ביקורת ספרותית על ז'וסטין או ייסוריה של המידה הטובה מאת ד.א.פ. דה סאד
בזבוז של זמן דירוג של כוכב אחד
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 15 בנובמבר, 2015
ע"י מורי


המרקיד דה סאד, נולד ב-1740 וחי חיים ליברטיניים: "ההגדרה של ליברטין היא אדם שתופס את המוסר כמשהו מיותר או לא רצוי, ומתעלם ומזלזל בצורות ההתנהגות שמקובלות על ידי רוב החברה. לעומת זאת הוא מקדש את תענוגות הגוף והחוויות החושיות בכלל. כפילוסופיה, הליברטינים צברו חסידים חדשים בעיקר במאות ה 17-19 בצרפת ובבריטניה".
כיצד באה צורת חיים זו לידי ביטוי ב"ז'וסטין או יסוריה של המידה הטובה"?
ז'וסטין נפרדה מאחותה הבכורה ויצאה לחיים עצמאיים בהיותה כבת 12. חינוכה היה דתי מאוד, רקע משפחתה אמיד, עד שאביה פשט רגל. כל זאת בצרפת של המאה ה-18. למרות הרקע הבורגני והחינוך הדתי, חייה של ז'וסטין, המכנה עצמה תרז, לא שווים הרבה.
הספר כולו פורנוגרפיה מפורטת לפרטי פרטים, התעללות של גברים חרמנים בנשים ובנערים צעירים, פילוסופיה המתגרה בציוויים דתיים, ובאופן כללי ספר מופרע לגמרי, הבא להצדיק את הזימה האינסופית, את ההתעללות, את ההשתוללות המינית של אנשים עשירים ומכובדים לכאורה. בסופו של דבר מקבלים ספר שלא שווה הרבה.
פעם אחר פעם נופלת תרז לידיהם של גברים המבקשים להפיק הנאות מיניות סדיסטיות. כשהיא כבר מובלת לכלא על פשע כלשהו ופוגשת אנשים בפונדק כלשהו, בעל ואשה השומעים את סיפורה, קשה להאמין איך בכזו קלות היא נופלת דווקא לידיהם של החייתיים שבגברים, עד כי קשה להאמין שכל מה שגבר רוצה זה להעביר את יומו מבוקר עד ערב בחינגות של גמירות חוזרות ונשנות, הכאות נשים, שאיבת נערים צעירים וכך הלאה. אולי יש גברים שזו הפנטזיה שלהם וזה לגמרי בסדר, אבל להביא מחשבה לביצוע מעשה במרתפי ארמונות וכנסיות, רחוק מעין הציבור ותוך כדי חטיפת והעלמת נערות ונערים... נו.
בספר עמודים שלמים של הפילוסופיה הליברטינית, חזרה מייגעת עד כמה זה טבעי שאשה צריכה לענג גבר ככל יכולתה, הגבר צריך להתענג תוך הקזת דמה של האשה שוב ושוב ושוב, הכאתה והתעללות בה, וכל זאת בשם הטבע ובניגוד לכל ציווי מוסרי כלשהו – חברתי או דתי.
מופרעים מפורסמים פרסמו ספרים, היטלר כדוגמה מעוותת ואף הספר שלפנינו מאת המרקיז המפורסם. האם יש מקום לספרים כאלה? אני משאיר את השאלה פתוחה ואומר רק שהספר שלפנינו דוחה, משעמם לרוב, לא מרומז ולא מגרה, פשוט נופל למחוזות הפיהוק והתהייה למה בדיוק הוא טוב.
ומה בסוף? תלמדו לדעת מי זו אותה אשה המקשיבה לסיפורה של תרז, האם הגבר המקשיב גם הוא הוא חיה בפני עצמה או המושיע ומה ארע בסופה של אותה ז'וסטין/תרז, שמרגע שהחליפה את השם אתו נולדה, ז'וסטין, לשם בו חובלה תומתה, תרז, כאילו שמה שלט על מצחה המורה לכל גבר לעשות בה את הנוראים במעשים. 15 שנים התעללו בה.
ספר מופרע ומיותר, לא מעניין ולא ברור מדוע הוא ממשיך להופיע. האם המרקיז דה סאד כזה חשוב? האם הפילוסופיה הליברטינית מקפלת בתוכה חשיבה נעלה כל כך? חסכו מעצמכם קריאה מפוהקת גם אם יש בכם חיה המקווה לפרוץ. את השרות הזו עשיתי עבורכם.
מעניין מה עבר בראש של הוצאת בבל כשהחליטה לשים את התחריט בכריכה הקדמית.
16 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
מודה שפיהקתי ולא התעמקתי.
פואנטה℗ (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
נו, אז איך הוא מסביר את השיגעון הזה?
אם אתה כבר עושה שירות חשוב לציבור, אז עד הסוף.
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
חני, צלחתי פה ושם בקפיצות שום שהדברים חזרו על עצמם שוב ושוב ובלי חידושים.
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
פואנטה, יואב רינון כתב את אחרית הדבר של הספר. מה עכשיו? עיינתי מעט והיה טרחני כמו הספר כולו.
חני (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
נשמע נורא בלי להיות חסודה. איך צלחת?
פואנטה℗ (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
שוב אני. יש לי כמה השערות. תוכל לבחור את הנכונה ביותר:
(1) אתה לא יודע מי זה יואב רינון
(2) אתה לא קראת מה הוא כתב
(3) הוא לא אמר שום דבר להגנת המרקיז
(4) אתה חושב שזאת שאלה רטורית
(5) אחר (אין לך עניין לענות / לא מצאת פואנטה בשאלה הזאת / אחר אחר)
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
ספר פורנו גלוי לגמרי, רק בלי המילים הבלתי מקובלות אז. הכל ללא כחל וסרק.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
נשמע מזעזע. קשה להאמין שמה שאמר אלון (שאהבתי) בכלל נמצא בספר. מה, זה ספר פורנו?
פואנטה℗ (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
התקציר מספר לנו שהמרקיז המכובד טיפח שתי קריירות במקביל: אוננות וכתיבה.
לפי מה שאתה אומר, אני מבינה שבכתיבה הוא היה ממש גרוע.
המממ...אני אעצור כאן...

שאלה: מה יש למר יואב רינון להגיד להגנתו של המרקיז הקרייריסט?
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
יש שם הפתעה בסוף. אבל זה ספוילר לספר שלא ראוי לקרוא אותו. אם תגיד אתה סקרן, תקבל את הסוף במסר.
asheriko (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
לפי התאורים שלך מה שמפליא אותי זה איך היא לא מתה ממחלת מין או סיבוכי הריון ...
yaelhar (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות - למה לא?
קומץ הקוראים מהשכבה הזאת יכולים גם לשלם וגם להפוך את הכותב לאייקון (-:
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
יעל, לספק עניין לקומץ קוראים מהאצולה של המאה ה-18?
yaelhar (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
מעניין.
אחרי מזון וקורת גג הכי חשוב זה לספק עניין. יכול להיות שזו המטרה לשמה נכתב הספר הזה (ורבים אחרים, גם טובים ממנו) והפילוסופייה הליברטנית משמשת לו הצדקה?
לי יניני (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
תודה חסכת לי זמן
לי יניני (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
תודה חסכת לי זמן
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
איפה?
אפרתי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות, ייסורים ממרקים עוונותיו של אדם...
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
תודה, דן.
דן סתיו (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות ביקורת מעניינת ומרתקת. השתכנעתי.
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אנקה, את בהחלט צודקת. לא רק שזה סיפורי מעשיות, גם לא כתוב בכישרון מי יודע מה.
אנקה (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אולי מכיוון שזה נכנס לאופנה שוב ? קראתי ספר אחר שלו וזה היה סתם " בובע מייסעס"
אולי זה זעזע את החברה של אותן מאות.
אותנו בני המאה -20-21 שום דבר כבר לא יפתיע :)
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
ספר מטופש ביותר, חומר קריאה לנערים חרמנים בלי גישה למחשב.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ