ביקורת ספרותית על עונת העצמות מאת סמנתה שאנון
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 19 באפריל, 2015
ע"י אלון דה אלפרט


****




אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אומרת הקלישאה החבוטה ממסכת אבות. אנשים בעלי חזות סתמית עשויים להסתיר מאחוריה נפש סוערת ואנרגטית, בעוד שיופי חיצוני מוחץ הוא לפעמים רק פאסאדה קלושה לאדם תפל וריקני.

אלא שמה לעשות, קלישאות ועצות לחיים לחוד ומציאות לחוד. כולנו מביטים סדרתיים בקנקנים, ונוטים להשליך הצידה קנקני חרס שאולי מלאים ביינות נפלאים ובכל זאת די במבט קצר מצידנו כדי לתייג אותם לנצח בתווית קבועה של "לא בשבילי" או "ראיתי כבר כאלה. כולם אותו הדבר".

וגם בספרים, כמובן, כמובן. אלא מה? אני חולף על שדרות הספרים בספריה או בחנות וחומד רק ספרים עם שמות מעניינים, או כריכה אטרקטיבית, ולכל היותר אם הטקסט הקצר מאחור מדגדג את היצר הסקרני שלי. שמות חיוורים של ספרים או סופרים וגם כריכות מעאפנות מרחיקות אותי מהספר באותו אופן שבו הייתי מתחמק משיחה עם אדם מכוער באוטובוס. למה לי להתאמץ?

קנקנים איז א ביצ'.

אוקיי. "עונת העצמות" מאת סמנתה שאנון. מה אתם חושבים? מי שלא קרא, כמובן? איזה מין ספר זה? סמנתה שאנון היא כמובן בלונדה מטופשת מבוורלי הילס, מתווכת דירות שמעולם לא יצאה את גבולות קליפורניה, גרושה ואם למתבגרת מעצבנת כמוה בשם טיפאני. היא שומרת על יחסים טובים למדי עם בעלה לשעבר, שוטר במחלק הרצח של משטרת ווסט הוליווד, וגם עסקי תיווך הדירות משגשגים, אבל משהו חסר לה בחיים. היא מחליטה לכתוב ספר. ספר מתח. היא נעזרת בנסיונו של מייקל (האקס) ומתפייטת על פתולוגית יפהפיה שמצליחה לעלות על עקבותיו של רוצח סדרתי שמגיע בכל עשר שנים ללוס אנג'לס וצד בכל פעם שתים עשרה נשים צעירות ויוצר מחרוזות מורכבות מהעצמות שלהן. עונת העצמות, מאת סמנתה שאנון. הרי לכם.

אז לא. ממש לא.

זוכרים את אנטון אגו, מבקר המסעדות הידוע לשמצה מ"רטטוי"? אז כמו בקטע הנהדר ההוא, אחד הרגעים המושלמים בתולדות הקולנוע, שבו גרוני נשנק מדמעות התרגשות אוורי סינגל טיים, שבו הוא טועם את הרטטוי הסתמי למראה שהכין לו רמי העכברוש וחוזר באבחת מזלג אל ילדותו (עם העט הנופל, אח), כך בנגיסה הראשונה והדי-ספקנית שלי מהספר, חשתי שיש כאן משהו אחר, סוג של טעם נרכש, שונה, לא משהו שלועסים ושוכחים מיד. כבר מהעמודים הראשונים נפרשה בפני עלילה עמוקה ומורכבת, שחלקה מוכר לי וחלקה לחלוטין לא, מין ספר פנטזיה אבל לא מופרך לחלוטין, לא אידיוטי ולא רגיל, ולמעשה גם לא ממש לנוער - לתחושתי לפחות. הוא אמנם הכי הזכיר לי את טרילוגיית "האימפריה האחרונה" של ברנדון סנדרסון, אבל זה רק בגלל שממש ניסיתי לחשוב את מה הוא מזכיר לי, ואולי הוא לא ממש אמור להזכיר לי ספר אחר, כי הוא עומד בזכות עצמו, ולא נזקק להשוואות המתבקשות ל"הארי פוטר", "משחקי הרעב", או כל אחד מהספרים האלה שמשווים אליהם בכל פעם שקוראים ספר פנטזיה או ספר נוער שנכתב ביותר מקריצה לעבר טרילוגיה-עם-זכויות-הסרטה (אם כי הבנתי שכבר יש כאלה...).

כן, יש פה אחלה ספר פנטזיה שמתרחש ברובו בלונדון-של-העתיד-הקרוב, אבל אחרי פיצול של ההיסטוריה שהתרחש פחות או יותר באמצע המאה ה-19, וכמובן יצר מאורעות שונים לחלוטין בהמשך. בדומה לגרעין העלילה של "הארי פוטר" (סליחה), ישנו מין עולם תחתיות מקביל לעולם שאותו אנחנו "מכירים", שנשלט בידי יצורי רפאים רבי עוצמה. ישנם רק מתי מעט בעלי יכולת "ראייה" שיכולים לחדור בצורות שונות אל התווך שבין שני העולמות, ואת האנשים האלה אנחנו מכירים גם במציאות שלנו - בצורתם השרלטנית משהו - כחוזי עתידות, רואים בקלפים, קוראים בקפה, מדיומים ושאר כשרונות אפלים. לפייג' מארני, גיבורת הספר יש כישרון לצאת מגופה ולהיכנס לנשמותיהם, so to speak, של אנשים אחרים (אין דרך לא-עלובה שאפשר לכתוב את זה, אבל זה איכשהו לא עלוב באמת). את הכישרון השימושי הזה היא מתחזקת תוך כדי שמירה על חיים כפולים, ובמקום למלצר בבר-חמצן כמו שהיא מספרת לאבא שלה, היא עובדת בשירותו של סינדיקאט פשע שמשתמש ביכולותיה וביכולות של "רואים" נוספים כדי להרוויח כסף. אבל ככה אי אפשר להמשיך הרי, אז כמובן שהיא נחטפת ומשועבדת, וכמובן שהעלילה מסתבכת ומתעבה, וכמובן שקורה מה שאמור לקרות כשקוראים ספרים מהסוג הזה. שזה טוב, כן?

אז נכון, יש פה את עניין היכולות הקצת-טחון שקיים בכל ספר פנטזיה ראוי לשמו, ואת עניין ההפרדה בין העולם הרגיל לעולם שמתחת או העולם המקביל או וואטאוור, שגם את זה רואים כמעט בכל מקום מ"אקס-מן" ועד הארי פוטר, ונכון שיש פה שימוש באותו ז'רגון פנטזיה-יצורים עילאיים-דם-וכו' שמוכר לעייפה לכל מי שנמצא בעניין, אבל מעבר לכל זה, יש כאן סיפור איתן ומעניין שמרגיש מקורי יחסית למרות כל מה שנאמר לעיל, שהוא גם דיסטופיה וגם פנטזיה וגם משתמש בדברים שאנחנו מכירים וגם לוקח את זה למקום אחר, ובעיקר הוא שוטף ומותח ורהוט וגם אם הוא לא ממש משעשע הוא לא חופר ויש לו פוטנציאל להיות הדבר הגדול הבא לפי מה ששמעתי והרגשתי בעצמי. זה לא הדבר הכי מושלם שקראתי, יש לו את הנפילות הקנטנות שלו, הגיבורה טיפה מושלמת מדי ויש איכס רומנטי מטופש, אבל אסור לשכוח שזה בכל זאת ספר שנמצא בז'אנר מסויים וכתבה אותו בחורה בת פאקינג 21 שישבה בחדר שלה במעונות באוקספורד שבעה חודשים והוציאה אותה לאור ומכרה אותו במלא כסף ויש עוד שישה בדרך ואני אקרא את כולם, והיא אפילו לא גרושה ולא מתווכת דירות לעזאזל עם הקנקנים האלה!



****
40 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
נסעתי לי שבוע שלם למקום אחר, לחפש פואנטה (כי כל אחד צריך) ולהפתעתי מה-רבה גיליתי שאתם עדיין כאן.
אני גם שונאת סמיילים, זה אינפנטילי משהו, אבל חוק פו מסביר יפה מה יעלה בגורלו של מי שמפר אותו אז עדיף לציית. בכלל, תמיד טוב לציית לחוקים ולא להסתבך [הצחיק אותי המשפט הזה, הוא כזה מרובע...אני צריכה לשים סמיילי אם זה רק אני?]

אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
מה את רוצה, לא שמת סמיילי
נעמי (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אתה מנסה אותי, נכון?
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
את צוחקת, נכון?
נעמי (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
חחח נהניתי מהביקורת ומהשרשור לא פחות.
גם אני הלכתי לבדוק את חוק פו.
פוו נו באמת, החוק הזה מובן,
היו לי המוני אי-הבנות ללא סמיילים, אין ברירה.
עלי (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אחחח, אלון, זאת אחת הביקורות המוצלחות שלך :)
אני אהבתי את הספר, מאוד.
ובלי ספק, שילכו לכל הרוחות הקנקנים האלו. הם נמצאים בכול מקום.
ואם הם מסרבים ללכת לעזאזל, לפחות שמישהו ינסה להתאים אותם למציאות.
לא שזה אפשרי...
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
מקווה שתיהני. לא הייתי בונה על הדמיון בין שני הספרים, אבל בכל זאת התחושה שלי היתה דומה.
מוריה בצלאל (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אוו. ההשוואה לסנדרסון פערה את עיניי וגרמה לי לחזור אחורה, "הוא באמת כתב ברנדון סנדרסון...?" אלה נעליים ענקיות להשתחל לתוכן.
גם אני שפטתי את הקנקן הזה כעוד ספר פנטזיה לנוער, כפי ששפטתי בהתחלה את 'האימפריה האחרונה', ולא הייתי קונה אילולא היה חבר טוב שלי, בעל טעם משובח לרוב, ממליץ לי.
עכשיו אני שמחה שנתתי לו צ'אנס ואקרא בהקדם :) תודה אלון.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
עכשיו גיליתי שיש כבר את הספר השני באנגלית, והשלישי בדרך!
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
למרות שלרוב כשמוסיפים סמיילי על בדיחה, הוא גורע לפחות חצי מהאפקט :-)

*הוכחה :-)


נראה לי שאני מעדיף להיות לא מובן
נצחיה (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
פואנטה, לא אושייה ולא נעליים. רק עם היסטוריה של עשר שנים בפורומים אינטרנטיים למיניהם.
ואני שנאתי את הסמיילים, עד שהגעתי לכ"כ הרבה אי הבנות, והבנתי את נחיצותם.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
כל אחד צריך פואנטה
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
פער היסטורי פועל לרעתי. קרצייתיות שלי פועלת לטובתכם (שעה שלמה של שרשורים = תגובות להודעה, לא תולעים)
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
(לזשל"ב ולי פשוט יש היסטוריה עם להבין בדיחות)
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
תסביר לה אתה?? לא צוחקת מכל בדיחה, גם אם יש "חיוך צד" לידה.
טוב, לא חשוב, כבר אמרו: "יאללה, יאללה, סעו" אז נסעתי...

נצחיה, את ממש אושיה אינטרנטית! [איזה סימן מוסיפים לסימון כבוד?? יש כזה? נגיד, ^*^]. לא היה לי מושג מה זה חוק פו, חשבתי פו הדב.

אלון, תסע קצת ברכבות, עזוב אוטובוסים.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אני רוצה לנצח את חוק פו
נצחיה (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
בלי סמיילי קורץ?
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
פי, יא מתנשאת. רק רציתי לדעת איפה התחנה של ביטוח לאומי
נצחיה (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
איתי דווקא מתחילים לדבר באוטובוסים. אבל רק קשישים רוסים. ברוסית. ואני לא דוברת את השפה. אז בטח ופספסתי משהו.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
זשל"ב, אני ממש מכוער, ואף אחד לא מתחיל לדבר איתי באוטובוסים. ונצחיה - חידשת לי! מרתק! לא חשבתי על זה (רציני, בלי סמיילים קורצים)
נצחיה (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
קוראים לזה חוק פו, אלון.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
נו מה, אתה עדיין נתקעת עם זה?
יאללה, התקדמנו.

ותעשה טובה, אבל תחליף איזו מילה עם הבן אדם שיושב ליד באוטובוס, גם אם הוא מכוער.
אני בטוח שגם אתה לא מלך היופי או משהו כזה.

אבל החצי השני של הביקורת, הוא טוב מאוד. אהבתי גם את הקטע עם הקנקנים.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
טוב, אתם מאלצים אותי. אם מישהו אומר משהו בסגנון:" כמה מחבריי הטובים הם יהודים/ערבים/מזרחיים" וכו', אז אחת מהשתיים: או שזאת בדיחה - כי זה כבר יותר מדי טחון כדי להיות רציני, או שהבנאדם אידיוט ברמות, ע"ע ענת-וקסמן-אמא-שלי-עיראקית. ואני מצטער, עברתי כבר את השלב של להיות אידיוט ברמות, כבר לפני יותר משנתיים!
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
למה אני?

סוף סוף כתבת ביקורת. לרגע אחד אני כתבתי 5 ביקורות בשבועיים וחצי, אתה ארבע שבועות בערך לא כתבת!!!


אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
להסביר בדיחה זה עוד יותר בעייתי. זשל"ב, תסביר לה אתה
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
להגיד "יש לי גם חברים מכוערים / ערבים / דתיים / whatever" זה תמיד נשמע לי כמו להוסיף חטא על פשע.
אבל אתה כן, גם עם עצמך וגם איתנו, וכנות זאת תכונה שאני מעריכה.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אכן ביץ'.
מודה ומתוודה שלא לקחתי את הספר בדיוק בגלל זה. כלומר, לא שידעתי לנסח את זה בכישרון כמוך, אבל הכריכה נראתה פקאצית לגמרי, וייצרה קנקן קשה לעיכול.
אז תודה, ואולי אתן לו צ'אנס.

(בנוגע לכיעור: ברגע שמכירים את האדם, כבר לא רואים את הכיעור שלו. גם לא את היופי, אגב. זה משהו שכתבתי בסקירה על "פלא". אבל העטיפה החיצונית היא אכן מחסום להרבה אנשים מפני ההיכרות הראשונית).
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
פואנטה, הייתי מתחמק כי בפשטות - אני עבד של הוויז'ואל. זה לא שהייתי לא נחמד בסיטואציה כזו, אבל אני מספיק כן עם עצמי כדי לדעת שקל לי לאין שיעור לפתוח בשיחה עם מישהו אטרקטיבי מאשר עם מישהו דוחה פיזית. רק מתוך התחלה, לא כתפיסת עולם. יש לי די הרבה חברים מכוערים, אני אוהב גם אותם :-)
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
חני, זה לפעמים מדוייק ולפעמים לא כל כך. נכון שעם הזמן אנחנו מפתחים חיך ספרותי אנין יותר, אבל גם טבחים ייהנו משווארמה טובה או אפילו מסלט שעשוי "נכון". אני מצטרף לאיחול שלך. אין כמו לקרוא ספרים שמפתיעים אותנו, ועם כל השפע הזה, קשה להיות מקוריים - למי שכותב - וגם קשה להיות ממש מופתעים או למצוא דבר שמרגיש חדש. גם במקצוע שלי, המיין סטרים הולך ומתרחב = אבל תמיד, למרות שקשה לפעמים להאמין בזה - תמיד יהיו דברים חדשים. תמיד. המעטפת דינה להתרחב ולהימתח ולהכיל דברים שעדיין לא קיימים. תמיד יש עוד.
וכן, התרגשתי. זה אחלה ספר.
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
שאלה קטנונית אבל חשובה: למה היית מתחמק משיחה עם אדם מכוער באוטובוס? זה יפה ככה? ואל תגיד שזה נאמר רק לצורך הדגשת הפואנטה כי אני מבינה בהדגשת פואנטות. (גילוי נאות: אני לא מכוערת).

באשר לספר, מודה שקצת הסתקרנתי בהתחלה אבל אין מספיק ביקורות אז הלכתי לקרוא ביקורות מחו"ל וראיתי שהרבה אנשים התעצבנו מהכתרת הגברת כ- "ג'.ק.רולינג הבאה" ואמרו שהיא ממש לא. זה רק מוכיח (שוב) שהשוואות זה דבר בעייתי, ולא רק בהקשר של ספרים / סופרים.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אור, אתה צודק. הוא באמת מבלבל בהתחלה, כי יש בו לא מעט מורכבויות ומונחים "פרטיים" שאנחנו לא רגילים לקבל בסוג הספרים הזה, ודווקא בחוסר הריכוך הזה יש משהו מרענן. שאנון לא ממש מנסה להסביר את גבולות הגזרה של העולם הזה באופן הדידקטי הכמעט-מתבקש - לפחות לא בהתחלה, ואז העושר הזה יוצר כמעט קקופוניה של מילים שקשה להכניס אותם למשבצות הרגילות האלה - "אה, זו דיסטופיה", "אה, זה כמו הספר ההוא" וכדומה. אבל כמו שלמדתי לעשות בעיקר תוך כדי קריאה של ספרים באנגלית, זה לא להתעכב על לנסות להבין אלא לפתוח את הראש ולזרום, ומתישהו הכול נופל למקום. בתשעים אחוז מהספרים שקראתי, זה עובד.
חני (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אלון נראה לי שככל שאנו קוראים יותר ספרים ויש לנו כבר נקודות להשוואה יותר קשה לספק אותנו. כמו טבח שמדי פעם הולך למסעדה.הוא הרי יודע איך נניח מרק טרטר או סלט נסוואז אמור להיות אי אפשר "לעבוד" עליו בעיניים ולספר לו מעשיות.
מאחלת לנו להיות מופתעים הרבה ולקרוא ספרים שירגשו אותנו.
הכי מעניין שאתה מתכוון לקרוא את כל השבעה ספרים שלה.סימן שהתרגשת!!
אור (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
קראתי עמוד אחד מהספר וחטפתי כאב ראש. יותר מידי מושגים. אני צריך לחזור אליו באמת. ביקורת טובה :)





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ