם הסוגד ליופי כאידיאל ודת, הוא מעלה שאלה גדולה, האם אנו יודעים להביט מעבר למסכות היופי ?
תולדות הכיעור הוא, חוויה אינטלקטואלית אסתטית מרהיבת עין, כמו ביקור בתערוכה חד פעמית ענקית אותה גמועים בלגימות קטנות. לעתים דילגתי בין הדפים, בקשתי לראות את תמונות הנשים שאהבתי ברצף. סיפרו של אקו, קסום ומהפנט, מעורר לחשיבה על מושגי היופי והכיעור, ויותר מכל, הוא מהווה המחשה ליכולתו הנפלאה והנדירה של אקו כאיש רנסנס בעידן המודרני, לבטא רעיונות מורכבים, באמצעות מספר תחומי ידע ותקופות, החל מהעת העתיקה וכלה בעידן המודרני.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
סילביה פון הרדן (העיתונאית), ציורו של אוטו דיקס
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/he/a/a6/Otto_Dix_Sy_von_Harden.jpeg
פרננדו בוטרו - אישה שוכבת - יצירה דומה
https://farm6.staticflickr.com/5324/9587019444_e9720f9327_b.jpg
35 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
רץ
(לפני 9 שנים)
פני - תודה
|
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
פני - תודה
|
|
|
פני
(לפני 9 שנים)
יופי של ביקורת. מעמיקה. תודה.
|
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
בת -יה תודה, אכן הגבולות של היופי והכיעור כל כך מתעתעים, היופי והכיעור הם קודם לכל נובעים מהנשמה שלנו, מסכים.
|
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
שילה - תודה התמונה של מדוזה כל כך יפה בעיני וגם מעוויתה, זה מה שאקו מנסה להגיד.
|
|
|
בת-יה
(לפני 9 שנים)
רץ, תודה. הזכרת לי פרוייקט שנתנה לנו המורה למלאכה לפני שנים רבות: ליצור משהו מכוער. ציור, פסל
או כל דבר שאנחנו בוחרים בו. צחקנו, והיא הוסיפה: נראה אם תצליחו. ואתה יודע מה?: אף אחד לא הצליח ליצוא משהו ממש מכוער. כל יצירה זכתה להתעניינות ולחיוכים, גם בתערוכה שהייתה לאחר מכן. אנשים פשוט התאהבו ביצירות המוזרות. ומאז אני בדעה שכיעור יכול להיות רק בנשמתו, או במעשיו, של מישהו.
|
|
|
shila1973
(לפני 9 שנים)
ספר יפה בעיני, אודות הכיעור!
היצירות מרתקות ומושכות כאחד. בעיני היתה יפה כל כך תמונתה של מדוזה לאחר השמדתה. הראש הכרות עדיין חי וההבעה על פניה המומה וכל השרצים והשקצים סביבה מפרפרים כשאני מביטה בה היא כאילו מתעוררת לחיים ממש כמו ביצירותיו של ואן גוך שלנצח נעות כשאתה מביט בהן. כמו משיכתנו לצד האפל, להצצה במה שנחשב אסור או בעצם תחום באין כניסה, כך אני רואה את הספר הזה שתמיד משנה מקום ומגיע איכשהו מתחת לכרית של בתי בת השבע :-) |
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
על - אנחנו לא מסוגלים לעשות הפרדה בין יופי חיצוני,
לכאורה אובייקטיבי לאופן שבו שאנו מפרשים אותו, כתהליך נפשי פנימי - אנחנו חושבים שפרופורציות מסוימות הן יפות, משום המוח שלנו מעבד את האינפורמציה היבשה להתנסות שלנו בעבר, אנחנו גם מפרשים באופן לא מודע ומודע את מה שהיופי אמור להביע עבורנו.
|
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
יעל - אנחנו לא מסוגלים לעשות הפרדה בין יופי חיצוני, לכאורה אובייקטיבי לאופן שבו שאנו מפרשים אותו,
כתהליך נפשי פנימי - אנחנו לא חושבים שפרופורציות מסוימות הן יפות, משום המוח שלנו מעבד את האינפורמציה היבשה להתנסות שלנו בעבר, אנחנו גם מפרשים באופן לא מודע את מה שהיופי אמור להביע עבורנו.
|
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים)
רץ - אני חולקת עליך.
יש המתבלבלים בין "יפה" ל"מושך". מי שאנחנו אוהבים יהיה מושך בעינינו. אנחנו יכולים להתאהב ולאהוב אדם סתמי במראהו, או אף מכוער. אבל אני לא חושבת שאפילו הורים יגידו על ילדם המכוער (בטח שיש ילדים מכוערים...) שהוא יפה. מכסימום הם יגידו שהוא חמוד, ויש לו פרצוף שדורש נשיקה... יש פה בלבול מושגים, כך נראה לי. |
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
חני - תודה לתגובתך, אין יופי מוחלט, או כיעור מוחלט, הם בעיני המתבונן, הם לא ניתנים למדידיה מוחלטת, הם סובייקטיביים לחלוטין,
מצד שני קיימות תבניות חברתיות למה שנחשב יפה או מכוער, וגם זה סובייקטיבי, ותלוי תרבות, למשל פאנקיסט שמחורר את פניו הוא שיא הכיעור בעיני, ובעיני אחר שיא היופי. אני לעתים אוהב את תחומי הביניים המתעתעים, ואת המבע האנושי הרבה יותר מהמראה הקר.
|
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
אפרתי - יש תמיד שילוב מנצח בין אופיו של אדם ליופיו, לעתים אדם פגום כמי שמצולק בפניו מסעיר דווקא בפגם, לעתים אנשים באופן שאישיותם משתלבת במבע פניהם,
בתנועות גופם גורמים לנו תחושות של קירבה ונעימות. המשיכה שנוצרת בין בני אדם ולא בהכרח על רקע מיני, היא הרבה יותר מורכבת מסתם יופי. לאה גולדברג, שאומרים שהייתה מכוערת, שלא הכרתי, אלא רק מהתמונות, הייתה בעיני יפה בשל צרוף התכונות שלה.
|
|
|
חגית
(לפני 9 שנים)
לא בדיוק הבנתי, שרון,
אצל אישה "לא נשואה" יש חשיבות רק ליופי ולא לתכונות?
יעל, בסופו של דבר כתבת את שאמרתי. היופי הוא גם תלוי תרבות, דת וכו' |
|
|
חני
(לפני 9 שנים)
באמת אלוף אתה לכתוב על נושא שגורם לך תשוקה הרבה מעבר לסתם מילים על דף.
השאלה מההיבט הפילוסופי : האם "לכיעור" יש קיום משל עצמו? או נניח "לטוב" או "רע" יש קיום משל עצמו בלי שנשליך עליו משהו שהוא שלנו לגמרי,ראיה/השקפה מסויימת? הרי אין סקלה כזאת מדד הכיעור מ 1-10 .מה דעתך?
|
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים)
היתה לי מורה מופלאה שלא ראיתי אשה מכוערת ממנה. גדולה מאוד, גברית מאוד, נטולת כל חן
בלבושה ואפילו חתימת שפם נאה. אבל... כשהיא הייתה פוצה את פיה, דממה הייתה משתררת בכיתה. אשה מדהימה, צדקת אמיתית, חכמה, מבינה ומלומדת. זאת הדוגמה שלי לאשה הכי מכוערת, שהייתה הכי יפה בעולם.
בעניין מושגי היופי, יעל צודקת. אנשים יפים הם אנשים בעלי פנים עם פרופורציות נאות. מחקר הראה כי גם תינוקות אוהבים אנשים יפים. ולמה? כי בעיני תינוקות, פנים בעלי פרופורציות נדמים כפנים של ילד קטן ותינוקות אוהבים ילדים קטנים. קשה לי להאמין שאדם יפה בתרבות אחת יהיה מכוער בעיני בני תרבות אחרת. נכון שהמושגים השתנו מעט במהלך השנים, אבל חוטם גדול, סנטר כפול ושיניים בולטות, מעולם לא נחשבו יפים ולעולם לא ייחשבו. דבר אחד ברור, הורים תמיד רואים את ילדיהם בתור יפים יותר מכפי שהם במציאות. כשביקרתי עם בתי אצל הרופא שלה וראיתי את הקיר שמאחוריו, שכולו מכוסה בתמונות שניתנו לו, של תינוקות שיילד (מתוקים כמו כל תינוק, אבל גם מכוערים להפליא)אמרתי לו, שהתמונות הן הוכחה ניצחת שההורים הם האנשים הכי פחות אובייקטיביים בעולם. |
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
שרון - מאוד שמחתי שהתייחסת לעולם המשוקץ שלי שיש בו יצרים אפלים, אבל מאוד חבל לי שאת מחשיבה את עצמך כמכוערת
כמו שאמרתי אלוהים בדרכו שלו העניק לכל אחד, יופי בדך מאוד ייחודית.
|
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
הלל - תודה
|
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
יעל - תודה יופי וכיעור הם בכלל לא נדרים הם רצף של רגשות שלנו, שיכול להשתנות בקלות לגבי אדם.
שאוהבים, האדם תמיד נראה היפה ביותר, ושמראש לא אוהבים, מוצאים בו פגמים. אדם יכול להציג יופי פנימי באופן שהוא מבטא אופטימיות, אנושיות ועוד.
|
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
חגית - תודה, מסכים אתך, יופי שאת מלמדת מושגים כל כך יפים שקשורים ברגשות אנושיים,
כמו יופי וכיעור, אני חושב שזה אתגר עצום, משום שהוא שייך לעולם הדימויים העצמיים של הילדים. איזה יופי שאת מלמדת על אמני הרנסנס כמו -פיירו דלה פרנצ'סקה.
|
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
חגית - תודה, מסכים אתך, יופי שאת מלמדת מושגים כל כך יפים שקשורים ברגשות אנושיים, כמו יופי וכיעור, אני חושב שזה אתגר עצום, משום שהוא שייך לעולם הדימויים העצמיים של הילדים.
איזה יופי שאת מלמדת על אמני הרנסנס כמו -פיירו דלה פרנצ'סקה.
|
|
|
שרון מוזס
(לפני 9 שנים)
קודם כל יפה זה יפה ומכוער זה מכוער ולא בהתאם למסתכל.
אני למשל מכוערת - אז מה? אבל אף אחד לא יגיד לדעתי יפה.
וגם לא משנה - אשה נשואה אין חשיבות ליופי רק לתכונות פנימה אבל גם היופי של האשה בצניעותה אשה צנועה תמיד יותר יפה מחופשיה - ומזה אני כן אשה יפה אשה עם עם כיסוי ראש תמיד יפה מאשה חופשיה - זה בטוח וזה בעיני ה' וכל גבר |
|
|
הלל הזקן
(לפני 9 שנים)
ביקורת מרתקת !
נהניתי פלוס-פלוס !
|
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים)
ביקורת מעניינת מאד.
אני חושבת שיופי וכיעור הם די נדירים. רוב האנשים מתפרשים באמצע - בחלק הקרוב יותר אל היופי, או הקרוב יותר אל הכיעור. אבל יש דבר כזה כיעור "מקסים ומושך" ויופי "דוחה". חגית - אני חולקת עליך. יופי וכיעור אינם רק בעיני המתבונן. מתברר שאנשים מתרבויות שונות הצביעו על "יפים" המקובלים כיפים. כנראה יש משהו משותף בתפישה האסתטית של בני האדם. |
|
|
חגית
(לפני 9 שנים)
רץ,
הביקורת שלך מרתקת.
יופי וכיעור הם תמיד בעיני המתבונן, אולם הוא כמובן תלוי בחינוך, בתרבות, בדת, באופנה, בתקופה. אני בכל שנה מחדש עם תלמידיי מנסה ממש להילחם על השאלה "מהו יפה?" ומהם מושגי היופי או הכיעור. מדוע "הדוכס מאורבינו" של פיירו דלה פרנצ'סקה הוא "יפה", ומדוע האמן ייפה אותו במכוון? https://www.google.co.il/search?q=%D7%94%D7%93%D7%95%D7%9B%D7%A1+%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%95&espv=2&biw=1266&bih=906&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjj_p6-79fPAhVI2BoKHUloCTMQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=yOLM50oO4dWu3M%3A ידוע שאחת השאלות הגדולות באמנות היא המקום שבו נתפס היופי. האם יצירה צריכה להיות "יפה" או להעביר מסרים אחרים, כמו: רעיון, מקוריות. מסכימה עמך לגמרי שמה שנתפס כמכוער הוא לא פעם יפה וקסום. דוגמה: ידוע שיש חברות מסוימות באפריקה שבעיניהן עיניים כחולות מעידות על חולי והן לא יפות. תודה על ההמלצה לגבי הספר. ובלי שום קשר, רציתי לספר לך שהיום הופיעה בעיתון "ישראל היום" תמונה של הנסיכה קייט מול הציור "נערה עם עגיל פנינה", וסיפרו שם שהיא לומדת תולדות האמנות :) |
35 הקוראים שאהבו את הביקורת
