ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 28 בספטמבר, 2016
ע"י רץ
ע"י רץ
מעשה בסיפור שצליליו נשמעים כהד לסיפור אחר
לאמא שלי היו מעט סיפורים על עיירת הולדתה, ידניץ, שפעם הייתה ברומניה והיום היא ברוסיה. היא סיפרה בהתרגשות וגעגוע, על הבאר שבמרכז העיירה שהייתה מפגש לתושביה. כל כך פרימיטיבי, אמרתי בלבי, מה שגרם לי לאבד קשב, אך היא בשלה המשיכה לאביה החייט, שנאלץ לגנוב מעט בד מלקוחה עשירה בכדי לתפור לה שמלה. בעלת השמלה החדשה, ראתה את הבד שלה בשמלת אימי ששיחקה ברחוב ושאלה, ילדה מי תפר לך שמלה כל כך יפה ? לעומת סיפורי אימי, לאבי שהיה בן הארץ, יליד מושבה בגליל התחתון, היו סיפורים על עובדי אדמה שרכבו על סוסים, איכרים שהתגוננו מול כנופיות שודדים עם נבוט ורובה ציד - גיפט. כמובן שסיפוריו של אבי התקבלו באהדה, ואלו של אימי כסיפורים עלובים נטולי גאווה הראויים לשכחה.
היה סיפור אחד שהקשבתי לאימי בקשב, על היום שבו היא הודיעה להוריה כנערה צעירה על עלייתה לפלסטינה. איזה אומץ גדול היה לאימי, לעזוב לעולם את הוריה למורת רוחם, בכדי לממש חלום ענק, ובאמצעותו לשנות את גורלה, כחלק משינוי גורל העם היהודי.
אילן שיינפלד ברומן היסטורי מרתק, מעשה בטבעת, מספר באופן קסום ועצוב את סיפורה של העיירה היהודית, והרצון לצאת ממנה לעולם טוב יותר כשינוי הגורל היהודי.
תחילתו של הסיפור, בעיירה שדלץ שבפולין והמשכה בעיר דנציג במזרח גרמניה, גרמה לי לחבב לראשונה את סיפורי העירייה היהודית, עולם ישן של אמונה דתית, אברכי משי ורבנים, המאופיין בעוני, במגיה שחורה ופחדים מפוגרומים. מנגד שיינפלד מספר על הרעיונות החדשים בהם היהודים החלו להאמין, השכלה וציונות, על יהודי גרמניה שסייעו לאוסטן-יודן, יהודי המזרח העניים, להגר ליבשת אמריקה בכדי שלא יישארו חלילה בגרמניה ויביישו את הקהילה היהודית דוברת הגרמנית.
שיינפלד מספר על ההגירה היהודית לארגנטינה, חלק ממנה היה רעיון הברון הירש להקים התיישבות יהודית של חוואים יהודים - יידיש גאוצ'ו. מול הסיפור הגלוי, מציב שיינפלד, פרשה אחרת אפלה ופחות ידועה שהושכחה, את סיפור ארגון צבי מנדל, ארגון של סרסורים יהודים אכזר ונטול חמלה, שעסק בזנות, ולצורך כך הם חטפו בנות יהודיות מאירופה, בהבטחה לעתיד טוב יותר, כמי שעתידות להיות עזרות בבתי יהודי ארגנטינה העשרים, או לזכות בשידוך טוב ליהודי כשר ומתעשר.
שני הסיפורים, מבטאים רצון לשינוי הגורל היהודי ותקווה לחיים טובים יותר, לא אמורים להתחבר, אבל שייננפלד מחבר אותם באמצעות אגדה, סיפורה של טבעת העוברת מאישה לאישה, פעם היא בידי משפחה מתעשרת, לאחר מכן היא עוברת לזונה יהודיה, המעבירה אותה לבתה, החוצה את האוקיינוס. סיפור הטבעת האמורה לשנות את גורלו של מי שעונד אותה, הוא על מגיה יהודית המתכתבת עם סיפור הדיבוק. המרדף אחריה, הוא הציר עליו נעה העלילה תוך ביצוע פיתולים מסעירים, המעניקים תובנה לגורל כגורם מתעתע, המשפיע על ארבעה דורות בשתי משפחות.
יחד עם החטופות היהודיות, אנו חוצים את האוקיינוס, לארגנטינה ובואנוס איירס, לאמריקה הלטינית. השוני בין שתי התרבויות ממחיש את המושג הגירה, כהלם תרבותי, בעיקר לבנות החטופות, שהגירתם הכפויה בוצעה בברוטליות נוראית, שלא חוסכת מאתנו תיאורי אונס מזעזעים ויחסים מיניים מפורטים ובוטים, כביטוי לניצול ציני של צעירות תמימות המבקשות שינוי בחייהן.
בספרו מעשה בטבעת, מספר שיינפלד על חסד יהודי, כמו ערבות הדדית, מולה מעמיד שיינפלד את הפשיעה היהודית האכזרית, את הצביעות, והתעלמות היהודים מאחיותיהן קרבנות לעוול ורשע. ברקע העלילה מרחפת שאלה גדולה ונצחית האם העוול הגדול יוביל לתיקון ?
הספר של שינפלד, הוא חיבור בין רומן היסטורי לאגדה וסיפור פנטסטי אפל, הוא מעמת באומץ, זיכרון והשכחה קולקטיביים, מול זיכרון אישי של זונה יהודיה המייצגת היסטוריית צללים יהודית - האונטערוועלט. שיינפלד נסע לארגנטינה, הוא ביצע תחקיר יסודי, נבר במקורות היסטוריים ויומנים אישיים, התוצאה היא ספר מרתק, מכשף, מיוחד בשפתו ובעצבו האמנותי. חסרונו של הספר, הוא בסיומו המעגלי, החיוור יחסית, שלא מאוזן לעלילה, ולא מתחבר היטב לחלקו הראשון של הספר.
מעשה בטבעת, הוא סיפור שדרכו הדהדה העיירה של אימי, באמצעות עברית מתובלת ביידיש שהזכירה לי את צלילי היידיש של אימי, דרכם התפייסתי עם הסיפור שלה, על גנבת סבי מיהודיה, ועם ההיסטוריה האישית שלי, שבצידה האחד העיירה כגולה וגורל יהודי, ובצידה השני גאולה כחלום ומקסם שווא, שני הצדדים של אותה המטבע, או הטבעת.
32 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 9 שנים)
עומר - תודה, אני לא שופט את קהילת ארגנטינה, אך ככול שחלף הזמן ההחלטה של אימי לעלות לארץ לבדה נתפסת בעיני מעשה אמיץ וגם העובדה שהיא האמינה בציונות ועלתה מתוך רצון
להיות חלק מדבר גדול, ממהפכה ציונית זה דבר שלמדתי להעריך רק לאחר שנים רבות, וגם לקבל את הגולה בהמון עניין וגעגוע, כמו שכתבה אנקה כעת אין לי למה להתגעגע, לא לאנשים, ולא לתרבות שאני לא מכיר אותה, לכן אני חוזר לספרים, לרגעים של פיוס וחיבור לאימי.
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
חני - תודה, כן אני אוהב רומן שמבוסס על תחקיר היסטורי המעלה נושא משמעותי לדיון וחשיבה, במקרה הזה ארגוני הפשע היהודיים בארגנטינה.
ובמקביל האגדה של הטבעת מחוללת הפלאים היא בדיה הכתובה כאגדה, השילוב בין שתי הגישות בספר הזה היה נפלא בעיני.
|
|
עומר ציוני
(לפני 9 שנים)
רץ - כרגיל ביקורת יפה
אני חייב לציין שלי הספר הזה היה קשה. הוא חשף בפני את הדמויות הרעות של ההגירה היהודית, ולא חשוב לאן. תמיד למדנו על הברון הירש וההגירה לארגנטיה ומולו את ההגירה לאמריקה. אבל רק בספר הזה נחשפתי לרו ולניצול המחפיר של "יהודים" את בנות עמם. אני חייב להתוודות שבעקבותיו קרו לי שני דברים - האחד הוא שמיד סיווגתי את סבי וסבותיי כ"אליטה" בגלל שהם עלו כחלוצים לארץ ישראל, והשניה - קהילת יהודי ארגנטינה נראתה לי פחות מכובדת ואהובה ממה שהייתה בעיני קודם... מזל שמאז עבר הרבה זמן. נראה לי שהזכרת הסבתא שלך בתחילת הביקורת רומזת על אותם רגשות שהתעוררו גם בך. |
|
חני
(לפני 9 שנים)
זה בדיוק מה שאתה אוהב בדיה ביחד עם מציאות.היסטוריה אמיתית ואחת שמתעתעת.
מעניין אם חשבת על כך שאתה אדם אוהב ניגודיות שכזו..
נשמע ספר מרתק. ולך שנה טובה ומלאה:) |
|
רץ
(לפני 9 שנים)
shila1973 -תודה - הספר הזה מעניין הוא מבוסס על עימות בין היסטוריה גלויה - כישלון הניסיון של הברון הירש ליישב יהודים כחוואים בארגנטינה, ולעומתו
הסיפור הנשכח של חבורת הסרסורים היהודים. או היסטוריה קולקטיבית לעומת הסיפור האישי, מהסיבות האלה מאוד אהבתי את הספר.
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
אירית - תודה לתגובתך, לבטח זאת חוויה נפלא להכיר סופר המספר בתשוקה על תהליך הכתיבה של ספר שקשור לפרשה היסטורית נשכחת ומעניינת,
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
Live -תודה - ספר נפלא ובחלקיו הוא קשה מאוד - באכזריות והברוטליות המאפיינות את החוויות הקשות שעברו הבנות החטופות.
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
Live -תודה - ספר נפלא ובחלקיו הוא קשה מאוד - באכזריות והברוטליות המאפיינות את החוויות הקשות שעברו הבנות החטופות.
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
חגית תודה - ספר מרתק הוא השראה לכתיבה מעניינת, כך הוא הספר מעשה בטבעת.
|
|
shila1973
(לפני 9 שנים)
איזה יופי!
מעשה בטבעת הינו אחד מאותם ספרים שקראתי בנשימה עצורה. נהניתי מאוד מתובנותיך |
|
אירית פריד
(לפני 9 שנים)
ביקורת נהדרת. הייתה לי זכות להכיר את אילן שיינפלד מקרוב, ולשמוע ממנו את קורות כתיבת סיפרו, ומספר לא מבוטל של אנקדוטות שנלוו למסע המרתק הזה, ממקור ראשון .
|
|
רחלי (live)
(לפני 9 שנים)
רץ, ביקורת מרתקת לספר נפלא, אני זוכרת שקראתי אותו לפני לא מעט שנים, החלק של הספינה גרם לי לסגור את הספר לכמה שעות טובות.
|
|
חגית
(לפני 9 שנים)
רץ, כתבת מאוד יפה ומעניין.
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
פואנטה - תודה, בהחלט תנאי המחיה הקשים, העליבות והפחד גרמו לאימי לקחת את גורלה בידיה ולצאת למקום חדש בו היא קיוותה
שחייה ישתנו, חלק מחלומותיה הוגשמו, ואחרים היו לגביה מקסם שווא.
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
לי - תודה ושנה טובה.
|
|
רץ
(לפני 9 שנים)
אנקה - תודה- בראיה לאחור תרבות העיירה הייתה עולם שנעלם על היופי ועל הקושי, כעת שאני מתגעגע, כמוך, זה לתרבות שסירבתי להכיר.
וזה מאוחר. בהחלט אימי הצילה את עצמה, אך היא גם לא ממשה את החלמות הגדולים על חברה אוטופית.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים)
יפה.
ואולי מעשה בבד גנוב לשמלה יש לו חלק לא מבוטל בהחלטה של אמך לעלות לארץ? |
|
לי יניני
(לפני 9 שנים)
סקירה מצויינת. אני זוכרת שהספר הזה גמעתי ביומיים... רץ תודה רבה וגם שנה טובה ומצויינת
|
|
אנקה
(לפני 9 שנים)
סיפור אישי מרגש.
סבתי גרה לא רחוק משם. בעיירה שרוב תושביה היו יהודים אבל בחלק הרומני שנשלט על ידי האימפריה האוסטרו הונגרית בזמנה. בוקובינה. ממנה קלטתי את אוצר מילות היידיש הדל שלי.
אכן הסיפורים על חיי היהודים בעיירות של מזרח אירופה דומים זה לזה בהווי אורח החיים התרבות וכוק ובעיקר בשפה המשותפת. יש לי לפעמים געגועי נוסטלגיה לתקופה שלא הכרתי מעולם, אולי לסבתי ולסיפורים שלה. אולי לא שאלתי אותה מספיק שאלות. אכן לאימך היה אומץ גדול וראיית הנולד. היא ניצלה מגורל מר מאוד של מאות אלפי יהודים אחרים מרומניה ומאותו אזור. ספר על תולדות החברה של צבי מגדל ומעללי חבריו הסרסורים ועל הנערות היהודיות הרכות שהוצאו במרמה מידי משפחותיהן בהבטחות שווא להתעשרות או לחיים טובים יותר בארצות אמריקה. הסיפורים מבוססים על עובדות ועל מסמכים עם דמויות אמיתיות : בגופן ובנפשן של איזבל וינסנט. מומילץ לקריאה למי שמתעניין בסיפורים היסטוריים על תקופה וארועים שלא אוהבים להזכיר אותם. |
32 הקוראים שאהבו את הביקורת