ביקורת ספרותית על קיצור תולדות האנושות - אייר ושרטט: איציק יהב מאת יובל נח הררי
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 23 בספטמבר, 2015
ע"י אלון דה אלפרט


****




למה אני צם ביום כיפור אבל לא נוהג, למשל, ללכת לבית הכנסת לתפילת "תשליך"? למה אני מבקש סליחה מאנשים שלא פגשתי השנה בכלל? למה אני משתמש בטבליות "פיניש קוואנטום" למדיח הכלים שעולות כמעט פי שניים יותר מטבליות "ספארק"? מה הסיבה שאני לובש חולצת כותנה נושמת עם פסים ולא חולצת משי עם גדילים בצבע צהוב? למה אני משלם מסים? מה גורם לי לחלום דווקא על נסיעה לקוסטה ריקה עם המשפחה? למה אני בוחר לאכול בשר ולא לדגול בטבעונות? למה יש לי ייסורי מצפון כשאני בוחר לקרוא ספר בגינה ולא ללמד את הילד שלי לרכב על אופניים? למה אני יוצא לעבודה, מצחצח שיניים, לוקח כדורים נגד כאב ראש, נוטע עץ תאנה, גר בבית משותף במודיעין, למה בכלל אני נשוי, למה יש לי ילדים, למה ארבעה, מה גורם לי לתחושת ביטחון ולמה אני חוסך לפנסיה או לובש ג'ינס או צופה בסרטי קולנוע, למה אני עצוב כשאני שומע על פעוט סורי שטבע בים ושמח כשמכבי תל אביב מנצחת קבוצה מאיטליה? למה אני אוהב קרמבו מוקה? למה אני צם ביום כיפור? למה אני בכלל שואל "למה"?

העובדה שלכל השאלות האלה יש אינספור תשובות שונות ולעתים סותרות, מעוררת יראה. אפילו את השאלות הפשוטות ביותר ניתן להרחיב ולהרחיב עד אין קץ בעוד שאלות ועוד עד שמקבלים בחילה ובוחרים, לרוב, להסתפק בתשובות חותכות, גם אם הן חלקיות. למשל: למה אני אוהב קרמבו מוקה? אז ככה. קודם כל, מה זה "אני" (השאלה הגדולה מכולן). אני באופן ספציפי או גבר, יהודי, ישראלי, מודיעיני, נשוי וכל זה? מי זה "אני"? האם זה הפה שלי, או שזה המוח שלי, או הזיכרון שלי? או שזה האדם הקדמון שאכל לראשונה משהו מתוק והתחושה הזאת מהדהדת אצל צאצאיו עד היום? ומה זה: "אוהב"? מי קבע מה זה "אוהב"? אני מניח שיש איזשהו איזור במוח שפועל אחרת בזמן שאני אוכל קרמבו מוקה והמוליכים העצביים שבו פועלים ביתר-שאת ומעניקים לי תחושת עונג שונה מאשר כשאני אוכל, חלילה, קרמבו וניל או עיגול של צ'יריוז או פרוסת לחם. אבל למה דווקא קרמבו? ומי גילה את השוקולד, או את הקפה, או את החיטה? ואיפה חוצבים את הדקסטרוז ואם זה נמצא ליד המטעים של הגלוקוז? והאם העובדה שהוא צמחי מוסיפה או גורעת? ולמה בכלל המציאו שוקולד צמחי? האם זה בגלל האקלים החם? ומהם שיקולי המסחר? כפי הידוע לי אין קרמבו כלל במרבית מדינות העולם. ומי ייצר את הקרמבו? ומה איפשר את ייצורו? ואת קיום נייר האלומיניום שבו הוא עטוף? ומי בחר למלא אותו דווקא ב"טעם מוקה" ולא בקצף חלבוני בטעם שעועית מתוקה כמו באסיה? ומה תפקיד הכשרות בכל זה? ואפשר להמשיך ולפורר את השאלה הזו לעוד אטומים של שאלות שיפתחו עוד ועוד אשכולות היסטוריים, תרבותיים, גיאוגרפיים, ביולוגיים, פילוסופיים, מה שתרצו, עד לפידבק אינסופי שיוציא אותנו מדעתנו, וכל זאת רק משום ששאלתי שאלה תמימה שהתשובה עליה היא משהו כמו "כי זה טעים, תביא עוד אחד".

את התרגילים המחשבתיים האלה אפשר לערוך כמובן על כל שאלה, מהגדולות והמשמעותיות ביותר ועד הקטנות והפעוטות ביותר. מאחר שיש לי רק מעט סבלנות לפילוסופיה "בשביל הפילוסופיה" ושמאז ומעולם חתרתי לפשטות כמו רובנו, אני לא אוהב באמת לחשוב לעומק על "למה אנחנו משתמשים בכסף", או "למה לא טבעונות", או "למה אני צם ביום כיפור". תעזבו אותי ותביאו עוד קרמבו.

יובל נח הררי (ואייר ושרטט איציק יהב) לא עוצר. הוא לא מסתפק בתשובות הפשוטות והחותכות, ולמרות זאת מצליח לעשות את הבלתי אפשרי: הוא לא חופר, ולא מעיק, ולא מתפלסף, אלא מעניק לקוראים ספר נפלא, פשוט לקריאה ומאיר עיניים, מעניין מאוד ומבריק בתובנותיו - גם אם הן משומשות, ידועות, מומצאות או מגמתיות - שהופך באופן כמעט פלאי שאלות סבוכות לשאלות פשוטות יותר. בכמה מאות עמודים בודדות הררי סוקר את כל ההיסטוריה האנושית הידועה והפחות ידועה, ועושה סדר בבליל של נושאים עצומים - בלי להיגרר (בדרך כלל) לפשטנות, לאדנות, למורכבות יתר ואפילו לא לארכנות. תהליכים היסטוריים, גיאוגרפיים, פוליטיים, כלכליים, תיאולוגיים, אנתרופולוגיים, ביולוגיים, סוציולוגיים ואחרים נכנעים כמו סוס פרא לכתיבתו המאלפת ומלאת ההומור של הררי ומקבלים סוג של סדר, ושל היגיון בריא. מעולם לא נתקלתי בספר "עיון" כזה, שבקלות הייתי נותן אותו לבתי בת האחת עשרה לקריאה לא-ביקורתית, כדי שתדע משהו על העולם שבו היא נמצאת.

אנחנו עומדים על כתפי ענקים. כל מה שאנחנו חושבים או מרגישים, רוצים או מאמינים הוא תוצאה של כל מה שהיה כאן לפנינו. זה ברור. אליבא דהררי, בזנב כל שאלה שאפשר לשאול ישנה שרשרת היסקים שמסתיימת באדם הקדמון ובבחירותיו. בלי כל מה שקרה בהיסטוריה, היינו קרוב לוודאי עדיין צדים ומלקטים, ואולי קוטפים. אבל משהו התפתח אחרת. הנתיב הספציפי הזה שבו "בחרה" ההיסטוריה לצעוד, הוביל אותנו בסופו של דבר להיום, לקרמבו מוקה ולקפיטליזם, לבתים בפרברים ולדאע"ש, לאינטרנט ולהשתלות איברים, ולמעשה גם להבנה הקודרת שאופפת אותי ביתר-שאת בשנים האחרונות, שאני כבר כמעט לא יכול לבחור. בדיוק כמו החקלאי הקדום ש"בחר" לעסוק בחקלאות והעדיף אותה על פני חיי הציידים/לקטים, כי היא איפשרה לו להתקדם ופיתתה אותו בין השאר בהבטחות שווא (אולי) של שיפור אפשרי באיכות החיים, כך גם אני נטוע בבחירות (הכפויות) שעשיתי, ומוציא את ימיי כדי לשמר מה שמכונה לרוב "איכות חיים" ולמעשה הוא כלא במינימום סקיוריטי של חיים מודרניים, מתוכנת לחשוב ולרצות את מה שהביאו אותי לחשוב ולרצות בנקודה הפעוטה הזו בזמן.

42 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
ניר, כשאני משבח ספר כולם מגלגלים עיניים לשמים ועוברים הלאה. כשאני קוטל כולם נכנסים בי. אני יכול לשלוח לך את הבלוג שלי ותראה לבד כמה אני משבח וכמה קוטל.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
ניתן לשלוח עד עשרה אס.אמ.אס.-++
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
כבר אמרתי לך את דעתי על הביקורת באס אם אס ששלחתי לך. אבל מה אכפת לי, אני אגיד גם כאן שהביקורת מצויינת ומדוייקת.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
למרות שאני מסכים לגבי כך שהצלחה מסחרית אינה ערובה לאיכות אמיתית, אני חוזר ועומד על דעתי שהספר הזה נהדר. אני לא חושב שהספר מגיע למדרגה של ספר דמגוגי. הוא לכל היותר סלקטיבי וחלקי בסוג האינפורמציה שהררי בחר להשתמש בה, ובכל זאת עצם העובדה שהוא הצליח להכניס כל כך הרבה תוכן מעניין - ומשכנע, ורהוט, ומשעשע, בכל כך מעט עמודים - מספיקה לי בשביל להכתיר אותו בניצחון רבתי על רוב מכריע של ספרי העיון שקראתי. פסאודו מדעי? שיהיה. אני לא הרגשתי שאני קורא משהו מדעי בכלל, אז גם הפסאודו לא נתפס לי כנכון כאן. אין מדען אחד שאינו סלקטיבי, לא היסטוריון אחד, לא ארכיאולוג אחד, לא ביולוג אחד וגם לא רופא או חוקר אחד. גם בינינו, בני התמותה האחרים, אין אחד שאינו סלקטיבי בבחירת הדברים שהוא בוחר לצרוך או להעביר הלאה. הררי אולי הצליח להרגיז כמה אנשים שסולדים מפופוליזם ושטחיות (או הצלחה?), וגם לי קפצה הגבה בכמה וכמה מקומות בספר, אבל בחווייה הכללית - אני חושב שזה זניח.
חני (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
סקירה יפה עוד יגיע זמנו בתור ..שנה טובה אלון
קורא כמעט הכול (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
איזה יופי ביקורת מצוינת על ספר בינוני להכעיס, דמגוגי, ופסאודו מדעי, ניחא פסאודו מדעי אבל ספר עיון? יפה שאהבת את מה שקראת, יפה יותר שהצלחתי להבין מה אהבת למרות שאני ממש לא אהבתי.
שנה טובה, חתימה טובה והכול...

מחשבות- הצלחה מסחרית היא איך לומר... הצלחה מסחרית, ואינה מעידה על משהו מעבר. קח לדוגמא את הקרמבו וניל שנוחל הצלחה מסחרית, בעוד שכולנו יודעים שבקרמבו מוקה שוכנת האיכות...
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
זה אצלה בחדר. למה לא?
אריאל (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אתה נותן לבת שלך את הספר הזה? זה המבחן הסופי, אחרי הכל
רץ (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אלון - אני מסכים איתך מדובר בספר מופת באופן שהררי מסביר דברים מורכבים בצורה פשוטה ואלגנטית, באופן שהוא מבצע הכללות כל כך יפות בדרך שמזכירה את הפיזקאים המחפשים את התיארויה של הכל. הבנתי שהוא מעט נופל בספר האחרון שלו באתגר שהוא מציב לעצמו כהיסטוריון המנסה לכתוב את ההיסטוריה של העתיד.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אריאל?
אריאל (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אתה נותן לה?
ניר (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
שאפו ליובל נח הררי שכתב ספר מעניין במיוחד והצליח גם למכור אותו פחות או יותר לכל מדינה על הגלובוס.

אהבתי גם את הביקורת :)
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אור, אתה מכיר את ההיסטוריה של הקרמבו? בכל מקום כמעט (כולל כאן) קראו לזה בשם המאוד לא תקין פוליטית "ראש כושי". וניר - אתה לא קורא מספיק טוקבקים של מחשבות. או בקיצור - אתה לא קורא מחשבות.
ניר אזולאי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אין על קרמבו וניל.
לדעתי זה ספר מדהים. אחד הטובים והמטלטלים שקראתי (ואני לא סובל היסטוריה). הוא מלא עומק ומעלה תהיות בלי סוף.

הספר שאני קורא כרגע זה "ההיסטוריה של המחר" שלו. אמנם זה ספר פחות טוב מהראשון, אבל עדיין ספר מצוין.

באמת יש לך ארבעה ילדים?

ואני לא מאמין - פעם ראשונה שאני נתקל במחשבות משבח ספר :)
אור שהם (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מעולה.

הסוף אומנם קודר, כאילו אין לנו בחירה אמיתית מה נעשה בחיים (קצת כמו שטוענת התורה הדרמיניסטית, אגב פילוסופיה), אבל יש בו מין האמת, עם כמה שהייתי רוצה להתכחש אליה.

אהבתי את המעבר ממכבי תל אביב למוקה ("פרובוקציות של פיני גרשון"), גם אם הוא נעשה במקרה.
גלית (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
מה למה? קרמבו וניל זה איכסה!
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אני מעדיף סתם ככה במקרר :-)
שונרא החתול (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
קיצור תולדות הקרמבו. ויוה מוקה פוראבר והכי טעים זה לשמור אותו במקפיא.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
וסלט, זה דבר רע? אני מת על סלט.
לא הרגשתי שום דבר "מדעי" בכתיבה, אלא בעיקר נגיש, והרבה פחות מתיימר ממה שחשבתי שיהיה.
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
נצחיה, הספר הוא חיבור מרהיב, רב מכר עיוני מעל שלוש שנים ובצדק מוחלט. הררי יודע על מה הוא מדבר. לגמרי.
נצחיה (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
ספר שאתה תכתוב יהיה שונה.
אבל לא בטוח שיהיה שונה מהותית. אתה כותב נרטיבית, וכותב מאוד יפה. גם הוח הררי כותב נרטיבית. זה ספר שמלא בסיפורים, והוא מתחפש לספר עיון מחקרי. הוא מגמתי מאוד, וכותב כאילו אובייקטיבי. הוא רגשי מאוד, וכותב כאילו מדעי. חלק מהדברים שלו נכונים, חלקם פחות. כמו שרונדו היטיב לכתוב - התוצאה היא סלט גדול.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
למה הכוונה? אם אני עצמי אשב ואכתוב, הסיפור שאכתוב יהיה שונה מהותית מהספר הזה, שהוא לגמרי לא "אני". ובכל זאת, נהניתי מקריאתו מאוד. נכון, הררי מדבר על מה שבא לו לדבר, ומתנסח באופן דמגוגי ומגמתי להחריד פה ושם, אבל בשורה התחתונה, הפופוליזם שלו, לכאורה, לא פגם בהנאה הרבה שלי ממנו. נכנסתי אליו זהיר וביקורתי, וחיפשתי אותו (וגם מצאתי), אבל יצאתי, ככלות הכול, מרוצה.
נצחיה (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
לא מסכימה לדעתך על הספר.
אני מאמינה שאם תשב ותכתוב, תגיע למשהו הרבה יותר יפה, הרבה יותר קוהרנטי, והרבה פחות פופוליסטי, מיצירתו שח ד"ר הררי.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אני לא כל כך מבין מה זה אומר "מצב רוח של טפיחה על השכם". של מי, של הקורא? או של האדם שהגיע לאן שהגיע בפרק זמן קצר להדהים ביחס ל"זמן-יקום"? אולי. ובכל זאת, נראה שלספר הזה של יובל נח הררי יש יומרה לשאול את השאלות האלה, מה גורם לבני האדם לחוש עליונים על מינים אחרים, או נבונים יותר, או חושבים יותר, והאם העובדה הזאת קידמה אותנו הלאה? ומה התועלת בהתקדמות הזו? והאם יש משמעות בתועלת? ואם זה בסופו של דבר יביא אותנו לחורבן, האם זה היה "שווה" את זה?
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
פואנטה, אנחנו הבודדים חושבים ונאורים. אבל יש המון בשר תותחים, אפילו דת שלמה...
פואנטה℗ (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
תחשוב על הביטוי הזה - "הנקודה הפעוטה בזמן". אם נשווה את תקופת הקיום של כדור הארץ ל- 24 שעות, אז תקופת קיום האנושות תהווה כמה שניות בודדות מתוכן.
זה כמו לדמיין זבוב טורדני שמזמזם כמה שניות מול האוזן שלך ונעלם.
אז בשביל לקרוא את הספר הזה צריך להיות במצב רוח של טפיחה על השכם, ואצלי מתחזקת התחושה שלביטוי "אדם נבון" או "אדם חושב" כבר אין הצדקה של ממש וזאת לאור ההשמדה העצמית הקדחתנית שהמין האנושי כל-כך עסוק בה ובהתחשב בכל ההרס והחורבן שניתן לחולל בכמה שניות בודדות.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אתה צודק, סבא של דוד. שאלות ה"למה" ששאלתי אינן דומות ל"למה יש כוח משיכה" או "למה זרע צומח" או "למה השמיים כחולים", ואלה החידות הגדולות של היקום. מצד שני "איך קרה שאני צם ביום כיפור?" לא מתגלגל בקלות על הלשון, וגם לא "איך" בפני עצמו. אולי אלה שאלות אחרות, כמו "מה גורם לי" או "מה הביא אותי לכך שאני צם ביום כיפור". בכל אופן, זה קצת מגושם, ואני מעדיף את השאלה הכללית והפחות מדוייקת, "למה", בתקווה שהיא תובן ככוונתה. חוץ מזה, נדמה לי שיובל נח הררי מתיימר (בקטנה) לענות גם על ה"למה", כי במובן העמוק יותר שלה היא גם שואלת "למה אני חושב על כך שהשמיים כחולים", ו"למה עליי לחשוב על הסיבה שזורע צומח וגודל פרח" במקום שוויון הנפש שקיים אצל שאר המינים.

ומחשבות - תודה.
מורי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
יופי של סקירה ליופי של ספר.
מיכאל (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מצויינת. רק נראה לי שהשאלה שעליה הוא/אתה מנסים לענות איך. איך קרה ש...
ה"למה? " זה עינין אחר לגמרי.
אנחנו מנסים להבין איך(התהליך) קורה שצומח פרח....
הבעיה היא ה"למה" למה זרע שנטמן באדמה "מחליט" לנבוט לצמוח.
המדענים בודקים את ה"איך" "הלמה" לא מובן כלל לאיש מאתנו.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ