ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שישי, 28 באוגוסט, 2015
ע"י לי יניני
ע"י לי יניני
מעט מאוד המקרים שאין לי אפילו פתיח לסקירה.
בניגוד להרגלי, את הסקירה אני כותבת רק לאחר שנטלתי לעצמי כמה שעות "עיכול", כדי למלא את ריאותיי בחמצן.
בנוסף, אני משערת שבימים הקרובים אחווה לא מעט עיתות, עמוסים בהירהורים, על הספר הנוכחי שמבוסס על אירועים אמיתיים.
נעמי רגן היא סופרת ישראלית ודתית. בדרך כלל, יצירותיה מקיפות את מעמד הנשים וההווי בחברה הדתית. הפעם התמקדה נעמי רגן בכתות שטניות, דתיות ומטרידות.
כמי שקראה את רוב ספריה של נעמי רגן, הספר "שטן בירושלים" הוא הספר הכי קשה, מטיל אימה, מטריד, עוצר נשימה ובלתי נתפס.
אני לא מבינה ולעולם לא אשכיל להבין, איך אנשים נופלים לרגליהם של חיות טרף מסוכנות, וכיצד אותן חיות טרף יודעות בדיוק, איזה טרף יהיה ערב להם וישרת את מטרתם. החל מממון, חיי עינוגים, ותענוגות מיטה שהופכות לאונס וניצול.
בעולם ישנן לא מעט כתות, חלקן מוכרות וחלקן לא ידועות כלל וכלל. לכל כת יש את החזון והמצע שלה. "אצלנו" ככל הידוע לי, יש לא מעט כתות חרדיות, שעיקר עיסוקן במשיח, בתיקון, קבלה, ספרי הזוהר ועוד. לא מדברים על אותן כתות, והשיח עליהן נחשב ל"טאבו" בחברה הדתית הנוקשה, הסגורה והשמרנית.
כל הדמויות בעלילה דמיוניות, אך העלילה מתבססת , על פרשה מאוד מוכרת ומזעזעת, בשם פרשת "הרב אליאור חן" שמזכירה גם את פרשת "גואל רצון".
להזכירכם, אליאור חן היה בן 29 שהתפוצצה הפרשה. הוא הגדיר את עצמו כ"מלך המשיח", ערך "תיקונים", והיה הכוח המניע מאחורי פרשת ההתעללות בשני ילדים מירושלים.
האם, שהוקסמה מהרב אליאור חן, הכריזמטי אף נעזרה ועזרה לרב "לחנך את ילדיה". חן אליאור טען שבילדים שוכנים מזיקים שטניים, וכדי להוציאם יש לנהוג בילדים "ביד קשה" ולבצע "תיקון, ואיך עושים תיקון על פי מדרשו של הרב אליאור חן? מטלטלים, מכים, שורפים איברים, מאכילים בצואה ומה לא?
הפרשה החלה להתגלגל ביום שאושפזו שני ילדים, בבית חולים "הדסה" בירושלים, עמודים 16-17 מתוך הגיליון הרפואי: "...כוויות על הקרקפת, החזה והזרועות הימנית והשמאלית. צלקת ארוכה ברום הבטן, כנראה גם בעקבות חפץ לוהט שהוצמד אליו לנוכח קווי ההיקף הברורים של ההצטלקות והשינויים הניכרים בגון העור... שתי כוויות עמוקות ורחבות מדרגה שלישית לכל אורך הצד האחורי של השוקיים, התואמות תצורת כוויות שנגרמו על ידי נוזל לוהט ששפכו עליהן ו...."
שני הילדים הקטנים אשר הובאו אל חדר המיון של בית החולים "הדסה" בירושלים, האחד בן ארבע ואחיו בן השלוש, מחוסר הכרה עקב פגיעה מוחית , היו ילדיהם של דניאלה וסטיבן (שלומי) גודמן. (תשומת לבכם לשם שנבחר לדמות: "גוד-מן"... איש טוב).
דניאלה וורטון בת ה-17, וסטיבן גודמן בן ה-20, שעיברת את שמו לשלומי נפגשו לראשונה ביולי 1994 , במחנה קיץ של יהודים אורתודוקסים בצפון מדינת ניו-יורק.
פגישה אקראית נוספת בין שניהם, התקיימה בבית חב"ד, וזו "הפגישה הגורלי" שסללה את השביל לנישואיהם.
בעקבות ההכרות עם שלומי, דניאלה החליטה לוותר על לימודי הרפואה, למורת רוחה של האם. את ברכת הדרך קיבלה דניאלה מסבתה שהייתה קשורה אליה מאוד. כל מה שהסבתא אליזבת ביקשה הוא: "רק אל תהיי פנאטית מדי. תבטיחי לי?" "לעולם לא!" עמוד 49. אבל המציאות היתה שונה...
דניאלה גדלה תחת שמלה של אימא מלטנטית ודומיננטית, שבזה לכל אדם לא מוצלח, ומכנסים רחבים של אבא חיוור. כשהאב פוטר מעבודתו הוא פוטר גם מהבית... האם-קליר לא הצליחה לבלוע את הגלולה, של בן זוג חסר כל, ועוד מובטל. אי-לכך היא החליטה להגיד לו שלום ולא להתראות.
קליר אף לא השלימה עם החלטתה של דניאלה להינשא לשלומי... להלן ציטוט משיחה בין דניאלה לאימה:
"למה את לא מסוגלת להשלים עם זה שאני לא אהיה רופאה יהודייה עשירה, או שאתחתן עם מישהו כזה?"
"עד כמה שאני רואה, השלומי שלך חסר כל השכלה שהיא!"
"הוא תלמיד חכם, הוא רוצה להמשיך ללמוד!"
"כן הינהנה אמה בהערכה מדומה. "אצילי מאוד. הוא סומך על אלוהים שיפרנס אותו. למרבה הצער, הוא חושב שאני אלוהים?" (עמוד 48)
האח של דניאלה - גו'אל, לא גר בבית, והתמחה בבוסטון במשרד עורכי דין יוקרתי. הקשר בין דניאלה לגו'אל הסתכם בשיחות טלפון, ולמרות המרחק הגיאוגרפי, הם היו קשורים האחד לשני.
דניאלה ושלומי עלו ארצה לאחר נישואיהם. בין כל קשיי ההסתגלות והחוסר במזומנים, היא הפכה למכונת הולדה, ושלומי הלך ו"התחזק". רק לאחר שדניאלה ירשה את עיזבונה של הסבתא אליזבת, דניאלה ושלומי מצליחים להתרווח בבית מרווח משלהם.
שלומי התייעץ עם רבנים בכל עניין, השתטח על קברים בבתי העלמין, כי זה מה שהמשיח אמר לו לעשות, ונעדר מבית לילות ארוכים.
כל מה שהרב מנחם שם טוב אמר, עבור שלומי זה היה קודש קודשים , שהרי רק כך, הוא יהיה בדרך ל"תיקון". וכשהרב אמר לו להתגרש, שלומי התגרש מדניאלה, והותיר אותה עם ערימה של שבעה ילדים.
לפני הגירושין, וכשעוד היו מעט גחלים רוחשות, בין בני הזוג גודמן, פנתה דניאלה לרב מנחם שם טוב, וביקשה סיוע מהרב שישוחח עם שלומי, כדי שיסייע לה בתחזוקת הבית והטיפול בילדים...
מה הרב ענה לה? מקומה של האישה הוא בבית. יש חלוקת עבודה בין בני זוג. הגבר לומד, והאישה מטפלת בביתה.
בזלזול פנה אליה ואמר לה "על הגבר לעשות דברים חשובים יותר מאשר לקרצף ילדים או ללכת לבחור עגבניות בשוק"... עמוד 231.
דניאלה לא השתלטה על כל הילדים לאחר גירושיה משלומי, ופנתה לסיוע בחינוך הילדים לרב מנחם שם טוב.
הרב שהיה נשוי לרות, שעה לבקשתה ושלח אליה בחורים נוספים מכיתתו: יששכר גולדשמידט, שמעיה הוד ואת קוני בטלן, שיושיטו יד לדניאלה. בד בבד הרב אף נהסביר לדניאלה, שעם ילדים צריך לנהוג בדרך קשה ולהוציא להם את השדים מהגוף...
מה זה דרך קשה ואיך מוצאים את השדים מהגוף?
מכות בפטיש על האצבעות, אגרופים, בעיטות, כיפוף אצבעות, גרימת כוויות בעזרת תנורי ספיראלה, טלטול הילדים כבובה סמרטוטים, דחיפת אוכל לפה עד כדי הקאה, שבירת זרועות ורגלים, קשירה ילדים כתרנגולות בתוך מזוודות...
בלתי נתפס, לא יאומן איך בכלל נוצר מוח כזה חולני, פסיכופטי, פנאטי ומרושע לבן אנוש.
מנחם שם טוב היה הסטרא אחרא של האנושות!
הוא התעלל בילדים חסרי ישע, ניצל את האם שהופנטה, ואת האב שלח לארץ הפלאות. הוא ושליחיו חבורה של נאצים, עוכרים, רשעים ומושחתים!!!
על כל הפרשיה המזעזעת הזו מונתה "בינה צדק". (תשומת ליבכם לשם החוקרת). את אם הילדים בינה פוגשת לראשונה בבית החולים, לבושה בלבן ישובה ליד מיטה הילד השרוף וקוראת תהילים. כל מה שיש לדניאלה לומר בסצנה הזו "לא לדבר...לא לדבר...לא לדבר...".
בינה היתה בלשית-חוקרת דתייה, נשואה לנח ואם ללילך בת השנתים, ורוני בן השש. במסגרת תפקידה היא התעסקה בפרשיות של בעלים מכים, פדופילים ואנסים, אבל פרשיה כזו לא הייתה לה מעולם ולא רק לה!
את הפרשה אני זוכרת ואיך אפשר שלא... ולמרות עדות האם, שחלקים מעדותה מופיעים בסוף הספר, קשה לי עדיין להבין, איך אימא יכולה לפעול בניגוד לאינסטינקטים האימהיים.
מבנה העלילה מעניין, נכתב במעברים בין עבר והווה, שזה החלק שבו נרקמת החקירה, ולמרות זאת הוא אינו פוגם ברצף הקריאה.
לב ליבו של הסיפור הינו "הפרשה המזעזעת", אך נעמי רגן לא נמנעת מלבקר את החברה הדתית, על כל היבטיה ויחסה לאישה.
לסיכום, זו עלילה עם סצנות מצמררות. הקריאה קולחת, מרתקת, ומסקרנת, עד כדי כך שהעמודים עוברים מצד לצד ללא תשומת לב.
ככל שזכור לי , זהו אחד הספרים העוצמתיים, המרגשים והמטרידים שקראתי השנה.
ממליצה בחום לבעלי לב חזק וכושר גופני גבוה.
לי יניני
נ"ב: בסוף הספר יש פרק קצר המכיל חלקים מעדותה של דניאלה גודמן שהותרו לפרסום.
16 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
גלית
(לפני 10 שנים)
אוקי לא הבנת,
התייחסתי לדברייך,
התגובה האוטומטית (שציינתי) הייתה: "איכסה זו הסופרת הגנבת" ואח"כ חשבתי על זה שוב. (בכל מקרה אני לא מחבבת את כתיבתה ומסכימה עם אפרתי בעניין הבינוניות אז כניראה ממילא לא הייתי קוראת) |
|
אפרתי
(לפני 10 שנים)
לי, המציצנות לא כוונה לספר הזה, שאותו בכלל לא קראתי, אלא לספרים על העולם החרדי
שאותו היא ממש שונאת וזה ניכר היטב בכתיבתה "האובייקטיבית". לגבי הספר הזה אני בהחלט לא יודעת כלום וצר לי אם הובנתי לא נכון. לגבי כתיבתה בכלל, שהיו פה כמה השתפכויות עם סופרלטיבים, אז היא סופרת מאוד בינונית וקשה לי להאמין שפה היא הפכה לאיזו סופרת משובחת.
|
|
אנקה
(לפני 10 שנים)
ללי, את אלו לא קראתי יותר. האחרון שלה שקראתי היה : עזר כנגדו.
הוא נכתב בנימה קלילה יותר על המגזר של דתי "לייט" כזה. בארה"ב כמובן.
על נשים ה"משרכות דרכיהן" במגזר. ומשם כבר לא קראתי אף ספר שלה. עם כל הכבוד - מיציתי. לאוקי, את שוב צודקת בקשר לקריאת חומר עיוני או מחקרי על עולם האישה החרדית אבל זה עלול להיות יותר יבש ומשעמם. רומנים תמיד מושכים את הלב והעין יותר :) יחד עם זאת יש עוד סופרים/ות שהשתייכו לעולם החרדי (מונח יותר יפה מהגדרת המגזר החרדי בעיניי) שכתבו רומנים על עולמם שאותו נטשו ו"חזרו בשאלה". אולי קראת את הספר האוטוביוגרפי של ישראל סגל - וכי נחש ממית? אותו כתב מתוך יסורי הנטישה מאונס והסבל שגרם לו הנידוי מהקהילה. ישנו את יהושע בר יוסף עם הספרים המפולפלים שלו. קראתי רק אחד. ישנה יהודית רותם - לשם ההגינות לא קראתי אפילו ספר משלה. וישנו ספר אחד על המקווה ועולם האישה החרדית שהיה כל כך יבש ומשעמם שאני לא ממליצה לאף אחד לקרוא. טוב, נראה לי שסיימתי להיום עם המלצות :) |
|
(לפני 10 שנים)
לאנקה - תודה על המשפט השלם. אנחנו מסכימות !
כאמור, אין לי דעה לגבי מה שרגן כתבה, לא יצא לי לקרוא אותה בכלל.
איכשהו בתחושתי, על נושאים כמו שמסופרים ב"שטן בירושלים" יהיה אמין יותר לקרוא בכתבות או מחקרים עיתונאיים. כמו אולי גם על עולם האישה החרדית (אם אני לא טועה, זה האישיו המרכזי בחלק מספריה האחרים). אני מתכוונת אמין יותר להצגת העולם הזה, לקוראים מבחוץ, אמין יותר ממרבית הסופרים (לאו דווקא רגן) שכותבים על כך. |
|
לי יניני
(לפני 10 שנים)
אנקה כן . האחרונים שקראתי ב2014 השיר העשירי והכמיהה לעדן
|
|
אנקה
(לפני 10 שנים)
ללי - נכון מאוד.
האם קראת גם ספרים אחרים שלה ?
|
|
אנקה
(לפני 10 שנים)
לאוקי, סליחה. באמת המשפט שלי נקטע באמצע.
התכוונתי "מכאן ועד לחשש או חשד שהיא כבר מעתיקה פרי יצירותיהם של אחרים זה מרחק רב".
אני משוחדת לגביה מכיוון שנהניתי מאותם ספרים שלה שקראתי. ובהחלט לא תומכת ולא מצדיקה ולא מבינה את כל עניין הפלגיאט שהייתה מעורבת בו. |
|
לי יניני
(לפני 10 שנים)
אנקה מסכימה איתך ברם לגבי הגב' נעמי רגן היא בד"כ מתרכזת בחברה החרדית
|
|
לי יניני
(לפני 10 שנים)
אפרתי אני לא מסכימה איתך עם מה שכתבת לגבי הספר הזה.
למה מציצנות טיפשית או שקרית? הסיפור הזה הוא סיפור אמיתי. זה לא משהו שהיא המציאה... אגב, בעוד 100 שנה לא יזכרו הרבה סופרים. היא לא טולסטוי או דוסטויבסקי... :-)
|
|
אפרתי
(לפני 10 שנים)
צר לי לקלקל את החגיגה. גברת רגן יודעת לספר סיפור ולגרום לקורא לרצות לקרוא.
אבל אם יש מילה כזאת "בינוני", אז רגן היא הכי בינונית שאני מכירה. הספרים שלה זוכים לפופולאריות, כי היא יודעת לתלוש מהמציאות את מה שמעניין באותה תקופה, וגם מציצנות טיפשית, שלא לומר שקרית על העולם החרדי. אבל אני מניחה שבעוד מאה שנה לא יזכרו אותה.
|
|
(לפני 10 שנים)
לגלית, לא קראתי את התגובה האוטומטית שלך - חבל. דווקא עניין אותי.
לגבי התגובה הנוכחית בשרשור - מסכימה איתך בגדול. נדמה לי (ייתכן שאני טועה, לא בדקתי לפני שאני כותבת) שהיו כמה מקרים, בכל אופן כאמור מסכימה, מודה שהופתעתי שהיא פירסמה ספר חדש. ואיש לשיקול דעתו לקרוא אותה או לא. גילוי נאות: לא קראתי כלום ממה שהיא כתבה עד היום. איכשהו לא יצא.
לאנקה - מסכימה איתך, עד למשפט שלך שנקטע כאן וחבל!! רציתי לקרוא את המחשבה עד הסוף. |
|
אנקה
(לפני 10 שנים)
ללי, לנעמי רגן יש כמה וכמה ספרים טובים.
לא קראתי את כולם.
בלי ספק שהיא כותבת בכשרון רב על תופעות כאלו ואחרות בחברה החרדית. התופעה של הכתות שצצה בכל פינה ולאו דווקא בחברה החרדית, היא בדרך כלל אצל אנשים שמתחזים למאמינים במשהו או במישהו ואז מכנסים סביב הרעיונות שלהם אנשים ובעיקר נשים תמימים שאפשר להשתלט עליהם מכל בחינה ולנצל. לאוקי - שמעתי וקראתי על הפלגיאט שהיה ועל המשפט ופס"ד. לא נראה לי שבכל שאר ספריה היא ביצעה פלגיאט. אחרת היא הייתה עסוקה רק במשפטים ולא הייתה מספיקה לכתוב. יחסית להרבה סופרים אחרים היא מוציאה לאור די הרבה ספרים. אבל מכאן ועד לחשו |
|
לי יניני
(לפני 10 שנים)
גלית מסכימה עם המשפטים הראשון והשני שרשמת לאוקי
|
|
גלית
(לפני 10 שנים)
אוקי
זו הייתה הגובה האוטומטית שלי
ואחכ חשבתי- כמה נורא. אדם עושה טעות אחת (אחת מוכחת) וכל עברו קודם לכן וכל מה שעשה אחכ נמחק כלא היה.. ובכל זאת ,לא נראה לי שאקרא. |
|
חני
(לפני 10 שנים)
אופפ מזעזע לגמרי,,,כל התעללות היא קשה ובמיוחד בחסרי ישע .
צריך עור של פיל לקרוא ספר כזה.
סקירה יפה |
|
לי יניני
(לפני 10 שנים)
אנקה - אני מאוד מבינה אותך... התעללות בילדים ובכל אחד שחסר ישע היא דבר נפשע.
אבל אם נתעלם מהעובדה הזו נעמי רגן זועקת בספר הזה לכל הכתות המיסטיות והדתיות. היא ממשיכה לבקר את החברה הדתית וההווי שלה למרות שהיא עצמה דתיה ועל עובדה זו היא גם משלמת מחיר ...
|
|
לי יניני
(לפני 10 שנים)
אוקי-אני מבינה אבל הספר הזה מבוסס על מקרה אמיתי וכתוב היטב. מלבד הקטעים
המצמררים שהיו לי קשים העובדה היא שלא יכלתי להניחו מידיי
|
|
לי יניני
(לפני 10 שנים)
זשלב-נכון אבל מאז היא מאוד נזהרת... תודה על המחמאה
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים)
באמת נשמע וואחת ספר מדיר שלווה... שמעתי שהסופרת הזה הואשמה בהעתקה ובהפרת זכויות יוצרים. ככה שמי יודע, אולי גם את הספר הזה היא העתיקה ממישהו...
כתבת ממש יפה. |
|
(לפני 10 שנים)
סקירה יפה. נשמע מעניין מאוד. יש לי בעייה מוסרית עם הגב' רגן. שנאמין לה הפעם ?
|
|
אנקה
(לפני 10 שנים)
ללי,
הסקירה שלך יפה מאוד קולחת ומסודרת אבל לא נראה לי שאקרא את הספר.
כל מה שקשור בהתעללות בילדים, תינוקות אין דעתי מסוגלת לתפוס. |
16 הקוראים שאהבו את הביקורת